Huizen/woningmarkttopic #3

De discussie wordt voortgezet vanaf Huizen/woningmarkttopic #2 - #5319 door Shaaar.

Eerdere discussies:

10 likes

Heb je dan een huis gekocht waaruit je snel weg zou willen? Dat is inderdaad niet zo praktisch met de hoge prijzen van nu, maar als je nog jaren door kunt met dit huis kun je ook weer tot een eventuele volgende stijging wachten. Daarnaast heb je dan ook al een deel afbetaald, dus kom je vast niet zo snel onder water te staan.

Edit, dit is @Lady_Mary

5 likes

Restschuld financieren is weer een hele andere tak van sport. Is de laatste paar jaar vrijwel niet gedaan gok ik even zo. Maar het is niet zo dat je meteen je nier moet verkopen als je een restschuld hebt en in de schuldsanering komt. Er is meestal een menselijke oplossing te realiseren. Maar op de hypotheken van nu wordt sowieso al afgelost. Ook een volslagen andere situatie dan voor veel oudere mensen die soms nog een volledig aflossingsvrije hypotheek hadden.

De gedachte dat je op de piek van de markt koopt en je huis technisch onder water staat is kut. Maar zo lang je niet MOET verhuizen en gewoon kunt blijven zitten is er eigenlijk niks aan de hand.

6 likes

Nee we hebben gelukkig wel een huis gekocht op de groei. Ik ben alleen gewoon nog steeds zo ondersteboven van het bedrag dat we ervoor hebben betaald :smiling_face_with_tear:. Als voorbeeld: 7 jaar geleden kochten de vorige bewoners dit huis voor de helft van het geld. No way dat we in 6 jaar tijd de helft van onze hypotheek hebben afbetaald (niet dat ik de daling zo sterk verwacht, maar als voorbeeld). Het punt is denk ik meer dat ik iemand ben die alle scenarioā€™s door berekend, wat als dit als dat, wat zou ik dan doen. Het is fijn om te weten dat je niet meteen vast zit. Ik ben nu denk ik iets meer gerust (ook al moeten de omstandigheden natuurlijk precies juist zijn om de rest schuld mee te nemen)

2 likes

Ik ken helaas alleen maar voorbeelden waardoor mensen in schuldsanering zijn gekomen door de restschuld. Maar is ook geen 20.000 eerder 3 dubbele. En daardoor niks konden kopen maar moesten perse verkopen van de bank. En nu betalen ze meer aan huur dan aan hypotheek in kleiner huis.
Maar speelt ook meer, geen partner meer, ziekte en allemaal inderdaad aflossingsvrije hypotheek.
Daardoor ben ik zelf heel huiverig geworden.

Edit. En waren ook gewoon rijtjes woningen. Geen dure huizen.

3 likes

Dat te gekleurd vind ik wel meevallen hoor. Tuurlijk bestaan er heel nare verhalen maar het idee dat wonen geld kost ipv een investering die geld oplevert, vind ik helemaal niet gek. Bespaar zelf denk ik ongeveer een 10k per jaar tov wanneer ik mā€™n huis had gehuurd. Dus dan zou 20k restschuld al ā€˜quitteā€™ zijn na 2 jaar wonen.

2 likes

Ik denk dat het verschil zit in een aflossingsvrije hypotheek icm gedwongen verkoop. Deze mensen konden (waarschijnlijk) hun hypotheek dus niet meer betalen en konden dus ook geen nieuwe hypotheek meer krijgen voor een hoger bedrag. Op die manier kan je dus je restschuld niet meenemen. Idd de omstandigheden moeten perfect zijn om het te kunnen doen, je moet willen en kunnen verhuizen naar een ander koophuis, geen scheiding of gedwongen verkoop, je goede baan behouden etc etc

5 likes

En dit is dus precies de reden waarom geheel aflossingsvrij al heel lang niet meer kan. En het is super shit als je je hypotheek niet meer kan betalen en je huis moet verkopen, maar dat zijn toch ā€˜uitzonderingenā€™ maar wel de verhalen die schrijnend zijn en bijblijven.

Zo lang je je maandlasten kan betalen en je huis staat onder water kan de hypotheekverstrekker je doorgaans niet dwingen om te verkopen.

1 like

Ik hoorde van een Zweedse kennis hier dat er tijdens de vorige periode dat de rente flink gestegen is, heel veel huizen gedwongen werden verkocht. De norm is hier niet dat je de rente vast zet maar dat die per maand fluctueert. Je bent dan vaak goedkoper uit maar als de rente echt stijgt en je hebt gekocht op je max heb je dan dus een probleem.

1 like

Ik zou deze stress niet aan kunnen haha. Wat ik zo fijn vind is dat ik de komende 19 jaar iig weet hoeveel ik aan hypotheek betaal als we hier gewoon kunnen blijven

10 likes

Ja het wordt hier ook wat rustiger, zie ze nu een paar weken te koop staan (muv echt helemaal gerenoveerd en op hele gewilde locaties, die zijn nog steeds zo weg).

2 likes

Nou inderdaad, dat het per maand duurder kan worden, daar zou ik ook onrustig van slapen.

1 like

@Lady_Mary en @mikselke
Het is inderdaad door geheel aflossingsvrije, en de tegenslagen. Altijd blijven en zelfs meer gaan werken, tweede baan erbij, ouders die hielpen etc. Alles eraan doen.
Als niet aflossingsvrij was, was na de 10 jaar bij de verkoop ook de schuld wat gezakt.
Omdat ik best wat in mijn omgeving en van dichtbij ken, voelt het niet als uitzondering.

Ik krijg al stress van het idee wat onze energierekening gaat kosten als ons contract in augustus afloopt, laat uit staan als mn rente maandelijks veranderd en hij flink aan het stijgen is.

Het schijnt wel dat als je naar het verleden kijkt (afgelopen 15-20jr geloof ik) mensen met een variabele rente uiteindelijk minder kwijt zijn aan rente, maar pff de stress die erbij komt kijken als hij ineens stijgt :sweat_smile:

@Lichtknopje maar tot de vorige crisis was het vrij normaal om een aflossingsvrije hypotheek af te sluiten, die vaak ook nog meer dan 100% van de waarde van de woning was he. Ik zeg niet dat het risico er nu niet meer is, maar dat je niet meer kunt financieren dan dat je woning op moment van aankoop waard Ć©n dat je aflost zorgt er wel voor dat de kans dat je met een restschuld blijft zitten stukken kleiner is als de prijzen dalen. Snap dat je het spannend vindt om de prijzen te zien dalen hoor, maar de kans op een restschuld is echt niet vergelijkbaar met toen.

4 likes

Dat klopt! Blijf het ook bizar vinden dat het gewoon kon. Bijvoorbeeld meer financieren.
5jaar geleden konden wij 1 % meer financieren. Terwijl het huis veel meer waard is geworden dan 1%.
Bieden ging ook anders, onder de vraagprijs ipv erboven.

Ja bizar he hoe de markt zo snel kan veranderen. Toen wij in 2015 ons eerste huis kochten dachten we niet eens na over overbieden en de vraagprijs meteen bieden deed je ook echt niet, er was gewoon ruimte om te onderhandelen. Toen we datzelfde huis vorig jaar verkochten ging je uit van minstens de vraagprijs en bood ook iemand eronder. De makelaar zij daarover ā€œbij ieder huis wat we verkopen heb je er weer zo iemand tussen zitten, die het niet begrijpt en denkt dat hij kan bieden onder de vraagprijs.ā€ Kun je je toch niet voorstellen zoā€™n opmerking paar jaar terug.

Zie in onze omgeving nu wel langzaam weer wat mee huzien onder de vraagprijs verkocht worden trouwens, maar veelal is de vraagprijs dan al een bedrag waarbij iedereen zoiets heeft van huh dit is echt bizar qua vraagprijs.

2 likes

Hm, het is inderdaad een verschrikkelijke situatie! Hopelijk blijft de restschuld binnen de huidige generatie die nu allemaal op de toppen van de markt moest kopen beperktā€¦

1 like

Het is echt bizar. Wij kochten ons huis in 2017 en toen vonden wij de bieden vanaf prijs echt bizar. En hebben we voor ons gevoel 5.000 overboden, nu het 10 voudige daarvan overboden :smiling_face_with_tear: haha.

Ons huis gaat ook de verkoop in en verwacht ook overbiedingen om eerlijk te zijn. Overwaarde sowieso, maar alsnog verwacht je iets van overbieding. Ben benieuwd of wij ook iemand er tussen hebben zitten die eronder bied.

Ja daar zit ik ook aan te denken; iemand die (het lef heeft) onder de vraagprijs te biedenā€¦ik zou ronduit beledig zijn hahahaha!

Ik hoop dat ik ook nog een beetje mee mag profiteren van het overbieden, en het hoeft echt geen 20.000 te zijn hoorā€¦mag wel natuurlijk :crazy_face:

1 like

Ja inderdaad! Geld sparen wat je niet hebt. Wij hebben voor onze nieuwe woning ook een gedeelte aflossingsvrij, dit gaan we meteen aflossen na verkoop woning.

2 likes