Huizen/woningmarkttopic #3

In dit geval was het nog in de “goede” tijd dus het had theoretisch wel gekund. Het huis was een 2-1 kap voor 930.000 euro in de markt en de verwachting was boven het miljoen. Er gingen wel meer huizen boven het miljoen weg maar die waren vrijstaand en in een betere buurt.
Inmiddels is deze hausse er wel uit merk ik.

1 like

Op je foto lijkt het juist een geweldige plek :heart_eyes: Bij mijn ouders hadden we vroeger ook een tuin met een enorm hoogteverschil op een klein oppervlak. Veel mensen deden dan bovenin een terras en onder een grasveldje, terwijl je zoveel kan met een speelse indeling met meerdere niveau’s en zithoekjes. Die tuin was echt mijn favoriete plek.

4 ton overbieden daarentegen :scream:

1 like

Heeft iemand een vergelijkbare voorwaarde in zijn of haar hypotheek staam mbt aflossen?

h. U bent eveneens geen vergoeding verschuldigd in de volgende gevallen:
i. volledige vervroegde aflossing omdat u uw Woning vrijwillig onderhands verkocht heeft
en u ook daadwerkelijk verhuist naar een andere woning;

En weten jullie wat onderhands in deze zin betekent? Google geeft meerdere interpretaties…

Is onderhands verkopen niet gewoon normaal verkopen (dus niet gedwongen/via een openbare verkoop)? Dus als je beslist om te verhuizen en je huis te koop zet (al dan niet via een makelaar).

4 likes

Dat hoopte ik wel! Maar ik lees dus verschillende interpretaties… al zou ik het heel gek vinden dat het een voorwaarde is dat je het aan een bekende zou moeten verkopen…

3 likes

Bij de hypotheekverstrekker na kunnen vragen, maar dit klopte inderdaad! Dankjewel!:blush:

3 likes

Vandaag en morgen huizen bezichtigen met een aankoopmakelaar! Vannacht gedroomd dat het goed gaat komen, dus als een gemiddelde influencer doe ik nu een aan de loa.

11 likes

Je moet al heel goedkoop zulke zaken aanpassen om het daadwerkelijk als meerwaarde te kunnen boeken, in de meeste gevallen gaan die dingen er toch direct uit. Meer dan fatsoenlijk schilderen en oplappen zou ik persoonlijk niet doen om je woning verkoopklaar te maken.

Heb je nog wat teruggehoord over het huis?

3 likes

Ja, maar helaas zijn we er niet uitgekomen met ze. Ze wilden echt de hoofdprijs hebben. Jammer, maar we kijken rustig verder!

4 likes

Rustig afwachten, nog even en jullie bod blijkt de hoofdprijs.

9 likes

Na alle goede verhalen in de media dacht ik ook mijn eerste koophuis te gaan bezichtigen! Na twee werkdagen op Funda mochten we al niet meer bezichtigen wegens vol… :joy:

3 likes

Ik volg jouw verhaal echt met verbazing over deze mensen. De gratis makelaar, de staat van het huis en de hoofdprijs willen. (Redelijk one sided view maar toch!)

2 likes

Ik heb ook regelmatig met verbazing gezeten rondom dat huis. Maar we hebben er weer van geleerd wat betreft we belangrijk vinden en zoeken qua huis.

Merken ook echt dat de markt veranderd, want gisteren nog bij een ander huis gaan kijken. Dat was ‘m echt niet voor ons, maar de makelaar nodigde ons meerdere keren uit om een bod onder de vraagprijs te doen als we die te hoog vonden.

1 like

Wat jammer. Hadden die andere mensen nog geboden?

1 like

Wij hebben de eerste stappen gezet om een huis te kopen en deze week een bezichtiging gepland staan. Ik vind dit allemaal zo spannend en we hebben nog niet eens iets gezien. :scream:
We hebben niet perse haast met het kopen en hebben ook niet een mega eisen pakket. We zijn nu meer aan het oriënteren wat we eventueel zouden willen. Heel lastig, want bij sommige ‘bouwvallen’ merken we dat we het wel leuk zouden vinden om een huis helemaal op te knappen.
Alleen dan komen we toch weer iets anders tegen dat nagenoeg al instapklaar is en dan twijfelen we weer of we een bouwval wel aandurven.

Zijn er mensen die een klushuis hebben gehad en hoe heb je het proces ervaren? Duurt het echt lang als men zegt (meerjarenplan…) en wat moet ik mij daarbij voorstellen?

4 likes

Ik zou vooral instellen op zeer hoge prijzen voor arbeid en materialen. Dit krijg je vrijwel zeker niet 100% gefinancierd (een verbouwing levert zelden een gelijke waardevermeerdering op van het bedrag dat je erin moet stoppen). Daarnaast hoor ik in mijn omgeving nog altijd lange wachttijden bij aannemers/in de bouwsector. En hou er rekening mee dat je tussentijds meestal dingen tegenkomt waarmee je geen of te weinig rekening mee hebt gehouden.

Verder zelf nog nooit verbouwd. Bij vrienden die wel in die positie zitten/zaten is het meestal een multi-jarenplan vanwege zoveel mogelijk zelf doen om kosten te besparen.

Genoeg om over na te denken dus! Maar het hangt zo van jezelf en de omgeving af. Ben je zelf handig? Heb je handige familie/vrienden die tijd willen steken in jullie bouwproject? Zulke dingen kunnen veel schelen.

Succes met zoeken :hugs:

2 likes

Dat weten we helaas niet! :worried:

2 likes

Ja wij, een huis gekocht dat voor het laatst opgeknapt was in de jaren 80. Dus echt verduurzamen en een paar esthetische ingrepen. Verder ook de jaren 80 veranda afgebroken en terug opgebouwd.
Wij hadden het geluk een aannemer te hebben die echt meedacht en hebben tot nu toe niet zo’n veel pech gehad. Maar het kost zo veel en het huis is zo’n 340 m2 bewoonbare oppervlakte wat veel is als je moet isoleren, stucen. We kregen 18/2/2022 de sleutels, 15/05 begon de aannemer aan het dak( kon niet vroeger omdat we aan het wachten waren op de finale plannen van architect.) en het ziet ernaar uit dat we februari/maart kunnen intrekken.
We zijn in de laatste fase beland.
Ook het geluk gehad dat we enkel rotte balken (zo’n 5.000 euro) en het verleggen van riolering als extra hadden.
Ik hou hout vast maar ik vond dit wel een leuk proces

9 likes

Over een week krijg ik de sleutels van een klushuis, dus kan pas (hopelijk) over een paar maanden zeggen hoe het was.
Mijn vriend en ik hebben er wel voor gekozen om het te laten doen door een aannemer, die we gelukkig ook gevonden hebben. Het scheelt wel dat we in december het huis al gekocht hebben en we dus volgende week de sleutels krijgen. En de aannemer heeft eind feb / begin maart pas tijd om te beginnen en hij verwacht een maand bezig te zijn met een begane grond woning van 70m2. Dan gaan we zelf de boel slopen komende weken en het helemaal kaal aanleveren aan de aannemer. Dat scheelt al zo’n 5000 euro.
We hadden de verbouwing wellicht ook zelf kunnen doen, maar ik vraag me af hoeveel je daar nou mee bespaart uiteindelijk. Want in ons geval zouden we dan lang dubbele lasten hebben en materiaal kunnen wij niet voordeig kopen. En het lijkt me daarnaast ook heel erg intens om dat naast je baan te moeten doen.

6 likes