Kom weer binnenvallen met een luxepoes probleem. Heb de optie om te verhuizen maar ik twijfel.
Woon momenteel in een studio, centrum amsterdam, 7 min fietsen naar mijn werk. Betaal er 880-900 incl voor (35 m2), maar heb de optie om te verhuizen naar een (nieuwbouw) appartement van 57 m2 + terras, ‘alleen’ das in de bijlmer. Zou 1100-1200 incl kosten. Ik hóu van de locatie waar ik nu woon maar ik word een beetje gek van de beperkte ruimte die ik heb. Wat zouden jullie doen? (zou balen vinden als ik meer zou moeten betalen dan nu maar zou het wel over hebben voor meer ruimte). Sorry voor de overload aan verwendheid in dit bericht.
Weet je, nu kan ik of iemand anders je wel een mening geven over wonen in de Bijlmer, maar daar gaat het niet om. Wat ik je wel kan adviseren is om op bepaalde momenten de buurt te verkennen, dus fiets eens na je werk naar de locatie van dat appartement. Hoe lang doe je er over. En hoe veilig voel je je onderweg? Wat is het alternatief? En als je uit gaat? Wil je dan naar huis fietsen of neem je dan de metro? Ik geloof namelijk dat de nieuwe woning vast heel fijn is, maar hoe is het reizen van en naar de dagelijkse dingen in je leven? Als dat ok is, dan is het vast een goede keuze.
Ik vind het niet verwend! Fijn dat je de keuze hebt natuurlijk maar kiezen is altijd lastig! En beter dat je een weloverwogen keuze maakt dus juist goed om je opties tegen elkaar af te wegen. Ik ben het eens met tante betje. Maar als ik het bericht lees lijken er wel meer nadelen te kleven aan verhuizen (verder weg, duurder, niet gek veel groter). Wat is de reden dat je gek word van de ruimte waar je nu woont? Is het jelevensfase? Bijv student af en werkende en behoefte aan iets groters? Of kan je bijv met slimme oplossingen meer ruimte creëren in huis…
Als het nieuwe appartement in Osdorp of Slotermeer had gestaan, had je het dan direct gedaan? Is het echt de locatie Bijlmer?
Als ik in het centrum op een fijne rustige plek zou wonen zou ik persoonlijk dat echt niet inwisselen voor een ietsje ruimer appartement aan de andere kant van de stad. Zeker niet als je werk en sociaal leven in de stad hebt. Je bent toch gauw 20-30 minuten met het ov aan het reizen. Dus niet omdat het de Bijlmer is, want die buurt is echt opgeknapt en mag niet meer die reputatie van vroeger hebben vind ik. Maar echt vanwege de afstand zou ik het niet doen.
Wij gaan volgende week een huis bezichtigen dat in 1960 gebouwd is. Het huis is is wel compleet gemoderniseerd. Mijn vriend is bang voor geluidsoverlast omdat jaren 60 huizen hele dunne muren hebben. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wij hebben hiervoor in een jaren 70 huis gewoond en ja, daar hoorde je best veel van de buren, sowieso als ze in een aangrenzende kamer waren. Maar dat ligt ook aan je buren natuurlijk, van ons hoorden ze nooit wat, wij van hun wel maar ook niet zo dat het storend was.
Ik woon in een jaren 60 appartement en kan de onder- en bovenburen op normale toon horen praten. Je hoort letterlijk alles van elkaar. Op dit moment hebben we contact met de woningbouw omdat we veel overlast hebben van onze nieuw bovenbuurvrouw. Kortom legitieme zorg… zou eens in de buurt gaan wandelen en met mensen praten die er wonen.
Tip is om geluidsdichte voorwanden te plaatsen voordat je erin gaat. Wij hebben dat gedaan in de woonkamer en slaapkamers en het is echt bizar hoeveel verschil dat maakte. Van vage gesprekken horen hoorde je ineens niks meer. Onze buurvrouw had wel direct ook aangegeven doe dat alsjeblieft want kwam er zelf na verbouwing pas achter.
Ik zou uitvragen bij huidige bewoners hoe erg het is. Heb in een jaren 60 appartement gewoond en zou dat nooit meer vrijwillig kiezen. Vond de mate van geluidsoverlast echt heel irritant en dat was gewoon omdat ik elke buur kon horen praten. En die schreeuwden echt niet.
In ons huis valt het wel mee, is uit '65. Je hoort de buren wel als er veel kabaal is, maar ik hoor ze niet de trap op lopen of de wc doortrekken. Het is ook wel gunstig ingericht. De woonkamers grenzen niet aan elkaar, er zit telkens een gang/keuken tussen. Ik zou inderdaad ook bij de buren navraag doen.
Als het een koophuis is zou ik het niet aan de huidige bewoners vragen. Kleine kans dat ze eerlijk zeggen ja we ervaren overlast.
Nee bedoel gewoon bewoners, als in mensen die nu in omliggende/soortgelijke huizen wonen. Sowieso zou ik altijd bij meerdere buren aanbellen na de situatie waarin ik heb gewoond
Ik heb in een appartement uit de jaren 60 gewoond en dat was inderdaad heel erg gehorig. Ik kon de buurvrouw horen plassen 🫥
Dus ik vind het niet zo’n gek idee om bij wat buren na te vragen hoe gehorig het is.
dat is van zoveel factoren afhankelijk dat je het moeilijk op één zaak kan pinnen, al is het wel iets waar tot recent eigenlijk nooit veel aandacht aan besteed is (de huidige thermische isolatienormen helpen hier ook wel indirect mee)
Wat staat je in die zin tegen aan de Bijlmer? Is het de reputatie, afstand tot het centrum of iets anders? Want die reputatie is achterhaald natuurlijk
@TanteBetje @Lady_Mary @oliverqueen @tessel
Dank iig voor de reacties! Bijlmer heb ik eerder gewoond en ik ben het er mee eens dat die reputatie echt achterhaald is hoor! Maar het is gewoon toch niet het centrum, vind het minder leuk wonen (lees: de drempel voor mij is zoveel minder groot om iets sociaals te ondernemen nu omdat ik er binnen een poep en een scheet ben, het is echt de afstand tot alles). En als ik dit zo opschrijf denk ik dat ik blijer ben met de locatie dan met een groter huis. Maar kan er het weekend nog verder over nadenken. Dank voor meedenken
Ik weet niet of het hier mag, maar hebben jullie bih het kopen van een huis een aansprakelijkheidsverzekering genomen? En hoe hoog zou je die dekking doen? €1250000 of €2500000?
Ik heb een aansprakelijkheidsverzekering, maar die staat voor mij wel los van een huis kopen. Als ik iemand’s dure vaas omstoot of mijn kind valt later met z’n fietsje tegen een dure auto aan dan wil ik daarvoor verzekerd zijn. Kost ook bijna niks per maand. Ik heb 1,5 miljoen verzekerd volgens mij
Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren? Die zou ik ook nemen zonder huis. De kans is vrij minimaal dat je met een gebeurtenis ooit meer dan 1,25 miljoen schade zal toebrengen. Maar voor een AVP maakt de dekking voor de kosten niet heel veel uit volgens mij. Het zijn echt een paar euro per maand.
Ik wil er inderdaad sowieso een afsluiten, maar twijfel nog even tussen de dekking van €1250000 of €2500000