Huizen/woningmarkttopic #3

@mikselke, @daelyss, @Cajun-moon . Wat fijn al deze informatie, goed om herinnert te worden dat er echt wel veel bij komt kijken. Als ik jullie verhalen zo lees, klinkt heel gaaf maar alsnog erg spannend.

We moeten inderdaad even goed nadenken over het financieren, ik weet helaas de details nog niet. We hebben na de bezichtiging ook gelijk een gesprek met onze hypotheekadviseur. Hangt uiteraard ook beetje af van wat hij ons kan vertellen of het dan realistisch is om echt te gaan klussen. Wij zijn zelf niet heel handig (schilderen enz kunnen we wel) dus we willen wel echt met een aannemer aan de slag.

Wij komen zelf uit op woningen die echt helemaal kaal zijn (tuurlijk moet er hier en daar gestript en afgebroken worden, dat zouden we zelf met hulp kunnen doen) en het is dan jaren 30 en zelfs paar van jaren 10. Wel kleiner, tussen 80m2-97m2. Alleen heeft het wel uitbouwmogelijkheden.
We willen wel, als we echt een pareltje gevonden hebben, een aannemer laten kijken en dat hij ons verteld wat er allemaal moet gebeuren (met onze ‘eisen’ erbij) en hoeveel tijd/geld dat is. Dan pas kunnen we denk ik echt visualiseren of we het waard vinden of niet
 We hebben nog geen kids, dus hebben wel het idee, als we het gaan doen is nu toch wel het beste moment haha.

2 likes

Spannend! Het is ook maar net hoe erg er geklust moet worden, is het vooral cosmetisch of ook echt bouwkundig.

Wij zitten er nog middenin. De afgelopen 3,5 maand viel nog wel mee, we hebben sloopwerk zelf gedaan en bij de uitbouw ook paar weken mee geklust. Dat viel allemaal wel mee, maar inmiddels begin ik het wel vermoeiend te vinden. Onze aannemer komt elke dag wel met een nieuw idee, die heel goed en fijn zijn maar het is best vermoeiend om zo gedetailleerd met alles bezig te zijn. Ook: we waren van plan alleen de benedenverdieping (uitbouw, vloerverwarming, nieuwe keuken, toilet etc) te doen want huis was in prima staat, maar in de loop van de verbouwing toch maar besloten alles te doen. Wat er nu op uit is gelopen dat boven alles kaal is. Tot vorige week zelfs helemaal open op de 1e verdieping want geen raam en buitenmuren, en alle tussenmuren weg😅

Edit: Ah ik lees nu je nieuwe bericht, zeker goed om met een aannemer te gaan kijken! Wat ons vooral is tegengevallen zijn de kosten om alles goed te isoleren. Zeker bij een jaren 30 huis zou ik dat goed in overweging nemen.

3 likes

Ik ben heel gedetailleerd en daar ook het meest bang voor dat het zo intens gaat worden. Ik weet dat het slopend gaat zijn als we eenmaal beginnen. Het zijn echt huizen die bouwkundig aangepakt moeten worden en uiteraard ook cosmetisch. Muren slopen, indeling aanpassen, verplaatsen van keuken/wc/badkamers, deze laatste drie ook helemaal vernieuwen. En daarnaast uitbouw/dakkapel en dan heb ik het nog niet eens over verduurzamen, haha.

Maar, ik kijk dan wel naar woningen die minder werk zullen zijn en dan ga ik toch weer visueel alles anders indelen en veranderen. En dan is het zonde om wat al bestaat helemaal aan te passen waardoor ik dus neig naar een bouwval :stuck_out_tongue:

3 likes

Je moet het niet onderschatten. Wij doen het niet snel nog een keer en als we wel doen dan een aannemer.
We hebben zo’n gezeur met 1 bedrijf dat we inhuren. Een aannemer zou er dan mee dealen ipv wij zelf.
Wij zijn in augustus begonnen en zitten er nog niet in. Verwachten nu maart. Maar dit komt dus ook deels door dat bedrijf waar we problemen mee hebben.

Het valt ons tegen, alles is veel duurder geworden en beide werken en met kinderen combineren is best lastig. Ook je sloopt wat en zit er weer wat onder dat ook gedaan moet worden.

Elke keer kost iets meer dan verwacht en we hebben een flink bouwbudget gehad. Maar dat is nu op. En we zijn er nog niet.

6 likes

Ja ik ben dus ook zo iemand die dan een simpele vraag krijgt van de aannemer met hoe ik iets wil en dan uren ga nadenken/tekenen/online uitzoeken. Misschien wel goed om erbij te zeggen dat wij onze aannemer al goed kende, dus ik denk niet dat hij zich bij iedereen zo coulant zou opstellen, dit heeft ons echt heel veel geld én stress bespaard. Dus in die zin is mijn ervaring misschien niet het beste voorbeeld.

Vergeet ook niet glas en kozijnen, wij hebben alles moeten vervangen. En toen bleek de voordeur ook ineens te moeten en zo blijf je bezig.
Succes met de zoektocht!

We hebben geprobeerd op basis van 1 woning een complete overzicht te maken met alles wat we belangrijk vinden en ook alles wat daadwerkelijk gedaan moet worden voordat we kunnen intrekken, toen zaten we eigenlijk al op een bedrag van bijna 100K. Hierin hebben we de uitbouw en kunstofkozijnen niet meegenomen haha. Dus voor deze woning zaten we al snel van, we moeten bijna de aankoopsom extra inleggen voor de verbouwing, dat gaat wel te ver.

3 likes

Argh ik zit met zo’n dilemma. Ik heb het perfecte appartement bezichtigd. Locatie top, helemaal gerenoveerd met nog garantie op apparatuur, goedkoper dan wat ik max kan betalen, energielabel A. Kortom, verliefd. Het enige is dat het pand er direct onder momenteel nog leeg staat. Is al verbouwd en vrij aannemelijk dat er een kantoor in komt. Maar onder het bestemmingsplan mág er zich in principe een cafe of restaurant vestigen en dat knaagt aan me. Wat als er iets komt dat veel overlast geeft en de waarde van het appartement flink aantast? Aan de andere kant kies ik er zelf voor om randje centrum te gaan wonen (ik ben alleen dus wil wel een beetje reuring)dus die kans op horeca om je heen is er gewoon. Heeft iemand hier ervaring mee of advies? Denk eigenlijk niet dat er een antwoord is maar dat ik van mn eigen gevoel moet uit gaan maar vind het echt een lastige kwestie

1 like

Zou je het zelf vervelend vinden als er horeca komt of gaat het puur om de eventuele waardevermindering? Want daar zou ik me niet zo mee bezig houden als je het nu wilt kopen voor, ik neem aan, langere tijd. Je weet sowieso niet wat de markt gaat doen.

Maar als je het zelf vervelend zou vinden als er horeca zou komen, dan kun je wellicht informeren bij de eigenaar/verhuurder van dat pand of er al gegadigden zijn? En stel dat er nu een kantoor komt, dan heb je alsnog geen garantie dat er over een paar jaar niet alsnog horeca zou komen. Ken genoeg mensen die het juist wel gezellig vinden en het een fijn gevoel vinden dat er 's avonds ook mensen op straat zijn, maar ik zelf hou meer van een rustige woonplek dus dan is het toch maar net wat je zelf fijn vindt.

3 likes

Ik zit vooral met het eventueel weer verkopen van het appartement. Op dit moment is er een partij met interesse in het pand en dat zou dan om kantoorruimte gaan, maar dat gaat niet rond zijn voor ik een bod moet doen, dus die zekerheid heb ik niet. Maar je hebt gelijk, dat er nĂș een kantoor in komt biedt ook geen garantie voor de toekomst. En het risico blijft met elk appartement in de nabije omgeving van het centrum. Alleen zou ik me denk ik iets relaxter voelen als het niet direct erboven zat maar dat het 2 hoog was ofzo, met nog een woning ertussen.

1 like

Maar als er horeca in komt, moet die ook aan alle (geluids- en geur-)normen voldoen. Je kunt bij de gemeente navragen welke normen zij checken of opleggen voor ze een vergunning afgeven. Daarnaast kun je de aanvragen voor vergunningen in de gaten houden via deze website: Berichten over uw buurt - Zoeken | Overheid.nl . Mocht er iets gaan veranderen, dan kun je bezwaar maken. Maar voor verkoop is het moeilijk. De eigenaar van de begane grond zit in de VVE, neem ik aan? Check ook of deze eigenaar meer in het pand bezit, zodat deze erg veel invloed op beslissingen kan uitoefenen. Anders heb je met de andere eigenaren ook wel een mogelijkheid om goede maatregelen af te dwingen. Heb je een makelaar die je helpt met deze beslissingen? Die heeft ook nog wel goede info.

12 likes

Ah dit zijn goede tips, dankjewel!

Jaa ik heb een makelaar maar die vind het huidige bestemmingsplan ook wat vaag, dus ze gaat morgen even bellen met de gemeente voor iets meer duidelijkheid. Alle andere personen in de VvE zijn bewoners dus dat scheelt!

2 likes

Waar zit de slaapkamer, voor- of achterkant?

Ik heb in verschillende panden gewoond met horeca ernaast of tegenover, en de plek van de slaapkamer maakt voor mij alle verschil. Ik heb wel alleen ervaring met slecht geĂŻsoleerde appartementen haha. Slaapkamer aan de voorkant is gewoon ellende, je hoort de gesprekken van de mensen op het terras, soms ruik je zelfs heel licht rook als ze zwaar aan het paffen zijn. En als je aan de achterkant slaapt is het goed te doen en juist wel gezellig om wat reuring te hebben als je in je woonkamer zit / naar buiten kijkt.

4 likes

Dank allen! Het heeft geen horeca bestemming momenteel weet ik inmiddels, dan moet er een afwijkende/strijdige vergunning worden aangevraagd. En het is verder ook geen wijk met cafĂ©s/restaurants of midden in het centrum, maar wel een wijk met een gemengd karakter aan woningen, detailhandel en kantoorruimtes, een enkele snackbar of afhaalpizza, dat werk. Ik denk dan ook dat de kans niet enorm groot is dat er opeens een cafĂ© komt (er past ook geen terras voor het pand, en mag onder de huidige vergunning sowieso niet). Ze zijn in gesprek met een huurder die er kantoorruimte van wil maken. Ik vind het gewoon heel spannend (eerste koopwoning, ik doe het alleen) en wil het liefst alle risico’s dichttimmeren maar moet ook accepteren dat bij een koopwoning er altijd onzekere factoren zullen zijn.

24 likes

Met deze info vind ik het risico echt erg meevallen hoor! Enig risico heb je in/dichtbij het centrum denk ik altijd wel. En het klinkt verder als een chill appartement. Ben je er al uit?

8 likes

Kom weer binnenvallen met een luxepoes probleem. Heb de optie om te verhuizen maar ik twijfel.
Woon momenteel in een studio, centrum amsterdam, 7 min fietsen naar mijn werk. Betaal er 880-900 incl voor (35 m2), maar heb de optie om te verhuizen naar een (nieuwbouw) appartement van 57 m2 + terras, ‘alleen’ das in de bijlmer. Zou 1100-1200 incl kosten. Ik hóu van de locatie waar ik nu woon maar ik word een beetje gek van de beperkte ruimte die ik heb. Wat zouden jullie doen? (zou balen vinden als ik meer zou moeten betalen dan nu maar zou het wel over hebben voor meer ruimte). Sorry voor de overload aan verwendheid in dit bericht.

1 like

Weet je, nu kan ik of iemand anders je wel een mening geven over wonen in de Bijlmer, maar daar gaat het niet om. Wat ik je wel kan adviseren is om op bepaalde momenten de buurt te verkennen, dus fiets eens na je werk naar de locatie van dat appartement. Hoe lang doe je er over. En hoe veilig voel je je onderweg? Wat is het alternatief? En als je uit gaat? Wil je dan naar huis fietsen of neem je dan de metro? Ik geloof namelijk dat de nieuwe woning vast heel fijn is, maar hoe is het reizen van en naar de dagelijkse dingen in je leven? Als dat ok is, dan is het vast een goede keuze.

10 likes

Ik vind het niet verwend! Fijn dat je de keuze hebt natuurlijk maar kiezen is altijd lastig! En beter dat je een weloverwogen keuze maakt dus juist goed om je opties tegen elkaar af te wegen. Ik ben het eens met tante betje. Maar als ik het bericht lees lijken er wel meer nadelen te kleven aan verhuizen (verder weg, duurder, niet gek veel groter). Wat is de reden dat je gek word van de ruimte waar je nu woont? Is het jelevensfase? Bijv student af en werkende en behoefte aan iets groters? Of kan je bijv met slimme oplossingen meer ruimte creëren in huis

3 likes

Als het nieuwe appartement in Osdorp of Slotermeer had gestaan, had je het dan direct gedaan? Is het echt de locatie Bijlmer?

Als ik in het centrum op een fijne rustige plek zou wonen zou ik persoonlijk dat echt niet inwisselen voor een ietsje ruimer appartement aan de andere kant van de stad. Zeker niet als je werk en sociaal leven in de stad hebt. Je bent toch gauw 20-30 minuten met het ov aan het reizen. Dus niet omdat het de Bijlmer is, want die buurt is echt opgeknapt en mag niet meer die reputatie van vroeger hebben vind ik. Maar echt vanwege de afstand zou ik het niet doen.

13 likes

Wij gaan volgende week een huis bezichtigen dat in 1960 gebouwd is. Het huis is is wel compleet gemoderniseerd. Mijn vriend is bang voor geluidsoverlast omdat jaren 60 huizen hele dunne muren hebben. Heeft iemand hier ervaring mee?

1 like

Wij hebben hiervoor in een jaren 70 huis gewoond en ja, daar hoorde je best veel van de buren, sowieso als ze in een aangrenzende kamer waren. Maar dat ligt ook aan je buren natuurlijk, van ons hoorden ze nooit wat, wij van hun wel maar ook niet zo dat het storend was.