Huizen/woningmarkttopic #3

Ik deed nog zo mijn best.

En echt blij ben ik niet met met mijn situatie. Ik had ook liever een betaalbaar koophuis, maar dat is niet zo.
Daarnaast zie ik het ook niet zitten als alleenstaande een huis te kopen (lees: enorme schuld aan te gaan).
De verbazing en adviezen van huizenbezitters die voornamelijk voorspoed hebben gehad irriteren mij een beetje.

8 likes

Ze zei 350.000 voor een rijtjeshuis. Dat kan prima voor een hoop minder nog buiten de randstad, dat was dr punt.
Vrienden hebben vorige week in den helder gekocht voor 165.000, dat kan gewoon nog daar. Heeft wel ook daar 1,5 jaar geduurd voor ze er tussen kwamen, dat is op de meeste plekken wel gelijk inderdaad.

3 likes

Dat is denk ik echt uitzonderlijk voor 165k een heel huis… De gemiddelde huizenprijs is 435k in Nederland.

8 likes

Kom hier uit een dorpje uit gelderland. En de rijtjeswoningen gaan huer voor 300-350 weg… ze liggen voor die prijs echt niet voor het oprapen. Misschien in de uithoeken van NL?

4 likes

Ze hebben 1,5 jaar steeds net achter het net gevist in den helder voor die prijs, omdat ze onder voorwaarden wilden kopen, ze zijn geregeld het hoogste bod geweest tussen de 155 en 175.000.
Den helder wordt ook echt wel duurder, maar in dit segment gaat daar nog wekelijks een rijtjeshuis tussen de 75m2 en 90m2 voor die prijs.
Maar het punt was dat dat in de randstad en andere plekken waar je wel wil wonen dat inderdaad gewoon niet kan. Ik ben ook niet voor niets weg gegaan uit den helder.

Maar daarin is Den Helder denk ik wel eerder uitzondering dan regel. De gemiddelde woningprijs komt absoluut niet in de buurt van 175.000 euro.

6 likes

Dat weet ik. Gemiddeld wordt het overal duurder, deze huizen kocht je daar een jaar terug nog voor 110/120.000.
Mn schoonzus heeft exact zo’n huis 4 jaar terug voor 90.000 gekocht.

Maar nogmaals, daar wil je ook niet wonen en is ook een uithoek. Op elke andere plek waar je wel wil wonen ben je gewoon meer dan 350 kwijt.

1 like

Maar dit soort discussies zijn toch best dommig. Je hebt helemaal niks aan weten dat het ergens in schubbekutteveen nog wel kan als je daar niets te zoeken hebt. Leuk voor de mensen daar.

37 likes

Ik zeg ook niet dat mensen daar moeten kopen, ik reageerde op dat iemand zei dat het overal duurder wordt. En dat klopt, 165 is duurder dan 90, maar niet eens in de buurt van 350 en dat is wel gewoon de prijs waar mensen tegenaan hikken die op ā€˜normale’ plekken willen wonen. Mijn hele punt was dus ook dat ze niet moest zeuren dat het overal duurder wordt, want op die plekken kĆ”n je dus nog wel kopen ook al is het duurder dan eerst en dat is gewoon voor het merendeel niet de realiteit.

@anon3219017 wisselt. Wat zij nu hebben gekocht is gedateerd (zoals het hele leven daar, ha), maar zouden ze bouwtechnisch mee wegkomen alleen een verfje op de muur te kwakken. De meesten daar doen eigenlijk geen hele verbouwingen voor ze erin gaan zie ik in mijn omgeving.

1 like

Huh maar dan heeft ze toch gewoon gelijk. Het wordt overal duurder. Van 90.000 naar 165.000 is bijna een verdubbeling. Dat je het dan na anderhalf jaar zoeken wel kunt kopen maakt toch geen verschil?

4 likes

Klopt, maar 165 kan je wel nog wel een hypotheek voor krijgen vaak en voor 350 zie ik starters in hun eentje niets kopen en is het gewoon niet mogelijk, ook niet na lang zoeken.
En in mijn omgeving werken een hoop mensen daar vandaan buiten de stad en verdienen ze niet gek veel minder dan in de randstad (deze specifieke vrienden toevallig wel, maar de rest niet) en wonen ze dus gewoon lekker goedkoop. Landelijk gezien krijgen ze natuurlijk dezelfde hypotheek als mensen die proberen te kopen in de randstad, alleen is het daar gewoon feitelijk niet mogelijk.

1 like

Ik snap wat je zegt, maar ik snap gewoon echt niet hoe dit in dit gesprek relevant is?:sweat_smile:

17 likes

Joh, ik vind het gewoon zeuren als je zegt dat het overal duurder wordt als je feitelijk wel nog steeds relatief goedkoop kƔn kopen en wonen en dat de rest van het land gewoon niet lukt. Dat was alles wat ik wilde zeggen hoor.

1 like

Misschien mis ik iets, maar tenzij je weet waar Perzik woont en hoe de prijs daar ligt is een voorbeeld van jouw vrienden in Den Helder toch irrelevant?

9 likes

Daar heb je gelijk in ja, misschien is het in haar omgeving nu wel ook duurder geworden en daardoor niet meer betaalbaar waar dat het eerst wel was. Ik dacht te ver in de extremen denk ik.

2 likes

Een beestje mosterd na de maaltijd wellicht maar: ik denk dat je nu ook vergeet dat over het algemeen (!!) de prijs van een huis wordt bepaald door wat mensen KUNNEN betalen en hoe graag mensen er willen wonen. Dus als de huizenprijzen in den helder laag zijn, dan is het blijkbaar niet zo’n heel populair gebied en is het ook niet onwaarschijnlijk dat het gemiddelde inkomen van iemand die in den helder woont ook niet heel hoog is. Dus absoluut gezien zijn de huizen misschien niet heel duur, maar relatief wellicht wel. En dan moeten de ā€œlocalsā€ nu misschien ook nog wel concurreren met rijkere mensen die uitgeweken zijn vanuit de randstad ofzo

2 likes

Wij gaan het dak buitenaf isoleren en het is meer kosteneffectief om de dakpakken gewoon in een container te laten tyfen en nieuwe er op te leggen dan ze netjes te verwijderen en weer terug te leggen. Wat kut :smiling_face_with_tear:

3 likes

er zijn veel berekeningen die inderdaad stellen dat het eigenlijk gelijkaardig loopt qua rendement, omdat je natuurlijk ook constant moet investeren in je woningkwaliteit. Het enige dat me nooit echt duidelijk is in die berekeningen is of ze ook rekening houden met de verkoopwaarde op latere leeftijd (zeker in Belgiƫ is dit altijd een reden geweest waarmee de overheid woningbezit stimuleerde, passief pensioen/huurrendement/vermogen).

dit echt zo hard haha, ik woon zelf in een dorp met een sterk residentieel karakter en verschillende villawijken, twee dorpen verder is de prijs soms maar een kwart voor hetzelfde :’) Ik kan nu een soortgelijk appartement in beiden kopen (zou kunnen beter gezegd) met een prijsverschil van 40%, beiden totaal niet af.

2 likes

Ligt er denk ik wel heel erg aan hoe je het beziet. Op korte termijn wellicht wel, maar op lange termijn is (en blijft) kopen over het algemeen wel goedkoper dan huren. (Dit is verder geen pleidooi voor kopen omdat huren weggegooid geld zou zijn oid)

4 likes

Zon discussie had ik niet willen veroorzaken maar ik bedoel dat er heel veel plekken zijn waar je voor dat geld geen huis meer koopt, het is overal veel duurder geworden en ook buiten de randstad.

Ik woon in een kleine stad in Brabant (60.000inwoners) en hier koop je voor dat geld ook geen rijtjeshuis, of heel erg gedateerd.

1 like