Huizen/woningmarkttopic #3

In Scandinavië?

Lijkt me ingecalculeerd risico? Of ben ik nu heel naïef? Je koopt geen huis om het binnen een jaar te verkopen als je geen verlies kan lijden toch?

1 like

Joh, niemand zegt dat het een impopulaire mening is, begrijp volledig wat je bedoelt en een restschuld wens je niemand toe. Tegelijkertijd het was altijd al duidelijk dat het een keer naar beneden zou komen, dus ik verbaas me ook ergens als mensen ervan schrikken of echt niet waren voorbereid op een onverwachts snelle verkoop. Maar misschien ben ik zelf te berekenend.

Ik moest hieraan denken bij de oververhitte markt van de afgelopen jaren.

Ik heb eind 2020 een huis gekocht. Ik had flink overboden. Ik had niet het hoogste bod, maar betere voorwaarden (lees: geen). Ze hadden 15 jaar eerder het huis voor 150.000 minder aangeschaft.

Tijdens de overdracht vertelde ik de vader van de verkoopster hoe blij ik was met het huis. Zijn reactie: ah dat is jammer, we hadden je dus nog veel meer geld kunnen laten betalen.

2 likes

Wat een klojo

6 likes

What the fuck.

2 likes

Ja echt bizar. Het was tijdens corona lockdown, dus we kregen geen koffie bij de notaris en hij vond dat heel erg want hij had zich verheugd de koffie eens “gratis” te krijgen. Die notaris keek ook😅

7 likes

:sweat_smile: Inderdaad al gun ik het die mensen zelf ook niet.

Ik lees altijd mee in dit topic want in ben geinteresseerd maar kan/wil zelf niets kopen. Huren wel uiteraard, maar daar gaat het hier wat minder over.

Anyhowww ik vind dit in zijn algemeenheid fijn om te lezen.

Ik huur mijn eentje relatief duur (vinden boomers… ik betaal 1030 ongeveer) en alle huizenbezitters verklaren me tot vervelens toe voor gek.

‘Weggegooid geld!’ ‘Kopen is investeren! Gegarandeerd rendement’ ‘je moet emotie los zien van de aanschaf’

Nou, zie hier het bewijs dat kopen ook een risico oplevert. Dit biedt wel wat troost eerlijk gezegd.

Men lijkt compleet vergeten te zijn dat huizenprijzen wel degelijk kunnen dalen. Een jaar of 10 geleden stonden er ook huizen onder water. Een vriendin van me heeft een jaar lang bij haar moeder gewoond om het verlies op haar verkochte woning op te kunnen vangen. In die tijd was er ook al een woningtekort. Dat tekort is van alle tijden. We hebben in NL nooit teveel woningen gehad.

• rant over.
    :relaxed:
6 likes

Ik betaal €1058 voor huur en servicekosten. Ik kan echt never nooit een huis kopen in mijn eentje met mijn studieschuld :sweat_smile: goedkoper ga ik het ook niet krijgen in mijn stad (Amsterdam)

1 like

Prima dat jij blij bent met je situatie! Maar mag ik een paar kanttekeningen plaatsen bij verhaal?

• Je verkoopt je huis alleen met verlies als je ‘moet’: Vaak gaat het dan om huizen gekocht op de top en stellen die niet lang erna uit elkaar gaan in een dalende markt.
  • Als je huis “onder water staat”, betekent dat nog niet dat je ook daadwerkelijk verlies lijdt, dat is pas als je ook daadwerkelijk moet verkopen. Als je kon wachten, kon je 3 tot 5 jaar later verkopen met winst.
  • 10 jaar geleden was er een recessie door de “credit crunch”. Net als nu veranderde daardoor de regels van hypotheken. Je kon niet meer met vermeende beleggingswinsten een hypotheek krijgen, je kon niet meer dan 100% lenen, lenen voor een verbouwing werd een stuk moeilijker. Dat maakte dat er minder mensen konden kopen. Ook toen gingen de huurprijzen straf omhoog!
  • Dat huizentekort is er al decennia en zal ook nog wel blijven. Juist daarom is een langdurige investering in een huis het wel waard, want na regen komt zonneschijn. De behoefte aan huizen zal blijven, en dus als je rustig wat jaren ergens blijft wonen, kun je er zeker van zijn dat je je huis altijd weer kan verkopen en als je geluk hebt, maak je wat winst.
3 likes

Hahaha dr zal ook maar een keer een huurder proberen de positieve kant van hun situatie te zien

64 likes

Ik volg PorteRenee op Insta. Mensen delen ook soms een kasboekje. Ik vind dat echt een leuke rubriek om te volgen. Van de week waren er mensen met echt een groot inkomen (Zo’n €7000 netto incl kinderopvangtoeslag). Ze betaalden iets van €1600 hypotheek. In de reacties op Insta kwamen er allemaal reacties van mensen die dat ‘never nooit van hun leven zouden betalen’ en ‘mensen zijn echt gek dat ze dat betalen en hoezo wil je per se in een vrijstaande woning wonen’ (stond nergens dat die mensen een vrijstaande woning hadden). Maar dat waren dan vooral wat oudere mensen die waarschijnlijk al tig jaar een huis hebben. Net bij de hypotheekadviseur geweest en met een maandbedrag van €1600 heb je een huis van ongeveer €350.000 met deze rente. In mijn wijk in de Randstad heb je daar niet eens een rijtjeshuis voor. Vind het zo irritant dat die mensen in hun 2 onder 1 kap met een hypotheek van zo’n €400 dit soort uitspraken doen. Zo ver van de realiteit waar de jongere mensen nu in zitten. Deze prijzen betaal je hier gewoon wil je wat meer dan een appartement. (Dat het ongelofelijk veel geld is ben ik het mee eens overigens).

47 likes

Die fanatieke volgers van PorteRenee zijn sowieso niet helemaal in touch met de realiteit, stel boomers bij elkaar

9 likes

Wij kregen steeds te horen, joh huren is zonde, weggegooid geld! Ik dacht, echt hou toch op, we kunnen niet kopen wat wil je dat we doen? Dit was dus meer dan 2 jaar geleden. We woonden bij mijn ouders thuis omdat mijn man en ik uit het buitenland terug verhuisden en dachten wel ff snel een woning te vinden… not.
En nu? Hebben we een huis gekocht: “poeh, dat is toch gek zoveel per maand voor je hypotheek. Ga je toch niet doen, hebben jullie wel een juiste keuze gemaakt??” Echt… :roll_eyes:

Ja wij gaan bijna 1800 euro betalen, dat is echt mega veel ja. Het was ook echt onze maximale grens wat we zelf wilden en gelukkig niet max. hypotheek. Als we dat nu wilden doen konden we niet kopen, want inmiddels is de rente weer gestegen.
En het zijn idd mensen die al jaren geleden hebben gekocht, bijna niets aan hypotheek betalen en totaal niet doorhebben hoe de huidige situatie is. Ondanks alles uitgelegd te hebben keken ze nog scheef. Ik moet me echt inhouden om niet te barsten, word gewoon gek van zulke mensen.

7 likes

Idd ja echt geen idee van hun eigen privileges. Ben ook recent naar de hypotheekadviseur geweest. Voor een klein rijtjeshuis aan de rand van de stad betaal je 400.000 a bruto 2100 per maand. Als je het een beetje in een leuke buurt wil is het 500.000 voor 2500 brutti. En de dorpen er omheen is niet veel beter.

3 likes

Het is misschien mijn compleet vertekende beeld van wonen in een zeer dure omgeving, maar ik ken die mensen zelf dus niet. Die waren op de top van de markt in mijn omgeving allang afgehaakt. Wel heel veel mensen voor wie het voelt als hun laatste geld maar dat feitelijk bij lange na niet is.

Of om het concreter te stellen: ik vind het echt sneu als die 50k een restschuld is dat je de afgrond in stort. Als die 50k verlies iets is wat je op de een of andere manier kan dragen (herfinancieren, schenking, spaargeld. Wat voor heel veel kopers uiteindelijk de situatie is) voel ik er gewoon weinig sympathie voor. Die waardestijging waar je waarschijnlijk op hoopte toen je het kocht wordt namelijk ook gewoon door iemand gefinancierd.

Edit: maar dit heeft vooral te maken met mijn frustratie over hoe we bijna allemaal het spel via de regels van het neoliberalisme spelen (mezelf included), maar vervolgens verbaasd zijn als die regels ons vroeg of laat ook bijten. Want het is mega sneu, daar heb je gelijk in.

5 likes

Ja ik heb ook het idee dat dat hele kopen is goedkoper dan huren een beetje achterhaald is? Je hoorde een tijdje terug toch best vaak dat mensen bijv. wel 1400 euro p/m aan huur konden ophoesten en dan geen hypotheek konden krijgen voor een maandbedrag van 1200 euro, maar ik heb het idee dat met de huidige rente je geen huis meer kan kopen met maandlasten onder de 1600 euro. Ik bedoel realistisch gezien kan je voor 350.000 euro toch nog amper een rijtjeshuis kopen in de Randstad? Ik had een paar jaar geleden ook het idee dat als ik ooit wat zou gaan kopen dat ik dan een koophuis zou hebben tegen lagere maandlasten dan m’n huurhuis, nou dat is een illusie haha.

2 likes

Dat lijkt er wel op idd! Ik heb 2 jaar geleden mijn appartement gekocht. Omdat het toen zo moeilijk was, hebben we wel gekeken naar huur. Alleen bleek dat toen voor ons nog duurder te zijn. Waarschijnlijk door de toen lage rente. Huis naast ons werd in dezelfde periode idd duurder in de huur dan dat wij uiteindelijk betalen voor hypotheek + VVE. Maar nu met de hoge rente is huren wel goedkoper hier.

Niet alleen in de randstad hoor… daar word ik soms ook wel moe van. De prijzen zijn overal gestegen.

3 likes

Natuurlijk zijn de prijzen overal gestegen, maar ik zette de Randstad erbij om te voorkomen dat men zou gaan zeggen dat je in Limburg/Drenthe/Friesland etc. voor dat bedrag nog wel een huis kan kopen.

2 likes