Huizen/woningmarkttopic #3

Ik denk dat je het beste gewoon kunt bellen naar de zaak waar je de keuken hebt gekocht. Die zullen het sowieso wel weten.

16 likes

Haha ja zeg je wel wat :sweat_smile: had gehoopt dat iemand een gelijkaardige ervaring had oid

3 likes

Bij ons werd verteld dat het bedrag wat je af moet nemen minimaal 70% van het aankoop bedrag moet zijn.

Heb je geen papieren getekend met voorwaarden? Daar moet het instaan.

2 likes

Heeft iemand hier ervaring met een niet-zelfbewoningsclausule? Met name of het echt zo risicovol is, of dat je dit goedkomen ondervangen met een bouwkundige keuring?

Wij hebben een huis bezichtigd die dit had. Ook geboden maar er is zo giga iverboden dat we het hebben laten gaan. De mensen die het gekocht hebben hebben laten keuren etc maar in praktijk bleek er echt veel meer mis met het huis dan verwacht. Lekkages die op t eerste oog niet te zien waren maar na slopen wel etc. Deze mensen hebben het huis niet kunnen af renoveren omdat het geld op was door alle onvoorziene problemen. Het kan dus ook niet goed uitpakken.

Wij hebben dat. Wij gingen wel aan omdat het net paar maanden maar leegstond en van erfgenamen was. Jaren leeg zou ik anders vinden. Huis zag er ook solide uit en uit de jaren 70 ipv 30 bijvoorbeeld.
Maar ik sta er ook in dat je altijd wat tegen kan komen. En gekocht is gekocht. Als oud bewoner weet je ook niet alles. En als in periode dat jij er woont alles goed was maar door verbouwen beerput opengehaald wordt is dat ook wel het risico. Zeker met oudere huizen.

Wij zijn zelf dus veel meer asbest tegen gekomen maar hadden we alsnog niet kunnen verhalen want asbest clausule en was wel bekend dat er asbest zat. Maar niet zoveel.

3 likes

Ik had dit, voormalig woningbouwhuis. Heb geen keuring laten doen.
Wat risico ingecalculeerd. En ze hebben de dingen die we zelf al zagen nog gerepareerd (dakgoot schuur zelfs nog paar weken na overdracht toen ik erachter kwam en het meldde). Ligt ook aan de andere partij denk ik… een woningbouw is anders dan een particulier.

Is bij mij goed uitgepakt, heb 1 lekkage gehad, waa rot maar niet onoverkoombaar.

@JustinBieber @Lichtknopje @Perzik Thanks voor jullie antwoorden! Het huis viel tegen, dus ook zonder die clausule had ik het waarschijnlijk niet aangedurfd, maar jullie onderschrijven wel een beetje mijn angsten (maar ook mijn gevoel, ‘je weet toch nooit helemaal hoe het zit’). Maar fijn om deze kanten ook te horen!

3 likes

En ik gun het ze van harte. Verder is er namelijk niets leuk in Schubbekutteveen.

Ik orienteer me op een mogelijke hypotheek. Ik las dat veel eerste gesprekken met een financieel adviseur kosteloos zijn. Maar hoe bepaal ik al bij ik een afspraak kan maken :sweat_smile: Ben ook echt “bang” dat me gaan uitlachen daar met mijn draagkracht en de boodschap is dat ik het over 10 jaar nog eens moet proberen :sweat_smile:
Hoe zijn jullie begonnen?

1 like

Heb je al een online tool ingevuld en zit je ongeveer op het spaargeld dat je denkt nodig te hebben? Wij hebben gewoon online een berekening gemaakt van een mogelijke hypotheek en daarna gekeken naar wat we maximaal per maand wilden betalen.

2 likes

Ik heb gewoon zo’n vrijblijvend gesprek aangevraagd en een aantal jaar geleden was het inderdaad een wat gênant gesprek, het advies was kijken naar andere locaties dan de randstad of meer geld krijgen van familie haha oke toppp. Maar goed, dan weet je wel waar je staat en dat soort gesprekken zijn ze ook wel gewend, dus zou daar gewoon overheen stappen en een afspraak maken. Ik had twee verschillende gesproken die vrienden hadden geholpen met hun koopwoningen.

Inmiddels heb ik net (alleen) een appartement gekocht!

10 likes

Ik zou eerst online eens kijken wat je kan lenen. Dat kan online bij een bank als de Rabobank maar ook op de site van De Hypotheker bv. Mocht je dan uitkomen op standje ‘garagebox’ weet je dat het wellicht niet heel veel zin heeft, maar komt er een leuk bedrag uit, zou ik zeker een afspraak maken. Wij hebben 2 jaar geleden een gesprek gehad en vorige maand nog een keer en beide keren konden we wat hoger krijgen dan dat er online stond :-).

2 likes

Zouden jullie nog actief doorzoeken als je weet dat je dit jaar waarschijnlijk nog je ontslag zal geven of krijgen? Ik weet niet of ik er momenteel nog veel tijd in wil steken om rond te kijken als ik veronderstel dat ik de zomer niet haal en dan aan spaargeld ga zitten.

Aan de ene kant nee want stressvol. Maar hangt er van af hoe lang je het volhoudt op spaargeld/ evt werkloosheidsuitkering en hoe snel je denkt nieuw werk te hebben

Aan de andere kant wel weer chill juist want tijd om te klussen

3 likes

Dat laatste hoorde ik ook van een kennis!
Het gaat er bij mij obv die tools om spannen of het echt een leefbaar huisje kan zijn, krijg namelijk verschillende resultaten. Maar ik ga eens verder zoeken!

2 likes

Het kan nooit kwaad. Zo’n adviseur kan je ook vertellen over een starterslening etc. Dus als het er in zo’n tools om spant gewoon ergens een gesprekje aanvragen. Als je kennissen of vrienden hebt die een adviseur aanraden zou ik daarheen gaan. Ik zou iig zelf een onafhankelijk adviseur doen die meerdere partijen in kaart kan brengen dus niet bij de Rabo of ING bv die alleen eigen producten doen.

5 likes

Er stond gisteren nog een woning te koop op Funda en nu is de advertentie opeens verdwenen? Iemand enig idee hoe dit kan?

1 like

Makelaar kan hem offline halen als ze willen. Kan met bepaalde omstandigheden te maken hebben. Bij ons was het een niet voorspoedige verkoop en een nieuwe poging 1,5 maand later.

2 likes

Ik heb vanochtend een bod uitgebracht op een woning. Ik ben er echt heel zenuwachtig over. Hoe lang duurt het meestal voordat je een reactie krijgt?

3 likes