Huizen/woningmarkttopic #3

Ja klopt, als je een voorlopige aanslag indient, krijg je het maandelijks terug

2 likes

Ok chill!

1 like

Was dat ingewikkeld? Mijn hypotheekadviseur raadde me aan hulp in te schakelen van een fiscaal adviseur bij het doen van een voorlopige aangifte mbt maandelijkse hypotheekrente-aftrek Ć©n de aftrekposten die je hebt na het kopen van een huis…is dat echt zo ingewikkeld? Hebben anderen dit zelf gedaan of was hulp toch wel fijn?

Ik vond het goed zelf te doen, als je twijfelt kan je ook de belastingtelefoon bellen. Dat is gratis. Het lastigst vond ik in welk jaar je de aftrekposten moet opgeven als je ze deels in het ene jaar maakt en deels in het andere jaar. Wij hadden bv hypotheekadviseur, taxatie en bouwkundige keuring in 2020 betaalt en de overdracht was in 2021. Daarvoor had ik de belastingtelefoon gebeld en moest van alles anders invullen waar ik zelf nooit opgekomen was, maar ik weet van anderen die in deze situatie alles gewoon in 2021 hadden opgegeven en dat ging ook goed. Hypotheekrenteaftrek doe ik wel jaarlijks ipv maandelijks.

1 like

Oh nee ik vond het niet zo complex, gewoon goed lezen en de nota van de notaris en de gegevens van de hypotheekverstrekker er naast houden en je kunt alles zo invullen.

4 likes

Ohja ik heb dat ook, deels 2022, deels 2023. Ik ga wel even kijken of ik er zelf uitkom, evt met hulp van de belastingtelefoon. Thanks!

1 like

Ik begrijp je, ik heb ook alleen gekocht (de enige reden dat ik dat kon, was dat ik in een regio woon waar de prijzen nog iets lager zijn). Ik begrijp de verleiding, maar ik zou proberen nu niet boven je budget te gaan voor een oud huis in slechte staat (tenzij je echt een klik hebt met het huis). De stress van onverwachte extra kosten en verbouwingen als je al heel erg op je limiet afbetaalt, is het in mijn ogen niet waard. Als het echt een coup de foudre is, kan je misschien iets verder gaan, maar niet voor een random versleten huis, omdat je een huis wil.

5 likes

Iemand ervaring/ tips om iets te kopen dat momenteel nog verhuurd is? In BE. Heb uitgezocht hoe het zit met opzeg voor eigen bewoning (6 maanden), dat is geen probleem. In die overgangsperiode hoef ik zelf geen huur te betalen, dus tijdelijke ā€œdubbeleā€ lasten zijn geen issue (huur dekt de afbetaling niet).
Ik heb bewijs van betaling opgevraagd, ik veronderstel dat dat gangbaar is?

Moet ik nog ergens aan denken? Vind het wat spannend want heb helemaal geen ambities om verhuurder te zijn… Ben ook bang dat die huurders straks er niet uit willen / kunnen, en dan heb ik een probleem. Kan wel tijdelijk bij m’n ouders wonen maar dat is uiteraard op de langere termijn niet te doen. Ook emotioneel zie ik het niet zitten om iemand uit huis te moeten zetten… Terwijl ik gevoelsmatig helemaal aan de kant van de huurders sta, en me ongemakkelijk voel in die (tijdelijke) rol als verhuurder.
Maar het is eindelijk iets binnen budget dus ik wil het wel heel graag.

Edit: dit is dus in Belgiƫ en ik wil er zelf in gaan wonen!

1 like

Maar weet je zeker dat je dit huurcontract kunt opzeggen? Want ā€œkoop breekt geen huurā€, is toch de regel? (of is dit niet in Nederland?)

Nee is Belgiƫ!
(Sorry stond erin, maar misschien niet duidelijk!)

Je neemt het bestaand huurcontract over as is, maar je kunt een huurcontract altijd opzeggen voor eigen bewoning. En dan is de opzegtermijn 6 maanden

3 likes

@Shaaar @Hinkje Bedankt voor jullie reacties!! Heeft geholpen om het iets meer in perspectief te zetten. Heb besloten om inderdaad niet hoger te gaan zitten.
Er zit wel enigzins haast bij mijn zoektocht omdat de schenking van mijn ouders begin 2024 verloopt. Maar nog wel even de tijd dus om verder te kijken!

3 likes

Wij hebben een prachtig huis op het oog, maar het moet gemoderniseerd worden en heeft energielabel G. Dit schrikt ons af, want wij hebben geen ervaring met verbouwen en kunnen eigenlijk niet zoveel zelf. Ook zouden we het qua geld niet in ƩƩn keer helemaal kunnen aanpakken, maar dat vinden we niet erg. We wonen nu in een oud appartement en kunnen best nog langer met een oude keuken. Wel twijfelen we over de energiekosten met energielabel G. Hebben jullie hier ervaring mee?

4 likes

Misschien kun je via de makelaar de jaarrekening van de bewoners opvragen? Dat is een van de stukken die wel vaker wordt opgevraagd. Je hoeft geen prijzen te weten, maar misschien jaargebruik van gas en electra?

2 likes

Ik zou ook kijken naar hoe makkelijk je kunt isoleren: dus is er een spouwmuur (op laten vullen versus overal voorzetwanden voor met isolatie), is er kruipruimte (makkelijk isoleren versus hele vloer uitbreken) en is het dak van binnenuit goed na te isoleren. Want als het allemaal niet op de meest makkelijke manier kan, dan heb je het ook hele andere kostenposten.

6 likes

Goede tips al van @MargjeJ
Volgens mij hebben veel gemeenten ook duurzaamheidsadviseurs, dan komt iemand langs die inventariseert wat je kan verduurzamen met ook een indicatie van wat je daarmee bespaart en hoe duur het is. Dat kostte in mijn gemeente iets van 250 euro maar dat kreeg je dan weer terug in subsidie vorm. Zou dat ff googelen!

Edit sowieso een tip om uit te zoeken welke subsidies je allemaal kan krijgen, dat maakt de drempel om eea te verduurzamen lager en uiteindelijk heb je er echt meer wooncomfort aan

5 likes

Ik woonde in jaren 20 (vrijstaand)woning met energielabel G.
Energiekosten vielen wel mee, verwarming stond wel aan rond 19/20 gr. In de winter.
De houten vloer scheelde, minder koud dan de tegels in de keuken. Maar wel pantoffels aan en dekentje op de bank of bij thuiswerken. Maar dat is bij mn ouders thuis met jaren 90 huis met beter energielabel ook.

Zomers wel bloedheet in bepaalde kamers door de ramen. Dat was bij mn ouders beter.

Ik vond het wel overall wel meevallen, ondanks dat sommige ramen vernieuwd konden worden en ze bij kou beslagen waren.

Bij de eerdere verkoop paar jaar eerder was het nog E maar kwam door de nieuwe normen dat het G werd

2 likes

Bedankt voor de reacties en de fijne tips. Heb me gistermiddag helemaal ingelezen in het verduurzamen van een huis. Nu nog kijken of het ook echt van ons wordt :sweat_smile:

2 likes

Halleluja na 2 jaar een huis gekocht YES! En hoewel we onze eis ā€˜karakteristiek huis’ hebben moeten laten varen (:joy:) hebben we nu een ruim huis gekocht, zonder asbest en dat soort ongein, een oprit, vlakbij voorzieningen, zonnepanelen, een overkapping en aan het water :heart_eyes:

66 likes

Is je vriend toch meegegaan in het idee? Super nieuws voor jullie!

3 likes

Gefeliciteerd!! De overkapping aan het water klinkt heerlijkšŸ˜

1 like