Ik had een soortgelijke situatie: vriend had al een huis, ik niet. Ik zet het even in een spoiler want het is een vrij lang bericht geworden haha.
Samenvatting
Ik wilde per se 50/50 eigenaarschapsverdeling van het huis, m.n. omdat ik bij een eventuele verkoop in de toekomst en gestegen huizenprijzen ik procentueel gezien niet een nog groter verschil in vermogen zou willen hebben als mijn partner.
Wij hebben het zo vastgelegd dat het bedrag dat hij heeft ingelegd door overwaarde van zijn huis, een percentage is van de koopsom van het nieuwe huis. Als we uit elkaar gaan, heb ik dat percentage van de woningwaarde op dat moment als schuld bij hem. Klinkt misschien een beetje ingewikkeld haha, maar hij wilde niet dat zijn inleg een vaststaand bedrag zou zijn (bijv. 50.000 euro), maar dat het zou meebewegen met de woningwaarde, vandaar het percentage.
We hebben dit vastgelegd in een samenlevingscontract, ik weet eigenlijk niet of je dit ook op een andere manier zou kunnen vastleggen. Door de 50/50 verdeling van eigendom, betalen we uitgaven t.b.v. verbetering aan het huis, zoals vloerverwarming, badkamer, etc. ook 50/50. Als ik dit op dat moment niet kan betalen, leggen we het verschil vast en komt dat bij mijn schuld aan hem. Nouja het is dus vooral veel schuld van mij aan mijn partner bij deze verdeling maarja, ik stond op die 50/50 verdeling haha.
Het is wel goed om het er misschien meerdere keren goed over te hebben, ook nog na een gesprek met een notaris, want wij vonden het best ingewikkeld. Ook t.o.v. elkaar. Je hebt het namelijk steeds over een toekomstige situatie waarbij je uit elkaar gaat en er vanuit moet gaan dat je elkaar niks meer gunt. Dat is niet leuk om over na te denken en je moet het zo rationeel mogelijk benaderen. Ik vond het daarnaast ook confronterend om steeds gewezen te worden op het vermogen en inkomensverschil, terwijl ik onze relatie als heel gelijkwaardig ervaar. Daarbij hadden we een vrij conservatieve notaris die steeds benadrukte dat mijn vriend het erg zakelijk benaderde, dus dat gaf wel een beetje vervelende gevoelens. Maar het is super belangrijk om het goed en duidelijk vast te leggen op zoân manier dat jullie beiden het ermee eens zijn. Veel succes!