Huizen/woningmarkttopic #3

Ja we hebben echt bij 3 of 4 bedrijven offertes aangevraagd & daar was hout allemaal goedkoper! Hebben wel gekozen voor het nieuwste soort kunststof, ‘ouder’ kunststof is goedkoper.

1 like

Hier ook echt de ervaring (sept 2022) dat kunststof een stukje duurder was dan hout. Onze aannemer had houten kozijnen berekend, terwijl we eigenlijk kunststof hadden aangevraagd (later dus toch van afgeweken) en hij baalde als een stekker dat hij deze foute berekening had gemaakt proefden wij aan het gesprek, want kunststof zou echt nog wel veel schelen qua kosten en die had hij nog niet doorberekend.

Denk uiteindelijk wel dat met schilderkosten etc het echt alleen de aanschafprijs is die duurder is van kunststof. Als je schilderen uitbesteed en geluk hebt en inderdaad weinig onderhoud aan kunststof, dan zal hout op termijn wel duurder zijn vermoed ik.

3 likes

Ik ben door naar de volgende ronde. Dus ik heb dinsdag een persoonlijk 10 minuten motivatiegesprek en dan hoor ik 2 juni of ik een woning krijg of dat ik afgewezen ben. Ik hoop het echt want dan verhuis ik voor of na de zomervakantie nog naar een nieuwe woning. Ik vind het echt een bizar idee want ik zit nog lang niet aan de gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning.

19 likes

Yess! Oh wat spannend! Succes!

2 likes

De reden dat men aanraadt om schilderwerk buiten altijd in hoogglans te doen, is omdat dit UV-straling reflecteert. Net zoals lichte kleuren ook een duurzamere keuze zijn omdat donkere kleuren meer warmte absorberen. Uiteindelijk veroudert alles wat veel in contact komt met de zon in een hoger tempo: schilderwerk, je huid en uiteindelijk ook kunststof.

Ik heb zelf overigens mijn kozijnen aan de buitenkant geschilderd, op een steiger. Heb verf van Sigma gebruikt. Was niet veel anders dan binnen verven, alleen is alkydverf wel vervelender qua vlekken dan verf op waterbasis.

3 likes

Ah dat wist ik niet! We hebben ook sigma gebruikt. Zijdeglans maar weliswaar een lichte kleur dus fingers crossed!

1 like

Ik wil ook nog even kwijt dat ik echt m’n droomhuis gekregen heb. Alles waar ik van droom heb ik nu.
We wilden heel graag een begane grond woning met tuintje voor de hond en meestal zijn dat soort woningen niet zo licht. Maar we hebben een huis gevonden op een hoek en het is zo licht en fris thuis. En ik zie zoveel lucht vanuit mijn huis. In mijn vorige woning had ik soms amper in de gaten dat het mooi of slecht weer was omdat ik de lucht niet echt kon zien door alle bebouwing eromheen.
Dan is mijn huis ook nog eens aan zee! Mensen lopen in badkleding door de straat en ik vind surfen leuk en dat kan lopend! Ik moet soms echt in m’n arm knijpen of ik droom of dat dit echt is haha. En gisteren was er een buurtborrel en er wonen echt leuke mensen in m’n buurt. Dus ik ben zo mega blij dat ik hier woon! Dit is ook de eerste keer in m’n leven dat ik bij een woning het gevoel heb dat ik hier nooit meer weg wil. Het wordt alleen een dingetje als we ooit kinderen krijgen, want echt groot is het niet. :stuck_out_tongue:

62 likes

Het huis waar we al 1 jaar aan het klussen zijn was mn droomhuis geworden nu het bijna klaar is. Nu kijken of ik het alleen kan dragen (waarschijnlijk niet). Maar moet dan weer opzoek naar wat nieuws, in mijn 1tje.
Misschien heel stom denken van mij, maar als we het dan te koop zetten, ben ik benieuwd of het huis dan op die instagram van fundamake overs komt. Of misschien zelf insturen.
Baal wel als niet lukt alleen kopen. In deze markt alleen wat te moeten kopen, bijna niet te doen. Dat worden veel consessies, zeker nu droomhuis in handbereik was/is.

7 likes

Wij hebben een sociale huurwoning sinds vorig jaar. Toen voldeden we nog aan de inkomenseis, op dit moment zouden wij te veel verdienen voor een sociale huurwoning. Maar nu krijg ik daarnet een e-mail dat wij huurverlaging krijgen omdat wij in 2021een laag gezamenlijk inkomen hadden. In 2022 en 2023 zou ons gezamenlijk inkomen echter al te hoog zijn. Iemand een idee hoe het dan zit met die huurverlaging? Hebben we daar dit jaar wel recht op en pas vanaf volgend jaar niet meer of eigenlijk dit jaar ook al niet?

1 like

Tja droomhuis…in zekere zin wel ja. Ruime woning met vijf ruime slaapkamers en een ruime prachtige tuin gunstig gelegen. Locatie is ook perfect in alle opzichten.
Top buurtje en er een hele vriendengroep bij gekregen.

Nadeel is dat de aannemer behoorlijk wat steken heeft laten vallen en nu failliet is, zon 20k is zo poef in rook opgegaan. Veel frustratie en stress veroorzaakt wat een smerige nasmaak heeft gegeven. Erg jammer, we kochten het namelijk wel als ons droomhuis.
We beseffen ons ook we niet mogen klagen hierover, moet je kijken wat we hebben, maarja, de wond is nog vers zeg maar.

Verder wonen we er heerlijk en zullen we ons er over heen moeten zetten, maar makkelijk is het niet.

2 likes

waarom verf je niet zelf? super makkelijk en als je morst kan je het van het glas krabben haha. Mijn ouders wouden perse een beits voor de ramen dus ik doet dat ieder jaar in de lente. 10k is wel echt een bedrag dat ze erop plakken omdat ze eigenlijk geen zin erin hebben.

Is met een hoogwerker ook dakkapellen enzo en we willen wel dat het goed gebeurt. Verven is nog wel te doen in mijn ervaring maar schuren komt wel nauw.

1 like

Pas volgend jaar niet. Vanaf juli gaan de nieuwe huren in en dat gaat idd over je inkomen van 2021. Heb nog een jaartje minimale verhoging en daarna is het uit met de pret.

1 like

Wij willen ons huis graag verbouwen en zouden daar graag hypotheek voor willen afsluiten, of huidige veranderen. Zitten echt in de beginfase en zijn aan het onderzoeken wat mogelijk is. Huis destijds gekocht voor 150.000 euro. Ik zie dat de WOZ-waarde nu 280.000 euro is. Hoe werkt dat? Kijken ze naar die woz-waarde om te bepalen wat mogelijk is? Of voornamelijk naar inkomen? Ik ben zo’n leek op dit gebied…

1 like

Deze vraag is hier door niemand te beantwoorden want regels zijn overal anders. Zul je mee naar je hypotheekverstrekker moeten.

6 likes

Duidelijk, haha, ik heb echt geen idee hoe het allemaal werkt. Even afspraak maken dan maar

1 like

Waarschijnlijk moet je een nieuwe taxatie van je woning laten opmaken. Een met waarde voor en eentje na verbouwing. Zit die ruimte in de waarde van het huis en jullie inkomen? Dan kan wellicht de hypotheek opgehoogd worden. Dit in een hele kleine notendop hoor. Lekker even met de financieel adviseur om tafel. Wellicht zijn er nog wat potjes mogelijk.

4 likes

Ik vind het zo lastig. Ben opzoek naar een huis, maar koop in mijn eentje dus zit echt aan de onderkant van de markt. Komt in mijn omgeving weinig te koop. En als het te koop komt wordt er enorm overboden en is het in No time weg.

Nu is er een woning die klein is (en oud, best wel slechte staat). Heb een bod gedaan onder de vraagprijs. Kreeg vandaag reactie dat ze een hoger bod hebben maar nog wel willen afwachten ‘wat de markt doet’. De woning staat al twee weken online, dat is echt heel lang voor hier.
En nu twijfel ik zo of en hoeveel ik mijn bod ga verhogen. Wil ook niet teveel betalen, maar wil ook zo graag eindelijk een huis. Vind het proces van een huis kopen echt heel stom eerlijk gezegd. Had er altijd een rooskleurig beeld van maar vind er geen zak aan.

Ik zou het laten afhangen van klein, oud en slechte staat. Hou je nog geld over om daar wat aan te doen? Wil je specifiek dit huis of wil je een huis? Als dit gewoon een huis is om de markt op de komen waar je nu meer dan je eigenlijk wilt voor gaat betalen zou ik het in een dalende markt niet doen.

8 likes

Ik heb net hypotheekrente aftrek aangevraagd middels een voorlopige aangifte. Ik wil het per maand laten uitbetalen. Gaat dat dan gewoon automatisch nu ik de voorlopige aanslag heb opgestuurd? Ik zag nergens de optie om aan te klikken dat je het maandelijks wil ipv in 1 keer.

1 like