Huizen/woningmarkttopic #3

Spannend! Ik zal delen wat wij betalen aan extra kosten:

• aankoopmakelaar 2.500 euro (uiteraard niet noodzakelijk)
  • hypotheekadviseur 1800 euro, dit kun je -indien ruimte in je hypotheekbedrag- mee laten financieren of betalen uit eigen middelen. Dit is de ING, bij een onafhankelijke hypotheekadviseur zouden we dacht ik tegen de 2500 euro kwijt zijn
  • taxatiekosten nieuwe woning betaal je een bedrag voor dat afhankelijk is van de m2, dat kun je Googelen. Denk zo’n 300 euro voor een rij woning, dit kun je mee laten financieren of betalen uit eigen middelen
  • notariskosten zo’n 1300 euro, hier zit van alles bij, het is goed om rond te kijken of je een goedkope notaris kunt vinden, dit kun je meefinancieren volgens mij maar het zou kunnen dat dit ook uit eigen middelen moet komen
  • verrekening zakelijke lasten OZB en waterschapsbelasting (je betaald de verkoper terug wat deze persoon voor het resterende deel van het jaar heeft afgedragen, dit verschilt per gemeente)

Ik hoop dat dit helpt! Wij hebben toevallig vrijdag de overdracht van onze nieuwe woning dus ik heb de afrekening erbij gepakt.

3 likes

Wat leuk voor je!

Wij hebben 2000 euro voor financieel advies, 1100 euro voor notaris.

Daarnaast nog 400 euro voor bouwtechnische keuring en 400 euro ongeveer voor taxatie.

Bij mijn eerste woning was de adviseur goedkoper maar dat was geen onafhankelijke maar van de Rabo.

Notaris heb ik bij mijn eerste huis gewoon gezocht op goedkoopste notaris. Was prima om zo te doen en scheelde toch een aantal honderd euro’s.

1 like

Bij ons waren de notariskosten ook ongeveer 1300 euro en de hypotheekadviseur was 3100 euro zie ik. Wij konden ons huis via een desktoptaxatie laten taxeren, dat scheelt een hoop geld. Het oude huis (50m2) hebben we wel door een makelaar laten taxeren, dat was 700 euro. Bouwkundige keuring was rond de 380 euro. Dit geeft je misschien een beetje inzicht in de bedragen.

Bij ons is bijna alles meegegaan in de hypotheek zie ik, een klein deel hebben we zelf betaald, en een aantal zaken (bepaalde notariskosten bijvoorbeeld) kun je weer aftrekken van je inkomstenbelasting.

Notaris 1.400 euro (hypotheekakte en overdracht, Utrecht)
Hypotheekadvies 2750 (kan vast en zeker goedkoper, vaak korting bij je eerste huis en wij vinden onze huidige adviseur goud waard dus accepteren zijn prijs)
Vergeet daarnaast niet: dubbele lasten, eventuele overdrachtsbelasting, bankgarantie (550 euro), taxatie (600-800 euro) bouwtechnische keuring, verrekening gemeentelijke lasten. Aanzienlijk deel van dit alles krijg je na belastingaangifte terug.

Hoeveel geld je over houdt is vooral afhankelijk van wat je hebt, wat je wilt doen en hoe snel je weer opbouwt. Ik zou niet beknibbelen op belangrijke dingen die in een huis moeten gebeuren.

Deze kosten kun je alleen meefinancieren als je huis hoger getaxeerd wordt dan wat je wil lenen voor de aankoop toch?
In principe kun je kosten koper niet meefinancieren zoals ‘vroeger’ dacht ik

Of misschien kan dit in België bijv. wel dan heb ik niks gezegd!

2 likes

Wij hadden €1500 aan notariskosten. Daarvan was ongeveer de helft voor het huis (leveringsakte en hypotheekakte regelen) en de rest voor een samenlevingscontract voor mijn vriend en mij.

Advieskosten hebben we niet gehad, omdat we de hypotheek als execution only (zonder advies, op eigen risico) hebben afgesloten. De afsluitkosten waren €360. Execution only kan overigens niet bij alle hypotheekverstrekkers en zou ik alleen aanraden als je je daarin goed hebt verdiept of een financiële achtergrond hebt.

Verder was de taxatie €600 en de bouwkundige keuring €400. Overdrachtsbelasting hadden we niet.

Na aankoop hadden wij (vooral mijn vriend) nog ruim geld over voor eventuele gebreken en wat aanpassingen, maar dat is absoluut een luxe positie. Ik zou bij een koophuis wel altijd proberen om iets achter de hand te houden, maar hoeveel verschilt echt per situatie (hoogte inkomen, staat woning, hoeveel je direct “af” wilt hebben, spaarmogelijkheden tot aan de overdracht en in de nieuwe situatie, etc. spelen allemaal een rol).

De kosten die wij direct in huis maakten

Bij ons was verf al best een kostenpost, omdat we het plafond en de muren vanwege nicotinevlekken moesten voorbehandelen en isolerend moesten verven. We hebben voor dat voorbehandelen ook een verstuiver voor die vloeistof gekocht en een vochtstofzuiger gehuurd. Daarnaast waren ook alle kozijnen en deuren volledig vergeeld. Er zijn liters verf doorheen gegaan en alleen dat was al een paar honderd euro.

Ook bleek de afvoer van onze tweede wc volledig vol te zitten met urinesteen. Dat was tijdens de bouwkundige keuring niet naar voren gekomen. We hebben daarvoor twee keer inspectiekosten à €100 per keer gemaakt. De eerste vond de klus te groot en dacht dat we goedkoper uit waren als we de vloer zouden openhakken en er een nieuwe afvoer in zouden leggen. De tweede durfde de klus wel aan en heeft ons achteraf een te lage prijs aangeboden. Daardoor heeft het uitvrezen van de afvoer uiteindelijk “maar” €400 gekost. Super fijn, want onze hele badkamer, inclusief wasmachine, zaten op die afvoer.

Elektra bleek in ons huis ook weinig aanwezig (achter 1 stopcontact in de keuken zat geen leiding, in de meterkast zat geen stopcontact en in de garage konden we onze vriezer niet aansluiten). Gelukkig is mijn vader handig met elektra, dus daarvoor hebben we alleen materiaalkosten gemaakt. Hij heeft direct ook goed licht met hotelschakeling in onze garage gemaakt en vanuit de gang een elektra kabel naar de tv-hoek in onze woonkamer geleid.

Iets dat we niet hebben aangepakt (maar veel mensen wel zouden doen), is de gaslekkage in onze keuken. Het lek zit vlakbij de kookplaat en we kunnen het gas daar ook met een knop afsluiten. Het is bij ons een automatisme geworden om dat direct na het koken te doen en voor het naar bed gaan/weggaan nog te controleren. We willen op den duur een nieuwe keuken en dan lost dit probleem zich vanzelf op.

Wat we verder nog op de planning hebben staan, is het vervangen van de kozijnen, voordeur en garagedeur. Onze ramen sluiten niet meer goed, zijn in niet al te beste staat en het glas houdt de warmte ook niet goed binnen (beneden dubbel jaren '80 glas en boven enkel glas). Het slot van onze voordeur en garage zijn ook aan het einde van hun Latijn. De ramen kun je ook oplossen met alles kaal schuren, de rotte plekken opvullen, opnieuw verf aanbrengen, ander glas erin zetten en alle sluitingen vervangen, maar ook dat zou een behoorlijke kostenpost zijn.

4 likes

Ja, nhg dekt je bij een eventuele restschuld (wel voorwaarden aan verbonden) voor een relatief klein bedrag dat je er door de lagere rente al relatief snel uit hebt. Ik weet niet of je die gemeentelijke kosten als huurder eigenlijk ook terug krijgt

2 likes

We wisten wel dat we alles moesten verven en dat de ramen wat liefde konden gebruiken. Dat van de afvoer, het gaslek, de sloten en elektra wisten we niet.

Vooral de afvoer en het gaslek vonden we inderdaad zuur en iets dat de vorige eigenaar natuurlijk had moeten mededelen. Het is helaas lastig en duur om het bewijs rond te krijgen dat dat verborgen gebreken waren, en daarna voer je nog discussie over de vraag of die gebreken voor rekening van de vorige eigenaar hadden moeten komen (of ze het normale gebruik van de woning in de weg staan). We hebben het maar voor lief genomen, want de kosten bleven binnen de perken.

Als het appartement netjes is afgewerkt, is de kans gelukkig een stuk kleiner dat je dit soort dingen tegenkomt. De vorige eigenaar van onze woning leek sinds de nieuwbouw in de jaren '80 niks meer aan het huis te hebben gedaan. Bij een appartement is het wel goed om te kijken of de VvE genoeg reserves heeft om eventuele kosten aan het pand te kunnen opvangen.

1 like

Na drie jaar zoeken en constant overboden worden, zagen we vorige week ons droomhuis op funda staan terwijl we aan de andere kant van de wereld waren. We zijn sinds 2 dagen terug en hebben het huis nog kunnen bezichtigen en het hoogste bod gedaan. Echt een droom die uitkomt

77 likes

Ik zou zeggen dat laatste. Het is een zakelijke beslissing, geen sollicitatie. Als een van hen meer wilt weten, kun je altijd nog feedback geven toch?

1 like

Ja dat is zo. Hopelijk vragen ze dan niet door :grin:

2 likes

Als je het niet wilt zeggen, zeg je dat je een betere klik had met degene die je nu gekozen hebt. Kan niemand iets tegenin brengen, toch?

3 likes

Iemand ervaringen met hypotheek en overwaarde die ik mag pb’en? Gaat er voornamelijk wat we nu daadwerkelijk overhouden van de overwaarde.

1 like

Je mag me pb’en

1 like

Stuur maar berichtje misschien kan ik helpen.

2 likes

Onze hypotheek aanvraag is rond whoe!! Zonder allerlei rompslomp, in een keer. Echt super fijn. En we hebben al 2 prima biedingen binnen voor ons eigen koophuis (volgende week sluit de inschrijving). Afhankelijk van het overbieden besluiten we of we alleen de badkamer gaan doen eerst of ook de gehele beneden verdieping met schuifpui 🫢

27 likes

Ik heb een appartement gekocht. In mn eentje. En het voelt zo onwerkelijk. Volgende week gaan we (dochter en ik) al over!

131 likes

Even voor wie iets wilt kopen in Vlaanderen: kijk zeker ook naar sociale leningen! Ik was zelf het bestaan hiervan zelf volledig vergeten aangezien de rente nog zo laag stond bij de start van m’n zoektocht, maar ondertussen is het echt wel weer een heel interessante optie geworden!

1 like

Wel rekening houden dat de wachttijden enorm lang zijn, je moet daar notaris en tegenpartij misschien van op de hoogte brengen. Maar wel een zeer goede optie inderdaad.

2 likes

Als ik me eerdere berichten over je woonsituatie goed herinner kan ik me voorstellen dat het onwerkelijk voelt. En zo snel al over, heerlijk! Mag je supertrots op zijn, succes met verhuizen en veel geluk gewenst op jullie nieuwe plek :hugs:

2 likes