Wij hadden €1500 aan notariskosten. Daarvan was ongeveer de helft voor het huis (leveringsakte en hypotheekakte regelen) en de rest voor een samenlevingscontract voor mijn vriend en mij.
Advieskosten hebben we niet gehad, omdat we de hypotheek als execution only (zonder advies, op eigen risico) hebben afgesloten. De afsluitkosten waren €360. Execution only kan overigens niet bij alle hypotheekverstrekkers en zou ik alleen aanraden als je je daarin goed hebt verdiept of een financiële achtergrond hebt.
Verder was de taxatie €600 en de bouwkundige keuring €400. Overdrachtsbelasting hadden we niet.
Na aankoop hadden wij (vooral mijn vriend) nog ruim geld over voor eventuele gebreken en wat aanpassingen, maar dat is absoluut een luxe positie. Ik zou bij een koophuis wel altijd proberen om iets achter de hand te houden, maar hoeveel verschilt echt per situatie (hoogte inkomen, staat woning, hoeveel je direct “af” wilt hebben, spaarmogelijkheden tot aan de overdracht en in de nieuwe situatie, etc. spelen allemaal een rol).
De kosten die wij direct in huis maakten
Bij ons was verf al best een kostenpost, omdat we het plafond en de muren vanwege nicotinevlekken moesten voorbehandelen en isolerend moesten verven. We hebben voor dat voorbehandelen ook een verstuiver voor die vloeistof gekocht en een vochtstofzuiger gehuurd. Daarnaast waren ook alle kozijnen en deuren volledig vergeeld. Er zijn liters verf doorheen gegaan en alleen dat was al een paar honderd euro.
Ook bleek de afvoer van onze tweede wc volledig vol te zitten met urinesteen. Dat was tijdens de bouwkundige keuring niet naar voren gekomen. We hebben daarvoor twee keer inspectiekosten à €100 per keer gemaakt. De eerste vond de klus te groot en dacht dat we goedkoper uit waren als we de vloer zouden openhakken en er een nieuwe afvoer in zouden leggen. De tweede durfde de klus wel aan en heeft ons achteraf een te lage prijs aangeboden. Daardoor heeft het uitvrezen van de afvoer uiteindelijk “maar” €400 gekost. Super fijn, want onze hele badkamer, inclusief wasmachine, zaten op die afvoer.
Elektra bleek in ons huis ook weinig aanwezig (achter 1 stopcontact in de keuken zat geen leiding, in de meterkast zat geen stopcontact en in de garage konden we onze vriezer niet aansluiten). Gelukkig is mijn vader handig met elektra, dus daarvoor hebben we alleen materiaalkosten gemaakt. Hij heeft direct ook goed licht met hotelschakeling in onze garage gemaakt en vanuit de gang een elektra kabel naar de tv-hoek in onze woonkamer geleid.
Iets dat we niet hebben aangepakt (maar veel mensen wel zouden doen), is de gaslekkage in onze keuken. Het lek zit vlakbij de kookplaat en we kunnen het gas daar ook met een knop afsluiten. Het is bij ons een automatisme geworden om dat direct na het koken te doen en voor het naar bed gaan/weggaan nog te controleren. We willen op den duur een nieuwe keuken en dan lost dit probleem zich vanzelf op.
Wat we verder nog op de planning hebben staan, is het vervangen van de kozijnen, voordeur en garagedeur. Onze ramen sluiten niet meer goed, zijn in niet al te beste staat en het glas houdt de warmte ook niet goed binnen (beneden dubbel jaren '80 glas en boven enkel glas). Het slot van onze voordeur en garage zijn ook aan het einde van hun Latijn. De ramen kun je ook oplossen met alles kaal schuren, de rotte plekken opvullen, opnieuw verf aanbrengen, ander glas erin zetten en alle sluitingen vervangen, maar ook dat zou een behoorlijke kostenpost zijn.