Wat fijn voor jullie, het is je gegund!
Wat een goed nieuws! Gefeliciteerd, eindelijk een eigen plek voor jullie
Jaa klopt! Van 12 naar 70m2!
Dankjulliewel!!
Wat fijn zeg! Gefeliciteerd!
Hou er wel rekening mee dat zij zich ook moeien met eerste volgens hun noodzakelijke verbouwingen van je woning. Lijkt me echt enorm vervelend
Ja voor een renovatie project heb ik het zelf ook half afgeschreven, dat lijkt me echt heel kut.
Voor ons was plek altijd het allerbelangrijkste. Wij hadden een paar wijken waar we wouden wonen en de rest echt niet. Er kwamen door de loop van de tijd wel wat wijken bij maar uiteindelijk was toevoegen ook een keer klaar. Wij hebben gekocht in de tijd dat de markt ineens mega steeg en moesten toen ook concessies doen. Wij hebben consessies op het huis gedaan en niet op de plek. Een huis kan je aanpassen, maar je kan het huis niet zomaar ergens anders neerzetten.
Overigens nog steeds altijd blij met de keuze om de consessies te doen op het huis ipv de plek.
@Croky wij hebben huis gekozen. In de plek waar wij wilden wonen konden we geen huis vinden dat groot genoeg was en binnen ons budget past.
Uiteindelijk daarom daarbuiten gaan kijken en een huis gevonden wat aan onze wensen/eisen voldeed.
Ik spendeer het grootste deel van mijn vrije tijd in mijn huis/tuin dus dat vind ik veel belangrijker dan waar het staat. Je kunt altijd naar elke winkel, elke speeltuin, elk zwembad toe rijden ook al woon je er niet meer in de buurt maar je huis daar zit je echt aan vast. Dus daarom vind ik huis belangrijker dan plek.
100% plek! Je kunt je huis verbouwen of veranderen, aan de plek zit je vast.
Over vliegtuigoverlast: ik woon binnen een straal van 40km vanaf Schiphol en de vliegtuigen komen hier al vrij laag en lawaaiig over. Ik word er zeker niet wakker van, maar als ik in de tuin zit en er komt er eentje over dan hoor je dat wel Ʃcht goed. Schiedam-Rotterdam Airport is wel nog een stukje dichterbij. De vraag is hoe erg je het vindt: als het verder lekker rustig is, geen snelweg geluiden of iets dergelijks, dan is eens in de zoveel tijd een vliegtuig denk ik best te overzien.
Wat mij heel erg hielp is een tijdje voor een huis op een bankje zitten en luisteren. Wat hoor je in een periode van 30 min? Snelweg? Treinen? Honkende boten, vliegtuigen? Dan heb je al snel een idee van wat voor soort overlast je zou kunnen verwachten.
Ja dit @Croky, je kan sowieso een bezichtiging inplannen en even sfeer proeven. Maar ga ook buiten de bezichtiging eens heen om te even de buurt te verkennen en te horen of je last hebt van de vliegtuigen. De een kan er ook beter tegen dan de ander, dus ik snap wel dat de ervaringen online gemengd zijn.
Schiedam Noord - Zestienhoven is wel heel dichtbij, dat is hemelsbreed misschien 5 kilometer? Ligt vervolgens wel weer een beetje aan de aanvliegroutes etc. Vrienden van mij wonen in Bergschenhoek en daar hoor je het ook flink.
Ik ben zelf redelijk in de buurt van Schiphol opgegroeid en je went er wel echt aan vind ik, maar het is wel een ander soort geluid dan een snelweg bijvoorbeeld (veel meer constant)
Maar ga er inderdaad eens heen voor een paar uur, dat zegt vast veel.
Ik maak zelf overigens ook binnenkort de overstap van Rotterdam naar Schiedam en in de buurt waar ik kom te wonen hoor je dat inderdaad vaker!
Ik ben er zelf naast de bezichtigingen ook een paar keer heen gefietst, wat mensen aangesproken op straat, etc.
Als je heel erg twijfelt over een locatie kun je kijken of er een huisje op airbnb staat. Ga je er een paar dagen zitten heb je al een beter beeld. Persoonlijk vind ik locatie veeel belangrijker dan het huis zelf.
Misschien heb je niks aan mijn advies want ik ken de wijk niet, maar ik kom uit Vlaardingen en ben opgegroeid met overvliegende vliegtuigen vanuit Zestienhove. Dat was echt dagelijks en is me toen nooit zo opgevallen en ik registreer het eigenlijk sinds ik er te gast ben pas echt. Vind het ook dan niet storend. Zou goed de specifieke plek uitpluizen hoeveel daar precies overvliegt. Desnoods op een drukke dag eens gaan posten, even bij de buren aanbellen en vragen hoe zij het ervaren. Kijken of er een onderzoeksrapport over is. Vliegtuigoverlast ga je in die regio sowieso hebben. Wat ook enorm uitmaakt is hoe je huis gebouwd is. Woon nu bijvoorbeeld 50 meter van een intercityspoor en daar hoor je niks van als je binnenshuis de boel afsluit.
Tot slot: ik vond het vroeger onzin maar: locatie locatie locatie. Zou nog liever op het minimale dat ik nodig heb gaan wonen dan op een ongewenste locatie. Heb die les hard geleerd en ik geloof mensen die verhuizen naar een andere plek en zeggen dat zij het huis het belangrijkste vinden ook niet echt meer. Als een plek niet bij je past kun je er niet aarden.
Ik werk in Bergschenhoek en je hoort het inderdaad wel heel goed, maar ik ben er zo aan gewend dat ik het inmiddels ook niet echt meer hoor. Maar weet niet of werken en wonen heel anders is @Croky
Ik woon dicht bij zestienhoven (wel net naast de aanvliegroute) maar je went er echt aan. Ik kwam uit het rustige Oosten van het land en ben er nu echt helemaal aan gewend. Ik ga als het goed is nu een huis kopen in een dorp wat ook bij een aanvliegroute zit, en toen we vandaag door de wijk liepen hoorden we dat zeker maar ik vond het echt wel meevallen hoe hard het was. En het ligt er natuurlijk ook aan hoe goed je huis geĆÆsoleerd is.
Als ik puur voor huis zou gaan, zou ik weer terug gaan naar het Oosten van het land want daar krijg je veel meer huis voor je geld, alleen daardoor besef ik me wel dat locatie veel belangrijker is dan huis want teruggaan wil ik echt niet. Ik woon nu zeker ook niet in mān droomhuis maar wel in een hele fijne wijk met veel voorzieningen en dat deed me alleen maar meer beseffen hoe fijn dat is. En de wijk waar we straks (wss) gaan wonen is ook fijn en daar hebben we bewust voor gekozen. Lekker vaak naar zoān wijk gaan en kijken hoe het voelt!
Ik heb een vraag over een bouwdepot. Er staat nog ongeveer ā¬7000,- open en ik heb een factuur van rond de ā¬10.000,- die ik daar gedeeltelijk van wil betalen. Kan ik die factuur gewoon indienen, dat ze het bedrag betalen tot wat er in het bouwdepot zit, en dat ik vervolgens de rest zelf overmaak? Of moet ik echt het bedrag eerst zelf betalen en het dan op die manier indienen?
Uiteraard kan ik morgen de hypotheekverstrekker bellen met deze vraag maar ik was nu even met verschillende administratieve dingen bezig en wellicht is er iemand hier die ervaring heeft met een soortgelijke situatie
Ja, bij mijn bouwdepot kon dat. Weet niet of de regels per hypotheek verschillen.
Soms kun je ook kiezen hoe je het wil uitbetalen en kun je vragen om, op basis van de factuur, het restant aan jezelf uit te betalen, zodat jij in 1 keer de hele factuur kan betalen. Waarschijnlijk moet je dit online indienen? Dan kun je daar even kijken wat de opties zijn voor jouw specifieke situatie?
Online kom ik er niet helemaal uit! Daar staat alleen dat je het geld op je eigen rekening kunt laten storten wanneer je aan kan tonen dat je zelf het volledige bedrag al betaald hebt, of de factuur in kan dienen en zij die uit het bouwdepot direct naar het desbetreffende bedrijf overmaken. Maar er staat niet aangegeven hoe dat dan werkt als het bedrag wat nog in het bouwdepot zit lager is dan het bedrag op de factuur die je indient.
De optie die jij aangeeft zie ik er online niet tussen staan. Dat lijkt me echter wel het fijnste, ook voor het bedrijf waar het hele naartoe moet, dat ze het geld gewoon in een keer kunnen ontvangen. Al zal het hun ook weer niet zo veel kunnen schelen, zolang ze het geld uiteindelijk maar binnenkrijgen haha
Ik ga morgen toch wel even bellen. Maar in ieder geval fijn dat ik weet dat er mogelijkheden zouden moeten zijn zonder zelf eerst het gehele bedrag te moeten betalen! Jij ook bedankt voor je antwoord @Bailey!
Ik moest er even over nadenken omdat het al een tijdje geleden is. Maar van mijn bank herinner ik dat ik de rekening moest indienen en dan moet je naast de pdf ook het bedrag los in geven. En omdat dit bedrag hoger was dan het resterende bouwdepot kreeg ik toen de vraag hoe ik het uitbetaald wilde krijgen. Dus niet vooraf. Voor die tijd werd het door de bank uitbetaald aan degene die de offerte stuurde, en er was geen keuze. Misschien helpt dit nog?