Huizen/woningmarkttopic #3

Het was destijds (toen ik een hypotheek afsloot in 2005) wel een beetje ‘de norm’ om in ieder geval een deel aflossingsvrij te doen. Ongeacht je inkomen. De hypotheekadviseurs die ik destijds sprak kwamen allemaal met een voorstel met minimaal 50% aflossingsvrij. Dit met het idee dat vastgoed altijd in waarde stijgt. Daar werd dan een beleggingsverzekering bij aangeraden, want beleggen deed het ook heel goed in die jaren. En dan had je aan het eind van die 30 jaar het totale bedrag bij elkaar door je winst op je beleggingen.

Ik kocht overigens zelf toen een appartement met het idee er een paar jaar in te wonen, en dan weer te verkopen (uiteraard met winst want vastgoed stijgt altijd in waarde :grimacing:). Ken meerdere mensen in mijn omgeving die elke anderhalf jaar een nieuw huis kochten, steeds weer groter en duurder door de overwaarde van de vorige. En je kon vrij veel hypotheek krijgen door je ‘groeipotentieel’ en geschatte inkomensstijgingen.

2 likes

Op 12 mei verloopt onze hypotheektermijn en ondanks dat we eind april al een mailtje hebben ontvangen waar letterlijk in staat: “Goed nieuws! Wij zijn blij je te informeren dat —naam bank— finaal akkoord heeft gegeven op je hypotheekaanvraag. Je hypotheek is nu rond, gefeliciteerd!”, ben ik onredelijk gestressed dat ik donderdag een mail krijg dat we iets vergeten zijn aan te leveren haha

3 likes

Ons huis gaat vandaag of morgen online. Foto’s zijn mooi geworden en nu denk ik… Toch zonde dat we gaan :sweat_smile:
Nieuwe huis is zoveel werk, maar wel meer ruimte.

Makelaar zet hem er hoger op dan we dachten. Ben heel benieuwd of we krijgen wat hij denkt. Geeft ons iig meer verbouwingsgeld als dat zo is.

7 likes

Ahhh super spannend! Dat had ik ook toen ik de foto’s zag; wauw, dat ziet er goed uit, waarom gingen we ook alweer weg? :joy:

Onze woning is ook hoger ingezet door de makelaar, vond dat best spannend!

Onze woning stond per 28 april op Funda.
Maandag 9 mei 4 bezichtigingen, was meteen raak bij de eerste: dit was precies wat de koper zocht!

De bezichtigingen starten om 13:00 en om 15:00 werd ik al gebeld of wij akkoord gingen met het bod: ik kan (wegens privacy redenen) nog niks zeggen. Maar geloof me dat we super blij zijn :smiley:

Nu nog contract tekenen, 3 dagen bedenktijd afwachten en dan ben ik 10 kilo lichter, mijn haren nog een stuk grijzer, maar een enorm gelukkig mens!!

Succes Lichtknopje :muscle:t4:

12 likes

Ps: ik zie trouwens steeds meer woningen in ons segment voor deze prijs op Funda staan, dus zo gek is het niet…heb vertrouwen in de makelaar, die weet wat ie moet doen.

Dankje! Alvast (voorzichtig) gefeliciteerd.
Ik hoop dat bij ons ook zo snel gaat.
A.s maandag en dinsdag zijn in principe de kijkdagen ivm korte vakantie makelaar daarna en mijn erg naderende bevalling.

Zal ook een last hier vanaf vallen.

1 like

Heeft iemand wel eens gehad dat er een taxateur kwam voor de waardebepaling van de WOZ?
Wij hebben bezwaar aangetekend en nu stuurt e gemeente een taxateur om te kijken of het gegrond is.
Ik had hier echt nog nooit van gehoord.

Mijn ouders hebben dat wel eens gehad! Ook na bezwaar geloof ik.

3 likes

Ja dat kan, als ze het lastig vinden om op een andere manier de waarde te bepalen. Ik heb afgelopen jaar bezwaar gemaakt en de taxateur van de gemeente heeft enkel naar ons taxatierapport gekeken en toen ons gelijk gegeven. Maar als we dat taxatierapport niet hadden, dan was hij fysiek langsgekomen.

1 like

Het is echt raar hier met de waarde.
Wij wonen midden in het blok maar onze waarde is hoger dan die van een hoekwoning met een veel groter perceel.
Onze directe buren hun waarde ligt 34.000 lager terwijl zij laatst verbouwd hebben.
Het grootste verschil is met andere buren en dan scheelt het €49.000.
Klopt echt van geen kant.

1 like

Wanneer hebben jullie het gekocht? Was dat recent?

Bij ons scheelt het ook veel (veel meer zelfs) met de buren maar dat had iets te maken met dat onze waardebepaling helemaal opnieuw werd gedaan met onze aankoopprijs als uitgangspunt en bij de buren er alleen een percentage op ging op wat hun WOZ was.

Ik was tevreden met Viisi, die hebben een vrijblijvend kennismakingsgesprek waar ze ook al wat van dit soort dingen uitleggen en globaal berekenen. Wij hadden wel een hele makkelijke situatie: allebei in loondienst, eerste koophuis, etc. Onafhankelijk hypotheekadviseur dit.

1 like

Ik ben goed geholpen door IkbenFrits, alles via telefoon en een digitaal portal. Belangrijk om nu al een adviesgesprek in te plannen zodat je na een geaccepteerd bod snel door kan

Ik heb ook goede ervaringen met Viisi, ze hebben ook een aantrekkelijk tarief voor starters. Wij hebben ze nu voor de tweede keer ingeschakeld. Je krijgt dan een adviseur en die is het hele traject heel laagdrempelig bereikbaar voor vragen.

2 likes

Ik heb ook goede ervaringen met IkbenFrits. Onze adviseur heeft ons alles heel duidelijk uitgelegd en reageerde heel snel als we tussendoor vragen hadden. Wij konden ook al heel snel een eerste gesprek plannen, bij ons zat er ook wat haast achter omdat we al snel een bezichting gepland hadden staan

1 like

Hier ook tevreden met ikbenfrits! Ons bod was geaccepteerd en degene met wie ik het adviesgesprek had was er een paar dagen niet. Kantoor gebeld en kreeg gelijk een ander.

Vond het dashboard ook heeel handig!

Ik heb echt hele slechte ervaringen met ikbenfrits, we hadden een hele laconieke adviseur die veel steken heeft laten vallen en niet kon omgaan met de strengere eisen van onze bank. Zodra het adviesgedeelte erop zit krijg je te maken met een soort klantenservice die slecht bereikbaar waren, terugbelafspraken niet nakwamen, etc. Het heeft ons slapeloze nachten bezorgd. Kan aan deze adviseur liggen maar zou ze op basis van deze ervaring niet aanraden…

3 likes

Heeft iemand van hier toevallig ervaring met een ouder (of een andere derde) die een deel van de hypotheekschuld aflost en hiermee ook voor een evenredig deel eigenaar wordt van de woning?

Ik denk dat je dan sowieso voor de overdrachtsbelasting niet goed gaat. Weet het niet precies, maar ik verwacht dat je dan op het 8% tarief zit voor het deel dat wordt overgedragen, omdar het niet bewoond gaat worden door degene die het eigendom (deels) verkrijgt

Het gaat om een nieuwbouwwoning dus er is geen overdrachtsbelasting, of zeg ik nu wat stoms :sweat_smile:

1 like