Huizen/woningmarkttopic #3

We hebben geen lening nodig maar deze optie wordt geboden om onze maandlasten wat te verlichten. En voordeel voor hem is dat wanneer er overwaarde is bij de verkoop, dat met hem wordt gedeeld (naar ratio)

Door een adviseur? Ik heb echt nog nooit van deze constructie gehoord en zou hier echt niet aan moeten denken.

5 likes

Nee, door een van onze ouders in dit geval! Volgens onze hypotheekadviseur kan het wel, maar hij wist er het fijne niet van

Zou dit eens goed met een adviseur bespreken. Mijn eerste ingeving is: als je het niet nodig hebt niet doen, want die overwaarde en dat afgeloste deel heb je zelf nodig als je ookt weer wilt doorverhuizen. Nog los van dat je straks met drie partijen om tafel zit over alles aangaande één huis. Klinkt voor mij echt raar om als ouder te willen cashen op het huis van je kind

19 likes

Als je het gaat doen, laat dan ook wat in ouder zijn testament zetten. Evt. Ook partner van ouder, straks moet je siblings / partner uitkopen uit je eigen huis.

Zat ook weleens na te denken om met mijn vader en man te kopen en wonen op 1 groot perceel. Maar zat echt te denken, dan moet ik mijn sibling etc ook ooit uitkopen

Edit: en duidelijke afspraken mbt investeringen die bijdragen aan overwaarde. Betaald de ouder dan ook elke keer mee, of wordt dat duidelijk vastgelegd.
Ik zou het niet doen als niet hoeft. Dan liever lening van de ouder en lage rente betalen dan dat ie eigenaar is.

3 likes

Ja goeie tip! Moet er wel bij zeggen dat het gaat om een relatief klein deel van de totale koopsom, maar het zou de maandlasten net wat dragelijker maken. Hoewel we het zonder de constructie ook redden. Dit is bedacht omdat ik zelf veel geld inleg en mijn vader ook een schenking doet, en we op deze manier ook hulp krijgen van de andere familiekant. Maar ik denk dat het misschien meer rompslomp oplevert dan de iets lagere maandlasten. Lastig

Ik las het als bijvoorbeeld een ton aflossen in ruil voor eigendom op een huis dat al van jou en bijvoorbeeld je vriend was. Maar het gaat om direct vanaf de aankoop? Dat je dan eigenlijk met 3 mensen allemaal bijvoorbeeld ⅓ eigendom krijgt? Denk inderdaad dat je je hierover goed moet laten adviseren wat dit voor gevolgen kan hebben (is je woning dan bijvoorbeeld nog wel een eigen woning voor de IB etc)

3 likes

Wellicht is het dan goed om het gesprek eens te voeren over of dit wel hulp is. Als je er iets (lees winst en eigendom) voor terug wilt is het hoe goed bedoeld ook eigenlijk geen hulp. Misschien kan je dan beter kijken wat een manier is die wel echt helpend is voor jullie.

Mochten jij en je vriend uit elkaar gaan heb je dus een huis te verkopen met twee partijen uit dezelfde familie. Mochten je vriend en zijn vader ooit gedoe krijgen is hij medeeigenaar van het dak boven je hoofd. Mocht je willen verhuizen moet je dat overleggen met je schoonvader.

Edit: ik denk eigenlijk ook dat een bank hier niet snel in mee gaat. Een hypotheek krijgen met drie personen is doorgaans niet te doen

11 likes

Ja precies, maar dan niet evenredig verdeeld

2 likes

Ik snap dat op die manier wilt rechttrekken. Maar wordt jouw vader door schenking ook (deels) eigenaar, of alleen je schoonouder (maak ik nu op uit het verhaal). Kan die niet ook als schenking doen?
Sowieso je eigen inleg en schenking door jouw vader vast laten leggen bij aankoop. Als je dan ooit (wat je hoopt van niet) uit elkaar gaat, ligt dat iig vast.

Ik zou persoonlijk niet doen. Veel rompslomp en als er wat gebeurd is het 2 tegen 1. Ookal is klein deel.

5 likes

Wat als jullie (niet te hopen uiteraard) uit elkaar gaan en het huis verkocht moet worden als het misschien onder water staat? Dan gaat die ouder ook not amused zijn. Volgens mij zitten hier meer nadelen dan voordelen aan.

4 likes

Mijn vader wordt geen eigenaar. Schoonvader heeft ook andere kinderen die hij niet bij hun eerste koophuis heeft geholpen, is wat zakelijker en heeft deze constructie bedacht. Maar hij is idd wel zich ervan bewust dat als het onder water staat hij daar ook de nadelen van ondervindt

Oh dit klinkt echt als een plan wat eerst leuk lijkt, maar eigenlijk alleen maar slecht af kan lopen. Wat hierboven ook al is gezegd; een deel eigenaar is echt wat anders dan een schenking of eigen geld. Daarbij is winst willen behalen niet helpen maar investeren over de rug van je (schoon)kind. Mocht het onder water komen, gaan zij dan ook een deel van de restschuld op zich nemen indien dat nodig is bij bv scheiding of moeten verhuizen door bv inkomenverlies? Wat mij betreft hoeft het niet helemaaal evenredig te zijn wat iemand inlegt, als je het maar goed vast legt voor als jullie uit elkaar zouden gaan. Maar hier zou ik dus echt niet aan beginnen.

11 likes

Het zal wel lief bedoelt zijn, maar ik zie persoonlijk geen voordeel. En ik zou het niet doen.
Als maandlasten daardoor dragelijker worden, misschien is het huis dan net te duur.
Eigen ervaring, eerste huis vond ik duur, wist niet hoe we allemaal gingen betalen, kind erbij opvang etc. Maar uiteindelijk zijn we in de lasten gegroeid en kregen we ook meer inkomsten. We begonnen net met werken toen we kochten.

Nu gaan we zelfde riedel weer aan met nieuw huis en het dubbele aan lasten. En enorm klushuis. Maar heb er vertrouwen in dat het weer goedkomt. We zitten niet aan onze max.met hypotheek, dat scheelt.

4 likes

Nee precies, dat wordt wel heel veel gedoe he? Ben blij dat ik het even hier deel, want dit doet me inzien dat er best wat scenario’s zijn waardoor het minder fijn kan uitpakken.

5 likes

Ja dan zou je het echt via een notaris volledig moeten dichttimmeren. Familiebank is een goede optie, jij krijgt HRA en de ouder rente. Vaak is de afspraak dat je een deel van de rente weer terugkrijgt via een schenking. Jij uiteindelijke lagere maandlasten, zij toch iets meer rente op spaargeld en het huis is gewoon van jou en je partner.

3 likes

Ga me eens inlezen in familiebank!

1 like

De Consumentenbond heeft er een boekje over geschreven, is goed te volgen en licht allerlei scenario’s toe.

2 likes

Ik zou inderdaad eerder het geld lenen. Dat kun je dan bv tegen een iets hogere rente doen dan wat de bank nu geeft op spaargeld. Belangrijk is ook dat rentemarktconform is. Deel van rente Kan weer terug worden geschonken. Zo is er toch een “voordeel” voor de ouder, zijn jullie lasten lager maar zit je niet met een hoop gedoe wat je nu moet vast leggen en je dus ook waarschijnlijk extra gaat kosten (bv aanpassingen testament ouder, extra aktes, duidelijk contract etc, eventueel meer gedoe met ib-aangiftes etc etc). . Voor een familielening zijn heel veel standaard contracten te vinden en dat komt best vaak voor.

2 likes

@loekieie ik zie als ik eerlijk ben ook geen voordelen, maar vooral veel lastig extra regelwerk. En ik vraag me ook ten zeerste af of een hypotheekverstrekker akkoord zou gaan. Dat denk ik namelijk niet. En als je het pas na de officiële aankoop/passeren doet en achteraf wat op papier zet en je hypotheekverstrekker komt erachter dat je het pand waarop ZIJ een hypotheek vestigen deels aan een ander hebt verkocht…

3 likes