Huizen/woningmarkttopic #3

Ik zou ook adviseren het door te nemen. Prima dat het standaard is, maar wel fijn als je zelf ook weet waar je voor tekent toch?

1 like

Ik krijg net de concept koopovereenkomst van het huis dat ik en mijn vriend gaan kopen. Ik heb de afgelopen weken alle communicatie gedaan met de makelaar, want mijn vriend spreekt geen Nederlands. Ook leg ik meer geld in. Maar nu staat hij als koper genoemd en ik als echtgenoot/medekoper. :exploding_head::exploding_head::exploding_head:

5 likes

Is hij toevallig ouder?

3 likes

Nee.

3 likes

Wat treurig

4 likes

Dit heb ik ook!!! Of nouja, gelukkig niet als medekoper, maar wel als tweede in het lijstje met kopers.

Ik:

• doe alle communicatie met alle partijen
  • ben ouder
  • heb een achternaam die eerder in het alfabet voorkomt

mijn vriend:

• is man

Het is dat we 50/50 het huis ingaan, anders had ik het laten aanpassen denk ik.

:angry:

15 likes

Ik heb net gebeld en ze gaven toe dat het inderdaad is omdat hij een man is. Ik kon het wel laten veranderen, maar dan zou het allemaal dus weer langer duren blablabla :smiling_face_with_tear:

2 likes

Heb je de verkopend makelaar gebeld? Want ik vroeg er nog naar bij onze aankoopmakelaar, maar het verbaasde hem ook, en ergens denk ik, ja iemand moet er als eerste staan, misschien is het echt willekeurig.

1 like

Ja de verkopend makelaar inderdaad. Ze beantwoorde eerst mijn vraag niet en zei dat het wel betekent dat we gewoon samen kopen. Dus toen vroeg ik door en kreeg ik uiteindelijk wel ‘dat het van oudsher wel gebruikelijk is om als eerste de man te benoemen’.

1 like

Urgh wat stom zeg! Ik sta wel eens als eerste op van die officiele papieren omdat ik ouder ben. Vandaar dat ik het vroeg.

Van al de 15 miljoen vragen die ze stellen kunnen ze ook best vragen of jullie een voorkeur hebben. Maar in dit geval zou ik de contactpersoon of meest betalende voorop zetten.

7 likes

Ja van oudsher maar vind dat nu zo’n dom excuus
 Tijden zijn echt veranderd behalve bij huizen kopen dus. Hopelijk een eye-opener voor ze.

13 likes

Wat walgelijk. Maar ga je het wel laten aanpassen? Zal ze leren, etters.

5 likes

Ik zou er wel een punt van maken hoor @loxodonta, lekker irritant voor hen dat ze het moeten aanpassen maar dat zal ze leren dat de jaren 50 voorbij zijn. Donder even op met je achterlijke beleid zeg.

Het kan prima anders, bij mij ging alles via mij ipv mijn oudere, mannelijke partner, dus het is heus geen rocket science.

8 likes

Op mijn werk is het ook zo dat de man standaard eerst komt bij officiële papieren. Vind ik ook stom en als ik overduidelijk meer contact heb met de vrouw, dan pas ik het ook wel aan. Maar vaak laat ik het ook zo, want het kost wel gewoon tijd om het elke keer aan te passen.
Aan de ene kant denk ik bij je koopovereenkomst laat het inderdaad aanpassen, maar aan de andere kant denk ik: het is ‘maar’ de koopovereenkomst. In de uiteindelijke leveringsakte (bij de notaris) waarin je het eigendom verkrijgt en wat bij het kadaster wordt ingeschreven wordt niet meer gesproken van ‘mede-koper’. En dan kijk je niet meer naar de koopovereenkomst terug

5 likes

Jup bij ons ook zo gegaan. Heb er nog spijt van dat ik niet aan heb laten passen, puur uit principe.

1 like

Bij ons ook. Man staat ook overal vermeld als opdrachtgever bij taxatie en keuring en krijgt daardoor de mails, terwijl ik altijd al dat soort dingen regel :clown_face:

1 like

Ik zou het echt laten aanpassen, echt belachelijk dat ze gewoon uitgaan van ouderwetse standaarden, zoveel werk is het niet en als het wel zoveel werk is voor ze dan hadden ze vooraf het maar beter moeten navragen (of een ander systeem moeten aanschaffen).

Het zijn kleine dingen maar als we dit in stand houden dan hebben we nog een lange weg te gaan.

3 likes

Ja ik ga het wel laten aanpassen! Er is zoveel contact geweest, ze hadden het in ieder geval kunnen vragen als er twijfel was (wat ik me niet kan voorstellen maar goed).

27 likes

Ik stond overal als eerste :1st_place_medal::star2:

1 like