Op mijn werk is het ook zo dat de man standaard eerst komt bij officiële papieren. Vind ik ook stom en als ik overduidelijk meer contact heb met de vrouw, dan pas ik het ook wel aan. Maar vaak laat ik het ook zo, want het kost wel gewoon tijd om het elke keer aan te passen.
Aan de ene kant denk ik bij je koopovereenkomst laat het inderdaad aanpassen, maar aan de andere kant denk ik: het is ‘maar’ de koopovereenkomst. In de uiteindelijke leveringsakte (bij de notaris) waarin je het eigendom verkrijgt en wat bij het kadaster wordt ingeschreven wordt niet meer gesproken van ‘mede-koper’. En dan kijk je niet meer naar de koopovereenkomst terug
Jup bij ons ook zo gegaan. Heb er nog spijt van dat ik niet aan heb laten passen, puur uit principe.
Bij ons ook. Man staat ook overal vermeld als opdrachtgever bij taxatie en keuring en krijgt daardoor de mails, terwijl ik altijd al dat soort dingen regel
Ik zou het echt laten aanpassen, echt belachelijk dat ze gewoon uitgaan van ouderwetse standaarden, zoveel werk is het niet en als het wel zoveel werk is voor ze dan hadden ze vooraf het maar beter moeten navragen (of een ander systeem moeten aanschaffen).
Het zijn kleine dingen maar als we dit in stand houden dan hebben we nog een lange weg te gaan.
Ja ik ga het wel laten aanpassen! Er is zoveel contact geweest, ze hadden het in ieder geval kunnen vragen als er twijfel was (wat ik me niet kan voorstellen maar goed).
Ik stond overal als eerste
Vakvrouw!!!
Echt goed! Ik heb dat laatst gevraagd, maar wilden ze niet doen.
Bijpassende ergenis, ik heb contact gezocht met onze hypotheekadviseur, ben degene die alle bestanden en dingen steeds naar hem stuurt, maar hij communiceert alleen maar naar mijn vriend
Oh dit hadden wij bij de notaris ook. Mijn vriend had geen contact gehad met de notaris. Alle telefoontjes, mails etc. waren met mij geweest. Maar toen we het kantoor binnen kwamen om te tekenen werd zijn naam omgeroepen ipv de mijne. Vond dat zo raar.
Ik vond het verfrissend dat ik op de hypotheekaanvraag (Argenta) wel als eerste werd genoemd ipv mijn man. Mag ook wel gezien ik alle communicatie regelde en meer verdien.
Wat jammer om te lezen dat jullie allemaal, zo het lijkt, het meeste werk hebben gedaan qua communicatie, stukken aanleveren enzo. Dat kan je toch prima samen verdelen? Ik ben echt blij dat mijn vriend ook veel heeft opgepakt want er komt zoveel op je af!
Dit is toch helemaal niet het punt?
Ja maar mijn vriend heeft vervolgens het hele huis verbouwd dus ik vond het wel een prima verdeling
In het verlengde daarvan, regelde ik een gezamenlijke rekening incl. bankpassen bij de Rabobank toen we ons huis kochten. Ik heb overal mijn naam als eerste genoemd. Maar toen het geregeld was, stond zijn naam overal als eerst en hij kan met zijn beide passen nog inloggen en ik alleen met de gezamenlijke pas. Toen ik daarover belde, kreeg ik te horen dat het nou eenmaal de standaard was om de man als eerste te noemen en op beide passen te laten inloogen. En dat aanpassen niet kon.
Zoals Wonderland al zegt: er bestaat zoveel meer dan de administratieve last voor het daadwerkelijk aankopen van een huis. Ik deed toen ik met mijn ex een huis aankocht ook al het contact met de verschillende instanties en het juridisch beoordelen van contracten. Mijn ex had daarvoor al een financieel plaatje gemaakt en op financieel vlak een (voor)afweging gemaakt voor de hypotheek.
En zo is er op zoveel vlakken onderscheid te maken: mijn ex onderzocht bijvoorbeeld hoe we het beste van de vergeelde rookvlekken op onze muren af konden komen (methode en type verf) en ik zocht uit wat de beste manier is om strakke verflijnen te krijgen en welke kleuren goed bij onze ruimte zouden passen. Hij had dan weer opgezocht hoe je het beste een plafond streeploos kon krijgen. Etc, etc.
Ieder zo zijn ding toch?
Dat was mijn micro feminisme toen ik nog bij een bank werkte, als er een gezamenlijke rekening geopend werd zette ik altijd de vrouw als eerste.
Haha jezus wat achterlijk. Ik zou daar dus echt mijn rekening opzeggen uit protest.
Wij hadden hetzelfde bij ING. Ik heb daar ook nog over gebeld en ben echt heel boos geworden (had ook niet voor niets overal mijn naam als eerste ingevuld) maar ze konden dit, in ieder geval 10 jaar geleden, echt niet aanpassen
Is hier nog iets uit gekomen? Of heb ik daar nou helemaal overheen gelezen?
Vandaag de koopovereenkomst getekend met mijn naam erop als koper en mijn vriend als medekoper/echtgenoot. Het was blijkbaar toch niet zo moeilijk als we gewoon alsnog hebben kunnen tekenen op de afgesproken datum.