Huizen/woningmarkttopic #3

Is goed, zal ik doen! Vind ‘t ook leuk om van anderen te lezen.

2 likes

Ook echt weer een boshuisje waar je nog net 10.000 voor tekort kwam hoe typisch

3 likes

Ik vind het gewoon interessant als een mogelijk investeringsobject, had er voor het artikel geen weet van dat dit een mogelijkheid is in Nederland.

De omgeving ziet er ook heerlijk rustgevend uit, lijkt me heerlijk om er tijd door te brengen én er wat geld mee te kunnen verdienen of iig spaargeld niet te laten verdampen.

Nog wel wat extra geluk nodig om een geschikt huisje rond die prijs op een goede locatie te kunnen vinden in de huidige markt :sweat_smile:.

2 likes

Je moet ook wel een beetje je ogen sluiten voor het enorme woning- en opvangprobleem in Nederland om een tweede (recreatie)woning voor mensen die al een eigen huis hebben als iets idyllisch te zien. En ik heb zelf die neiging ook overigens, want ben helemaal pro vakantie in eigen land en alles. Alleen ergens is dit ook Nederland op z’n allerlelijkst. Deze Nieuwsuur-aflevering heb ik hier volgens mij al wel eens eerder gedeeld. Snap dat niet iedereen daarop zit te wachten, maar ik vond dit zelf wel goed de vinger op de zere plek leggen.

6 likes

Dat zegt @Ovenschaal dus helemaal niet. Stel je allemaal niet zo aan, ze zegt dit:

9 likes

En ook altijd weer de zogenaamde “hard werken” tegenstelling. Standaard in dit soort gesprekken.

4 likes

Ik heb me rot gezocht naar een boshuisje van 65.000, daarna las ik dit artikel :laughing: Verkoop vakantiehuisjes aangejaagd door corona, trekt ook fout geld aan

De markt voor huisjes is zelfs verdubbeld: in de pandemie zijn er zo’n 14.000 vakantiewoningen verkocht, voor een gemiddelde prijs van 182.000 euro per stuk.

3 likes

Omdat ze zich gewoon heel graag beter willen voelen dan anderen

3 likes

iew eh nee

9 likes

Het punt van deze discussie is dat er een heleboel mensen ook heel hard werken, al jarenlang, en nog steeds geen geld overhebben voor een boshuisje. Niet eens geld over hebben om te sparen.

Ja, jij hebt hard gewerkt. Dat doen heel veel andere mensen dus ook. Én jij hebt geluk in je leven, waardoor je de baan/inkomen/financiële ruimte hebt om te sparen voor dat boshuisje.

Het is en, en.

26 likes

Ik noem dit altijd het doutzen-kroes effect. Heeft doutzen (of elk ander model) hard gewerkt om te komen waar ze nu is? Jazeker, maar iemand anders met een ander uiterlijk (minder ‘geluk’) had net zo hard kunnen werken maar niet zo ver gekomen.

7 likes

Haha love it dat 3 mensen in 1 minuut hetzelfde punt maken in volledig andere bewoordingen :rofl:

6 likes

Of je verdiepen in hoe het harde werken van het grootste gedeelte van de Amerikaanse bevolking gewaardeerd wordt, namelijk niet.

De vermogensongelijkheid is bizar groot. De American Dream bestaat niet.

11 likes

Maar het punt wat hierboven meermaals gemaakt wordt is dat hard werken niet gelijk staat aan wat er binnenkomt (en wat je dus overhoudt per maand). Je kan hard werken en arm zijn, hard werken en vermogen opbouwen, lui zijn en vermogen opbouwen en lui zijn en arm zijn. Het hangt van allerlei afhankelijkheden aan elkaar en niet van “hard werken = (veel) geld”.

13 likes

mens niemand reduceert deze discussie tot geluk

ik snap dat je tonnen geld tellen leuker is dan begrijpend lezen oefenenen, maar amai seg

25 likes

Hoe is het met het huis waarop je wilde bieden? Ga je ervoor gaan of nog even afwachten.

1 like

ik ben helaas nog niet gaan bezichtigen omdat ik vorige week weer problemen had met mijn oog dat al maanden kut doet maar twijfel ook wel écht over de grootte omdat ik echt niet verwacht dat er ooit een partner zal komen haha. Anderzijds zou ik misschien wel eens kunnen/moeten kijken of het interessant zou zijn om de bovenverdieping te verhuren aan een huisgenoot.
Ik denk dat ik volgende week wel ga bezichtigen en dan nog eens mijn kostenraming erbij neem en advies vraag aan mijn baas want momenteel is die helaas te duur als het pand al meer dan 180k gaat kosten :’)

raming

ik ben wel terug helemaal gemotiveerd om hard door te sparen, ik was ook al aan het overwegen om misschien gewoon een bouwgrond te kopen ervan uitgaande dat de verminderde registratierechten daarvan ook van toepassing waren wat helemaal niet zo blijkt te zijn :’) Maar ik denk dat het uiteindelijk wel een stuk meer mijn ding zou zijn en dan kan ik in fases werken

3 likes

Ja die prijzen komen ongeveer overeen met wat wij op de offerte kregen. En uiteindelijk steek je er altijd meer geld in dan gewild, doe dat dan voor het huis dat je echt ziet zitten.
En als je nu een oud pand koopt en dat sloopt, betaal je verlaagde registratierechten en 6% btw. Zal vast en zeker goedkoper zijn dan volledig bouw en 21% op alles.

3 likes

ja op zich heb ik wel vertrouwen in mijn eigen raming, al heb ik sommige posten nog geschat dat ik zuinig ga doen, en de vloer zit er nog niet in omdat ik eigenlijk een gietvloer zou willen maar die krengen zijn verschikkelijk duur op deze oppervlakte, en de keuken zou ik voorlopig behouden alhoewel dat een ding uit de jaren stillekes is
sloop en heropbouw zou idd ook een optie zijn maar ik heb nog niet echt iets interessants tegengekomen, ik ben ook wel een moeilijk qua ligging ed. ik zie dat ook niet echt een type vastgoed dat in mijn regio veel beschikbaar is helaas

Ja zoek even op ‘@Merel waterontharder’.Oa zij heeft haar ervaringen gedeeld

3 likes