Oh dat is zeker knap, maar ik vind dat niet knapper dan iemand die het niet lukt om onder die omstandigheden een boshuisje te hebben.
Komende week 3 dagen en de week erop nog 2 dagen (i.v.m. de vakantieperiode).
Beetje ruk dus, twee weken poetsen, opruimen en niet wassenâŠ
Maar ik klaag niet hoor met dit aantal
Voor het goede doel moet je maar denken
Kom je tussendoor nog af en toe updates geven als je wil?
Ben erg nieuwsgierig hoe dit jullie vergaat.
Ik heb het verhaal niet gelezen, alleen de reacties in dit topic. Ik reageerde alleen op je opmerking dat je het niet kan toepassen als je niet âfuckinglucky bent geweestâ. In die conclusie mis je wat mij betreft een heel grijs gebied.
Jij vindt relevant wat er bij mijn vriend in kwam en uitging? Hij startte het eerste jaar met âŹ1.800,00 bruto en woonde dat jaar nog thuis. Zijn inkomen ging daarna ieder jaar langzaam in stapjes omhoog (ken de specifieke bedragen niet, ik kende die hele jongen toen nog niet) en betaalde vanaf zijn tweede jaar werken âŹ725,00 pm aan huur. Was een wat ouder, gehorig en klein appartementje, maar prima voor iemand alleen. Na 5 jaar werken had hij in zijn eentje het geld bij elkaar om een boshuisje van âŹ65.000 te kunnen kopen (als die toen al voor dat geld te koop waren).
Waarom zijn achtergrond en de manier waarop hij met geld omgaat wel relevant is: hij had geen startkapitaal, heeft geen schenkingen/erfenis ontvangen, had geen koophuis en bouwde geen overwaarde op, kon de woonlasten niet delen, etc. En ja hij heeft een jaar op woonlasten kunnen besparen. Als dat niet was geweest, had hij dus een jaar langer moeten doorsparen voor hetzelfde resultaat. Door genoegen te nemen met een wat kleinere en oudere woonplek verder van zijn werk, niet met alle trends mee te gaan, veel spullen tweedehands te kopen, met de tent op vakantie te gaan, etc, heeft hij dit dus zelf voor elkaar gekregen.
Ik noem de situatie van mijn vriend niet fuckinglucky, maar misschien hebben jij en ik daar dan een andere definitie van. Misschien ben ik in jouw ogen ook wel fuckinglucky geweest dat ik mijn hele studententijd op een kamer van 7 m2 heb gewoond, zonder gezamenlijke ruimte waar je kon zitten. Hoe Lucky moeten de meeste studenten om mij heen dan wel niet zijn geweest, die vaak al groter begonnen en tijdens hun studententijd ook nog eens doorstroomden naar nog beter?
Ik snap niet zo goed waarom het bijna als beledigend lijkt te worden ervaren als iemand zegt dat geluk ook een belangrijke component is in wat je kunt bereiken. Erkennen dat je geluk hebt gehad, zwakt je prestatie ook niet af vind ik.
Persoonlijke ervaring
Ik kom zelf uit best een kansarme omgeving (achterstandswijk, eenoudergezin met geldproblemen), maar ook ik heb veel geluk gehad om te komen waar ik nu ben. Ik heb mân intellectuele capaciteiten mee, ik heb geluk dat ik kon studeren (hoewel met lening), ik heb geluk dat ik geen verkeerde studiekeuze heb gemaakt en dus vroeg afgestudeerd was, ik heb geluk dat ik direct na afstuderen een baan heb gevonden op niveau waar ik voor gestudeerd had, ik heb geluk dat ik een partner had met spaargeld waardoor we bijna direct na mijn afstuderen een huis hebben gekocht, ik heb geluk dat ik op het juiste moment een huis heb gekocht waardoor we nu overwaarde hebben en ga zo maar door.
Dat doet verder niks af aan het feit dat ik ook hard heb gewerkt en dingen heb moeten laten om op 26 jarige leeftijd te zijn waar ik nu ben, maar je kan niet negeren dat ik allerlei gelukjes hebben gehad die als ik ze niet had gehad tot hele andere uitkomsten zouden kunnen leiden.
Net als dat jouw vriend ook flinke gelukjes heeft gehad met in de weekenden nog thuis wonen na afstuderen. Scheelt een boel geld en maakt vermogen opbouwen makkelijker. Maar dat erkennen maakt zijn prestaties niet minder. En erkennen dat er mensen zijn die minder geluk hebben gehad maakt niet dat je meteen in de slachtofferrol kruipt.
Ik ben het met je eens. Net zoals je op veel gebieden al geluk hebt als je kunt zeggen dat je in het welvarende westen bent opgegroeid. Maar dat is toch heel wat anders dan âDat is het hele probleem van dit soort verhalen. Je kĂ n ze niet toepassen als je niet al fuckinglucky bent geweestâ? Ik lees fuckinglucky in combinatie met probleem en kĂ n toch echt op een heel andere wijze.
Volgens mij is het enige wat @Shaaar daarmee zegt dat je niks kan met tips als âverkoop je 3 oldtimers die je in je garage op 5000m2 grond hebt staanâ als je niet zo teringlucky bent om al zoveel vermogen en bezit te hebben in eerste instantie.
Volgens mij heeft dat verder niks te maken met andere mensen die op andere manieren geld sparen dus ik snap de link niet echt.
Oh, dan heb ik niks gezegd. Ik had vooral een link gelegd met never nooit een boshuisje van âŹ65.000 kunnen kopen als je niet fuckinglucky bent geweest. En dan even daarbuiten gelaten dat ik denk dat er op dit moment geen boshuisje te koop zijn voor dat bedrag.
@anon50301661 mijn punt was juist dat shaaar het naar mijn idee in haar post deed lijken of je nooit wat kan bereiken als je geen jubelton of wat dan ook hebt gehad in je leven. Dat is net zoân verkeerde conclusie als dat je dat in alle gevallen wel zou kunnen.
Ik denk dat jij en ik het niet eens gaan worden. Alleen al omdat je het artikel in kwestie dus niet eens leest Ă©n ik vanuit dat artikel reageer. Ik zeg niet dat je lucky moet zijn om zoân boshut te kopen, ik zeg dat je lucky bent als je een boshut kan kopen op je 26ste naast een huis en drie oldtimers en dat je volledig voor de gek gehouden wordt als je denkt dat iedereen dat kan.
Daarnaast: ik sta hier gewoon anders in. Ja je vriend heeft ervoor gewerkt, ja hij heeft ook de omstandigheden meegehad. Ook ik kan rekenen. Om in 5 jaar 65.000 euro te sparen moet je 1.083 euro per maand kunnen wegzetten. Met een salaris van 1800 euro heeft hij dus letterlijk niet gegeten. Is hij een gedisciplineerde spaarder? Ja, dat sowieso. Maar hij had een uitgangspositie die veel mensen gewoon niet hebben. De gemiddelde starter houdt geen duizend euro over na vaste lasten en minimale boodschappen. Ook niet met een zuinige levensstijl.
Mosschien was de rente heel gunstig of kocht hij bitcoins?
Toch knap dat ie een universitaire opleiding kon afronden zonder te eten
Is goed, zal ik doen! Vind ât ook leuk om van anderen te lezen.
Ook echt weer een boshuisje waar je nog net 10.000 voor tekort kwam hoe typisch
Ik vind het gewoon interessant als een mogelijk investeringsobject, had er voor het artikel geen weet van dat dit een mogelijkheid is in Nederland.
De omgeving ziet er ook heerlijk rustgevend uit, lijkt me heerlijk om er tijd door te brengen én er wat geld mee te kunnen verdienen of iig spaargeld niet te laten verdampen.
Nog wel wat extra geluk nodig om een geschikt huisje rond die prijs op een goede locatie te kunnen vinden in de huidige markt .
Je moet ook wel een beetje je ogen sluiten voor het enorme woning- en opvangprobleem in Nederland om een tweede (recreatie)woning voor mensen die al een eigen huis hebben als iets idyllisch te zien. En ik heb zelf die neiging ook overigens, want ben helemaal pro vakantie in eigen land en alles. Alleen ergens is dit ook Nederland op zân allerlelijkst. Deze Nieuwsuur-aflevering heb ik hier volgens mij al wel eens eerder gedeeld. Snap dat niet iedereen daarop zit te wachten, maar ik vond dit zelf wel goed de vinger op de zere plek leggen.
Ik snap nog steeds niet hoe mensen zich zĂł aangesproken kunnen voelen als de situatie blijkbaar niet op hen van toepassing is. Of ergens misschien toch wel, als je je zo druk maakt?
En ook altijd weer de zogenaamde âhard werkenâ tegenstelling. Standaard in dit soort gesprekken.
Ik heb me rot gezocht naar een boshuisje van 65.000, daarna las ik dit artikel Verkoop vakantiehuisjes aangejaagd door corona, trekt ook fout geld aan
De markt voor huisjes is zelfs verdubbeld: in de pandemie zijn er zoân 14.000 vakantiewoningen verkocht, voor een gemiddelde prijs van 182.000 euro per stuk.
Omdat ze zich gewoon heel graag beter willen voelen dan anderen
iew eh nee