Huizen/woningmarkttopic #3

Ja teringwarm haha. Wij hebben airco laten installeren omdat de zon ook de hele dag door de ramen naar binnen brandt. Dus voor ons geen probleem meer. de oplossingen die zijn genoemd moeten wel gedragen kunnen worden door je dak. Weet je uit welk jaar het gebouw komt en of het dak vernieuwd is? Ik woon in een jaren 30 gebouw en het originele dak wordt steeds goedgekeurd bij de keuring, dus zonnepanelen en groene daken zijn voor ons geen oplossing. Plus hoe ga je de kosten delen met buren van de begane grond etc.

Ik zou je niet laten tegen houden door een plat dak. Gewoon goed doorluchten en evt eerst een mobiele airco proberen als het niet uit te houden is.

1 like

Ja ik ook 3e verdieping in een appartementencomplex (jaren ‘60) maar het is goed geïsoleerd en het wordt niet te warm. Vorige week was het op zijn max 27 graden maar kwam vooral door de grote ramen waar nog geen gordijnen voor hangen.

1 like

Ik weet niet hoe oud het pand is, maar ik schat jaren 60. Wel is het dak 10 jaar geleden vervangen. EPC waarde B (186) heeft het trouwens.

Groendak en zonnepanelen is zeker interessant, maar het is een gebouw van meerdere appartementen, dus dat gaat niet zo gemakkelijk, ook niet qua kosten, helaas.

2 likes

Ja dat is ook lastig met een eventuele VVE. Maar dan zijn de appartementen redelijk geïsoleerd! Dat scheelt al veel in warmte. Als er een VVE is kan je ook de stukken nalezen of er plannen zijn voor zulke investeringen of dat het dak extra is geïsoleerd destijds.

1 like

Het appartement is in België en er is geen verplichte VVE wanneer het gebouw minder dan 5 appartementen bevat. Het gebouw bestaat uit 3 appartementen. Het was hiervoor van 1 eigenaar, die het gerenoveerd heeft en nu aan 3 verschillende eigenaren verkoopt.

Wij wonen ook in een apparyement met plat dak, maar meeste warmte komt echt via de ramen naar binnen.

1 like

Ik denk dat een plat dak niet zo heel veel bijdraagt aan de hitte in een appartement, de meeste warmte zal toch binnenkomen door de zon op de ramen. Ik woon op de 3e verdieping met plat dak en de zon staat vanaf 14.00 tot zonsondergang op de woonkamer, als ik op warme dagen alle gordijnen dichthoud is het prima te doen. Wat ik vervelender vind is dat het na een paar warme dagen nog zo lang warm blijft binnen, maar dat komt denk ik eerder door de isolatie (bij doortochten koelt het snel af, maar zodra de ramen dan weer dicht zijn loopt het ook weer snel op). Maar alles met een ventilator en zo’n aircooler prima te doen! Gewoon jezelf niet te druk maken :wink:
In de slaapkamer heb ik overigens zo’n plafondventilator hangen, niet het mooiste ding maar wel heerlijk in de zomer.
Lang verhaal om eigenlijk te zeggen, ik zou het niet stuk laten lopen op alleen een plat dak :wink: Heb je de mogelijkheid om eens met de bewoner die er nu woont te praten over de temperatuur in het appartement?

3 likes

Een vriendin van mij woonde tot voor kort in een studio met vide. Bovenste verdieping (3e of 4e verdieping) met plat dak en de enige ramen die erin zaten waren aan de noordzijde en een beel klein raampje boven bij de vide (op de zuidzuide). Het werd daar wel echt bloedheet, maar ze sliep dan ook echt vlak onder dat platdak (je kon niet recht staan op de vide waar haar bed stond) + warmte stijgt natuurlijk op.

Zij had een mobiele airco op de vide staan, het raampje kon in kiepstand en dan kon ze precies die slang naar buiten duwen. Zeker icm nachtdiensten was dat in de zomer wel nodig om overdag te kunnen slapen.

4 likes

Hoe gaan de bezichtigingen? Hebben jullie al reacties ontvangen of gaat het op inschrijving?

1 like

Jaaa ik ben ook zo nieuwsgierig hoe het gaat :smiley:

2 likes

Gaat heel goed, denken we. Haha. De makelaar is positief! En er zijn er al een paar die een tweede bezichtiging komen doen.

Het gaat inderdaad op inschrijving, dus we moeten nog even in spanning afwachten of en wat er geboden gaat worden.
Al ben ik er inmiddels wel al van overtuigd dat er sowieso wel geboden gaat worden.

edit:
Dit is dag 2 van 5 (van de bezichtigingsdagen), maar dat “kamperen” in je eigen huis is wel een dingetje hoor haha. Ben alles kwijt wat ik opgeruimd heb of ‘t ligt bij m’n ouders. Handig!

8 likes

Oh fijn om te lezen!

Echt spannend inderdaad op inschrijving.

Ja dat voortdurend dingen kwijt zijn is herkenbaar :rofl:

Bij ons komen zaterdag de nieuwe bewoners nog even kijken. Bij de bezichtiging was nl alleen de koper, zijn partner heeft ons (hun toekomstige) huis nog niet in het echt gezien.
Dus weer opruimen en netjes maken, alhoewel ik me niet meer zo ontzettend ga uitsloven als eerst hoor :sweat_smile:

Oja, zulk soort bezoekjes kan ik ook nog gaan verwachten natuurlijk, haha. Zou je inderdaad niet meer teveel uitsloven hoor, verkocht = verkocht toch!

Was/is er bij jou nog een financieel of ander voorbehoud?

Dat lijkt me ook nog best spannend. Daar liep het bij de verkoop van m’n ouders huis nog bijna op spaak.

Yep verkocht is inderdaad verkocht!

Geen voorbehoud bij het bod. Dat vond ik zelf erg prettig.
Daar zou ook zeker mijn voorkeur naar uitgaan als je straks de luxe hebt te kunnen kiezen.

Daar hopen wij ook op inderdaad! Je weet in deze gekke tijden nooit waar het ineens op vast zou kunnen lopen. Super fijn dat dit bij jullie kon!

Ja en met 75.000,- minder waren we waarschijnlijk ook wel akkoord gegaan…puur dat zonder voorbehoud is doorslaggevend geweest :crazy_face:

3 likes

Daar ga ik wel een beetje vanuit ondertussen. Al blijf ik dat ook nog steeds wel spannend vinden hoor!

@anon50301661 Ben ik ook benieuwd naar! Hoop dat ‘t goed gaat!

2 likes

Ah wat shit. Had de makelaar hier niet van te voren over gewaarschuwd? Wij hebben in overleg met onze makelaar nu juist pas over drie weken gepland alles op funda etc te zetten ivm de vakantie.

Hopelijk trekt het snel aan bij jullie want die foto’s die je hier postte waren echt prachtig!

@fullmoon spannend! Ben heel benieuwd wat de kijkers gaan doen qua bieden.

4 likes

Het verbaast me ook een beetje dat je makelaar er zo verrast door is. Los van de vakanties zijn mensen in de zomer ook minder bezig met (ver)huizen omdat mensen er veel meer op uit trekken of buiten zijn. Hier in de omgeving komen ook echt weinig nieuwe huizen op funda. Ons was ook geadviseerd om sowieso tot na de zomer te wachten omdat mensen op vakantie vaak gaan nadenken over wat ze willen etc en dan na de zomer op zoek gaan.

Maar los daarvan snap ik dat het heel spannend is! Weet je of er voor dat andere huis in de straat wel (veel) animo is? Hoop voor jullie dat het snel aantrekt zodat je weer een beetje kunt ontspannen!

4 likes

Wat balen zeg! Woon jij ook in de Randstad of niet?

Gek hoor, dat er zo’n groot verschil kan zijn. Dat had ik niet verwacht. Ik hoor wel overal dat de woningmarkt op een kantelpunt staat, maar dat er dan zoveel verschil in zit?

Ik ga voor jullie duimen dat het na de vakantieperiode de betere kant op gaat! Het komt vast goed, maar duurt misschien alleen wat langer.

Kan me voorstellen dat mijn positieve berichtjes vervelend zijn om te lezen voor je, sorry daarvoor als dat het geval is!

@RupiKaur
Onze makelaar heeft hier inderdaad ook een opmerking over gemaakt. Maar wij waren eigenwijs en wilden niet afwachten totdat de rentes nóg hoger zouden oplopen. En ik verwachtte ook niet dat onze doelgroep 6 weken niet op Funda zou kijken omdat het vakantie is.
Is hier dus gelukkig goed uitgepakt en goed inschat door ons.

3 likes