Achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk praten en daar heb je eigenlijk ook niks aan… Vind het vervelend dat je dan nog langer in spanning moet zitten maar zoals je zegt, er is nog altijd een krapte op de huizenmarkt dus het komt vast goed! (Dat blijf ik mezelf ook maar inpraten als ik negatieve berichten over de huizenmarkt lees terwijl ons huis nog in de verkoop moet ).
Ik ga heel hard mee hopen dat jij binnenkort ook positieve berichten mag posten hier!
En hou ‘t positieve vast. Je hebt er inderdaad maar 1 nodig!
Bij mijn ouders kwamen ook maar heel weinig mensen kijken, maar uiteindelijk toch een heel goed bod (ruim 30.000 boven de vraagprijs).
Waarom zouden ze hier denken “lekker voor je”?
Nee hoor!
De meeste die hier posten/ lezen hebben of in dezelfde situatie gezeten of zitten erin.
Ik zelf vind het juist leuk om succes verhalen te lezen, ook toen ik nog moest verkopen, dat gaf me juist hoop!
Zoals ik al eerder schreef ik gun jullie een goed bod (en als het even kan ook zonder voorwaarden)
Wij hebben een huis gekocht! Het gaat alleen wel een flinke verbouwing worden voordat we kunnen verhuizen Ik loop alleen een beetje vast op die verbouwingsspecificatie. We moeten dat nu invullen voor de taxateur, maar als zijn taxatie voor verbouwing tegenvalt moeten we meer eigen geld inleggen voor kopen van huis en blijft er minder over voor de verbouwing en zouden we meer bouwdepot nodig hebben. Alleen weten we natuurlijk niet hoe het getaxeerd wordt voor aanlevering van die specificatie. Denk ik nou te moeilijk of is dit heel onhandig?
Voor mij het is alweer drie jaar terug, maar die taxatie laat je uitvoeren voor je een hypotheek aanvraagt (want is één van de documenten die je daarvoor moet aanleveren). En qua taxatie krijg je straks twee bedragen, een bedrag wat het huis nu waard is en een bedrag na verbouwing. Daar gebruikt de taxateur dus je lijstje voor wat je allemaal wil gaan verbouwen. En het verschil tussen die twee bedragen (dus eigenlijk de waardevermeerdering door verbouwing) kun je als bouwdepot aanvragen bij je hypotheekaanvraag. Je weet dan ook (als je offertes van bouwbedrijven hebt ten minste) hoe veel eigen geld je moet inleggen voor de verbouwing.
Als je heel erg veel gaat verduurzamen kun je soms tot 106 procent van de taxatiewaarde lenen.
Bedankt voor jullie reacties @buffel. De taxateur gaf aan dat het totaal van de verbouwingsspecificatie gelijk moet zijn aan het bedrag dat we bij de bank willen lenen, dan gaan we het gewoon wat ruimer berekenen. Morgen ook nog maar even met hypotheekadviseur doorspreken
Ik moet binnenkort een nieuwe (huur)woning zoeken (huidige contract loopt af) en zie wel toekomst in deze Dixi
Ik vond dit wel een verhelderend artikel over waarom de hypotheekrente daalt terwijl de ECB rente stijgt.
Voor diegene die geen zin heeft om het artikel te lezen: dat komt vooral doordat de ECB rente voor korte termijn is en hypotheken vaak een langere looptijd hebben. De rentes voor kortlopende hypotheken zoals overbrugging zullen dus wel stijgen, maar de rentes voor de langere looptijd waarschijnlijk niet. Daar verwachten ze nog een kleine daling de komende maanden.
Leuke actie, doet me denken aan van die afschuwelijke sleep pods voor studenten:
Wij hadden precies hetzelfde “probleem”! Voelt echt als een kip-ei verhaal want hoe meer jij aanpakt tijdens een verbouwing (ook bijv qua duurzaamheid of toevoegen van m2) hoe hoger de waarde zal worden maar wij waren ook bang voor een tegenvallende uitslag van de taxateur. We hebben uiteindelijk maar gewoon wat ingevuld (wel een beetje globaal kloppend met de plannen die we hebben), en vooral hoog ingezet. Dat bedrag hebben we nu volledig als bouwdepot. Ik weet toevallig van een vriendin die net haar verbouwing inclusief bouwdepot afgerond heeft dat zij tijdens de verbouwing zelf wat plannen veranderd heeft en dus niet meer overeen kwamen met haar verbouwingsspecificatie en daar heeft de bank niet moeilijk over gedaan.
Het bouwdepot moet trouwens natuurlijk wel binnen je maximaal te lenen hypotheekbedrag vallen. Dus als jij max 5 ton kan lenen, je hebt een huis gekocht van 4 ton en wil voor 1,5 ton een bouwdepot dan gaat dat natuurlijk niet tenzij je zelf nog een halve ton eigen geld in legt.
Hoe gaat het nu Bergamot?
Ja die gasprijzen he Werken ze daar niet met voorschotten zoals hier? Zodat de pijn uitgesmeerd wordt over een jaar in plaats van zo’n extreem hoge bedragen in de winter omdat je dan het meeste verbruikt?
We hebben vandaag makelaars over de vloer voor vrijblijvende afspraak en dan besef je ineens dat je zo’n leuk appartement hebt. maarja wil toch ook wel een tuintje maar dan twijfel je ineens zo hard.
Ik zie dit dus ook bij ons in het dorp, huizen die in slechtere staat zijn die voor veel hogere bedragen op funda staan. Terwijl ons juist (naar ons idee) lage bedragen geadviseerd werden. Zou het een kwestie zijn van niet geschoten is altijd mis?
@Okapi ik snap je helemaal, heb zelf ook in die situatie gezeten! Hebben jullie al wel een ander huis op het oog of is het om te oriënteren naar je budget etc?
We zijn rustig aan het rondkijken en zien dat wat we willen aan de bovenkant van ons budget zit, dus inderdaad vooral voor de berekening! Maar we vinden het ook wel fijn om alvast voorbereidend werk te hebben gedaan mochten we toch ineens wat vinden. Daarbij gaan we dan ook de stad verlaten hadden jullie dat ook? Dat maakt het ook lastig, zo dubbel!
Wat rot dat er nog niks veranderd is, wordt je ook zo onzeker van.
Die andere woning is minder maar toch durft men een ton meer te vragen?? Wauw!
Benieuwd hoe dat afloopt dan.
Fijn dat jullie dan nu alvast wat makelaars over de vloer laten komen, dan heb je iig een realistisch beeld wat je voor je appartement zou kunnen krijgen! Wel extra spannend als je dan ook nog een totaal andere plek zou verhuizen, maar misschien dat het straks al beter voelt als je een nieuw huis gevonden hebt.
Wij zijn een paar jaar geleden verhuisd van een appartement in de stad naar een huis in een dorp 30min verderop. Het appartement was mijn eerste eigen plekje, daar woonde ik toen ik mn man leerde kennen en daar zijn gewoon veel dingen gebeurd. Ik stond helemaal achter de verhuizing, want ik was ook echt toe aan meer rust en ruimte maar ik vond het zo gek om weg te gaan! Ik had de bezichtigingen zelf gedaan en dan merk je ook hoe enthousiast iedereen reageerde. Heb er wel een traantje om gelaten toen ik voor het laatst de deur dicht trok, maar uiteindelijk super blij met de verhuizing geweest. Nu 3 jaar later hebben we wel weer een verhuizing op de planning, dus dit huis was wel een soort tussenstation maar dat was ook nodig om er achter te komen wat we echt willen (nog meer rust ).
Herkenbaar, vooral als die Makelaar helemaal enthousiast door jullie huis loopt met “ooohhh” en “aaahhh” .
Dan denk je inderdaad “eigenlijk hebben we het toch goed zo, waarom willen we weg”.
Voor de mensen met meerdere leningsdelen op de hypotheek. Worden de delen los afgeschreven op je rekening of tellen ze dat bij elkaar op en halen ze het dan van je rekening?
Worden los afgeschreven