Huizen/woningmarkttopic #3

Ik heb dit ook al van 2 mensen gehoord die de laatste twee maanden hun huis hebben verkocht. Dat er een extreem bod was (oké geen 110 erover haha, maar ruim 10% boven de vraagprijs) en er dan nog enkele andere biedingen waren op of onder de vraagprijs. Toen ik een jaar geleden kocht was dit ook ondenkbaar want toen bood iedereen heel veel over, maar het is nu gewoon een super rare markt omdat veel mensen nog in de ‘oude’ situatie denken en er tegelijk mensen zijn gewoon laag proberen omdat dat nu soms opeens ook lukt!

2 likes

Pff van dit soort berichten raak ik ook altijd zo gestresst… wij hebben ook flink moeten overbieden (waar volgens de verkoopmakelaar ook weer op overboden was, waarna wij nog een extra bod hebben ingelegd, en uiteindelijk gekregen) soms denk ik echt dat die makelaar tegen ons heeft gelogen om zo er meer uit te krijgen

4 likes

Heeft toch geen zin om hier nog mee bezig te zijn. Ga lekker genieten van je huis, zou ik zeggen :blush:

25 likes

Ja klopt de markt is nu echt heel grillig, ik typte m’n bericht ook vooral vanuit m’n eigen perspectief (woning gekocht in 2020 in gewilde wijk in grote stad).

Onze aankoopmakelaar was wel altijd vrij duidelijk over zulke dingen. Ze zei bijvoorbeeld, als je kans wil hebben op het huis moet je dit bieden en als je het huis zéker wilt hebben moet je dit bieden. En er zat altijd best een groot verschil tussen die 2 bedragen en zo zijn wij 7 keer overboden voordat het raak was (terwijl wij zelf ook elke keer minstens 20% overboden). Maar dan weet je áls het uiteindelijk lukt wel dat je een “marktconforme” prijs betaald hebt en dat het voor veel minder echt niet gelukt was.

@Lady_Mary Je kunt er nu niks meer aan veranderen, inderdaad genieten van je huis en ben blij dat jullie er tussen zijn kunnen komen in deze tijd!

3 likes

Ik snap gewoon écht de logica niet dat je een hele markt kan en mag laten draaien op valse verkoopsprijzen die dan achteraf flink overboden worden. Ik snap het nut er ook gewoon niet van, het enige dat ik me kan bedenken is dat een makelaar zo een deel commissie kan verbergen voor de buitenwereld.

6 likes

Dit komt toch vaker voor dan je denkt.

Kopers laten zich maar al te graag opjutten door de makelaar.
Voorbeeld van vorig jaar. Een huis stond al enige weken te koop en er waren geen kijkers/bieders. Toch komt er dus alsnog een kijker, die een ton overbood, niet wetende dat zij nog de enige belangstellende waren. Zij hebben dit uiteindelijk gekocht, maar je voelt je wel bekocht als je daar later nog achterkomt.

2 likes

Nou ja, graag. Je komt er gewoon niet tussen

9 likes

Uiteindelijk allemaal een kwestie van schaarste en niet willen ingrijpen als overheid.

3 likes

Maar zeker nu niet altijd meer nodig.

Hou in je achterhoofd dat verkoopmakelaars altijd handelen vanuit de opdrachtgever, en daarom niet altijd helemaal eerlijk zijn naar de kopende partij toe. Net een tweedehands autoverkoper eigenlijk…

3 likes

Wij hebben vanmorgen ons bod gedaan op een woning. Ik vind het zo spannend!! Hoop zo dat de makelaar voor het weekend nog belt maar dat zal wel niet

7 likes

Omg werd om 1630 nog gebeld, het bod is geaccepteerd!!!

70 likes

Yeeeyyyy!!! Gefeliciteerd! Wat geweldig :smiley:

4 likes

Dank!! Vanmorgen druk geweest met de financiering. Het is onze eerste koopwoning dus we zijn helemaal overprikkeld qua notaris regelen, samenlevingscontract, alles aanleveren bij de adviseur etc. Maar we zijn wel zo ontzettend blij!!!

6 likes

Ja het is een hoop geregel en stress. Maar geniet ervan dat het gelukt is!

Nu maar heerlijk fantaseren over jullie nieuwe huis; heerlijk toch :wink:

2 likes

Ik wil zelf inderdaad graag een aankoopmakelaar inschakelen voor ons “droomhuis”. Maar die 4000 euro hikken we wel een beetje tegenaan. Maar het is het dus wel waard? Zo irritant dat het huis dat we gaan bezichtigen weer gigantisch populair is en we weer moeten bieden bij inschrijving.

2 likes

Ik zou het niet aandurven om te wachten. Als dit een bod is waar je heel tevreden mee bent dan is het toch goed? Straks zijn de andere biedingen veel minder of tegen mindere voorwaarden en heb je spijt dat je dit hebt laten gaan

3 likes

Was het ongeveer wat je ervoor verwachtte of wat je hoopte? Dan zou ik ervoor gaan.

1 like

Wow 4k is wel veel. Hier zat iedereen rond de 2k, vond ik het wel waard.

2 likes

Als het zo’n goed bod is, zou ik het doen! Ons huis was ook populair op funda, maar de hoeveelheid bezichtigingen viel tegen. Er kwamen er ook best veel niet opdagen.

Ik hoor van oud collega’s die wel nog in ‘t wereldje zitten dat aanvragen voor hypotheken én ook biedingen op woningen (een werkt bij popi assurantiekantoor) fors teruglopen.

Als de voorwaarden goed zijn, ik gok dan even zonder enig voorbehoud?, en het bod is goed? Ik zou het meteen doen als ik jou was. Die geplande bezichtigingen zeggen écht helemaal niks.

Edit: al je berichten hier stralen ook echt een immense stress uit. Wat als dit? Is dit normaal? Ik ben bang dat de makelaars een dealtje gaan sluiten, de buurman gaat misschien kijkers wel afschrikken! Echt bespaar jezelf die ellende en accepteer dat bod.

23 likes