Huizen/woningmarkttopic #3

Door Corona is het open huis destijds gestopt.

Ben benieuwd of het gisteren nog wat positiefs voor buur heeft opgeleverd.

1 like

Wat vervelend dat het voor jouw gevoel nog niet zo lekker loopt, kan me voorstellen dat je je dan zorgen gaat maken! Hoe lang staat het nu te koop? En heb je dit al met je makelaar besproken? Vindt die ook dat het nog niet zo hard loopt of maakt die zich geen zorgen?

2 likes

Ik heb dat gisteren ook gedaan! maar indd bij de huizen waar ik ben geweest hoorde ik dat het heel erg tegenviel, de bezoekersaantallen. Moest af en toe ook m’n gegevens achterlaten en dan zag ik maar 1 naam voor de mijne bijv.

Vond het wel echt leuk en zinvol om te doen btw

2 likes

Dan snap ik dat je idd op wat meer gehoopt had! Wel lastig als je niet op een lijn ligt met de makelaar, dan zal hij het ook wel op die 10k gooien als je er naar gaat vragen :pensive:. Maar je zou idd verwachten dat mensen dan onder de vraagprijs gaan bieden als ze de vraagprijs te hoog vinden.

@Bouwnummerzoveel wij gaan deze week funda op en hebben bewust gekozen om niet mee te doen met de open huizen dag. Ik zag het niet zitten om zelf mensen rond te leiden, maar de makelaar gaf ook aan dat ze zo geen “grip” hebben op de kijkers omdat het zo vrijblijvend is. Denk dat veel mensen ook komen kijken om zich een beetje te oriĂ«nteren of uit nieuwsgierigheid. De mensen die echt geĂŻnteresseerd zijn zullen wel alsnog bezichtigen. Wellicht dat die geĂŻnteresseerden bij de buren al los bezichtigd hadden?

2 likes

Ik denk eerlijk gezegd dat dat wel kan, door de stijgende rente kunnen mensen over het algemeen minder hypotheek krijgen dan toen de rente zo laag stond. Wellicht zit je met die 10k ook net wel op een bedrag waar minder mensen naar zoeken bijvoorbeeld het verschil tussen 290 en 3 ton. Daarnaast zou ik wel van het advies van de makelaar uitgaan, diegene is immers de professional.

22 likes

Zijn er nog dingen in het huis waar mensen misschien lastig doorheen kunnen kijken? Hele opvallende kleuren, meubels, bepaalde stijlen die anders zijn dan de norm? Misschien kunnen jullie daar nog iets in aan passen? Wel echt balen hoor, zeker in jullie situatie. Zou fijn zijn als jullie alles snel kunnen afsluiten.

2 likes

Ik snap je, ik zie dat open huis ook echt als wanhoop, misschien omdat buur vertelde dat er voor die tijd al wel 7 bezichtigingen waren, maar geen concreet bod.
Dus was de hoop gevestigd op gisteren.

2 likes

Ik ga vanaf januari 2023 samenwonen met mijn vriend. Hij heeft een koopwoning en ik huur, dus ik zal bij hem intrekken. Plan is voor de lange termijn om samen iets anders te kopen, maar voor de aankomende zeg 1 tot 3 jaar in ieder geval daar te wonen.
Nu ben ik benieuwd of er hier forummers zijn die ervaring hebben met de kostenverdeling. Ik heb wel eens gelezen dat je dan bijvoorbeeld afspreekt dat je alleen de rente-aflossing maandelijks betaalt en niet mee betaalt aan de daadwerkelijke aflossing. Maar zijn rente is zo laag dat dit niet eerlijk is. Maar 50/50 over de volledige hypotheek zie ik ook niet zitten, aangezien ik er zelf uiteindelijk niets voor terugkrijg bij de verkoop

En ook qua kostenverdeling als er dingen in huis worden gedaan. Mijn vriend wilt graag de tuin aanpakken en de schutting verbouwen, een nieuwe toilet erin, een inductiefornuis erin leggen etc. Allemaal heel leuk, maar ook hier geldt weer, hoe spreek je dan af hoeveel je bijdraagt (of wellicht niet bijdraagt)? Stel je dan een bepaalde kostengrens op ofzo?
Ben heel benieuwd of er hier forummers zijn die willen delen hoe ze dit aanpakken :blush:

(Weet overigens niet zeker of dit het juiste topic is
 Maar kon niet echt een andere geschikte vinden)

1 like

Waarom zou het niet eerlijk zijn omdat de rente zo laag is? Dat is wmb een non argument.

Shaaar heeft hier zinnige dingen over geschreven of in dit topic of in het ‘Samenwonen’ topic.

8 likes

Ik ben hier zelf heel radicaal in geweest (kan je idd lezen in samenwoontopic). Hadden precies dezelfde situatie. Hij kocht iets, ik ging erbij wonen, we wilden op termijn samen iets kopen. Inmiddels wonen we in een huis van ons samen. Heb enkel rente en niet waarde vermeerderende ingrepen meebetaald en ik zie geen enkele reden om dat anders te doen, want daar wordt hij rijker van en jij armer. De financiële ruimte die ik in die jaren overhield heb ik heel braaf gespaard en deels ingebracht in ons nieuwe koophuis. Wat @anon80856196 zegt. Als je dan uit elkaar gaat heb jij een pot geld voor een nieuwe start en hij zat sowieso al lekker want hij geeft niks op.

24 likes

Dankjulliewel allemaal voor de reacties!

Ik haal dit later weer weg maar hij heeft een hypotheek van €X en zijn rente is maar €X per maand. Dus dan zou ik maar €X per maand betalen (tegenover de €X die ik nu betaal). Uiteindelijk krijg ik er ook gewoon woonruimte voor terug dus door deze twee redenen voelt het niet eerlijk voor mij.

@anon80856196 , hypotheekrente aftrek is inderdaad ook weer een goede om mee te nemen in de berekening. En het negatieve geval heb ik zeker aan gedacht, maar ik ga er sowieso gigantisch veel op vooruit, ook qua woongenot/ruimte. Maar het zijn wel allemaal goede dingen om mee te nemen. En ja, het lijkt me sowieso eerlijker als ik meer kan sparen zodat we bij een nieuwe woning allebei geld kunnen inleggen. Enige punt daarbij is wel weer dat ik vermoed dat zijn huis wat in waarde gaat dalen (ook een van de redenen waarom ik me liever niet inkoop), en dat ik dan juist meer eigen geld heb omdat ik hiervoor het huis met mijn ex al heb verkocht. Geen reden om dit niet goed te verdelen, maar ergens weeg ik dat dan ook weer zwaarder mee.

@Shaaar , maar jouw argumenten zijn inderdaad ook echt wel weer zo. Ik sta er ook wel een stuk realistischer in nu: het is met mijn ex ook niet goed gelopen en ik moet nu ook aardig wat opgeven om bij hem te gaan wonen. Dus mocht het mislopen dan is het wel fijn als ik er inderdaad goed bijzit voor een nieuwe start. Ik ga je posts in het samenwoontopic nog even terugzoeken, dank!

4 likes

Je moet uiteindelijk doen wat goed voelt, maar weet: technisch gezien maakt het niet uit hoe hoog de rente is. Elke cent die jij in de aflossing meebetaald verdwijnt rechtstreeks in zijn zak. Klinkt heel lullig: ik gunde dat mijn vriend gewoon niet omdat ik altijd rekening hou met het scenario er vroeg of laat alleen voor te staan Ă©n hij gunde het mij expliciet wel om zelf wat op te bouwen omdat hij de zekerheid van dat huis had. Ik zou dan eerder samen afspraken maken over wat jij doet met het geld wat je nu gaat overhouden: dat je dat aflost op een nieuw huis, dat je dat Ă©cht spaart zodat je hem tegemoet kunt komen als dat huis serieus in waarde daalt. Je kunt altijd nog besluiten het aan hem te geven, maar als je he direct geeft ben je het kwijt. Op de korte termijn niet zo interessant of de lange termijn betaal jij tienduizenden euro’s af aan iets wat van hem is.

13 likes

Ik zou in deze situatie een paar honderd euro per maand meebetalen, bijv 300. Maar niet extra aan (grote) verbouwingen. Anders betaal je ook huur of hypotheek en de huizenmarkt lijkt nu wel iets anders dan een aantal jaar geleden, dus overwaarde vanaf nu zou ik met minder zekerheid verwachten.

1 like

Ik heb dezelfde situatie. Ik betaal de helft van de rente na hypotheekrenteaftrek + de helft van gas/water/licht/internet/tv. Dingen die ‘mee kunnen’ (zoals wasmachine, gordijnen of tuinset oid) betalen we samen, ‘vaste’ zaken (zoals nieuwe plinten, vloerbedekking) betaalt hij.

Ik vind dat juist eerlijk, ongeacht de hoogte van de rente. Hij gaat er toch ook op vooruit? Het huis moet ook verwarmd worden als jij er niet bent, daar betaal jij dan de helft van. Dat hij weinig rente betaald, maakt toch niet uit over hoe eerlijk het wel/niet is. Jij gaat er qua ruimte/woongenot op vooruit, hij qua maandelijkse lasten. Dat jij daar dan goedkoop woont tov de ‘marktwaarde’ (als je bijv zou huren), is niet relevant.

15 likes

Heb je het er al met je vriend over gehad, en zo ja wat stelt hij zelf voor?

Ik zit binnenkort in dezelfde situatie maar dan omgekeerd: vriendin komt bij mij inwonen in koophuis. Hypotheekbedrag is vergelijkbaar en lage rente.

Wij gaan de rentekosten, gas/water/licht, internet delen. Aflossing betaal ik alleen, het huis is immers ook van mij alleen. Voorlopig heb ik geen grote verbouwingen op de planning staan, maar die kosten zou ik ook zelf betalen.

Ik betaal nu toch alles al alleen, dus in die zin ga ik er financieel ook vooruit met samenwonen, zelfs als ik de aflossing zelf betaal. Dat lijkt me in jullie geval hetzelfde. Ik zou je niet schuldig voelen dat je niet meebetaalt aan een schuld die niet van jou is :slight_smile:

7 likes

Ik sluit me inderdaad ook aan bij wat er al door anderen is gezegd en wat door @Shaaar eerder al treffend is verwoord. Woongenot etc: tuurlijk, ook belangrijk. Maar het gaat uiteindelijk puur om het geld en wie er wat opbouwt of niet. Want voor genot koop je als puntje bij paaltje komt helemaal niks.

Je hoeft nu straks geen huur meer te betalen maar stel het loopt anders en je moet over 2 jaar wat anders zoeken ben je wellicht 250/500 per maand meer kwijt aan huur dan nu. Dan ben je blij met elke euro die je hebt gespaard. Ik zou ook echt alleen de helft van de rente (over de aftrek zou ik dan niet heel moeilijk doen) en andere vaste lasten betalen en niks meebetalen aan de opstal of wijzigingen daaraan. Maar hopelijk gaat alles goed en woon je over paar jaar lekker met nieuwe vriend en hondje ergens in een huis dat van jullie samen is!

8 likes

Maakt toch niks uit dat zijn hypotheekrente maar xx euro is? De rest stopt hij toch in eigen zak aangezien hij per maand aflost (xx euro?)

Ik betaal de helft van m’n vriend z’n hypotheekrente en de helft van de vaste lasten: gwl/tv/internet/verzekeringen. Teruggave van hypotheekrenteaftrek hoeft hij van mij niet te delen. Ik verdien meer en al met al betaal ik minder dan een paar honderd euro ‘huur’. En hij betaald mee voor mn kat z’n spullen dus ik vind het goed zo.

1 like

@Shaaar @Monica @Maya11 @anon80856196 @Irosa @mikselke @Henrydekat

Super bedankt voor de vele reacties! Heel goed om te horen hoe jullie het hebben aangepakt en verdeeld, neem ik zeker mee in ons gesprek. Goede argumenten inderdaad om wellicht toch een andere verdeling te doen dan dat ik eigenlijk in mijn hoofd had (wat @Monica ) inderdaad zei dacht ik eigenlijk.

@Irosa , we hebben het gesprek nog niet gehad dus moet nog even kijken hoe hij erin staat. We gaan er deze week over praten hebben we afgesproken! Maar wilde vooral alvast wat andere ervaringen inwinnen.

@mikselke , super lief je laatste zin! Ik hoop het ook :blush: (mijn hond is in ieder geval helemaal gek met hem en andersom ook)

@Shaaar @Henrydekat , dank nogmaals voor jullie reacties! Zouden jullie wel nog de bedragen van de hypotheek uit jullie reactie willen halen? Heb ze zelf ook weg gehaald uit mijn eerdere post!

7 likes

Gefeliciteerd @vruchtenthee, fijn dat de spanning nu achter de rug is!

Ons huis staat sinds gisteravond op Funda, vind het nu toch wel spannend haha. Makelaar belde net dat er nu 2 bezichtigingen gepland staan, dus dat is iig iets! Hij zei wel dat ze de afgelopen 2 weken amper aanvragen voor bezichtigingen hebben gehad, vermoedelijk door open huizen dag, dus we zullen zien :crossed_fingers:

7 likes

Zo spannend dit he!
Al 2 bezichtigingen ingepland; mooi!

Duimen dat jullie enthousiaste kopers krijgen met een mooi bod :+1:t5: ik duim voor jullie :muscle:t5:

2 likes