Wij hebben weer geboden op een woning -was echt wel een droomhuis. Helaas het net niet geworden. Best lastig om de moed erin te houden als het wéér niet lukt.
Zeker omdat je bij elke bieding toch wel enige mate van emotionele betrokkenheid moet hebben omdat je anders niet kunt beslissen of je ergens wil wonen of niet. Best vermoeiend haha.
Ons eigen huis gaat binnenkort in de verkoop, nu bezig met klaarmaken van het huis. Een courtage van 1,33% op de verkoopprijs, klinkt dat als een herkenbaar percentage?
Wij hebben 4 makelaars benaderd en de courtage percentages lagen tussen 0,9% en 1,25%. Bij sommige kwamen daar nog opstartkosten bij (allemaal rond de €700), bij andere zat die al bij die prijs inbegrepen.
Werken jullie makelaars echt aan zulke percentages? Ik heb de indruk dat ze in België gemiddeld aan 3% werken
Er komt weer een unieke woning te koop in mijn ouderlijk dorp dat misschien nog haalbaar is omdat er een rare voorwaarde in staat. Zaterdag bezichtiging.
Onze makelaar had 1,15% en de andere makelaar die we benaderd hadden 1,25%.
Wij hebben 1,25% betaald en dan nog zelf de fotograaf betaald a 600 euro.
Bij ons was 1% verkoopprijs. We hadden hem ook voor aankoop en dat was 1500.
Alles was inclusief.
Ik had een vast (actie)tarief van 1000,- euro bij Makelaarsland. Daarbij heb ik zelf de bezichtigingen gedaan.
Poeh echt mega intensief vind ik het ook, als kopende partij. Wij hebben tot nu toe nog niet ergens op geboden, ik wil nu wel heel graag op één gaan bieden, maar mijn partner twijfels nog heel erg omdat we daar wel een uitbouw bij willen doen / financieren.
Maar lijkt me zo k*t als we dan eindelijk een ei hebben gelegd en dat je bod dan niet geaccepteerd wordt en je het hele proces weer met een nieuw huis in moet. Hebben jullie een aankoopmakelaar?
Overigens merk ik inmiddels dat voor mij echt 70% van mijn keuze gaat over het buurtje en de wijk waar het huis in staat en maar 30% over het huis zelf.
Wij komen van een huurhuis dus het gelukkig ook slechts met 1 kant van het proces te maken!
Zo herkenbaar. Uiteindelijk hoop ik dat het op een gegeven moment “raak” is, dus dan ga je er maar weer voor haha. Overigens was dit huis dusdanig gaaf dat het wel even pijn doet. Alle huizen vallen direct in het niet. Nu hopen we dat de huidige kopers de financiering niet rondkrijgen
We hebben nu ook voor het eerst met een aankoopmakelaar gewerkt. Ik vond het heel fijn hoe zij precies de nadelen van het huis eruit pikte om ons van de roze wolk te krijgen. Dan ga je wel met een realistischere blik kijken of de aankoop wel echt zou passen. Het advies voor het bod was ook goed eigenlijk, we hebben een sterk, passend bod neergelegd maar dus overtroffen door mensen die net wat beter ervoor stonden. Pure pech.
We gaan binnenkort een appartement verkopen. Bij ons is de meest genoemde courtage 1,5%, naast opstartkosten (foto’s, inmeten, funda etc) van tussem de 500-600 euro. Die courtage is wat hoger bij kleine appartementen, omdat het dan in verhouding is.
Wat bedoel je met in verhouding?
Ik gok tot de gemaakte werkuren omdat een klein appartement een lagere waarde heeft dan een eengezinswoning. Geen idee wat ik verder in dit topic doe want woon toch over een paar jaar in kartonnen doos
Stel je zou altijd 1% courtage rekenen als makelaar, dan zou je bij een appartement van 200.000 ‘maar’ 2.000 verdienen, terwijl je bij een eengezinswoning dan 4.000 verdient. Terwijl de moeite denk ik vergelijkbaar is, bezichtigingen plannen en uitvoeren, papierwerk regelen etc.
Onze makelaar hanteert voor elke woning 1,25% ongeacht de prijsklasse. Vandaar dat het me verbaasde haha. Wij hebben ook een appartementje verkocht.
Vandaag weer een woning bezichtigd, ligt alleen aan een doorgaande weg over de lengte van de tuin (50 km weg). Zou dat echt een stoorzender zijn? Het liefste heb ik een rustige plek om te wonen maar het huis heeft potentie en in deze prijsklasse/grootte is er niet veel te krijgen…
Wij hebben toen een huis bezichtigd aan een doorgaande 50 weg. Op voorhand dacht ik dat het geen probleem zou zij maar tijdens het bezichtigen begreep ik meteen waarom mensen afhaakte. In huis hoorde je de auto’s al wel langskomen maar in de tuin was het echt heel luid en dat was me echt gaan hinderen.
Heb je het tijdens het bezichtigen gehoord?
Tja hangt er vanaf wat je gewend bent denk ik?
Wij wonen ook aan een doorgaande 50 weg. We hebben triple glas aan de voorkant laten zetten dus we horen zo goed als niets. Alleen als er iets is met de treinen en er bussen worden ingezet rijden ze langs en die trilling voel je wel. We hadden liever net om de hoek aan een rustigere straat gewoond maar we moesten ergens een concessie doen en dat is de straat geworden. 0 spijt overigens want het is een heerlijk huis en ondanks dat het een drukke straat is goed contact met alle buren. Ook in de tuin hoor ik de weg eigenlijk niet meer, maar dat is gewenning.
Wat hoorde je tijdens de bezichtiging? Ga keer langs tijdens spitstijd om te kijken hoe druk het is. Is het een oud huis? Is het echt alleen de tuin want dan heb je niks aan geïsoleerd glas als je gewoon in de tuin zit.
Ik woonde zelf eerst aan een drukke doorgaande weg wat 30km zou zijn maar veel reden 50km.
Veel vrachtwagens, fietsers en voetgangers.
Woonde er een stoep en kort voortuintje vanaf, in een oud huis, dus vrij gehorig. Ik werd er wel gek van. Gordijnen ook altijd redelijk dicht daardoor.
In de tuin hoorde ik het wel minder.
Wat @Ketel zegt: ligt er inderdaad aan wat je gewend bent en hoe je wil wonen. Ik ben gewend om aan een drukke doorgaande weg (in de stad) te wonen en heb er totaal geen last van, maar als je graag in een rustig gebied wil wonen dan zou ik het minder snel doen. Dubbel glas is vaak grotendeels geluidwerend, maar met ramen open hoor je het natuurlijk wel redelijk goed.
Het staat er misschien een beetje ongelukkig zie ik nu maar wat ik bedoel te zeggen is dat het ondanks dat de weg vrij druk is er wel echt een buurtgevoel is, ook met de overburen. Ik had verwacht dat het door de drukte van het verkeer wat afstandelijker zou zijn ofzo? Het heeft mij in ieder geval positief verrast maar misschien slaat het wel nergens op
Oh wat trouwens wel goed is te vermelden ook dat wij een redelijk diepe voortuin hebben en omdat we op een berg wonen staat ons huis ook een stuk hoger dan de weg. Door onze heg (we hebben en halfhoge heg) zien we het verkeer bijna niet. Daarom voelt het ook als best anoniem wonen.
Maar iedere situatie is anders dus kijk vooral hoe het voor jou voelt. Misschien kun je ook wat buren aanspreken? Onze makelaar wees ons er ook op dat mensen lang wonen aan de onze straat, dat wees er volgens hem op dat de drukke weg geen reden is om snel weer te verhuizen. Misschien kun je dat nog checken.