Huizen/woningmarkttopic #4

Je kunt ook een aanvraag doen om het vast te zetten nadat ie is afgekocht. Bij ons staat ie vast op 800 per jaar tot 2065 en daarna kan ie nooit hoger zijn dan 2000 pj (eeuwig vastgezet). Die aanvraag kun je doen bij de gemeente, moet je dan notarieel vastleggen maar dan is t ook gefixt. En inderdaad afkopen was ook bij ons zo’n 40k en dat haal je er niet uit bij een mogelijke verkoop en kneiterduur dus hebben daar niet voor gekozen.

En in a’dam heb je bijna altijd te maken met erfpacht dus afschrikken en weglopen bij het woord erfpacht slaat nergens op in bepaalde steden.

12 likes

Ja eens.

3 likes

Dan kan je bijna niet in Amsterdam wonen :sweat_smile:

In sommige steden is het normaal hoor om een huis met erfpacht te hebben. In die gebieden doet het meestal ook niet veel met de woningwaarde.

Huizen in Amsterdam waarvan de erfpacht over 6 jaar verloopt gaan nog steeds voor de hoofdprijs weg (met flink overbieden ook nog).

Wel goed om goed uit te zoeken hoe het zit bij het huis dat je koopt natuurlijk.

2 likes

Helemaal eens als het Amsterdam is, dat verandert de zaak. Maar dat wat jij zegt lijkt me dan wel wijs. Kun je dat als koper terwijl je nog geen eigenaar bent regelen? Daar zou een hypotheekadviseur die veel in Amsterdam werkt wel kennis van moeten hebben gok ik.

@Sundance misschien kun je bieden met voorbehoud dat verkoper nog regelt wat Rozevarken hier zegt? 15 jaar is echt zó voorbij!

Ja @Sundance je moet even vragen wat voor aanvragen er al liggen bij de gemeente (de aanvraag voor ons huis is gedaan door vorige bewoners en komt uit 2019 en zal pas dit jaar langs de notaris gaan, dus dit kan best wat jaren duren) en of deze aanvragen tijdens de chille periode is aangevraagd (de gemeente had voor een periode allemaal voordelen als je in die periode een aanvraag deed). Het kan dan zijn dat de verkoper nog even nu een aanvraag kan indienen, deze aanvraag wordt dan overgezet op jullie naam zodra jullie het huis kopen.

Het gebeurt echt continu in dit soort steden hoor, dus een makelaar moet hier veel van horen te weten en jullie kunnen helpen.

1 like

Wil ik ook niet haha, nee dat is flauw. Ik snap wel wat je zegt, als het zo gebruikelijk is dan doet het er niet zo veel toe. Edit; ik kan niet lezen.

2 likes

Is dit in Utrecht? Daar is namelijk veel te doen over erfpacht momenteel (zie o.a. dit artikel).

Ik kijk nu naar een huis waarbij biedingen (nog) niet op inschrijving gaan. Dus de bezichtigingen zijn net begonnen en vooralsnog kan je gewoon bieden.

Ik verwacht 100% dat dit uiteindelijk bieden op inschrijving wordt want het is een populair huis. Is het in zo’n geval verstandig om wel alvast een bod te doen of niet?

Mijn aankoopmakelaar gaat volgende week ook mee kijken naar het huis, die is nu op vakantie, verkoopmakelaar zegt dat dit sowieso nog kan volgende week. Maar toch ben ik benieuwd wat normaal en verstandig is in zo’n situatie: wachten of alvast actie ondernemen.

Tenzij je van plan bent om zo’n hoog bod neer te leggen dat je daarbij de voorwaarde kunt stellen dat het huis gelijk van de markt wordt gehaald, werkt in deze fase een bod doen niet in jouw voordeel denk ik omdat ze het zullen zien als startschot van bieden op inschrijving.

6 likes

Wij hebben een maand geleden na een open huis ook gelijk de dag erna een bod gedaan toen het nog regulier bieden was. Het was geen bijzonder hoog bod maar wel gewoon een goed bod (10% overbieden). Die dag erna werden we gelijk gebeld door de verkoopmakelaar of we nog wat aan ons voorbehoud wouden wijzigen omdat we eerst volledig met voorbehoud hadden geboden. En binnen 24 uur na het open huis was ons bod al geaccepteerd em waren alle bezichtigingen die week erna uut de agenda gehaald. En we hebben dus niets moeten wijzigen aan de hoogte van ons bod. Dus ik zou het zelf eerlijk gezegd wel erop wagen met een goed bod want ik denk dat de andere geïnteresseerden die nog een 2e bezichtiging wouden doen nu wel balen. Wij hadden overigens geen aankoopmakelaar.

5 likes

Ja eens. Ik zou het alleen doen als het echt een offer they can refuse is en maar beperkt geldig is.

Anders zullen ze waarschijnlijk gewoon afwachten of er nog andere of hogere biedingen binnen komen.

3 likes

Ligt ook echt aan de verkoopmakelaar. Voor hen scheelt het als ze alle bezichtigingen af kunnen zeggen helemaal als er nog meerdere dagen voor zijn ingepland.

1 like

Ja en in ons geval wou de verkoper ook zsm het huis verkopen i.v.m. aankoop nieuwe woning, dus als je daarvan al op de hoogte bent kan het zeker lonen om een poging te doen.

1 like

Maar de verkoopmakelaar bepaalt dat uiteindelijk toch niet. Ik snap dat die zo snel mogelijk door willen, maar het is uiteindelijk aan de verkopers (tenzij ze extra betalen voor de bezichtigingen).

Klopt maar ze kunnen wel echt heel sturend zijn vooral als je t zelf allemaal niet zo goed weet

Maar een makelaar zal niet sturen op het accepteren van een openingsbod als er nog heeel veel animo is en de verkoopprijs hoogstwaarschijnlijk nog wel opgedreven kan worden met een sluitingsdatum. Tenzij ze een vast bedrag krijgen ongeacht verkoopprijs, maar mijn makelaar krijgt een percentage, dus ondanks een goed bod is er toen toch een deadline gesteld voor de rest.

1 like

Ik zou een makelaar niet al teveel vertrouwen, voor een makelaar is tijd ook geld. Als het een goed bod is zal de makelaar vaak wel sturen op verkoop. Waarom zou een makelaar nog 20/30 bezichtigingen gaan doen in de hoop op een beter bod, en bij een bod van 10.000 meer krijgt hij maar 100 euro meer. ( bij 1% van de verkoop)

2 likes

Omdat een makelaar betaald krijgt om je huis goed te verkopen. Ik ben soms zo verbaasd om het beeld van makelaren dat hier heerst. Vooropgesteld, het is een verrot vakgebied, maar een beetje makelaar vindt bezichtigingen gewoon leuk en kickt op het bereiken van een maximaal bod. Nog los van dat het heel risicovol is om voor alle bezichtigingen een bod te accepteren en dat bod dus ook het risico moet weerspiegelen*. Is echt niet mijn ervaring dat het accepteren van gewoon een oké bod wordt aangeraden als er nog een tiental bezichtigingen gepland staat. Mijn ervaring is echt het tegendeel.

*als de koper afhaakt heb je slechts een deel van de bezichtigingen gedaan en dus geen alternatieve biedingen. Dan begint het hele verkoopcircus opnieuw en daar verdient de makelaar vaak niks aan want no cure no pay.

3 likes

Nou zoals verwacht is het huis waar ik naar kijk naar bieden op inschrijving gegaan.

Aaaah zo spannend, volgende week ga ik een bod doen en ik wil het huis echt heel erg graag hebben. Ik ga volgende week gelukkig ook nog even met een aankoopmakelaar kijken.

Ik hoop echt dat het gaat lukken maar de kans dat je het eerste huis waar je op gaat bieden krijgt is natuurlijk erg klein :sweat_smile:

6 likes

Kan gewoon hoor! Is bij mij ook gelukt in een populaire stad :smiley:

1 like