De discussie wordt voortgezet vanaf Huizen/woningmarkttopic #3 - #5966 door apeiros.
Eerdere discussies:
De discussie wordt voortgezet vanaf Huizen/woningmarkttopic #3 - #5966 door apeiros.
Eerdere discussies:
Poehhhh zo spannend, donderdag ga ik bij mijn droomhuis kijken en ik hoop zo dat het huis is zoals het op de foto’s overkomt qua sfeer. Ik ben bang dat het volledig onhaalbaar is om het te krijgen maar het ligt gewoon binnen budget.
Ik heb ondertussen een huis op de kop getikt, en heb nu nog 4 weken voor de hypotheekaanvraag. Opzich heb ik totaal geen spannende situatie en heb ik als het goed is alle documenten al gereed op een bevestiging van mijn teamleider dat mijn periodiek echt omhoog is gegaan in juli na maar ik knijp hem wel met alle doorlooptijden die ik lees.
Is de taxatie al gedaan? Bij ons beoordeelt de bank pas als ze alle stukken (incl taxatierapport) hebben!
Ja! Die is vorige week gedaan, dus die heb ik al binnen gelukkig. Van m’n werkgever had ik eerst gehoord dat de hypotheekverstrekker anders wel mocht bellen, maar dat vond mijn adviseur weer te tricky. Werk met een cao dus alles staat gewoon vast, maar hij wilde voor de zekerheid extra bevestiging.
Toen de documenten eenmaal ingeleverd waren, is mijn aanvraag binnen een week goedgekeurd door de bank dus met 4 weken zit je volgens mij nog ruim zat. Helemaal als je ook een adviseur hebt.
Jaa same here, zou me er niet te druk om maken! En anders kan je altijd uitstel aanvragen, maar 4 weken lijkt me echt voldoende.
Heeft iemand ervaring met het kopen van een huis waar erfpacht op rust? Wij hebben een huis op het oog waar de erfpacht nog 15 jaar van is afgekocht. Ik weet dat de erfpacht (rond de 600 euro per jaar) destijds 50 jaar is afgekocht. Voor onze hypotheek zal het nu geen invloed hebben volgens de adviseur, omdat de periode nog 15 jaar loopt. Ik verwacht dat wij hier 5-10 jaar zullen wonen, dus als we het huis willen verkopen zal het voor de volgende bewoners dus ongunstiger zijn om dit te kopen. Ik vind het erg lastig om in te schatten hoe wij dit mee moeten nemen in de waarde en te verwachte waarde van het huis als we het ooit weer zouden willen verkopen- en dus van wat voor bedrag we nu moeten bieden. Ik weet ook niet of we al een inschatting zouden kunnen hebben van het te verwachten erfpachtcanon na afloop van de afkoop. Zou de verkoper/makelaar me hier meer over moeten kunnen vertellen? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Huizen met erfpacht in bepaalde grote steden zijn heel normaal, heb ik ook. Maar de verkoper/makelaar hoort precies te weten wat de stand de erfpacht is. Misschien dat ie nog wel 15 jaar is afgekocht, maar dat de erfpacht voor daarna ook (eeuwig) is vastgezet. Of dat de aanvraag daarvoor loopt bij de gemeente. Deze info hoort allemaal beschikbaar voor jou te zijn.
Ik ken iemand die met zijn vriend een hypotheek heeft gekregen, ondanks zijn schulden. Hij claimt zelf dat hij eronderuit is gekomen door tegen de hypotheekverstrekker te zeggen dat ze als homostel niet veilig over straat kunnen waar ze nu wonen (niet dat het nieuwe huis op een betere locatie staat, maar ok). Dit heb ik echt nog nooit gehoord en geloof er ook geen klap van eigenlijk. Vermoed eerder dat z’n ouders zijn schuld hebben afgelost en nog geld hebben bijgelegd voor het overbieden, maar dat ie dat niet durft toe te geven.
Wat ik nog weet van ‘vroeger’ (dus 2018 en daarvoor en regels zijn eerder strenger dan soepeler nu) maakte erfpacht wel degelijk verschil. Hier in de regio is het overigens niet gebruikelijk maar het wordt als last bovenop je hypotheek geteld. De hypotheekverstrekker doet niks met jouw wens om ergens maar 5/10 jaar te willen wonen. Nu is het maar 600 euro maar wat is het na die 15 jaar? Dat gaat verschil maken voor je hypotheekaanvraag en een adviseur hoort dat te weten.
Dit lijkt me ook een zeer onwaarschijnlijk verhaal
Helaas is de erfpacht daarna nog niet vastgezet. De makelaar benoemde dat de canon in 2040 opnieuw werd vastgesteld maar ik ben wel benieuwd van wat voor bedrag je dan uit moet gaan, dus ik hoop dat de makelaar daar een indicatie van kan geven. Alleen dan nog vind ik het lastig om dit mee te wegen in ons bod.
@mikselke onze hypotheekadviseur heeft al aangegeven dat het omdat de erfpacht nog 15 jaar afgekocht is geen invloed heeft op de hoogte van onze hypotheek. Het gaat er dan ook meer om dat ik me zorgen maak over de verkoopwaarde als wij er over 10-15 jaar weer vanaf zouden willen. Dan is de erfpacht nog maar 5-10 jaar afgekocht en zal het voor potentiële kopers dus wel effect hebben op de hypotheek die ze kunnen krijgen omdat ze zelf nog de erfpacht eeuwigdurend af zullen moeten kopen of hun maandelijkse lasten mogelijk flink omhoog gaan. Ik ben dus bang dat de woning in de toekomst hierdoor in waarde gaat dalen en ik vind het lastig hoe we dat mee moeten rekenen in ons bod.
Als het binnen je toegestane maandlasten past obv inkomen maakt dat verder niet uit. Maar het telt er wel voor mee.
Is erfpacht gebruikelijk op de plek waar je koopt? Is er veel vastgoed waarvan de canon op datzelfde moment weer moet worden vastgesteld? Ik zou het persoonlijk denk ik niet doen. Lijkt mij niet dat de hypotheekadviseur of makelaar weet wat die canon over 15 jaar gaat doen en het maakt verkopen tzt in elk geval niet aantrekkelijker en is een onzekerheid. Mss dat het anders is als het gaat om een hele wijk waar hetzelfde speelt in een stad als Amsterdam maar anders? Voor kopers moeilijk te financieren als het nog maar voor kort is en men niet weet wat het met de maandlasten doet. Als een hypotheekverstrekker van een koper dan met geschatte, maximumbedragen moet werken kan een hypotheek krijgen wat lastiger zijn.
Even een paar opmerkingen over erfpacht. Klopt het dat je het in dit geval hebt over gemeentelijke erfpacht? Zo ja, dan kun je kijken of je gemeente een tool heeft om de erfpacht te berekenen. Amsterdam heeft zoiets. Zie: https://www.amsterdam.nl/wonen-bouwen-verbouwen/erfpacht/kosten-erfpacht/rekentool-erfpacht/ Zo nee? Wegrennen, heel hard. Particuliere erfpacht is echt niet fijn.
Vaak wordt de erfpacht over 50 jaar met een factor 10 tot 20 verhoogd. Het gaat om zo’n 5% van de grondprijs. Ook al kun jij nu een hypotheek krijgen, bedenk goed dat als jullie over 5/6 jaar weer verkopen de verhoging van die erfpacht voor de volgende koper ook weer meegenomen wordt in de berekening. Dat betekent dat jullie huis minder interessant wordt om te verkopen, naarmate de verhoging dichterbij komt. Hoeveel dat is? Moeilijk te zeggen, maar vertrouw in zaken erfpacht niet op de informatie van de makelaar. Zoek meer informatie bij een jurist (bijv. de notaris waar je wilt passeren) over deze specifieke erfpachtvoorwaarden.
Dit is niet wat onze hypotheekadviseur zegt. Die geeft aan dat het i.v.m. de looptijd geen invloed heeft op het hypotheekbedrag.
Het gaat om erfpacht in een appartementencomplex in een wijk in Amsterdam waar het inderdaad veel voorkomt. Al is wel van steeds meer huizen de erfpacht eeuwigdurend afgekocht.
@TanteBetje het betreft dus inderdaad gemeentelijke erfpacht. We realiseren ons goed dat het voor nu geen invloed heeft voor ons, maar dus wel op de verkoopbaarheid en waarde van het huis over 5-10 jaar. Ik vind het alleen zo lastig in te schatten hoe we dat mee moeten nemen in de bieding nu.
En het meteen afkopen?
Verder heb ik het idee dat mensen hier zich vaak niet zo druk om maken, iig nu het wat verder vooruit ligt, dus dat anderen het niet altijd in hun bod verwerken.
Van andere appartementen in het complex kun je misschien nog wel de funda ad vinden van het afgelopen jaar incl staat en erfpacht en zo vergelijken?
De makelaar noemde tussen neus en lippen door een bedrag van rond de 50.000-70.000 euro dus dat is wel vrij fors.
Oja dat snap ik wel, zeker als je niet weet wat voor invloed het bij verkoop weer gaat hebben
Maar ik houd wel van zekerheid en zou het alsnog liever afkopen je weet het natuurlijk nooit zeker maar in de afgelopen jaren en decennia was het achteraf ook heel handig geweest om het bij aankoop af te kopen
Edit: of verlengen ipv afkopen als dat kan?
Als ik het woord erfpacht zie begin ik er al niet eens aan. Zou daar ook niet lekker wonen met het vooruitzicht op de ellende daarmee als je weer gaat verkopen.