Huizen/woningmarkttopic #4

Ik had een woonkamer op het noordoosten in mijn vorige huis, dat was alsnog een heel licht huis. Ik vond het qua leefgenot eigenlijk fijner dan op het zuiden in huis, balkon/tuin wel minder. Het was wel een brede woonkamer waarbij de “muur” met balkon/raam eigenlijk een en al glas was. Het verschilt natuurlijk heel erg per huis of het donker is. Als het donker wordt in de koudere maanden zal je dat nu ook wel al zien denk ik?

1 like

Dankjewel! Ik ben vandaag wezen kijken (ik had gewoon daarop moeten wachten ipv meteen een bericht plaatsen :sweat_smile:), en ik vond het inderdaad verrassend licht! Terwijl het bewolkt was. Denk dat als het echt donkergrijs is ipv lichtgrijs zoals nu dat het alsnog wel wat donker zal zijn, maar ik denk dat het wel prima gaat zijn.
Ik heb doordat het bewolkt was wel niet echt kunnen inschatten hoe lang er achterin de tuin zon is, dat vond ik wel jammer. Maar goed, komt vast ook goed.

4 likes

Je hebt daar wel tools voor, bijv Sunseeker. Dan kun je zien hoe de zon schijnt op verschillende momenten in het jaar. Zelf geen ervaring mee maar heb zoiets bij een makelaar gezien

3 likes

Oh super, ik heb gelijk gekeken! In de zomer toch nog best lang zon in de tuin, in de winter wel echt weinig.

1 like

Ik heb geen tuin maar een appartement met dakterras op het noordoosten en mijn ramen zitten dus ook aan die kant. In de winter komt er geen zon binnen, als dat bij jou ook is is dat wel iets om rekening mee te houden wanneer je gaat verven. Dat heb ik in de zomer gedaan en dan is de kleur heel mooi maar in de winter lijkt ie een stuk grijzer en dat vind ik toch minder. In de zomer heb ik tot ergens begin van de middag gewoon zon. Ik heb het in ieder geval vol met planten staan (mijn huis en dakterras) die het heel goed doen. En het is wel lekker om 's ochtends als het nog niet zo warm is buiten te kunnen zitten in de zon.
Met de steeds warmer wordende zomers zou ik juist eerder een huis met deze ligging kiezen dan een huis waar de hele dag de zon naar binnen schijnt. Dat had ik hiervoor en dat wordt zoveel warmer.

5 likes

Ja ik zit nu met heel veel ramen op het zuidoosten en het is 90% van het jaar heerlijk veel daglicht en dat ga ik denk ik wel jammer (maar niet onoverkomelijk) vinden om niet meer zoveel te hebben, maar als het dan heet is (en dat is het steeds meer idd) dan is het ook echt vreselijk hier

God ja ik was ook al bang dat ik alleen nog maar schaduwplanten kon hebben maar dat valt mee haha

2 likes

Geen tussenwoning maar 2x hoek. Eerst 10 jr gewoond met de woonkamer op het zuiden. Klinkt heel leuk, maar wij hadden in de zomer alle gordijnen dicht. Het was niet te doen qua hitte. En doordeweeks al snel gordijnen dicht, omdat je anders de tv niet zag. Nu een woning met woonkamer op noordoosten. Het is een vrij brede woning wel. Wij hebben heel veel licht. Zowel in de tuin als in de kamer. De slaapkamers hebben nu ook een betere ligging, niet zo extreem warm als eerder. Met de warmere zomers nu, vind ik het nu beter.

5 likes

Als je genoeg ramen hebt (op de juiste plekken) kan het ook nog wel meevallen met het gebrek aan daglicht. Je hebt niet per se directe zon in je huis nodig om.voor licht te zorgen. Want ik snap wel dat je daar gehecht aan bent. Bij mij zitten alle ramen aan een kant en in de winter wordt het dan wel donker achterin mijn appartement. Maar bij een gewoon huis is dat anders.

En ik dacht dus ook dat ik alleen nog maar varens buiten kon zetten toen ik hier kwam. Maar ik heb gewoon een hele vijgenboom, allemaal bessenstruiken, groenten, bloemen, dahlia’s. Echt meer dan genoeg zon om gewoon alles te kunnen planten wat ik wil. Dus dat gaat vast goedkomen.

2 likes

Ik heb geen ervaring met zo’n opstelling maar ik vind het dus wel echt kut dat m’n keuken vooral indirect licht uit het noordoosten krijgt, qua sfeer. Dus m’n keuken heeft wel veel licht maar koel/grauw. Ik had wat dat betreft een paar betere keuzes kunnen maken qua kleur van m’n achterwandtegels bijvoorbeeld, misschien was het dan minder “erg” geweest, maar ik ben er wel achter dat het voor mij wel uitmaakt waar het licht vandaan komt.

Maar goed qua hitte etc eens met bovenstaande posts (dat voordeel heb ik verder niet want aan de andere kant staat de zon heel de dag vol op m’n huis).

2 likes

Had bijna 310 betaald voor een energielabel terwijl het kennelijk ook voor 210 kon bij een ander bedrijf. Mocht iemand hier ook mee bezig zijn, het loont om even verder te kijken dan een aanbieder in de buurt :wave:t4:

1 like

Ik ben hiermee bezig toevallig! Maar ik moet bij de meeste een offerte opvragen, bedragen staan niet op websites. Vind het niet erg transparant. Is die van 210 toevallig regio Utrecht?

2 likes

Yes! Ik dacht eerst zal wel onbetrouwbaar zijn maar had het op verschillende manieren gecheckt en het is goed gekomen.

Ik heb net voor het eerst ooit een koophuis bezichtigd, maar dat huis was zo stoffig en goor. Er lag in een van de kamers ook een kapot grote dode mot op de grond. Wil je dan wel van je huis af? :joy:

2 likes

Haha was het niet een huurhuis dat verkocht gaat worden? Ik bezocht ook een keer zo’n huis waar het echt een grote rotzooi was.
Er was niemand maar ze waren duidelijk nog druk bezig met koken en uit de dampende badkamer zag je een heel spoor met natte voetafdrukken weglopen.

Hebben wij ook wel gehad mer bezichtigen. Vaak was de eigenaar dan overleden en nabestaanden die geen echte rol in de verkoop hadden.

Nee een nieuwbouwhuis van een paar jaar oud. @Bennielava het huis wordt nog bewoond door de eigenaren! Het staat ook voor heel veel geld te koop, veel meer dan vergelijkbare huizen in die wijk.

4 likes

Dat is echt vreemd, en helemaal als het hoog geprijsd is

Ja echt delulu

Hahah wat bizar. Maar voordeel is dat wellicht mensen hier op afknappen en je minder concurrentie hebt :joy:

1 like

Hahaha ik ben ook afgeknapt dus hoop voor ze dat er nog anderen zijn

1 like