Huizentopic

Is erg moeilijk… vrije sector is weinig aanbod onder de huursubsidiegrens en verhuurt de eigenaar (in mijn ervaring) liever aan iemand met een inkomen van 3 a 4 keer de maandhuur. Via sociale huur heb je van die eis geen last, maar zul je waarschijnlijk te weinig inschrijftijd hebben. Soms verloten ze, maar dan is veel geluk benodigd. Heb je al op Kamernet enzo gekeken? Dat is vrije sector met de studenten doelgroep, dus dat is misschien wel een goede optie. Of de studenten huisvester van de betreffende stad?

1 like

Lastig dilemma zeg! Kunnen jullie genoeg lenen voor het droomhuis? Was het ‘in het echt’ net zo mooi als op papier? Jij woont ook in de Zweedse hoofdstad hè? Ons raadde de makelaar en bank aan om eerst te verkopen en dan te kopen, zodat je weet hoeveel geld je vrijmaakt uit de verkoop (ook ivm de contante aanbetaling). Mja dat is ook weer afhankelijk van waar je woont, in het centrum bijvoorbeeld raak je het toch snel kwijt en dan zou ik idd ook liever pas gaan verkopen als je iets concreets op het oog hebt… zo moeilijk, want als je eenmaal iets in het hoofd hebt is het ook lastig genieten van het appartement waar jullie eerst zo fijn woonden…

Ik heb gisteren de huur opgezegd van mijn huurhuis. Zo spannend. Maar werd wel tijd.

Denk dat de huurbaas ook blij is. Kan de prijs flink omhoog.

Ik ga bij holland2stay wonen! Was alles een beetje goed geregeld? En wat had jij ongeveer in je appartement erbij gekregen qua strijkplank, stofzuiger etc.

Bedankt, ik was deze nog niet eerder tegen gekomen!

Wij hebben net gisteren getekend voor ons eerste koophuis en gaan de hypotheek afsluiten zonder advies om een hoop geld te besparen. Hier iemand die dat al heeft gedaan?
Hebben ons er goed in verdiept, maar het blijft spannend bovenop dat het al spannend was.

hoe bedoel je zonder advies om geld te besparen?

Wij wisten wat we konden lenen voor we tekende voor een huis. Vervolgens heeft onze financieel adviseur een hypotheek voor ons gekozen die het beste bij ons past.

Gebruikelijk is een hypotheek afsluiten met een adviseur erbij. Je kan ook zelf online zonder die adviseur een hypotheek afsluiten. Dan heb je alleen een video gesprek om door te nemen welke documenten je moet aanleveren en verder kies je zelf welke hypotheek je neemt, voor hoe lang rentevast etc. Daar krijg je dan geen advies meer bij. Zonder advies afsluiten kost alleen 600 euro aan afhandelingskosten, met advies (de standaard dus) kost 900 meer.
We hebben wel een gratis voorbereidend gesprek gehad om te kijken hoeveel we kunnen krijgen.

Aankomende week moet ik tekenen bij de notaris, dus vorige week m’n geld overgemaakt. M’n spaarrekening is echt om te huilen nu :cry:

2 likes

Dit vond ik ook een erg pijnlijk moment :stuck_out_tongue:
Als je erna nog gaan klussen dan gaat er ook echt nog meer geld inzitten :stuck_out_tongue:

1 like

De rest van m’n geld is ook al op aan keuken, badkamer en meerbouwopties. Ik ga denk straks op m’n betonnenvloer zitten :rofl:

Ben zelf adviseur en een collega had dit samen met z’n zusje gedaan (kosten besparen én eens afkijken hoe dat nou werkt) en hij zei dat ze het zonder hem echt niet had gekund. Heel veel ervaringsvragen/kennisvragen etc. beantwoorden. Lees aub wel goed de voorwaarden van die betreffende verstrekker door, in het begin zaten er allemaal zo’n onbekende partijen bij:ben kritisch en leg die bijv. eens naast die van een verstrekker als een bank of grote/bekende verzekeraar. Of die moeten er intussen bij zitten :nerd_face:
Als ik ooit weer ga kopen ga ik ‘t ook online doen hahaha

hahah :stuck_out_tongue:

Ik ben vandaag gaan kijken voor een traprenovatie en voor rolgordijnen en een nieuwe tafel. Maar dat is toch best wel veel op een dag. Maar ik heb wel alles wat ik wilde hebben en in de vorm zoals ik het wilde. Heb veel vooraf uitgezocht.

De kennis en ervaringstoets hebben we allemaal al voldoende behaald.
Die vond ik hier en daar inderdaad wel pittig, maar omdat we ons er al heel goed in verdiept hadden ging dat eigenlijk prima.
Vandaag videogesprek gehad met de verstrekker over het aanleveren van de documenten en de bkr toetsing gehad. Ze heeft getoetst of we kunnen betalen wat we willen, dat ging ruim positief. Dus als we nu doorgeven welke hypotheek we willen afsluiten wordt het verder rond gemaakt geloof ik.
Daar hebben we nog een paar dagen bedenktijd voor gevraagd en gaan we nu dinsdag de knoop over doorhakken. Daar krijg je natuurlijk normaal advies over en hebben we nu niet gehad, dus moeten we echt nog even verder uitspitten. Ik denk dat we er wel uit zijn, maar toch nog een keer dubbelchecken.

Als je vragen hebt, mag je mij altijd een PB sturen. Heel spannend een eerste x een huis kopen, wel superchill als je eenmal bent verhuisd!

1 like

Weer 2 maanden vertraging…

Als je allebei ondernemer bent zal het een inkomensverklaring worden. Duurt iets langer om op te stellen, maar niks is onmogelijk haha.
Succes, spannende tijd nu!

2 likes

Thanks!! Inderdaad spannend en drukke tijd nu haha :blush:

Ik verkijk me vaak zo erg op wat alles kost. We moeten alles strakjes nog doen (keuken erin, vloeren, muren, schutting, tuin etc.) en nog echt alles kopen. Voor ons is het allebei de eerste (eigen) woning. Op een aantal borden en pannen hebben we echt helemaal niets. Ben zo bang voor wat het allemaal gaat kosten strakjes.

Sommige dingen kan je natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt, maar inderdaad, sommige dingen zijn duur en je hebt dan best veel nodig :see_no_evil:

1 like