Huizentopic

Voor tips, vragen en het uitwisselen van ervaringen rondom het huren van een huis, kopen van een huis, afsluiten van de hypotheek, contact met de notaris, gesprek met de hypotheekadviseur etc.

Als er een voorkeur is voor ‘members only’ kan dat later worden aangepast.

1 like

Ik zit zelf in de oriëntatiefase van het kopen van een huis. Leek me daarom wel prettig om wat ervaringen uit te kunnen wisselen. Eerste gesprek met de hypotheekadviseur hebben we gehad. Nu wat informatie aan het zoeken over het afsluiten van een samenlevingscontract bij de notaris.

Via een site werd de site www.notaristarieven.nl aangeraden om offertes aan te vragen bij verschillende notarissen bij jou in de buurt. Leek mij op zich een handige en snelle manier om notarissen te benaderen voor een offerte. Het is echter verplicht om je gegevens, incl. telefoonnummer op te geven. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Heb niet echt zin om straks meteen meerdere notarissen aan de lijn te hebben en onbedoeld ergens aan vast te zitten o.i.d…

Leuk topic! Vond die periode ook zo leuk en spannend, alles nog lekker helemaal uitzoeken. Wij hebben ervoor gekozen om uiteindelijk ons samenlevingscontract te regelen bij dezelfde notaris die de koopakte afhandelde. Hele vriendelijke man, dacht goed mee en maakte het echt een beetje levendig en leuk i.p.v. saaie droge stof. Was ook fijn om die belangrijke documenten allemaal onder 1 dak te regelen.

2 likes

Ik ben op die site ook afgehaakt omdat ik al die gegevens moest invullen, dus geen ervaring. In plaats daarvan heb ik een paar notarissen in de buurt gemaild/gebeld voor een offerte. Omdat je later bij het kopen ook een notaris nodig hebt (leveringsakte), kun je vaak korting krijgen als je dit bij dezelfde notaris laat doen.

1 like

@WilderMind @Ventieldopje Ja ik vind het ook zeker spannend maar ook erg leuk om informatie op te zoeken en alvast rond te kijken naar huizen! Ik heb nu inderdaad ook gewoon offertes opgevraagd bij notarissen in de buurt. Ons plan is ook om de koopakte bij dezelfde notaris te laten regelen. Ben benieuwd! :slightly_smiling_face:

1 like

Fijn dit topic!

Ik ben ingeloot voor een nieuwbouwwoning. Binnenkort ga ik tekenen en ik heb alles lopen bij de hypotheekadviseur. Ik koop het huis trouwens alleen.

Ik vraag ook een lening/hypotheek voor starters aan, dus hoop dat die wordt goedgekeurd. Anders moet ik dat bedrag zelf ophoesten…

2 likes

@Shaaar De koop is bij jullie dus inmiddels rond? Recentelijk ook of niet? Moesten je b.v. snel beslissen?
Haha, we hebben best wat lastige eisen denk ik nog. Maar hoop dat we bij de bezichtigingen wel steeds meer doorgaan krijgen wat nu écht belangrijk vinden… Ik kijk nu wel elke dag even op funda. Vind het ook zo leuk om al die inrichtingen enzo te zien. Ik wil het liefst al gaan bezichtigingen, maar we hebben besloten om in ieder geval eerst het samenlevingscontract rond te hebben voordat we daarmee beginnen.
We zoeken bestaande bouw, eengezinswoning, in een bepaalde stad, niet te ver van het station, met een tuin, liefst met niet teveel inkijk en een niet al te gedateerde keuken en/of badkamer. Oude elementen vind ik wel mooi, maar heeft niet de prioriteit.
Gelukkig zitten we qua smaak wel op 1 lijn, maar qua wat prioriteit heeft verschillen we wat van mening, omdat we daarin ook wat andere belangen hebben, haha.

@Moet Wat tof! Gefeliciteerd! Hoop dat je de starterslening kunt krijgen! Scheelt veel inderdaad. Helaas worden er geen startersleningen meer verstrekt in de gemeente waar bij willen gaan wonen.
Moet het huis echt nog worden gebouwd?

Als goed is wordt het in mijn gemeente nog verstrekt :crossed_fingers:t3: ben wel benieuwd of niet iedereen hem nu aanvraagt en dat ik hem daardoor niet krijg…
Ja, huis moet nog gebouwd worden, planning is dat het net voor of na de zomer van 2019 af is.

Uiteindelijk kun je veel kosten rondom de aankoop van je huis terugkrijgen bij de volgende belasting die je opgeeft. Ik kreeg over het jaar dat ik mijn huis had gekocht volgens mij 3000 euro van de belasting terug.

Mijn tip is: kijk gewoon steeds stap voor stap wat je moet doen in het aankoopproces. Ik vond het destijds wel veel lijken. Maar na iedere afspraak bij de hypotheekadviseur vroeg ik aan het eind nog even wat ik nou moest doen. Iedere keer had ik dan een overzichtelijk lijstje. Zo stap voor stap viel het toch allemaal wel mee :slight_smile:

Succes allemaal!

1 like

Kopen of verkopen? Bij zoiets als makel.aarsland zijn de kosten dan voor de koper en heeft de verkoper verder geen kosten. Dus goedkoper voor de verkoper.

Als je bedoeld kopen zonder aankoopmakelaar, dan heb je dus letterlijk een kostenpost minder en maak je in feite minder kosten. Dus zou je dan als koper goedkoper uit zijn. Alleen is het soms het geval dat juist de aankoopmakelaar voor jou kan onderhandelen en je daardoor een betere deal maakt. Dus valt het nog te betwijfelen of je dan echt goedkoper uit bent zonder. (In deze huidige markt zit deals maken er niet meer echt in helaas, er is altijd wel een ‘gek’ die veel meer neerlegt dan de waarde)
Ook gebruikt de aankoopmakelaar soms zijn connecties of zelfs eigen kantoor om dingen als taxatie uit te voeren voor een gereduceerde prijs.
Dus of je duurder of goedkoper uit bent met/zonder aankoopmakelaar valt moeilijk te bepalen

Ik heb het idee alsof ik iets heel voor de hand liggends over het hoofd zie, maar ik kan niet bedenken waarom jullie het is je kosten koper zouden terugzien, als zij geen verkopend makelaar inschakelen.

Nee dat is alleen voor HEN goedkoper. Want zij draaien op voor de kosten van de verkoopmakelaar. Dus stel jij hebt een makelaar en verkoopt jouw huis dan moet je hem een percentage van de verkoopprijs betalen (bijv 1%) maar dat betaalt de verkoper, niet de koper. Stel je verkoopt je huis voor 200.000 en moet 1% courtage betalen dan verkoop je je huis netto voor 198.000. Merk jij als koper helemaal nul komma niks van.

Dus die mensen zeggen 't niet juist :p. Een aankoopmakelaar kost de koper geld, ik zou die alleen nemen als het moet (in Amsterdam bijv)

Mijn vriend en ik hebben net een huis gekocht en zijn bezig met de hypotheekaanvraag. Wij hebben het zonder aankoopmakelaar gedaan om inderdaad kosten te besparen. Maar ik moet zeggen dat wij in een regio gaan wonen waar het ook niet echt nodig is en de woningmarkt niet zo verhit is als in grotere steden.

Al vond ik het bieden en de spelletjes die makelaars spelen wel heel erg stressvol, als dit huis niks was geworden hadden we waarschijnlijk wel een aankoopmakelaar ingeschakeld (of iig ernaar gekeken).

Heb afgelopen week een gesprek gehad met een hypotheekadviseur en nu ingeschreven op een nieuwbouwproject. Hoop dat we worden ingeloot. Verwachting is wel dat het pas eind 2020 wordt opgeleverd :scream:

3 likes

Ik had vanavond eigenlijk eindelijk mijn eerste bezichtiging staan. Belde de makelaar vanmiddag dat er wat tussen was gekomen en de bezichtiging dus niet door kon gaan. Het is nu verzet naar a.s. donderdag. Spannend! Hoop serieus dat het wel doorgaat en niet dat iemand anders het huis tussendoor koopt ofzo. :confused:

Waar hebben jullie je hypotheek en waarom? Wij neigen op moment naar de Rabo. We hebben gister een bod gedaan. Zooo zenuwachtig haha.

Ik heb IKEA kastjes, die zijn relatief echt goedkoop. Kun je ook andere deurtjes op laten maken of een fancy blad van een andere winkel. Wij hebben gewoon voxtorp deurtjes maar wel een fancy RVS blad en een mooie afzuigkap die niet op een afzuigkap lijkt. Kvik vond ik ook wel leuk en betaalbaar. Andere keukenzaken vond ik het personeel irritant en ik had geen zin om te gaan onderhandelen om van 50k 20 ofzo te maken, doeiii doe niet zo moeilijk.

Verder vind ik bovenkastjes niks maar dat is persoonlijk :stuck_out_tongue: oh en neem een qooker (of ander merk)!!!

1 like

Wij ook Rabo, dat was ook de enige verstrekker die met ons wou praten omdat we nog geen 3 jaar freelance zijn. Ik vond de service erg prettig en persoonlijk. Ze nemen echt de tijd voor je.

1 like

Ik zou denken dat de huidige week dus al vol zat qua bezichtigen… misschien niet eens perse bij het huis van jouw keuze, kan ook gewoon volle agenda van de makelaar zijn.

Ah zo. Dan zullen ze wel genoeg geïnteresseerden hebben om tot een verkoop te komen.