Huizentopic

Ik heb ral9010 en ben er ontzettend blij mee! Heel helder en fris

1 like

Ik heb ook 9010, net het spierwitte ervanaf.
Ben er blij mee en doe dit in mijn nieuwe huis ook

2 likes

Nieuwe CV ketel, gas of alleen elektra, wat zouden jullie doen?

1 like

Hahaha ja knalwit dat was ook precies wat wij wilden! :smiley:

Ik heb ook voor 9010 gekozen; leek me een mooie gebroken wit, die niet naar geel neigt

1 like

Elektra, het is echt mijn streven om geen gas meer te gebruiken. In mijn huidige woning doe ik het zonder gas in ieder geval.

Thanks allen voor de tips. Ik denk dat we gewoon voor de 9010 gaan… Ik ben anders bang dat het zo killig voelt ofzo.

Ik zou elektra doen, zeker nu ze ook meer het gebruik van gas willen belasten. Een ketel koop je over het algemeen voor een jaag of 10 a 15 dus zou ik vast rekening houden met de toekomst nu die mogelijkheid er toch is.

Ik zou me er ernstig goed over laten voorlichten voor je kiest voor een elektrische ketel, volgens mij moet je dan een losse boiler kopen voor je warm water (met alle nadelen van ruimte en gelimiteerd warm water van dien), gaat je stroomverbruik gigantisch omhoog (meer dan je bespaart op het gas, hoewel dat misschien in de toekomst verandert met hogere belastingen op gas) zeker als je huis niet perfect geïsoleerd is (en dus eigenlijk warmtepomp-klaar).
Ik verwacht niet dat de Nederlandse overheid binnen 10 jaar een oplossing heeft voor alle huizen die niet klaar zijn om van het gas af te gaan, in Duitsland worden nu juist alle huizen aangesloten op aardgas, dat doen ze ook echt niet voor 10 jaar. Als je daar wel bang voor bent kun je ook nog overwegen een ketel te leasen/huren, zodat je er na 5 jaar bijvoorbeeld weer van af kan, maar dat is volgens mij geen heel voordelige optie.

3 likes

Thanks!
Ja ik heb mn vraag te kort door de bocht gesteld.

CV gaat op gas, dus het is niet alleen de ketel vervangen, maar ook dat en een boiler. Denk dat ik een gewone laat plaatsen, veel te kostbaar anders.

En idd, ik heb nieuwbouw gehad zonder gas, maar dan heb je een warmtepomp en vloerverwarming etc, maar voor bestaande bouw is dat niet te betalen.

Ik werd net getipt door een forumster dat dit Huizentopic er is. Super fijn, want ik en mijn vriend zijn vorige week ingeloot voor een nieuwbouwwoning! Volgende week hebben we het eerste gesprek met de makelaar, dus we zijn ons nu (verder) aan het orienteren qua hypotheek en meerwerk etc.

Het betreft trouwens een ‘woning v.d. toekomst’ in de zin van; geen gas meer, maar een warmtepomp. Meer mensen hier die nu een warmtepomp in huis hebben of een nieuwbouwhuis hebben gekocht waar dit in geplaatst gaat worden?

2 likes

Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht. We zijn het tot nu toe over verrassend veel dingen eens met elkaar. Lopen nu alleen op een van de laatste puntjes vast, het toilet voor in de badkamer :joy: we worden het maar niet eens met elkaar.

1 like

Ik ben aan het kijken voor een studio/appartement voor mezelf alleen. Ik heb maandag een bezichtiging maar dit keer gaat er niemand met me mee. Heeft iemand nog tips voor vragen die ik echt moet stellen of dingen waar ik goed op moet letten? Ik vind het best spannend en ben bang dat ik hele domme dingen ga vergeten :sweat_smile: Je kunt meestal maar één keer bezichtigen voor je moet beslissen dus ik moet het goed doen

Ga je het kopen of huren?

Sowieso over het algemeen:

  1. Ik vind zelf vragen over de buren ( wie wonen er zoal, is het er rustig) altijd heel belangrijk.
  2. Restricties en eisen. Wat mag er niet?/Wat moet er? (Wij hebben bijv een verbod op verhuur voor enkele jaren in ons koophuis)
  3. Let vooral op hoe je je voelt. Ik heb een keer een woning bezichtigd waar ik later ben gaan wonen en het nooit echt naar mijn zin gehad. Achteraf gezien voelde ik al vanaf seconde 1 dat het niks was
  4. Vind je de ruimtes praktisch en kan je er wat mee? Zie je jezelf er al zitten.
1 like

Ik ga huren!

Goede tips over de buren. Bij sommige ruimtes deel ik een toilet oid dus dan is het idd wel leuk als je weet met wie eigenlijk.

1 like

Iemand al ervaring met de belastingaangifte het jaar nadat je een huis hebt gekocht? Hoeveel kun je ongeveer terug verwachten? Is het erg ingewikkeld? Wij hebben in 2018 een huis gekocht en ik heb nu voor het eerst in mijn leven dat ik niet kan wachten om de belastingaangifte in te vullen :joy:

1 like

Hier ben ik ook erg benieuwd naar! Heb in 2018 een nieuwbouwhuis gekocht en oplevering is medio 3e kwartaal 2019

1 like

Deze kosten mag u in 1 keer aftrekken in de belastingaangifte over het jaar waarin u de kosten hebt betaald:

  • advies- en bemiddelingskosten voor uw hypotheekadviseur
  • bereidstellingsprovisie
    Dat geld betaalt u aan de bank of een verzekeraar om de aangeboden rente in de offerte te verlengen.
  • notariskosten voor de hypotheekakte
  • kadastrale rechten voor de hypotheekakte
  • taxatiekosten voor het krijgen van de lening
  • kosten voor de aanvraag van de Nationale Hypotheek Garantie
  • boeterente
  • bouwrente die u betaalde ná het tekenen van het voorlopig koopcontract, maar vóór het tekenen van de hypotheekakte
  • kosten voor uw nieuwbouwdepot of verbouwingslening of verbouwingsdepot

Overdrachtsbelasting en notariskosten van de koopakte dus niet. Het is een beetje afhankelijk van je omstandigheden hoeveel je terug krijgt, maar als je normaal op 0 uit zou komen en jullie inkomen is niet sky high, dan ongeveer 40% van dit bedrag.

Dankjewel :blush::blush:

Oké misschien een hele stomme vraag maar mijn vriend en ik zijn ons een beetje aan het oriënteren op huizen, nu vroeg ik mij af waar je geplande nieuwbouw projecten vind. Ik vind nu vooral projecten die al in een verder stadium zijn waar we nu vrij weinig aan hebben :joy:. Het gaat voor noord brabant, maar ik krijg weinig geplande projecten gevonden voor 2020 oid.