Huizentopic

Aan welk bedrag zou ik dan moeten denken, als ik vragen mag? Ik heb weken geleden een aanvraag gedaan voor een overlijdensrisicoverzekering, maar omdat ik een medische achtergrond heb gaat het ook via de huisarts etc. Maar dat duurt allemaal mega lang en is een gedoe. Maar ik heb dus geen idee aan welk bedrag ik moet denken, eigenlijk. Ga er sowieso al wel vanuit het dat een stuk hoger is dan bij een gezond iemand :sob::sob:

Die van mijn man is iets van 6 euro en de mijne 24 euro per maand geloof ik! Valt qua bedrag wel mee maar het verschil is wel heel groot haha. Hopelijk hoor je er snel iets van!

1 like

Ja! Ik heb een verzekering op mijn man’s leven en hij op mijn leven, om het zo te zeggen. Als mijn man overlijdt krijg ik een x bedrag uitgekeerd en andersom ook. We zitten ook bij andere verzekeraars.

1 like

Als het goed is hebben jullie ook beiden een losse verzekering, want de een is de verzekeringsnemer en de ander is de verzekerde. Ik neem een verzekering voor als mijn vriend komt te overlijden en mijn vriend heeft een verzekering voor als ik kom te overlijden. Het kan wel zijn dat het samen wordt afgeschreven, maar het zijn wel twee losse verzekeringen.

Wij betalen ook 1 bedrag (€12 nogwat per maand), maar in de polis is dat wel uitgesplitst, ik betaal iets meer voor hem dan hij voor mij (waarom? geen idee).
Je moet kruislings verzekerd zijn, als ik namelijk mijn eigen premie betaal, krijg ik ook zelf het verzekerde bedrag als ik doodga, en dan moet mijn vriend (die niks van mij is behalve mede-eigenaar) ineens takkeveel erfbelasting betalen omdat hij een enorm bedrag erft van een ‘vreemde’.

2 likes

Volgens mij komt dat omdat jouw vriend dan meer ‘‘waard’’ is dan jij bent. Bij ons is dat in ieder geval wel zo, omdat ik meer verdien krijgt mijn vriend ook meer uitgekeerd als ik kom te overlijden, dus dan is de maandelijkse premie ook hoger. Ze hebben een berekening gemaakt met hoeveel geld er vrij moet komen als degene die over blijft financieel zou willen blijven leven zoals we nu leven. Dus de een krijgt ook meer uitgekeerd dan de ander.

Ik verdien meer :joy:
Maar hij heeft astma en is een paar jaar ouder, dus misschien is hij risicovoller?

Oh dat zou wel kunnen inderdaad! Wij schelen 2 jaar en we hebben allebei geen ziektes of iets dergelijks, dus ik neem aan dat het bij ons dan puur ligt aan het bedrag wat wordt uitgekeerd. Ik moest er zelfs nog een medische keuring voor doen.

Zit je ook bij NN? Ik heb ook ongeveer die tekst, maar op pagina 3 staat dan een kopje ‘premiesplitsing’:

en daar staat dat dan verder uitgesplitst.

Lol. Nieuwbouwproject dat we op het oog hadden heeft de prijs 465 v.o.n (voor 130m2) op de dag voor de start inschrijving naar 480 v.o.n verhoogd. Collega van mij kocht 1.5 jaar geleden een woning in een eerdere fase. Voor 415. De vorige fase (oktober 2020) kostte een eengezinswoning 429. Eeuwig spijt dat we toen niet ingeschreven hebben.

3 likes

Nu al zin om morgen weer met 50.000 te worden overboden :partying_face:

2 likes

Ja, dat vond ik ook interessant, dat hij zegt dat de vraag naar woningen niet door de woonbehoefte wordt bepaald maar door de financieringsruimte. "Zolang er mensen zijn met geld, zal er vraag naar woningen zijn.”

(En je hebt gelijk hoor, ik stelde het even lekker overdreven maar vroeger en in andere landen deelden gezinnen ook gewoon één kamer en zelfs één bed. Maar dan moet je het dan wel heel graag willen.)

2 likes

Wow wat moet je veel doen daarvoor. Bij mij was het niet om mijn gewicht oid, maar mijn huisarts moet wel allemaal vragen beantwoorden.

Ik zie dat je voor de andere posten al wat reacties hebt gehad. Kozijnen zijn natuurlijk ook heel erg afhankelijk van hoeveel ramen, hoe groot, de uitvoering etc etc, maar wij zouden voor onze 2-onder-1-kap tussen de 7500 (goedkoop kunststof) en 15000 (duur kunststof) euro kwijt zijn. Hout zat voor ons rond de 11000-12000 euro. Hier zat geen schuifpui of voordeur bij. Schuifpui kost volgens mij snel 3000 euro en een kunststof voordeur ook wel 1000-1500 euro.

1 like

Wij hebben 180m2, en 5 slaapkamers.
En we (2 kids: 2.5jr & 7mnd)slapen allemaal op 1 slaapkamer in 1 bed het meeste ban de tijd hahaha. Dus eh, zou me daar niet door laten tegen houden :sweat_smile::crazy_face:

Klopt :sweat_smile:
Wij hebben gekocht toen we 20&24 waren. Ik had naast m’n bachelor een baan in de supermarkt met vast contract voor 28u. En hebben eigenlijk beide vanaf 15jr op een houtje geleefd en veeeel gespaard en overdreven veel gewerkt (alle vakanties 60u. Achteraf idioot, en zou ik anders gedaan hebben, maar goed heeft wel geresulteerd in een huis :crazy_face:).

Toen goed ingestroomd (nieuwbouw, dus gingen er wonen met 22&26) en twee rechter handen dus veel zelf gedaan. En dat (+ natuurlijk idiote woningmarkt stijging) gaf super veel overwaard een zo doende door kunnen stromen afgelopen jaar (26&30) :see_no_evil:
 wederom nieuwbouw en dus veel zelf gedaan.
En idd 2 kleine kinderen rijker, en nog master student idd.

2 likes

Is natuurlijk veel geld en je moet het allemaal terugbetalen, maar reken eens uit wat jouw maandlasten nu zijn met de huidige rente. De rente is in anderhalf jaar met 0,5%gedaald. Dus waarschijnlijk zit er niet zo veel verschil in met de hypotheeklasten die je in 2019 zou hebben gehad (natuurlijk niet meegenomen of je een deel eigen geld kan inleggen etc.)

Allemaal prima, maar ik heb zelf liever een lager totaalbedrag. Zelfs als de maandlast daarvoor hoger is. Je kunt namelijk ook ookt eens op een heel ongunstig moment in de markt van het huis afmoeten. Verkoop dan maar eens je rijtjeshuis van 550.000 (vp+ruw en afbouw). Ik zie het als recept voor financiële problemen en vind het echt belachelijk dat een projectontwikkelaar die het hele gebied al heeft er elke keer gewoon de marktstijging bovenop mag gooien. De grootste prijsstijging (+50.000) euro zit trouwens tussen oktober vorig jaar en nu. Is dat te rechtvaardigen met het argument van rentestijging en lasten?

Ik heb echt het idee dat wij de bus net gemist hebben en er toch achteraan blijven hollen.

3 likes

Hahha! Toch heb je dan ruim 4x zoveel m2 als ik hoor. En for the record: ik heb ook altijd gewerkt naast mijn studies. Niet om zuur te doen want ben prima tevreden met m’n leven en gun jou ook al je m2, maar geluk en toeval in hoe je leven tot nu toe is verlopen spelen natuurlijk een grote rol in hoe je woont.

2 likes

Ik begon met een bericht en nu weet ik inmiddels niet echt meer wat de clue van mijn bericht is. Ik vind het een kwalijke zaak vind dat je niet veel goedkopers hebt in de regio waarin jij zoekt. Het is gewoon bizar dat dit dan nog als soort van betaalbaar/goedkoop gezien wordt. Dus daar ben ik het mee eens.

Maar weet nu niet of ik het echt een recept voor financiële problemen vind? Want (even wat hersenpinsels):

• Toevallig gisteren met de verkopers van ons huis gepraat (even oud als wij). Wij betalen voor dat huis net iets meer dan 4 ton. Maar zij hebben het huis gekocht als nieuwbouw en is 25 maanden geleden opgeleverd. Kale prijs was letterlijk 2 ton minder dan wat wij dus betalen. Ze gaan nu naar een nieuwbouwhuis dat zonder afwerking 475k kost. Dus stel ze komen met de afwerking uit op een bedrag zoals die 530-550k uit. Dan zijn dat echt hele draagbare maandlasten toch? Tig mensen die in dezelfde situatie zitten.

• Maar zelfs de maandlasten van de volle hypotheek van 550k, zijn ongeveer 35% van de gezamelijke netto inkomens van vriend en mij (en zat mensen die zo een percentage van hun netto inkomen besteden aan huur/hyptoheek). En dan zijn wij 2 personen met 1,5 en 3 jaar werkervaring. Kan me voorstellen dat er meer dan zat 35+ers (die al veel verder zijn qua salaris door jaren werkervaring) zijn die dit makkelijk kunnen ophoesten (zelfs zonder dat ze doorstromen met 2 ton overwaarde).

Dus ik vind het bizar dat dit soort bedragen tegenwoordig als betaalbaar gezien worden (want ik weet dondersgoed dat lang niet iedereen zo veel geld heeft en daardoor koophuizen voor veel mensen een soort droom worden). Maar vind het ook niet een recept voor financiele problemen.