Huizentopic

Waarschijnlijk inderdaad dat er voldoende interesse is en ze mensen op één moment willen laten bieden, zo goed als zeker wetende dat daar een verkoop uit ontstaat

De bezichting van donderdag was een mooi huis met veel potentie. Buurt en locatie waren top. Maar er moest helaas écht nog heel veel aan basaal onderhoud gebeuren dus dat gaan we niet doen… Vanochtend een ander mooi en goed onderhouden huis gezien. Alsin dat ik er hyper van word. Meteen zodra de makelaar openging gebeld! Maar ze gaven aan dat ze gaan werken met een openhuis of bezichtigingsdagen omdat ze veel belangstellenden verwachten en iedereen een gelijke kans willen geven. Ik nog gevraagd of er daarbuiten een mogelijkheid was om het huis te bezichtigen en dat kon dus niet… Vond het maar raar. Anyway, die man zou later terug bellen om dat te laten weten wanneer dat dan zou worden gepland. Is dat pas over 2 weken!? Iedereen kan dan een uur dat huis bekijken en dan zijn er 2 makelaars aanwezig om vragen te beantwoorden… Vind dat zo irritant! Ik wil gewoon deze week al bezichtigen en wat nou gelijke kansen, sjonge. Het zal wel overbieden worden en dan zijn er ook geen gelijke kansen toch? Dan is het gewoon diegene die het hoogste bod kan opbrengen. Ik nogmaals gevraagd of er dan in tussentijd geen andere mogelijkheid is om het huis te bezichtigen, nee dat was er niet. Maar als de verkoper in tussentijd een koper vond dan ging dat wel voor. Hoezo gelijke kansen?!
We hebben vandaag meteen maar een makelaarskantoor gebeld om mee te denken. Als het goed is, worden we maandag teruggebeld. Misschien heeft de makelaar een wat makkelijkere ingang…?

Ga dit weekend alwel vast even naar het huis gluren en in de buurt koekeloeren. :eyes:

Helaas gaat het er wel op deze manier aan toe. Iedereen mag dan waarschijnlijk een uiterst bod uitbrengen en voor het hoogste bod (met de meeste zekerheid) wordt het dan verkocht.

De verkoper wilt er natuurlijk het meeste aan verdienen.

2 likes

Wat @Nox zegt inderdaad. Maar als de verkoper zelf iemand vindt, gaat dat voor? Briefje in de bus gooien? Dat je geinteresseerd bent en wilt komen kijken? En doen alsof je neus bloedt en niks weet van dat open huis?

Misschien niet heel netjes maar ik kwam er anderhalf jaar geleden achter dat je het soms wat viezer moet spelen als je een huis wilt kopen.

3 likes

Het wordt heel vies gespeeld. Wij hadden een aankoopmakelaar die zelf een woning in de verkoop had. Hierdoor moesten wij naar een andere aankoopmakelaar. Wij waren wel de eerste die mochten bezichtigen dus ook de eerste die een bod mochten doen.

De verkoopmakelaar zei dat ze al een bod hadden gekregen. Ze hadden een briefje in de brievenbus gehad. Maar die wilde ze zeker wel verscheuren zodat ons bod als eerste was.

Dus soms is een aankoopmakelaar wel handig. Ze kunnen je echt helpen.

Zo hadden wij ook een financieel adviseur die verschillende makelaar goed kent. Die heeft geregeld dat het huis op een gunstige manier voor ons getaxeerd werd.

1 like

Hoe wordt een bod beoordeeld op de meeste zekerheid dan? Mag de verkopende partij b.v. vragen naar jaarinkomen?

Gewoon geen voorbehoud financiering, geen bouwkundige keuring, geen voorbehoud verkoop oude woning eerst etc

1 like

Echt een aparte wereld, de huizenmarkt. Ik ga eens nadenken of een briefje een optie is. De verkopende makelaar heeft helaas al wel mijn achternaam, telnr en mailadres. Maar heb nog een wederhelft. :wink:

Wij hebben de kastjes zelf in elkaar gezet, wel laten bezorgen trouwens, dat scheelt ook veel tijd en sjouwen. Die kastjes en lades etc zijn verder niet anders qua moeilijkheid dan andere IKEAspullen dus echt prima te doen. Wel best wat werk omdat het gewoon veel kastjes waren. Wij hebben het blad (ergens anders vandaan) wel laten monteren dus daar heb ik geen ervaring mee. Ga je dat bij dezelfde winkel kopen?

Ehmmm bedoel je het water, kookplaat, apparatuur etc? Dat heeft mijn vriend gedaan haha, hij is heel handig. En verder hebben we alleen een groot vrijstaand eiland als keuken dus niks opgehangen ofzo. Maar ik zou het niet zelf doen als ik niet zo’n handige vriend had hoor, heb geen idee wat ik doe. Zou gewoon kijken wat je aandurft qua installatie. Ohja, en alles staat op YouTube, dus kijk wat filmpjes om dat in te schatten/te leren. Offf via werkspot, maar eerlijk gezegd zou ik het dan liever helemaal uitbesteden aan de winkel waar je de keuken koopt, dan schuif je meteen alle verantwoordelijkheid weg.

Aha! Wat chill dat hij zo handig is. Wij kunnen hier thuis beide ook wel wat en gaan veel zelf doen, maar een keuken is dan direct zo’n doodeng project dus ik denk dat we het uiteindelijk wel gaan uitbesteden. Thanks voor je antwoorden!

1 like

Wij zijn naar de hypotheker gegaan en die heeft iets van 40 aanbieders vergeleken en voor ons kwam ING er het beste uit, ik had zelf geen enkel gevoel bij geen enkele aanbieder, maar de adviseur wist over elke aanbieder wel weer een voor- of een nadeel voor ons te benoemen (deze accepteert geen tijdelijke contracten, deze heeft een gunstig tarief omdat jullie in dat pensioenfonds zitten, deze vraagt voor elke renteverlaging een nieuwe taxatie en die niet, etc). Ik was in ieder geval blij dat ik al die dingen niet zelf heb hoeven uitzoeken, daar was ik nooit achter gekomen denk ik.

1 like

@Bergson

Ik zit ook bij ING. De financieel adviseur zei dat dat de gunstigste aanbieder was in onze situatie. Ook omdat er rente korting is als je er een active lopende rekening hebt.

1 like

Oké wat een timing hebben we gekozen. Ons bod is dus geaccepteerd en we gaan volgende week vrijdag op vakantie. We willen proberen alles qua hypotheek voor de vakantie te regelen. Moeten wij dan ook nu al een geregistreerd partnerschap aangaan, of kan dat ook later in het jaar (is dat dus al perse nodig voor het regelen van de hypotheek?)? We zouden pas in december het huis in kunnen.

Je moet niet direct een geregistreerd partnerschap maar het is wel aan te raden om dit z.s.m. te regelen. Ik weet niet precies waarom, dit vertelde onze hypotheek adviseur aan ons. Maar het moet niet voor die tijd.

Misschien weet je dit al, maar dat je je hypotheek pas kan laten ingaan op moment van overdracht? Dus je vraagt nu een hypotheek offerte aan enzo, maar je moet de offerte verlengen. Dat kost extra geld welke je niet terugkrijgt.

1 like

Maar we moeten de financiën toch wel allemaal op orde hebben binnen 2 maanden i.v.m. de koop?

Dit wordt ons eerste huis, dus we zijn er helemaal nog niet bekend in haha. Elke informatie ben ik blij mee haha.

Ik ben er nu al gestresst van haha.

1 like

Ja klopt, maar dat betekend dat jullie wel de hypotheek offerte (welke gemiddeld een gratis ‘verlenging’ heeft van 3-4 maanden) moeten verlengen.

Iedere bank heeft zijn eigen geldigheidsduur van de hypotheekofferte. Wil je deze langer laten gelden moet je betalen. En aangezien december maand 12 is, we zitten nu net in maand 7 kom je iig op 5 maanden uit voordat je de overdracht hebt.

1 like

Wij hebben ondertussen alles zo’n beetje op een rijtje gegzet en uitgezocht, maar nu kunnen we de keuze tussen ING & de Rabobank qua hypotheek niet maken.

Als jullie tussen deze twee aan het twijfelen waren, wat is bij jullie de doorslaggevende factor geweest?

ING; Aan het einde 2000/4000 euro goedkoper bij het vastzetten van 15/20 jaar. Afsluiten via videobellen en onaardige man aan de telefoon haha.
Rabo: Persoonlijk contact en afsluiten en goed gevoel bij.

Collega van mij heeft onlangs nog via ING afgesloten en was DRAMA. Die moesten constant ZELF overal achterna bellen, ondanks dat die man vierduizend gecertificeerd was wist ie mega basis dingen niet. Gelukkig wist zij zelf veel, maar zij vond het geen prettige ervaring. Weinig persoonlijks ook, vrij lange doorlooptijden nog. Hebben ontbindende voorwaarden net niet hoeven verlengen i.v.m. traagheid.

Ik heb afgelopen week nog hypotheek in 1 dag gedaan dusja :wink: ‘come over to the dark side HAHAHA’

2000/4000 merk je over die periode niet, maar kutcontact bij aanvang is rot. Als het weinig scheelt zou ik altijd op gevoel afgaan. Zeg ik ook tegen de mensen die uiteindelijk niet bij ons sluiten en elders een beter gevoel hebben.

1 like

@Bergson Hebben jullie een adviseur of alles zelf uitgezocht?
Wij zijn uiteindelijk bij ING uitgekomen omdat we een relatief groot deel lineaire hypotheek hebben en de schuld/marktwaarde-verhouding dus redelijk snel gaat dalen, dus we zijn er bij gebaat dat je de renteopslag makkelijk kan laten wijzigen in kleine stapjes en zonder nieuwe taxatie en dat kan bij ING.
Ik vind het rekeningen openen bij ING wel een enorm prehistorisch proces, met 15 enveloppen per post en je moet ook nog naar een filiaal voor allerlei codes.

1 like