Huizentopic

Thanks voor alle reacties! We hebben de knoop doorgehakt en we gaan voor toch voor Rabo! We doen het inderdaad zonder onafhankelijke adviseur. Het is gewoon belangrijk dat het allemaal snel en soepel verloopt aangezien we volgende week drie weken op vakantie zijn. En dan nog maar een korte tijd hebben om af te ronden. :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile: Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Zaterdag gaan we het koopcontract tekenen, maandag taxatie en dan donderdag hypotheekafsluiten en vrijdag op vakantie. :joy:

4 likes

Klinkt als een goed uitgekiende timing :wink:

2 likes

Bij een volgende huizenzoektocht ga ik twee maanden voordat ik op vakantie ga niet meer om huizen zoeken haha. Allemachtig wat sloopt dit haha.

Ah joh, als alle documenten er zijn is dat easypeasy, dan moet je adviseur 't zo klaar hebben!!

1 like

Heeft iemand hier ervaring met een bezichtiging die geleid werd door de koper zelf (dus zonder makelaar)? Tips zijn welkom! Wil b.v. niet te enthousiast over komen maar wel enthousiast genoeg…

We hebben een nieuwbouw appartement toegewezen gekregen! :smiley: Ben echt blij en vind het ook wel echt spannend. Grote mensen dingen :laughing:

7 likes

Leuk zeg! Gefeliciteerd! Succes met alles, komt vanzelf wel goed - denk ik. :blush:

Ja daar twijfel ik ook niet aan. We hadden van tevoren al een financiële check gedaan, dus dat komt goed. Het duurt alleen nog 2,5 jaar tot de verwachte oplevering. Genoeg tijd om te sparen voor een prachtige inrichting :star_struck:

Ja, heb ik wel eens gehad. Vond het verder niet anders, ik doe gewoon normaal en zeg sowieso (als dat zo is) bijvoorbeeld dat ik het huis leuk vind, maar dat ik er over na moet denken. En dan thuis rustig bespreken of en wat voor bod je wil doen. Een makelaar peilt toch ook altijd hoe enthousiast je bent?

In mijn geval had het dakterras geen vergunning terwijl ik dat heel belangrijk vond dat dat goed geregeld was (buitenruimte was echt een harde eis en anders had het huis alleen twee balkons op het noorden). De markt was toen nog wel anders, heb de verkoper gebeld en gevraagd of hij bereid was een vergunning te regelen. Dat was hij niet en hij deed er ook raar/verdacht over, dus wij hebben het toen laten gaan. Anders hadden we nog wel een bod gedaan.

Zou wel een aankoopmakelaar overwegen als je het op zo’n manier overweegt te kopen.

1 like

Ik vond het altijd heel fijn. De meeste mensen zijn heel eerlijk over het huis en als je merkt dat zij er met plezier hebben gewoond, is dat heel fijn vind ik. Ik heb meerdere rondleidingen gehad van de verkopers zelf en heel toevallig was ik over die huizen altijd het meest enthousiast. (Dit was wel toen de huizenmarkt nog wat meer in een dipje zat)

1 like

Bedankt voor jullie reactie @Monica @Alsjehaarmaargoedzit Het was inderdaad niet heel veel anders dan met een makelaar! Eigen ervaringen over het huis kun je ook gemakkelijk navragen. Dat was fijn.
We zijn oprecht geïnteresseerd in het huis en het voldeed aan onze verwachtingen. De verkoper gaf alleen wel al aan zodra we binnenstapten dat hij 3 volle dagen met bezichtigingen had, een wachtlijst en al twee biedingen. Voor ons gevoel legde hij daarmee wel veel druk. Ook tegen het einde van de bezichtiging wilde hij het liefst dat we vanavond of uiterlijk morgen wat laten weten/een bod doen. Die hoge druk snapten wij niet helemaal. Ten minste: behalve druk opvoeren, sturen naar een hoog bod. Want de verkoper had al een nieuw huis en kan daar over 6 maanden pas in. Toen we aangaven dat we uiterlijk maandag met een bericht zouden komen, gaf hij eigenlijk al aan dat dat sowieso geen optie was. Ook een tweede bezichtiging was geen optie. Vind dat wel echt hele grote stap/risico dan…

Kan ik me voorstellen. De huizenmarkt is nu zo anders dan een paar jaar geleden. Lijkt me heel lastig om onder die druk te zoeken. Hebben jullie besloten wat jullie nu doen?

Ja de druk is zeker hoog, althans in ieder geval wel bij de huizen die we tot nu toe hebben bekeken. Helaas hadden we een (paar) jaar geleden niet voldoende mogelijkheden en financiële ruimte voor het kopen van een huis. Nu staat de markt weer op zijn kop, maar zo is er op elk moment wel wat denk ik.
Denk wel dat de druk mensen gek maakt en inderdaad er toe brengt dat mensen gewoon biedingen uitbrengen. Dat is wel een nadeel voor mensen die wel weloverwogen een beslissing willen maken, denk ik. Maar het wordt ons eerste huis en wil dat echt niet als een kip zonder kop kopen. Zeker niet omdat het in dit geval ook om een gedateerd huis gaat.
We hebben besloten om aan te dringen op meer tijd en onze poot stijf te houden voor de mogelijkheid van een tweede bezichtiging. Hij probeert daarin nu wel iets meer met ons in mee te denken dan gisteren. Nu moeten wij alles nog even goed op een rijtje zetten, alsin wat we nu daadwerkelijk van het huis vinden, want de druk en stress overschaduwen nu erg.

Wij hebben net een huis gekocht. In de stad waar we wonen is de huizenmarkt echt krankzinnig. We hebben in totaal 15 huizen gezien, allemaal in onze eigen buurt, zodat we goed konden vergelijken. Veel huizen waren reeds verkocht voor we überhaupt de kans kregen om langs te gaan.
Dit huis dus gezien op een dag waarop ook 20 andere koppels langskwamen. Zelfde middag nog een bod gedaan samen met 2 andere koppels. Uiteindelijk was ons bod het eerste (vraagprijs) en hebben we dus een huis gekocht dat we maar één keer hebben bezocht.
Af en toe heb ik nachtmerries over alle onverwachte problemen die nog kunnen opduiken, maar helaas is de markt zo populair hier dat er volgens mij echt geen andere mogelijkheid was.
Ergens geeft het ook wel rust dat die helse zoektocht en eeuwig alles in de gaten houden en binnen het uur bellen voor een afspraak, nu voorbij is…

Wij hebben ook maar één keer gekeken omdat er zoveel interesse was. We wonen er nu anderhalf jaar. Komt vast goed als je alles goed laat checken!

1 like

Wij hebben 1 keer gekeken en kregen 20 minuten de tijd.
Hebben wel veel voor onderzoek gedaan naar het huis. En naar bestemmingsplan gekeken e.d.

Wij zijn ingeloot voor een nieuwbouwwoning die wordt opgeleverd voorjaar 2020, zo spannend! Ik moet me nu echt goed gaan inlezen want er moet zoooveel geregeld worden, gelukkig hebben we nog even de tijd haha. Dit topic neem ik in elk geval op in mijn vaste leesritueel hier :stuck_out_tongue:

9 likes

Net een optie op een nieuwbouwappartement, dus alles gaat nog beginnen. Over een maand koopcontract tekenen en daarna met bouwer zitten over meerwerk en de hypotheek regelen.

Heb je ook een nieuwbouw huis gekocht?

Ja ik! Zijn aan het bouwen, nog een jaar voor dat het klaar is… kan wel janken zo lang nog.

1 like

Hier nog iemand met een nieuwbouwhuis! Paar maanden geleden de grond gekocht, nu nog in volle bespreking met de architect :slight_smile: We verwachten in juni 2019 (ten laatste) te beginnen met bouwen.