Huizentopic

Nou zorgen om niks haha want zojuist is ons bod geaccepteerd!! Super blij :blush::blush:

54 likes

In januari postte ik hier nog super blöd van ‘hoe zit dat eigenlijk, een huis kopen?’ haha, inmiddels hebben m’n vriend en ik al 20 huizen ofzo bekeken en een keer geboden.

Moet zeggen dat we ook vrijwel altijd nog kunnen bezichtigen (mits we op dezelfde dag reageren) en door thuiswerken kunnen we het makkelijk combineren. Alleen al van het bezichtigen zelf hebben we zoveel geleerd en is onze woonwens concreter geworden.

Dat eerste bod was eigenlijk ook niet super serieus, maar zorgde er wel voor dat we precies wisten hoe we er financieel voor stonden.

Nu gaan we zaterdag naar een huis kijken dat we echt al helemaal hebben ingericht, al paar keer langs gewandeld… :sweat_smile:

Ik hoop dat het niet tegenvalt in het echt. En dan hoop ik dat we het kunnen krijgen. Ik word een beetje zenuwachtig van de hele huizenjacht en vind het eigenlijk al niet meer zo leuk. Al voel ik me dan een aansteller als ik hoor hoe het er in Nederland aan toe gaat haha, dan mogen wij nog blij zijn denk ik.

9 likes

We hebben een bod gedaan en dat werd geaccepteerd en dat werd geaccepteerd dus was onze notaris al het papierwerk aan het voorbereiden om de compromis (weet niet hoe dat in nl heet) voor te bereiden, nu is de eigenaar overleden :disappointed_relieved: superverdrietig voor zijn familie natuurlijk, en ook een beetje voor ons want we zijn nu niet zeker dat wij het huis wel kunnen kopen als niet alle erfgenamen akkoord gaan… zo stressvol!

1 like

Oh wat heftig en verdrietig. Ik hoop voor jullie dat alle erfgenamen vinden dat dit het beste is en ze niet het huis willen. Pfoe, dat is even anders dan anders zeg.

2 likes

Oh nee dat is zo zuur! Voor beide partijen heel vervelend. Ik hoop voor jullie dat de erfgenamen niet moeilijk gaan lopen doen.

1 like

Ahh we hebben onze overdracht 3 weken naar voren kunnen halen en nu is die al over iets meer dan een week :scream::scream:

Wel echt heel veel zin om te klussen haha.

33 likes

Wow wat chill! Wel even snel je opstal wijzigen dan :smiley:

Zit allemaal bij de vve in gelukkig!

1 like

Hier kwam ik gister ook achter 🥲 het is nu ruim twee maanden geleden dat ik voor het eerst contact had met de bank om een hypotheek te krijgen, en alles leek nu zo goed als rond, ik wacht alleen nog op het taxatierapport. Dat verwacht ik in de loop van volgende week, en daarna wilde ik eigenlijk contact met de verkoper opnemen om te vragen of we de overdrachtsdatum naar voren kunnen schuiven. Krijg ik net een mailtje van de bank, ‘oja, je werkgeversverklaring is verlopen, vraag je ff een nieuwe aan?’ Ja hoor, is goed 🥲 de meivakantie is net begonnen maar hopelijk werkt personeelszaken gewoon door, zal maandag contact met ze opnemen. Maar hallo, laat zoiets even eerder weten :sob: nouja klein leed dit natuurlijk maar wou er toch ff over zeiken, wil gewoon zo graag aan de slag kunnen in m’n woning want er moet nog wel het één en ander aan gebeuren voordat ik er echt kan wonen.

Edit: oh en thanks @Louis voor het delen van dat artikel over hoogbouw laatst, vond het heel interessant. Ik ben net begonnen aan een boek over stedenbouw, ‘Dood en leven van grote Amerikaanse steden’ door Jane Jacobs. Wellicht dat ik wat dingen hier deel als ik wat interessants lees.

1 like

Over 1,5 uur weet ik of ik een huurhuis heb. Wil het zo graag, maar ik mag niet te enthousiast zijn van mezelf want dan is de teleurstelling zo groot.

Stomme rotzenuwen.

Ik ben nu 4 jaar ingeschreven en heb dit keer bewust een duurder huis van de woningbouw gekozen. Vorige keer zat ik nog net onder de huurtoeslag grens en werd ik derde. En het is een huis buiten de stad. Dus hopelijk is dit allen in mijn voordeel.

Half jaar bij mijn ouders als 30-jarige is wel lang genoeg geweest.

8 likes

Spannend!! Ik duim voor je.

1 like

Zesde geworden helaas! :upside_down_face:

Hopelijk haken de anderen nog af! Ik heb mijn vorige huurhuis gekregen terwijl ik 11e was.

1 like

Vrijdag helaas te horen gekregen dat mijn vriend en ik niet zijn kozen voor het nieuwbouwhuis. Staan nu wel op reservelijst. Baal er wel heel erg van.

Pas vorig week vrijdag werden de definitieve prijzen bekendgemaakt en die waren veel hoger dan ons eerst werd voorgespiegeld. En toen hebben we pas op de laatste dag (voor inschrijving) nog kunnen regelen dat onze hypotheekverklaring verhoogt kon worden. Echt wat een stress allemaal. Baal gewoon zo, omdat de locatie echt fantastisch is.

We staan op de reservelijst dus misschien dat we nog worden gebeld. Helaas zijn er maar 2 woningen die we kunnen betalen en zijn er veel geïnteresseerden. Dus heb er een hard hoofd in.

Wel vraagje voor mensen die ook op een reservelijst kwamen van nieuwbouw:" Kreeg je te horen waar je stond op de reservelijst?" Ik had eigenlijk een nummer verwacht, maar nu was het zo standaard e-mailtje met je staat op de reservelijst. Is onze eerste ervaring met nieuwbouw dus heb geen idee.

Ik heb nog nooit een nummer gehoord. Vaak betekent je staat op de reservelijst uit mijn ervaring. Als er iets vrij komt geven we dat aan de meest gunstige (geld) of opvallende (vaak geinformeerd, leuk gesprek gehad tussendoor) kandidaat. Ons huidige huis hebben we wel vanaf de reservelijst gekocht. Mijn vriend was toen de beste financiële kandidaat die dat appartement als tweede voorkeur had (was het minst leuke appartement).

1 like

He balen zeg! Vervelend dat ze de verkoopprijzen ook zo laat online gooien, dat is hier ook… Misschien gewoon even bellen en vragen op welke plek jullie op de reservelijst staan?

Wij zijn nu ook bezig met onze 1e inschrijving op een nieuwbouwproject (geen loting). Maar heb er een hard hoofd in vanwege veel interesse. Makelaar gaf aan om tactisch te kiezen. Laten we zeggen dat er 6 huizen zijn voor precies dezelfde prijs, waarvan 5 echt helemaal geweldig zijn en 1tje ook top maar qua ligging minder leuk. Als we die minst leuke als 1e keuze aanmerken zouden we waarschijnlijk meer kans maken (nog steeds niet zekerheid) maarja wij willen natuurlijk ook liever de beste locatie.

1 like

Mijn moeder vroeg op welk nummer we stonden dus daarom dacht ik dat het iets normaals was. En indd ze zullen kijken naar de persoon die financieel het beste ervoor staat. En ben bang dat wij het niet halen. We staan financieel goed alleen weet gewoon dat anderen er nog beter voor zullen staan. En zeker met nieuwbouw willen ze dat je een groot budget hebt i.v.m verbouwing en aanpassingen. Moet wel zeggen dat we een leuke motivatiebrief hebben geschreven, maar goed dat is natuurlijk niet het enige waar ze naar kijken xD.

Ja echt super balen. Prijzen gingen even €20.000 omhoog en weg was onze speling. Ja zo vervelend als ze zo laat met de prijs komen. Nu wisten we alleen een schatting, maar daar heb je niet veel aan. Het was een minimale prijs en maximale prijs. Veel huizen zijn uiteindelijk weggegaan voor de maximale prijs. Maar ik zal zeker nog even bellen hoe en wat.

Wij hadden ook geen loting. Werd wel eerst gezegd dat het met loting was. Ja de interesse voor nieuwbouw is nu zo groot! Echt veel concurrentie qua kandidaten. Wel fijn dat jullie meer huizen hebben om in aanmerking te komen. Wij hadden door de opeens verhoogde prijzen maar 2 huizen. Je moet indd tacktisch kiezen en dan is nog niks zeker. Het is echt afwegingen maken. Ik zou ook kijken naar hoe je financieel ervoor staat. Ze willen graag zien dat je ook geld hebt voor verbouwing etc. Als je qua geld gewoon echt wel goed zit zou ik gewoon sowieso op de 1ste plek het leukste huis neerzetten. Het blijft een gok.

Er was een moment dat ik huizen kijken etc leuk vond, maar ik krijg er nu alleen maar stress van en je baalt elke keer weer als het niet lukt :sweat_smile:

2 likes

Ik ga voor je duimen. Het kan dus wel (in ons geval waren er toen iets van 260 aanmeldingen en we konden het maar net betalen). Als de makelaar niet expliciet heeft gezegd dat je ze niet moet bellen zou je ook altijd nog bij hun kunnen polsen om te laten weten dat je je aanbevolen houdt. Dat van de prijzen is trouwens erg herkenbaar. Al meerdere keren gedacht: he dat past nog net in ons budget. En toen ineens niet meer

2 likes

Ik hoop dat jullie alsnog geluk hebben :crossed_fingers:

Ik vind de zoektocht ook niet leuk meer. Ik hoor best veel over shady praktijken, vriendjespolitiek… Bijv. bij dit nieuwbouwproject wordt er gevraagd of je een koophuis hebt → kans voor makelaar om dat huis dan weer te verkopen.

2 likes

Ja dat indd! Echt om moedeloos van te worden.

Hier bij dit nieuwbouw project had je een 2 onder 1 kap huis. Was maar 1 beschikbaar (dus 2 huizen). Maar tijdens de bekendmaking van de prijzen bleek dat het huis al weg was. En heel toevallig staat erop hun website een interview met een gezin dat al woont in fase 1 van het nieuwbouwproject. En zij vertelden dat ze het fantastisch vinden wonen, maar ook dat ze graag willen verhuizen naar fase 2. En graag met de huidige buren willen verhuizen naar een 2 onder 1 kap woning. Dus ja 1 + 1 = 2. Dus het gebeurt ook zeker.

Maar ook wat je zegt over dat ze vragen of je een koophuis hebt heb ik ook al vaker gehoord.

Lief! Ja ik hoop het ook zo. En supertof @Shaaar dat het toen gewoon gelukt was. Heb ik toch nog een beetje hoop.

1 like