Oh echt? Thanks voor de opheldering, ik dacht namelijk dat juist daarom de NHG in het leven was geroepen :’).
Daarnaast gaat de NHG maar tot een koopsom van 290.000, op veel huizen is dit dus helemaal niet van toepassing.
@Kuidaore not to burst a bubble, maar bij erfpacht kun je minder lenen. Her bedrag dat je aan erfpacht betaald kun je namelijk niet ook aan hypotheeklasten uitgeven. De hypotheekverstrekker zal dus een correctie moeten toepassen om de hoogte van je hypotheekbedrag te bepalen. Althans dit was nog wel zo een jaar geleden toen ik nog hypotheken verkocht. Als het goed is kun je in bijv een Rabobank hypotheekdossier een berekening maken en daarbij ook erfpacht per maand invullen. Dus stel de erfpacht is €100 per maand, dan kun je geen hypotheek krijgen waarbij de annuïteit per maand 700 euro is (bij wijze van) maar een die overeenkomt met een lagere annuïteit en daarbij dus een lager hypotheekbedrag.
Mijn vriend en ik willen gaan kijken voor een koopwoning (eerste). Nu hebben we online gekeken hoeveel wij maximaal kunnen lenen, alleen is dit wel betrouwbaar? Wat is onze volgende stap? Moeten we voor de zekerheid naar de bank zelf toe?
Ik zou even langsgaan bij een (onafhankelijk) hypotheekadviseur, dat is in eerst instantie vaak kosteloos (gewoon een eerste gesprek) waarin ze een goede inschatting maken. Er komt namelijk nog best wel wat bij kijken om dit goed te bepalen. Ze kunnen je ook alle tips geven over hoe nu verder en het proces enzo.
Of langs gaan bij verschillende banken. Dan krijg je ook een hele goede indruk.
Scheelde niet heel veel. Maar bij een mens krijg je meer uitleg en kun je specifiek vragen stellen.
Bij ons klopte het online bedrag tot op de euro. Maar we hadden geen schulden (gekocht op 1 inkomen dus mijn studieschuld hoefde niet mee) of andere lasten.
Ik ben ondernemer en iedere bank / hypotheek had weer een ander leenbedrag en voorwaarden hiervoor. Ook wisselende rente’s etc. Ze kijken welke hypotheekvorm het beste past, volgens mij zijn er nog andere zaken zoals startersaftrek, NHG, looptijd etc etc. Dat is iets wat je zelf kan denk ik.
Wat ik zelf vooral belangrijk vond, is welk hypotheekbedrag welke maandlasten met zich mee zou brengen. Aan de hand daarvan hebben wij besloten voor hoeveel we wilden kopen.
We zijn ons aan het oriënteren op hypotheken en willen die misschien afsluiten bij de Rabo.
Nu krijg je 0,2% korting wanneer je een rekening bij de Rabo hebt. Is het de moeite om over te sluiten?
Als je daar een hypotheek neemt krijg je er ook een rekening waar de hypotheek van afgeschreven gaat worden, als je geld kunt besparen door die rekening van tevoren te openen zou ik dat doen, het leven is al duur genoeg.
Kijk wel even of het ook een actieve rekening moet zijn en wat hun definitie van actief is, bij ING moet je minstens 6 transacties per maand doen bijvoorbeeld.
Wij vragen het jaarlijks terug, soort vakantiegeld voor de gezamenlijke rekening.
Sinds wanneer is dit? Want ik kan het me niet herinneren en heb daar ook mijn hypotheek.
@Merel dankjewel!!
Wanneer ik doorklik geven ze bepaalde voorwaarden aan. Maar in ieder geval maakt het wel verschil
Morgen krijg ik de sleutel!! Vind het toch wel spannend dat ik dan echt een huis heb i.p.v. te huren
Dit is al zeker een jaar of 4 zo, daarvoor kon er nog op individueel niveau gedifferentieerd worden. Als je nu een renteverlenging krijgt valt zo’n differentiatie weg maar krijg je wel automatisch die korting (aka het tarief waarmee op de site geadverteerd wordt).
@Taksi ING, ABN en SNS bieden dit ook. Zou me daar niet blind op staren, Rabo is wel een prima speler, maar er zijn ook goede andere verstrekkers die zonder zo’n ‘korting’ betere rentes hebben en vergelijkbare voorwaarden
Top dankjewel!
Wij vragen het jaarlijks terug. Deels omdat we ervan uitgingen dat de hra op een begeven moment niet meer zal bestaan en de bruto kosten dus gewoon als de kosten zien, deels omdat we dan elk jaar een leuk bedragje hebben opgespaard om weer wat leuks mee te doen
OMMMMMMG ons bod is geaccepteerd! En dit wordt héél krap… 2 september moeten we dit huis uit… stresssssss.
Anders kunnen we tussendoor wel een paar nachten ergens verblijven, maar echt ideaal is dat natuurlijk niet, twee keer in een week ofzo verhuizen. We kopen van de woningbouw, dus wie weet kunnen we iets met hen regelen dat we tijdelijk huren totdat de hypotheek is geregeld?
Zoals hierboven gezegd word. Kijk inderdaad naar je bruto lasten.
Bruto moet je eigenlijk toch wel eerst uitgeven voordat je op netto uitkomt.
In hra kan zomaar minder worden, of helemaal weg vallen en dan zul je toch je bruto lasten moeten betalen.