Huizentopic

Ja, best wel een tijdje. Wij hadden heel vaak dat 1 van ons een huis heel leuk vond, de ander niet. Het heeft anderhalf jaar geduurd :sweat_smile:

Maar het is het waard, als je beide het gevoel hebt merk je het meteen!

1 like

Lijkt me best vervelend als de een wel verliefd is op een huis en de ander niet. Ik herken het zelf niet, we hadden veel geluk want wij hebben maar twee huizen bekeken en bij de eerste hadden we allebei een hell no gevoel en bij de tweede was het voor ons allebei meteen raak haha. Maar als je beide verliefd bent op een huis merk je het meteen!

1 like

@Niettepruimen haha ojee, dat heeft wel lang geduurd! Fijn dat jullie nu een huis hebben dat jullie allebei mooi vinden.

@Wolf Ja dat is wel zo. Ik snap zijn argumenten nu ook wel waarom hij het niets vindt. Ons droomhuis komt vast wel voorbij :blush:

2 likes

Yes, opeens ging het heel snel en is ons bod geaccepteerd op een mooi startershuis! Alleen: we raken de weg kwijt in alles wat we moeten regelen en vooral in welke volgorde… hypotheekadvies, taxatie, bouwkeuring, verbouwplannen opstellen (en waar moeten we nog allemaal aan denken?!).
Als iemand zijn kennis en/of tips wil delen, heel graag!

1 like

Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis!

Wij hadden eerst (voordat we naar huizen gingen kijken) een oriƫnterend hypotheekgesprek aangevraagd. Toen we een huis hadden gevonden en ons bod geaccepteerd was, hebben we heel snel de bouwkundige keuring laten uitvoeren. Tegelijkertijd hebben we ook snel een tweede hypotheekgesprek gepland. De hypotheker heeft na het gesprek voor ons de taxatie geregeld. Hierna hebben wij een afspraak met de verkoopmakelaar gemaakt om het contract te tekenen. Dit contract is naar de notaris verstuurd, welke zelf contact met ons zal opnemen voor een samenlevingscontract (hebben wij nu niet) en de officiƫle overdracht. Verder moesten wij nog een gezamenlijke rekening openen (wat we meteen na het hypotheekgesprek geregeld hadden) en een overlijdensverzekering afsluiten. Nu zijn we de verzekeringen voor het huis aan het regelen. Ook ga ik deze week alle instanties benaderen waarbij mijn oude adres omgezet moet worden naar mijn nieuwe adres. Verbouwplannen hebben wij niet (enkel de tuin maar das toch pas van het voorjaar) maar we zijn nu wel aan het rondkijken voor gordijnen, lampen en meubels.

Volgens mij heb ik alles gehad, hopelijk heb je er iets aan!

1 like

Thanks, heb ik zeker wat aan!

Heb ook duidelijk wat je wilt verbouwen en wat dit ongeveer gaat kosten voordat je laat taxeren, er wordt dan namelijk een waarde na verbouwing ook vastgesteld!

2 likes

Ja precies, en dan kan je voor het getaxeerde bedrag je hypotheek krijgen.

1 like

Het is wel zo dat indien de verbouwing 30.000 kost en het huis er maar 20.000 meer van waard wordt (eerder regel dan uitzondering!!) dan moet je de resterende 10.000 zelf hebben liggen, anders krijg je niks voor een verbouwing en mogen ze alleen de waarde voor verbouwing hanteren. @Squidy wel iets om rekening mee te houden dat je zo’n 30-40% van de verbouwing zelf hebt qua geld, naast de kosten koper!

10.000 is nog altijd beter dan 30.000 :tada::tada:

2 likes

Ofc, maar mijn ervaring heeft me geleerd dat mensen dit niet verwachten en vaak niet hebben helaas :(. Zeker als het om cosmetische verbouwingen gaat, is de waardevermeerdering niet hoog

Wij gaan dit weekend over, ik kan niet wachten! Maar ben zenuwachtig voor de verhuizing

Dat is inderdaad se overweging waar we mee zitten… we hebben niet zo veel eigen geld nog naast de kosten kopen, dus ook afhankelijk van een eventueel bouwdepot kijken we wat we kunnen verbouwen.

Dat kan dus niet, je moet weten wat je in de taxatie wilt laten opnemen en daarop wordt het bouwdepot gebaseerd. De adviseur kan daar dus voor de taxatie niks over zeggen en je weet zelf ook pas bij de taxatie of dat gaat passen qua waardevermeerdering en eigen geld…
Je kunt dus niet achteraf die plannen wijzigen of aanpassen qua budget. Want als de taxateur uitgaat van verbouwing van 30.000 en het levert 20.000 meer waarde op, MOET die 30 er in zijn totaliteit zijn, wil je die 20 vermeerdering kunnen realiseren.

Een uitbouw of dakkapel zullen meer waardevermeerdering opleveren dan opknappen badkamer en keuken, dat kan goed maar op 50% waardevermeerdering zitten.

1 like

Hadden wij ook niet, dat is de reden dat we hebben gekozen om de keuken en badkamer later aan te pakken, kunnen we eerst weer even een buffer opbouwen en sparen voor een nieuwe keuken. Want zoals @mikselke al zei, je moet bijna altijd meer geld inleggen dan je verwacht

1 like

Zou het een huur/lease-ketel kunnen zijn? Dat het contract dan ter overname is?

1 like

Wat leuk! Wij morgen, heb er ook helemaal zin in!!

1 like

Maar het gaat in dezen toch niet zozeer om de functie maar om de waarde van de ketel?

Ik vind het geen vreemde situatie. Ze willen gewoon geld voor de ketel.

Ik vind het ook wel bijzonder. Als jullie de ketel dan niet zouden willen overnemen, dan moeten zij de ketel meenemen uit het huis. Ervan uitgaande dat hun nieuwe huis ook gewoon een ketel heeft, gaan ze deze ketel dan verkopen? Of hun nieuwe ā€˜oude’ ketel verkopen en hun huidige ketel in hun nieuwe huis installeren? Maar ik neem aan dat ze nog warm water willen hebben in hun oude huis tot het moment van hun verhuizing :stuck_out_tongue: En ook weer warm water als ze in hun nieuwe huis over zijn. Dus dan moeten ze supersnel die ketelswap doen :stuck_out_tongue: Of supersnel op het laatste verhuismoment de ketel aan de koper meegeven of de ketel meeverhuizen en laten staan tot ie wordt opgehaald. :roll_eyes: VOlgens mij willen sommige mensen gewoon uit alles zoveel mogelijk geld slaan.

Maar ik keek even op marktplaats en daar staan pagina’s vol oude cv-ketels te koop aangeboden dus dit is kennelijk niet ongebruikelijk!

1 like

tja ik snap dat je dat vindt alleen valt een cv-ketel niet onder het onroerend maar roerend goed en valt dat buiten de onderhandelingsprijs van het huis.