Huizentopic

Ik dacht inderdaad ook: huh, jouw voorbeelden kloppen niet hoor, heb vorig jaar huis gekocht voor ±400000 en 1800 bruto lasten. Maar ja, onze rente is nog 2,75 :zipper_mouth_face:

Overigens denk ik dat het goed is om dit soort dingen met een financieel adviseur te bespreken, en ook zelf goed je inkomsten/uitgaven bij te houden. 1800 euro vind ik ook bizar veel geld per maand, maar wij kunnen allebei nog steeds sparen. We wisten van de afgelopen jaren dat we gewoon heel zuinig leven, waardoor we bijvoorbeeld naast de eerdere (lagere) hypotheek onze studieschulden hebben afgelost en ook nog eens heel veel spaargeld hebben opgebouwd. Nu hebben we een huis gekocht waar we de komende 20 jaar zonder problemen kunnen blijven wonen, en daar met eigen geld ook nog zo veel aan verbouwd dat zelfs als de markt slechter wordt, we het hypotheekbedrag eruit halen. Mocht het dan zo zijn dat een van onze inkomens wegvalt, dan nemen we het risico dat we moeten gaan verhuizen, maar hebben we voor nu in ieder geval precies het huis waar we van droomden. Dat was met een hypotheekbedrag van zeg 1200 euro bij ons echt niet gelukt.

2 likes

Ik lees even wat berichtjes terug en kom jouw bericht tegen. Is jullie huis al opgeleverd?

Ja, 3 weken geleden. Dus nu druk bezig met klussen en we hopen er eind juni in te zitten. Maar dat moet wel lukken. Aankomende woensdag komt de renovliezer en daarna moeten wij nog de kleurtjes sauzen. Half juni komt de vloer en eind juni de keuken. :smile:

1 like

Hebben jullie een waterontharder in je huis? Zo ja welke? En wat zijn de ervaringen ermee?
Ik wilde eerst die van tv maar ik lees daar toch niet zoveel positiefs over…

Ik heb uitgebreid onderzoek gedaan en uiteindelijk bij Waterluxe gekocht, erg tevreden mee.
Volgens mij is Amysoft nu steeds op tv, die waren ook enorm agressief in hun reclamevoering als je eenmaal je e-mailadres ergens had ingevuld, ik heb toch het idee dat als je zoveel geld uit kunt geven aan reclame dat je teveel winst maakt op de producten.

3 likes

Oke ben ik weer met een vraag :sweat:. Wij willen dus ons huidige huis verkopen en een nieuw huis kopen. Nu wil ik denk ik een makelaar voor allebei inschakelen. Hebben jullie nog tips waar ik rekening mee moet houden? Ik ga denk ik gewoon een aantal offertes opvragen en op basis van reviews en prijs dan een keuze maken.

Het probleem is dus een beetje dat ik niet echt vrienden/familie heb die een makelaar hebben ingeschakeld de afgelopen tijd, misschien toch maar even bij collega’s navragen, thanks!

Tips voor een makelaar voor Amsterdam en omstreken zijn dus welkom bij deze!

1 like

Die van tv is ook helemaal niet goed hoor. Dat is namelijk alleen een magneet die binnen een bepaalde (kleine) radius het kalk beperkt. Zeker geen aanrader. Wij krijgen de Boshuis iQualQ Duo 150 straks. Zit er nu nog niet in. We hebben hem ivm zwarte kranen.

1 like

@Jolie Het is goed om te weten dat ik dan maar eens snel stappen moet maken voor een nieuwe koelkast. Nooit geweten dat een koelkastje (zo’n kleine inbouw zonder vriesvak) na 10 jaar zo veel energie slurpt als een huishouden van 4 personen. Helaas is het denk ik niet echt mogelijk om de stekker er daarvan steeds uit te trekken.

@Theeleut Ik kan letterlijk niks bedenken naast de standaard dingen, laptop, telefoon, koelkast, wasmachine (1 tot 2 keer per week), magnetron, waterkoker, kookplaat… Dit zit allemaal standaard in de stopcontacten. Ik heb LED-lampen maar waarvan 1 dus wel vaak knippert en dan moet ik ff aan de knop draaien. Dat is eentje in de woonkamer en meestal is het de enige lamp die brandt 's avonds. Misschien eens kijken voor andere LED-lampen. Helaas geen Slimme meter maar die kan ik geloof ik wel hier aanschaffen.

2 likes

wij hebben een huis gekocht van 258 en de hypotheek betalen we maandelijks 1042 euro aan de bank. daarvan krijg je nog wel een deel terug als je de belasting invult. wat we netto betalen weet ik eerlijk gezegd niet.
ik vind het zo’n geruststellende gedachte dat wij het huis van 1 inkomen kunnen betalen. eigenlijk gek hoe “goedkoop” wonen is.
ik woon hier ergens:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/2017-R14-Gooi_Vechtstreek.jpg

Wat waren jullie hier ongeveer voor kwijt?

Ik weet niet of ie energie slurpt voor een huishouden van vier personen haha, maar het zal wel een aanzienlijk aandeel hebben ja!

€1200, maar collectief met een aantal buren gedaan. Scheelt in de kosten!

1 like

Goed dat je het zegt! Neem het mee :+1:t3:

1 like

Misschien een keer elk uur meterstand noteren of een week lang elke ochtend en avond zelfde tijdstip? Dan kun je uitrekenen wat je in de nacht per uur verbruikt en zien of er overdag pieken zijn. En dan misschien na je nul meting een dag met stekkers eruit van apparaten die je niet gebruikt.
Want de koelkast kan zeker bijdragen, maar in vergelijking met een nieuw model vast niet meer dan 300 kWh. https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-en-verlichting/huishoudelijke-apparaten/koelkasten-en-vriezers/
En je hebt geen droger, vaatwasser of iets als een waterbed of vijverpomp, dus je hoge verbruik verbaasd me. Is je wasmachine erg oud? Dat schijnt ook een verschil je kunnen maken.

1 like

Hoi!!

Helaas vandaag een brief ontvangen van mijn huurbaas dat hij de huur verhoogt met 5%. Ik heb het contract erop nageslagen en het contract verwijst naar de Consument prijs index (CPI) en dan volgt een verhaal waar je echt hogere wiskunde voor gestudeerd moet hebben.

Wie heeft hogere wiskunde gestudeerd en wis even met mij mee denken?

Als dit gunstiger is voor mij ga ik er natuurlijk een punt van maken :crazy_face::smirk:

Denk dat je weinig hier tegen kan doen, want de 5% valt nog net binnen de grens van dit jaar.

Of er moeten gebreken zijn of achterstallig onderhoud, dan zou je misschien de nieuwe huurprijs kunnen aanvechten.

@Tamara Bij vrije sector is er geen maximale verhoging, dus in principe zou die het wel gebaseerd moeten zijn op die berekening in het contract. Ik heb wel huurrecht gehad, maar met hogere wiskunde kan ik je helaas niet verder helpen :grimacing: @Beutyschooldropout

1 like

Dit geldt alleen voor sociale huur. En mijn contract bepaalt iets anders, dus ik denk juist dat er wat tegen kan doen. De vraag is moet ik dat willen… pakt de verhoging conform CPI misschien hoger uit?