Ik dacht inderdaad ook: huh, jouw voorbeelden kloppen niet hoor, heb vorig jaar huis gekocht voor ±400000 en 1800 bruto lasten. Maar ja, onze rente is nog 2,75
Overigens denk ik dat het goed is om dit soort dingen met een financieel adviseur te bespreken, en ook zelf goed je inkomsten/uitgaven bij te houden. 1800 euro vind ik ook bizar veel geld per maand, maar wij kunnen allebei nog steeds sparen. We wisten van de afgelopen jaren dat we gewoon heel zuinig leven, waardoor we bijvoorbeeld naast de eerdere (lagere) hypotheek onze studieschulden hebben afgelost en ook nog eens heel veel spaargeld hebben opgebouwd. Nu hebben we een huis gekocht waar we de komende 20 jaar zonder problemen kunnen blijven wonen, en daar met eigen geld ook nog zo veel aan verbouwd dat zelfs als de markt slechter wordt, we het hypotheekbedrag eruit halen. Mocht het dan zo zijn dat een van onze inkomens wegvalt, dan nemen we het risico dat we moeten gaan verhuizen, maar hebben we voor nu in ieder geval precies het huis waar we van droomden. Dat was met een hypotheekbedrag van zeg 1200 euro bij ons echt niet gelukt.