Huizentopic

Ik ben op zoek naar een nieuw huis en ik kijk zowel naar koop als naar huur. Alleen vrees ik dat kopen niet realistisch is in mijn omgeving. En huren is zó duur. Echt absurd, maar wel veel realistischer dan kopen. Ik hoop dat er snel wat op mijn pad komt, want ik ben hier veel te ongeduldig voor :joy:

Zoals ik het zie.
Of alles 5050 of alles nasr rato.
Maar vergeet niet dat als je het rato gaat vastleggen er veranderd wat in jouw salaris of die van je partner dat je het officieel opnieuw vast niet leggen.

Maar met een schenking, dat kun je ook in het contract laten opnemen.

1 like

Ik heb met mijn vriend een samenlevingscontract en daarin vastgelegd dat het bedrag wat hij extra in heeft gelegd in het huis van hem is en terugbetaald moet worden. Om het voor mij wel behapbaar te maken staat er wel in dat dat ik niet verplicht ben in 1x alles te betalen maar bijv. maandelijks of in termijnen zodat ik er niet van in de financiële problemen kom.

verder is bij ons alles 50/50 maar scheelt ook dat we bijna hetzelfde verdienen

1 like

Wij hebben de schenking vast laten leggen dat dat dus meer is ingelegd en dus verschuldigd is. Ligt er denk ik ook een beetje aan hoe de situatie is als je uit elkaar gaat. Hoeveel overwaarde er dan is etc.

Mijn vriend betaald meer hypotheek omdat hij meer verdiend maar we zijn wel allebei 50% eigenaar. Zou dat anders ook niet eerlijk vinden bijv als ik minder werk om voor de kinderen te zorgen maar daardoor minder eigenaar ben van het huis.

1 like

Snap je vragen hoor!
Wij hebben het huis ook gekocht met een schenking. Mijn man heeft nu inderdaad een schuld aan mij. Maar dat wordt uiteindelijk dan ook verrekent als het huis verkocht wordt ect. Dus het niet alsof je dan ineens dat bedrag neer moet leggen (ligt uiteraard aan je aflossing, of huis meer of minder waard is geworden ect).

Voor de andere vragen weet ik het niet zo goed.

Wij hebben van te voren (huis kopen & we gingen ook direct trouwen met huwelijkse voorwaarden) een gesprek gehad met de notaris en die heeft ons allerlei situaties uitgelegd en de evt consequenties (bv ook met overlijden van 1 van de twee, maar ook uit elkaar gaan ect). Vond ik erg verhelderend!
Voor de rest nog als tip: alles vastleggen is ook niet zaligmakend, want zoals hierboven al genoemd, zodra er dan iets wijzigt, zou je eigenlijk weer naar de notaris moeten. Dat doet uiteindelijk niemand, met als gevolg dat al je afspraken alsnog vervallen omdat ze niet meer van toepassing zijn. Het leven is nogal verandelijk, en je kunt niet alle situaties uitdenken en opschrijven.
Maar ik zou een advies van de notaris dus aanraden :slight_smile:

1 like

Onze hypotheek gaat van onze gezamenlijke rekening. We zijn beiden eigenaar van het huis (50/50) maar het bedrag wat wij maandelijks storen op onze rekening voor de hypotheek (en andere vaste lasten) is naar rato. Dus wij doen beiden.

Van de schenking heb ik geen kennis.

Wat betreft die extra inleg, wij hebben in ons samenlevingscontract staan dat het specifieke bedrag wat mijn vriend nu heeft betaald weer naar hem terug gaat wanneer we het huis verkopen met overwaarde. Dat wordt dan betaald van de overwaarde, dus als we geen overwaarde hebben heeft hij pech en is hij dit bedrag kwijt.
Je kan er ook in laten opnemen dat jij dit bedrag aan hem terugbetaald, je mag dan zelf bedragen en termijnen kiezen. In dat geval zou ik gewoon een excel bestandje opstellen en bijhouden wat je hem wanneer hebt betaald.

@Clo Zijn dat toevallig mensen van oudere generaties? Vroeger kwamen aflossingsvrije hypotheken namelijk veel voor, in dat geval betalen die mensen alleen maandelijks rente en lossen ze niets af aan hypotheek. Tegenwoordig is aflossen verplicht, dus zijn de hypotheken ook een stuk hoger.
Het is inderdaad aan jou wat je prettig vindt, maar wij kunnen onze hypotheek en vaste lasten van 1 salaris betalen, dus hebben we daarnaast nog voldoende geld om te sparen en leuke dingen van te doen. Als jullie die ruimte ook hebben zou ik er geen problemen mee hebben!

1 like

Ik heb een huis gekocht voor 180.000 en ik betaal maandelijks zo’n 5 à 600. Bij een goedkoper huis icm lage rente kan dat best

3 likes

Gehehe ik weet niet of iemand zich hier mijn verhaal nog herinnert van die uitbouw die we jaren geleden sort off gratis kregen door een grote fout van de makelaar (en die hij wss met veel pijn en moeite grotendeels heeft moeten dokken omdat het zijn fout was, aanwijsbaar).

Maar DIE makelaar, is door de kopende partij van ons huis, (het huis met die uitbouw) aangewezen om te komen taxeren. HAHAHA. Ik lach me rot.
Die man moet bleek weg trekken bij het idee alleen al :smiley:

16 likes

Tbh is dat voor mij geen probleem… Dat is dan het probleem van de kopers hihi.

Wij zijn nu de verkopende partij namelijk… En wij hebben het een half jaar geleden al laten taxeren voor de overwaarde, en nu laten de kopers het taxeren voor hun hypotheek.

1 like

Klein kantoor (2-3 makelaars/adviseurs).
Hij heeft het ‘onderling opgelost’ met de aannemer destijds (dat zijn de woorden van de aannemer). Maar was er niet blij mee (dat wij hem niet tegemoet wilde komen), dus we gaan er vanuit dat hij een bepaald bedrag uit eigen zak heeft moeten betalen. Wellicht dat de aannemer hem tegemoet is gekomen, of iets dergelijks. Maar hij wilde het er verder niet over hebben haha.

Het heeft ons weken stress/ellende/tranen/zweet geleverd, dus wij waren er echt niet rouwig om dat hij ‘moest boeten’…

Wij hebben straks een hypotheek van 1400 bruto. Dit vind ik eigenlijk al veel, maar voor minder ging het gewoon niet lukken.

We hebben wel eerst goed nagerekend of we dit kunnen en willen betalen. Gelukkig past het en is er ruimte om met minder inkomen rond te komen (ik wil mss van baan wisselen in de nabije toekomst).

Je zult dit voor jezelf moeten bedenken. Deze maandlast, heb je dan nog genoeg “ademruimte” en kun je leven zoals je dat zou willen?

1 like

Voor €1700 per maand krijg je grofweg een huis van €500.000-600.000, dat lijkt me wel een keuze, dat is zelfs in deze markt niet echt noodzakelijk.
Ik kan niet in jullie portemonnee kijken, maar ik (en wij hier thuis verdienen best aardig) zou van zo’n maandbedrag best zenuwachtig van worden, dat zou voor mij voelen als een te groot percentage van ons netto inkomen. Als ik nou 4 kinderen had en dringend een tuin en 5 slaapkamers nodig had dan moest het maar, maar dat heb ik allemaal niet en verwacht ik ook niet zomaar ineens te krijgen.

5 likes

Bedoel je dit bedrag netto of bruto?

Wij gaan straks bruto 1485 betalen, zat wel een beetje aan de max maar we betalen nu net zoveel huur en kunnen ook sparen. Ook weet ik dat ik nog veel stappen ga maken in salaris. Netto scheelt het ook nog iets. 1700 zou ik wel echt veel vinden. Maar ligt ook helemaal aan jullie salarissen enzo. Ik wil ook wel eerder aflossen zodat we later minder gaan verdienen we meer ruimte hebben

1 like

€500.000 is grofweg €1600 bruto, €600.000 is ongeveer €1900 bruto, daar zal het dan wel ergens tussen liggen dacht ik zo.

Mmm nou dat klopt niet echt. Heb zelf vorig jaar een huis gekocht maar komt totaal niet overeen

Vergeet niet dat de rentes vorig jaar voor een 30-jarige hypotheek nog gemiddeld 2-2,5x zo hoog waren. Het verschil tussen 1,09% of 2,45% lijkt zo in getallen niet groot, maar loopt over 30 jaar wel op.

2 likes

En goed wat hier al staat, kijk naar de bruto lasten. Je moet eerst de bruto lasten betalen voordat je bij de netto lasten uitkomt. Ook al dingen veranderen bij de politiek.

Heb zelf een last tussen 1000 en 1200 bruto en dat vind ik met mijn huidige werk en dat van mijn partner goed te doen.

Bedankt voor je uitgebreide bericht. Ik heb echt veel aan dit topic

1 like