Huizentopic

Gehehe ik weet niet of iemand zich hier mijn verhaal nog herinnert van die uitbouw die we jaren geleden sort off gratis kregen door een grote fout van de makelaar (en die hij wss met veel pijn en moeite grotendeels heeft moeten dokken omdat het zijn fout was, aanwijsbaar).

Maar DIE makelaar, is door de kopende partij van ons huis, (het huis met die uitbouw) aangewezen om te komen taxeren. HAHAHA. Ik lach me rot.
Die man moet bleek weg trekken bij het idee alleen al :smiley:

16 likes

Tbh is dat voor mij geen probleem… Dat is dan het probleem van de kopers hihi.

Wij zijn nu de verkopende partij namelijk… En wij hebben het een half jaar geleden al laten taxeren voor de overwaarde, en nu laten de kopers het taxeren voor hun hypotheek.

1 like

Klein kantoor (2-3 makelaars/adviseurs).
Hij heeft het ā€˜onderling opgelost’ met de aannemer destijds (dat zijn de woorden van de aannemer). Maar was er niet blij mee (dat wij hem niet tegemoet wilde komen), dus we gaan er vanuit dat hij een bepaald bedrag uit eigen zak heeft moeten betalen. Wellicht dat de aannemer hem tegemoet is gekomen, of iets dergelijks. Maar hij wilde het er verder niet over hebben haha.

Het heeft ons weken stress/ellende/tranen/zweet geleverd, dus wij waren er echt niet rouwig om dat hij ā€˜moest boeten’…

Wij hebben straks een hypotheek van 1400 bruto. Dit vind ik eigenlijk al veel, maar voor minder ging het gewoon niet lukken.

We hebben wel eerst goed nagerekend of we dit kunnen en willen betalen. Gelukkig past het en is er ruimte om met minder inkomen rond te komen (ik wil mss van baan wisselen in de nabije toekomst).

Je zult dit voor jezelf moeten bedenken. Deze maandlast, heb je dan nog genoeg ā€œademruimteā€ en kun je leven zoals je dat zou willen?

1 like

Voor €1700 per maand krijg je grofweg een huis van €500.000-600.000, dat lijkt me wel een keuze, dat is zelfs in deze markt niet echt noodzakelijk.
Ik kan niet in jullie portemonnee kijken, maar ik (en wij hier thuis verdienen best aardig) zou van zo’n maandbedrag best zenuwachtig van worden, dat zou voor mij voelen als een te groot percentage van ons netto inkomen. Als ik nou 4 kinderen had en dringend een tuin en 5 slaapkamers nodig had dan moest het maar, maar dat heb ik allemaal niet en verwacht ik ook niet zomaar ineens te krijgen.

5 likes

Bedoel je dit bedrag netto of bruto?

Wij gaan straks bruto 1485 betalen, zat wel een beetje aan de max maar we betalen nu net zoveel huur en kunnen ook sparen. Ook weet ik dat ik nog veel stappen ga maken in salaris. Netto scheelt het ook nog iets. 1700 zou ik wel echt veel vinden. Maar ligt ook helemaal aan jullie salarissen enzo. Ik wil ook wel eerder aflossen zodat we later minder gaan verdienen we meer ruimte hebben

1 like

€500.000 is grofweg €1600 bruto, €600.000 is ongeveer €1900 bruto, daar zal het dan wel ergens tussen liggen dacht ik zo.

Mmm nou dat klopt niet echt. Heb zelf vorig jaar een huis gekocht maar komt totaal niet overeen

Vergeet niet dat de rentes vorig jaar voor een 30-jarige hypotheek nog gemiddeld 2-2,5x zo hoog waren. Het verschil tussen 1,09% of 2,45% lijkt zo in getallen niet groot, maar loopt over 30 jaar wel op.

2 likes

En goed wat hier al staat, kijk naar de bruto lasten. Je moet eerst de bruto lasten betalen voordat je bij de netto lasten uitkomt. Ook al dingen veranderen bij de politiek.

Heb zelf een last tussen 1000 en 1200 bruto en dat vind ik met mijn huidige werk en dat van mijn partner goed te doen.

Bedankt voor je uitgebreide bericht. Ik heb echt veel aan dit topic

1 like

Ik dacht inderdaad ook: huh, jouw voorbeelden kloppen niet hoor, heb vorig jaar huis gekocht voor ±400000 en 1800 bruto lasten. Maar ja, onze rente is nog 2,75 :zipper_mouth_face:

Overigens denk ik dat het goed is om dit soort dingen met een financieel adviseur te bespreken, en ook zelf goed je inkomsten/uitgaven bij te houden. 1800 euro vind ik ook bizar veel geld per maand, maar wij kunnen allebei nog steeds sparen. We wisten van de afgelopen jaren dat we gewoon heel zuinig leven, waardoor we bijvoorbeeld naast de eerdere (lagere) hypotheek onze studieschulden hebben afgelost en ook nog eens heel veel spaargeld hebben opgebouwd. Nu hebben we een huis gekocht waar we de komende 20 jaar zonder problemen kunnen blijven wonen, en daar met eigen geld ook nog zo veel aan verbouwd dat zelfs als de markt slechter wordt, we het hypotheekbedrag eruit halen. Mocht het dan zo zijn dat een van onze inkomens wegvalt, dan nemen we het risico dat we moeten gaan verhuizen, maar hebben we voor nu in ieder geval precies het huis waar we van droomden. Dat was met een hypotheekbedrag van zeg 1200 euro bij ons echt niet gelukt.

2 likes

Ik lees even wat berichtjes terug en kom jouw bericht tegen. Is jullie huis al opgeleverd?

Ja, 3 weken geleden. Dus nu druk bezig met klussen en we hopen er eind juni in te zitten. Maar dat moet wel lukken. Aankomende woensdag komt de renovliezer en daarna moeten wij nog de kleurtjes sauzen. Half juni komt de vloer en eind juni de keuken. :smile:

1 like

Hebben jullie een waterontharder in je huis? Zo ja welke? En wat zijn de ervaringen ermee?
Ik wilde eerst die van tv maar ik lees daar toch niet zoveel positiefs over…

Ik heb uitgebreid onderzoek gedaan en uiteindelijk bij Waterluxe gekocht, erg tevreden mee.
Volgens mij is Amysoft nu steeds op tv, die waren ook enorm agressief in hun reclamevoering als je eenmaal je e-mailadres ergens had ingevuld, ik heb toch het idee dat als je zoveel geld uit kunt geven aan reclame dat je teveel winst maakt op de producten.

3 likes

Oke ben ik weer met een vraag :sweat:. Wij willen dus ons huidige huis verkopen en een nieuw huis kopen. Nu wil ik denk ik een makelaar voor allebei inschakelen. Hebben jullie nog tips waar ik rekening mee moet houden? Ik ga denk ik gewoon een aantal offertes opvragen en op basis van reviews en prijs dan een keuze maken.

Het probleem is dus een beetje dat ik niet echt vrienden/familie heb die een makelaar hebben ingeschakeld de afgelopen tijd, misschien toch maar even bij collega’s navragen, thanks!

Tips voor een makelaar voor Amsterdam en omstreken zijn dus welkom bij deze!

1 like

Die van tv is ook helemaal niet goed hoor. Dat is namelijk alleen een magneet die binnen een bepaalde (kleine) radius het kalk beperkt. Zeker geen aanrader. Wij krijgen de Boshuis iQualQ Duo 150 straks. Zit er nu nog niet in. We hebben hem ivm zwarte kranen.

1 like