IKEA topic

Ohhh ennn, we willen misschien voor de Fröjered frontjes gaan voor het ‘rechte’ deel en gezien deze minder populair schijnt te zijn, maar zoooo moooooi, ben ik bang dat hij discontinued raakt. Heeft iemand een idee waar ik kan kijken of deze serie eruitgaat? Kan er nog niet echt goede info over vinden op een website al zie ik bij de ‘vaatwasserfront’ staan dat het de laatste stuks zijn. Hmm…

1 like

Wij hebben in onze keuken bijna alleen lades, heel fijn vind ik dat! Stenen blad wilden we ook bij ikea maar is vanaf december al niet mogelijk ivm andere leverancier. Dus werkblad hebben we nu ergens anders gedaan. Onze wasbak bleek toch niet als onderbouw te kunnen, had ikea wel gezegd. Dus daar moeten we nu een nieuwe voor kopen helaas. Verder mega tevreden, zelf de hele keuken geplaatst.

1 like

Geheime lades. Daar ben ik echt blij.
Je ziet dus 1 lade van buiten en daarin zitten er nog meer.

7 likes

Leuk deze berichten, want ik ben momenteel in de afrondende fase van mijn keukenontwerp, ook bij IKEA.
De geheime lades die @keekie noemt lijken me zo fijn, en we gaan inderdaad ook voor een vaatwasser.

Ik was alleen een beetje underwhelmed van de inbouwkoelkasten die IKEA aanbiedt, ik vind ze of te klein, of niet fijn qua indeling. Die kan je neem ik aan ook wel bij Coolblue o.i.d. kopen toch, als de maten kloppen?

3 likes

Hooi, ja fijn he! Als het goed is moet je dan inderdaad goed kijken naar bevestigingssysteem en in hoeverre deze kunnen in het ikea frontje.

Verder nog tips die ik vaker lees, hier in dit topic of elders:

• besteklade naast de vaatwasser ‘besteklade’ zodat je het makkelijk overhevelt.
  • kruidenlade in de la naast het fornuis.
  • een soort ‘driehoek’ tussen de koelkast, fornuis en gootsteen (al is dit vaak niet mogelijk)
  • kookplaat met afzuiging waar mogelijk aansloten op afzuiging naar buiten. Hoewel deze kookplaat wel goed geurtjes kan filteren, blazen ze alsnog vochtige lucht terug de ruimte in en dit zorgt snel voor een verhoogd vochtpercentage. Tot nu toe twee aannemers die dit beamen in ieder geval.
  • als je toch kookplaat met afzuiging wil, dat roostertje waarin hij uitblaast aan de zijkant van de keuken of in ieder geval niet direct onder de kookplaat, zodat je hier niet steeds lucht tegen je voeten geblazen krijgt bij het koken.

Mocht iemand nog extra handige keuken-design do’s of dont’s hebben hoor ik het graag :slight_smile:

5 likes

@FrauHelga ja klopt dat je kunt filteren op ‘geschikt voor Metod’, maar bij koelkasten is het een stuk makkelijker te installeren dan bij vaatwassers.

Verder de tips die al gegeven zijn.

Oh en lades onder de wasbak, zoveel handiger dan een gootsteenkastje waar je alles in kwijt raakt.

3 likes

Oh is dat makkelijker? :open_mouth: Wat als er lekkage is? Kan je er dan nog makkelijk bij?
Ik ging er van uit dat een kastje handiger was dus ben zeer benieuwd naar meningen.

4 likes

Ik heb lades onder de gootsteen en als er lekkage is kunnen die er heel makkelijk uit dus zou geen probleem moeten zijn! En het geeft echt veel meer ruimte én het sifon is niet meer zo zichtbaar. Ik ben hier erg enthousiast over haha.

4 likes

Doe je bestekla niet onder het kookgedeelte! Als iemand dan de tafel dekt moet je steeds opzij stappen. Wij gaan het nu in de lade naast het kookgedeelte krijgen en zeggen nu in onze huidige keuken steeds tegen elkaar dat we niet kunnen wachten tot we niet meer aan de kant hoeven voor de ander.

5 likes

Zo had ik er helemaal niet naar gekeken. Bergruimte is me heel veel waard want ik heb veel kook- en bakspullen. Ik ben om en ga voor lades, dank je wel!

De vaatwasser gaan we wel van IKEA doen, omdat ik daar weinig ervaring mee heb is mijn wensenlijst ook niet zo lang. De Proffsig is voor ons prima.
Fornuis gaat sowieso elders gekocht worden (waarschijnlijk Richmond).

5 likes

Goeie tip!

1 like

Ik vind lades onder de gootsteen dus echt verschrikkelijk. Kan natuurlijk aan het ontwerp van de keuken die er hier in zat liggen, maar kon daar niet eens een fles afwasmiddel of pak vaatwastabletten rechtop in kwijt. We hebben nu gewoon een kastje met een plank die op diverse hoogtes kan (en die is in het midden dan iets minder diep dan aan de zijkanten). En dan staat er nu ook nog een quooker onder de gootsteen, maar kan nu meer kwijt onder mijn gootsteen dan bij de oude keuken.

Verder idd goede tip van die besteklade onder je kookplaat. Dat hebben wij wel (van dat deel vd keuken hebben we alleen de fronten vervangen) en regelmatig staan we elkaar met koken / tafel dekken in de weg idd. Als je de ruimte hebt, vind ik 2 besteklades super fijn @FrauHelga . Dat hadden wij in het oude huis; 1 onder de kookplaat met daarin alles wat je gebruikte om te bereiden en 1 in de lade ernaast met daarin alles voor serveren (zo had ik het verdeeld). En wij hebben in een andere hoek van de keuken nog een kastenwand en stukje blad met daaronder lades en daarin toen we de fronten lieten vervangen ook blinde lades boven laten maken. Voor pennen, sleutels, haardingen (doe de haren vd kids altijd beneden in de keuken tijdens het ontbijt) etc.

En ik heb nu weer zo’n smalle kruidenkast met zo’n uitrrekding naast mijn kookplaat, ideaal. Hadden we in het oude huis ook en vond dat zo fijn. We hadden 3 grote lades bij het gedeelte met de kookplaat maar omdat het andere deel een eiland werd, hebben we 2 lades opgeofferd voor de koelkast en toen bleef er dus precies genoeg ruimte voor zo’n uitrekkast over :ok_hand:t3:

Als je een hoek in je blad en kasten hebt inderdaad zo’n uittrekcarrousel erin, dan kun je de ruimte in die hoek echt goed benutten en kom je ook daadwerkelijk bij de dingen die daar liggen.

2 likes

Je heb het vast gecheckt, maar toch voor de zekerheid. Over geheime lades, ik heb er ook één maar hier is niet over nagedacht (huurhuis). Er is een deur voor geplaatst die je open kunt doen en dan trek je de bestekla er uit (er onder zitten lades met pannen). Dit is echt super onhandig, want die deur zit altijd in de weg als je even snel bestek wilt pakken. Ik heb hier ook nog eens de dingen in liggen voor tijdens het koken. Als het gewoon alleen lades zijn met pannen etc. is een normale openklapdeur wel fijn.

2 likes

Een extra besteklade onder de kookplaat gaat niet, want ik ga voor een los fornuis met 4 ovens daarin. :sweat_smile: Maar heel goed om jullie verschillende ervaringen te lezen, zo kan ik punten tegen elkaar afwegen.

Mijn keuken is niet heel groot, mijn voorraad spullen wel, dus ik wil elke centimeter goed benutten. Ook wil ik keukenkastjes tot aan het plafond zodat ik meer bergruimte heb.
Qua blad wil ik graag steen maar dat heeft IKEA niet (meer?) dus dat zal ik elders moeten kopen. Ben er nog niet helemaal over uit welke kleur precies, maar ik wil graag dat het koel is, makkelijk in onderhoud en bestand tegen veelvuldig gebruik.

5 likes

Oh dat klinkt wel echt als een geweldig fornuis :ok_hand:t3:

2 likes

Ik heb een keramiek blad, dat is echt geniaal, je kunt alles erop zetten zo uit de oven, zuur tast het niet aan, olie trekt er niet in, je kunt er op snijden (maar dan gaan wel je messen kapot), geen onderhoud, ik ben er echt heel blij mee. En ze hebben allerlei soorten/kleuren/prints, dus je kan het bij heel veel soorten keukens laten passen.

5 likes

Wij hebben dus alleen maar lades en voor pannen echt ideaal! Dacht eerst dat we daar een carroussek voor moesten maar dit is zo handig! Hebben 2 lades voor alle pannen.
De ondiepere lade onder de gootsteen kun je iets minder in kwijt idd.
We hebben alle lades 60 cm breed en alle frontjes zijn gelijk. Wel veel van die verborgen lades erin, maar op het oog is alles hetzelfde. Lekker rustig!
Afzuigkap hebben we niet van ikeaN onze vorige van daar maakte te veel herrie dus nu specifiek gezocht naar een met minder db.

4 likes

Helemaal niet. Ik sla niet dagelijks met pannen tegen de randen van mijn blad, maar ik heb zeker niet het idee dat dat makkelijk zou gaan. Ik heb wel om die reden een vlakinbouwspoelbak ipv een onderbouwspoelbak, omdat je daar anders een onafgewerkt randje zou hebben, die schijnen kwetsbaarder te zijn, de randen aan de voorkant/zijkant zijn wel afgewerkt, mijn gevoel zegt dat ik makkelijker een deuk in de pan sla dan in het blad, maar proberen gaat me te ver :stuck_out_tongue:

3 likes

Mijn schoonouders hebben een tafel met keramieken blad (niet normaal duur ding) maar daar zijn al behoorlijk wat hoekjes af en ook wel wat krassen.

4 likes

Het klopt inderdaad dat keramiek gevoeliger kan zijn voor puntbelasting. Als je pech hebt en je laat een pan precies verkeerd op de rand vallen dan kan het inderdaad zijn dat de hoek beschadigt.

Wij hebben echter al bijna 6 jaar een keramieken keukenblad en bij ons is het aanrecht nog helemaal gaaf. En er is echt weleens een pan of bord hard op het aanrecht gevallen. En ook echt weleens op de rand.
Ben er echt super blij mee omdat het ook zoveel voordelen heeft. Zoals @Merel al beschreef.

3 likes