Impopulaire meningen #2

Ik vind het heel gevaarlijk om te zeggen ‘ja er is bewijs dat een dagbesteding goed is’. Voor de mensen die echt niet kunnen, is dat gewoon onzin. Hun dagbesteding bestaat uit uitrusten en proberen hun leven met een vaak ‘maar redelijke’ manier te leven. Waarom zou je die mensen nog meer afnemen dan het feit dat ze niet normaal hun leven kunnen leiden?
Die mentaliteit is wat onze zorgsamenleving in gevaar brengt.

1 like

Dat zegt ze toch helemaal niet. Ze heeft het over mensen die dat wel kunnen.

1 like

Ben ik het nog steeds niet mee eens. Waarom bepalen dat vrijwilligerswerk wel een goede oplossing is? Zo gaan andere mensen voor mensen bepalen wat goed voor hen is en dat weet het individu zelf het beste. Daarbij kom ik op mn vorige punt, vrijwilligerswerk moet vrijwillig blijven en niet opgedrongen worden.

1 like

Dit zijn even de snelle links die ik kon vinden. Nu.nl is niet de meest wetenschappelijke bron. Als ik meer tijd heb zal ik nog even grondiger zoeken. Maar er zijn helaas talloze voorbeelden van eenvoudig werk dat voorheen een volwaardige baan was en nu enkel vrijwillig gedaan dient te worden.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niemand in mijn omgeving met een uitkering ken. Wat natuurlijk een enorm privilege is. Ik kan me voorstellen dat als je geconfronteerd word met zulke fraudeurs je daar wat tegen wilt doen. Maar de hoeveelheid staatsgeld die hieraan wordt verkwanseld is wel relatief weinig. Zeker als je het vergelijkt met al het geld dat door belastingontduiking wordt verdonkeremaand bij multinationals.

Grappig dat voorbeeld over de voetbalkantine. Bij ons had eerder team gewoon eens in de zoveel tijd dienst. Eerst natuurlijk de ouders van de f’jes een als je zelf oud genoeg was dan stond je gewoon zelf achter d bar.

1 like

Ik dacht juist dat het een impopulaire mening was dat als iemand ooit naar mijn bruiloft komt ik een spijkerbroek dat ik diegene het liefst naar huis zou sturen.
(Zou ik niet echt doen natuurlijk maar ik zou het wel willen.)

Verder eens met @Bunnyslippers dat het handig is om een indicatie te hebben. ‘Dragen waar je je lekker in voelt’ klinkt mooi maar ik heb wel eens op de bruiloft van een collega in een cocktailjurk gestaan terwijl verder iedereen (behalve een paar andere collega’s) een spijkerbroek droeg en toen ‘voelde ik me dus niet meer lekker’ in wat ik droeg.

8 likes

Ja ik twijfel altijd of dit topic gaat over “impopulair tov de algemene mening op het forum” of “impopulair tov de algemene mening van de omgeving” :stuck_out_tongue_winking_eye: ik zie en hoor in ieder geval steeds vaker dat mensen dresscodes doen, daar was mijn post op gebaseerd.

4 likes

Je zegt dat je ervan uit gaat dat mensen zoveel mogelijk uit zichzelf willen. Ik zie het gevolg daarvan alleen anders dan jij. Ik denk dat er heel veel mensen op die manier het beste willen door bijstand te ontvangen en daarnaast lekker zwart bij te beunen.

1 like

Als je in de bijstand zit, kom je in zo’n jungle van regelgeving en controles terecht, zie dit artikel. Echt schokkende praktijken en wie wint hier nou uiteindelijk iets mee?

2 likes

Ja, het gaat echt heel ver… Ik las dit artikel vorig jaar toen ik in de WW zat. Ik was toen zó bang dat ik niet op tijd een nieuwe baan zou vinden en in zo’n situatie terecht zou komen.

Ja echt vreselijk, mijn hart doet pijn als ik zo’n artikel lees. Dit is niet helemaal hetzelfde maar gerelateerd: ik heb bij een voedselbank gewerkt waar de vrijwilligers de cliënten tot op ziekte hoogte controleren, denk dan aan stiekem achtervolgen naar de supermarkt of bij ze naar binnen gluren als ze niet thuis zijn. Dat is onze rol helemaal niet. Die gezinnen werden standaard elke maand gecontroleerd door een instantie waaraan wij gelinkt waren. En als iemand dan een reep chocolade op tafel had liggen gingen de praatjes rond hoor.

Ook verschrikkelijk: bij de voedselbank die ik met anderen heb opgezet organiseerden we elke maand een diner en dan stonden er af en toe mensen bij de ingang de cliënten uit te schelden. Daarna zijn we de uitgang gaan gebruiken.

7 likes

Ik begrijp helemaal niets van het enthousiasme voor het songfestival

10 likes

Dit vind ik eigenlijk niet? Mensen delen hun ervaringen en ik heb vooral gehoord dat mensen voor een tegenprestatie waren om meer ‘sociale’ redenen (zingeving, dagstructuur, etc). Ik vind het wrang als je deze nu over een kam scheert met mensen die een ander het licht in de ogen nog niet gunnen bij wijze van spreken.

2 likes

Ja dat werd gelukkig niet gestimuleerd. We hebben er met een groepje een melding van gemaakt, maar vlak daarna zijn een aantal voedselbanken in deze regio gefuseerd waardoor er niets meer mee is gedaan.

Ik ben heel benieuwd wat daar nou achter zit, psychologisch, zeg maar. Wat mensen drijft tot dit gedrag, voedselbankklanten willen betrappen op misstappen teneinde Sancties op te kunnen leggen. Hoe die mensen dat zelf zien, het narratief in hun hoofd. Hoe werkt dit???

7 likes

Niet helemaal gerelateerd, maar ik vind het ook altijd heel vervelend als mensen geen geld willen geven als iemand dat vraagt, zelfs als diegene er bij zegt dat het voor de nachtopvang is, maar in plaats daarvan eten aanbieden en dan MOET diegene her aanpakken want anders is het ondankbaar.

Ja kans dat iemand er druggies mee koopt, maar ja een verslaafde koopt sowieso wel drugs en niet elke dakloze is verslaafd. Vind het heel vervelend dat mensen het idee hebben dat ze mogen bepalen hoe iemand die dakloos is geld besteed.

26 likes

Zo eens met bovenstaande berichten!

En het argument dat diegene van geld misschien drugs koopt en dat je zijn / haar verslaving niet wilt onderhouden is ook zo’n bullshit. Dan geef je jezelf echt teveel credits. Alsof je iemand persoonlijk van zijn verslaving afhelpt op het moment dat je een broodje in plaats van geld geeft :face_with_raised_eyebrow:

12 likes

Waarschijnlijk een onpopulaire mening, maar ik ervaar het grotendeels ook zo. In de stad waar ik voorheen woonde, wonen er relatief veel mensen met een uitkering. Ook mensen die ik ken, die daarnaast ook nog wat zwart werkte. Ook van heel dichtbij, schaam me ontzettend voor ze, die jarenlang ‘niks’ hoefde te toen, waarvan hun kinderen allerlei toeslagen krijgen voor allerlei activiteiten en zelfs voor de aanschaf van laptops. Tegenwoordig werken ze wel een paar uur in de week, maar de rest van de tijd zitten ze gekluisterd achter hun gefinancierde laptops.

Terwijl ik dan denk, mijn ouders werkten ontzettend hard en hadden niet genoeg geld om ons allemaal op een groepssport etc te zetten. Hun gedrag is zo toxisch dat ik nu al weet dat het niet goed gaat komen met hun kinderen. Ze nemen het gedrag van hun ouders over en je ziet ze gewoon veranderen van vrolijke kinderen, naar stil en depressief.

Het kan toch dat zij toevallig niemand kent die het in haar ogen verdient.
Ik ken een aantal mensen met een uitkering en die frauderen allemaal bewust. Dat ligt gewoon aan de mensen die ik ken en is (voor zover ik weet) geen representatie van alle mensen met bijstand. Dat laatste weet ik nu gelukkig omdat ik me erin heb verdiept maar een aantal jaar geleden dacht ik er door die mensen (en door mijn eigen gebrek aan verdieping) heel anders over dan nu.

Je moet je politieke mening eigenlijk gewoon niet baseren op ‘een paar mensen die je kent’.

4 likes

same… ik heb dit ook weleens op egf gepost geloof ik. een interessante, deze. de weldoener in natura.
hee wat een grappige parallel eigenlijk met mensen die toch een kado kopen voor iemand die geld wil voor zn verjaardag!

5 likes

‘Ja ik ben aan het sparen voor een vakantie dus het liefst wil ik…’ ‘nee, dat is te onpersoonlijk. Hier, een leuk Rituals pakket’.

30 likes