Impopulaire meningen #2

Ik denk dat de frustratie voorkomt uit ( en die ondervind ik zelf ook) dat er door zoveel mensen nu wordt gefocust, waaronder door Chipss, op de manier waarop er geprotesteerd is en waarom dat niet goed is met betrekking op Corona. Er wordt haar verteld dat het op dit moment gewoon even niet het juiste moment is om daar een mening over te verkondigen. Dat de focus moet liggen op het waarom van de protesten.
Omdat ze er op wordt aangesproken en er aan blijft hangen, raken mensen geïrriteerd. Want blijkbaar uit je je luider over de vorm dan het onderwerp, is dat belangrijker. Dat an sich geeft mensen het idee dat er sprake is van onderliggend racisme. @Morganfreeman

18 likes

Eh… Daar ben ik het niet mee eens.

Maar wat ik @Chipss vooral wil meegeven, je zegt dat beschuldigd worden van racisme 1 van de ergste dingen is die iemand tegen je kan zeggen. En ik snap dat je eerste instinct is om boos te worden en weg te lopen. Maar racisme is geen aan/uit knop. Iedereen is racistisch, in meer of mindere mate, dat is gewoon hoe mensen werken. Het eindigt niet bij iemand die tegen je zegt "Hey, je woorden zijn racistisch volgens deze definitie, of je het nou wel of niet zo bedoeld hebt " . Zie het als een startpunt, denk erover na. Misschien kom je aan het einde tot de conclusie dat je het beter had kunnen verwoorden of niet en blijf je achter je mening staan. Maar laat het in ieder geval bezinken, ga er niet vanuit dat je altijd aan de juiste kant staat. Daar kun je alleen maar van groeien.

22 likes

Nou ja, het is makkelijk om te roepen dat er geen goede of foute meningen bestaan want het is een mé-ning. Maar we hebben het over zaken die geen kwestie van smaak zijn (ik vind iets mooi of niet mooi bijvoorbeeld), maar onderzochte en onderbouwde patronen van de samenleving. Daar heb je hoe dan ook mee te maken en daarin zit wel een goed of fout, en je kunt niet alles wegbeargumenteren met “maar ik heb er ‘ik vind’ voor gezet dus het is een mening”

13 likes

Ik vind dat iedereen boven mij dit al aardig verwoord heeft en daarnaast denk ik dat er ook verschil zit in wat een mening toevoegt aan de verdere discussie. Om even een wat harder voorbeeld te pakken, en voorop gesteld dat ik dit jou nu niet aanschrijf ( om nog een mogelijke discussie even te vermijden). Neem een discussie over zwarte piet. Vaak word er heftig gereageerd op demonstraties bij de viering vanwege het effect op de kinderen. Mensen zeggen dingen als ‘Ik kan er best mee akkoord gaan dat piet een andere kleur krijgt maar ik vind dat met dit soort demonstraties kinderen de dupe worden."
Als iemand dat hier zou zeggen dan zou de hel losbarsten. Anderen zouden dan reageren met ’ Ja maar, ze zegt toch dat ze niet achter zwarte piet staat. etc etc.’ Die mening over die ander z’n mening is dan misschien goedbedoeld maar dat maakt de mening niet juist. Daarnaast krijg je vaak dat mensen zich heel comfortabel gaan voelen in de erkenning van hun mening door anderen. ‘Oh X mensen hebben deze post een like gegeven dus die zullen wel gelijk hebben.’ Dus ik denk zelf dat het soms beter is om te overwegen wat mijn mening toevoegt aan de discussie en hoe anderen ermee aan de haal kunnen gaan op manieren die ik niet voor ogen heb.

2 likes

Nou ik ben weer een beetje afgekoeld (hoe dan, het is fucking 40 graden) en heb het even teruggelezen. Maar @Chipss wordt nergens een racist genoemd? Ik zie dat niet. Er wordt alleen gereageerd op het belang van de demonstratie tegenover de coronacrisis en dat we het daar toch niet nog een keer over hoeven te hebben. Chipss zegt dan zelf dat ze een racist genoemd wordt en daar reageren mensen weer op. Maar niemand noemt je een racist. Dat doe je zelf. In je verdediging maak je dat ervan en dat is dan direct voldoende reden om niet meer te hoeven discussiëren. Want zoiets is bespottelijk.

Of lees ik ergens overheen ? Want laten we wel wezen: de mening dat de maatregelen strenger gehandhaafd hadden moeten worden maakt je geen racist.

7 likes

Ja nu je het zegt. Ik reageerde in ieder geval op het feit dat Chipss zei dat mensen haar een racist noemde/beschuldigden van racistisch gedrag maar ik heb niet ‘gecheckt’ of dat ook echt zo is. Ik wilde helpen, door te zeggen dat je daardoor niet meteen het forum hoeft te verlaten, maar misschien heb ik het daarom wel erger/onduidelijker gemaakt. In dat geval sorry!

Het is wel relevant, want dit topic heet ‘impopulaire mengen #2’ en mijn mening is, in dit forum, duidelijk eeeeerg impopulair. En daar was ik al een beetje bang voor (puur vanwege het onderwerp van deze demonstratie) en vandaar dat ik mijn mening hier plaatste. Maar ik heb noooooooooit gezegd dat ik tegen het protesteren zelf was (als er geen fucking virus was had ik MEE GEPROTESTEERD gaf ik later nog aan) en ik vind dat iedereen daar maar overheen zat te lezen.

Trouwens even voor iedereen, ik blijf bij mijn menig dat er te weinig geregeld was om de veiligheid te waarborgen voor de demonstranten en verdere kwetsbare in deze pandemie. Ik had mijn bericht precies het zelfde getypt als het zou gaan over een demonstratie met 5000 mensen tegen dierenleed - hoe trots ik ook zou zijn dat zoveel mensen in NL daarvoor bij elkaar zouden komen. En ik had ook precies het zelfde getypt bij een demonstratie met 5000 mensen tegen de uitleveringswet (Hongkong/China debat). Beide dingen die ik erg belangrijk vind… :roll_eyes:

@Banananana
Ik werd als eerste benaderd vanwege mijn “racisme” door @Daytona met haar plaatje (bericht #5397), geliked door 8 mensen. En dat plaatje had ze geplaatst nadat de discussie over mijn eerste bericht al was begonnen, dus ik trok het me persoonlijk aan. Ze zei ook in een ander bericht onderaan haar tekst “fucking white privilege”, maar dat heeft ze volgens mij weggehaald want ik zie het niet meer. Ik heb dat iig wel gelezen bij haar of iemand anders en dat nam ik mee in mijn reactie.

Ik reageerde toen alleen op @Daytona, bericht #5406, waarbij het duidelijk is dat ik me aangevallen voelde want ze gaf me het gevoel dat ik een racist ben (omdat op haar plaatje, laatste zin, staat: “je bent gewoon racistisch”).
Verder gaf ik aan dat ik sommige reacties van andere ver vond gaan.

Daarna zei @ezw “vermoeiend dat mensen die racistische dingen zeggen superbeledigd zijn als je ze een racist noemt. dat is wat racisme is, doe er wat aan dan.”. En zei @flwhrs dat ik mezelf in een slachtofferrol plaats.
En daardoor ging het verder over racisme.
Dus nee, ik ben er niet uit mezelf over begonnen en het is dus niet bespottelijk dat ik hierover ging discussiëren.

Anyway, dat ik zo snel voor racist (ook daarna) werd uitgescholden vind ik nog absurd. En sws dat ik zo ben aangevallen omdat ik het onveilig vind om zo’n grote groep mensen bij elkaar te zijn in deze tijd??? Bizar. En ik wil daarom weg van dit forum. Ik moet alleen helaas 3 dagen wachten voor mijn account verwijderd wordt (bedenktijd) en dit forum staat als mijn startpagina vandaar dat ik jullie berichten weer ging lezen :+1: Dat dit forum mijn startpagina is haal ik nu weg dus wees niet bang, ik ga niet 3 dagen lang dramatisch afscheid nemen voor aandacht of whatever. Maar moest hier wel ff op reageren.

5 likes

Maar nog heeft niemand je direct een racist genoemd. Er werden wat dingen aangehaald maar niemand heeft gezegd: chipss je bent een racist. Die handhaving en racisme hebben ook niks met elkaar te maken. Dat je je persoonlijk aangesproken voelt door plaatjes oid waar dat woord in genoemd kun je anderen niet kwalijk nemen. Wel een beetje white fragility.

Ik vind het heel jammer dat je het zo opgevat hebt en daardoor boos werd en het niet meer nodig vond te reflecteren op wat er nou werkelijk gebeurde. Dit was allemaal echt niet nodig geweest als je zelf niet zo vurig had gereageerd. Dit was een uitgelezen moment geweest even te zoeken naar bezinning met de reacties die kwamen en daarna te reageren. Of even terug te lezen want deze discussie, startende met jouw impopulaire mening, was al meerdere keren gevoerd vandaag.

17 likes

And thats on what? Periodt!

18 likes

Insert City Girls gif

2 likes

@Chipss
Misschien moet je het zo bekijken: als je echt begrijpt hoe belangrijk dat protest is, hoe urgent het is (daarom moet het nú!), dan ga je niet over de vorm liggen bakkeleien.

Ik behoor de hele coronacrisis al tot de coronapolitie, ik schaam me er totaal niet voor om mensen op de maatregelen te wijzen, dikke discussies al gehad, maar ik begrijp dondersgoed dat dit nu “even” zo moest. En werk zelf in de zorg, dus ik behoor tot de eersten die straks de klappen van een eventuele tweede piek gaan vangen, en ik kijk er niet naar uit.

Ja, het had beter voorbereid kunnen worden, maar het was mega korte termijn, de opkomst was onvoorspelbaar, en er is “een momentum” waarom het nú (gisteren dus) moet, je kunt dit niet over 1 of 2 weken doen.

We zullen nooit weten of zo’n bijeenkomst een piek veroorzaakt, je kunt dat nooit los trekken van de versoepelingen an sich. Ik denk wel dat de mensen die gisteren bij het protest waren hun gezondheid goed zullen monitoren en tijdig in isolatie zullen gaan, omdat dit waarschijnlijk voor hen ook onveilig voelde, die drukte, in tegenstelling tot de mensen die relaxt op een 1,5 meter terras zitten, dat voelt wel veilig.

Conclusie: als je echt begrijpt hoe urgent en relevant het protest is, doe je er alles aan om het om de inhoud te laten gaan en niet om de vorm, en jij deed precies het tegenovergestelde.

20 likes

:clap:t3::clap:t3::clap:t3::clap:t3:

5 likes

Ik probeer al een tijdje een berichtje te formuleren waarin ik kan overbrengen dat ik de discussie interessant vond om te lezen, dat ik beide kanten begrijp en dat ik hoop dat @Chipss gewoon blijft maar ik kom er niet helemaal uit, dus zet ik het maar gewoon zo neer.

7 likes

Ik vind het nu eigenlijk te koud buiten, zeker met de wind.

23 likes

Ik weet niet zo goed hoe ik hier naar moet kijken. Najib Amhali staat vandaag met een groot interview in de Volkskrant. Hij zegt (linkje naar nu.nl omdat iedereen dat kan lezen, Volkskrant zit achter betaalmuur) daarin o.a. dit: “Mijn zalen zijn voor 80 procent wit, dat heeft te maken met reserveren”, aldus Amhali. “Hollanders doen dat, Marokkanen of Surinamers bedenken een week van tevoren dat ze willen gaan. Ja, dan is het uitverkocht.”

Kan dit? Het gaat heel erg tegen mijn gevoel in om een hele groep zo weg te zetten. En dat hij daarmee impliciet een stereotypering als ‘luie Surinamer’ gebruikt. Of maak ik dat ervan en is dat precies de reden waarom dat soort uitspraken niet oké zijn, omdat bepaalde schadelijke stereotyperingen daarmee nieuw leven in wordt geblazen? Mag hij wel iets over Marokkanen zeggen omdat hij zelf een Marokkaanse Nederlander is? Zijn alleen de stereotyperingen over Marokkanen en Surinamers fout, maar over Nederlanders niet omdat dat geen onderdrukte groep is? En wat als er nu hypothetisch bv. een statistisch onderzoek aan ten grondslag ligt? Dat er onderzoek is gedaan onder zijn fans en wie er waarom wel en waarom niet een theaterkaartje koopt? Niet dat ik denk dat dat in dit geval zo is hoor. Maar hoe zou je het dan zeggen?

Ik merk dat ik gelijk aansla op dat citaat en denk: dat kan niet! En dat het vervolgens ook heel veel vragen oproept. Wanneer mag iets wel en wanneer niet? Ik hoop dat ik ze goed geformuleerd heb.

Ik denk dat het meer cultureel is. Er zijn genoeg ‘verkaaste’ Marokkaanse, Turkse en Surinaamse Nederlanders die wel vroeg zouden reserveren, maar het zit wel in de cultuur van sommige landen dat je met de dag leeft en niet maanden van tevoren een kaartje voor iets koopt. Ik denk dat dat niks met luiheid te maken heeft, maar correct me if I’m wrong.

9 likes

Ik denk dat het dilemma de bevolkingsgroepen/de landen zijn, waarvoor zijn die relevant? Waarom is het eigenlijk überhaupt een interessante vraag waarom een groot gedeelte van de zaal bij Najib wit is? Ik krijg het niet duidelijk verwoord, maar in Nederland is inderdaad een enorme reserveer nu cultuur en weinig plaats voor spontane acties als je Bekende artiesten wilt zien of op Bekende locaties wilt eten/overnachten of weet ik het

Ik denk inderdaad ook niet dat hij lui bedoelt, maar spontaan. Carpe diem zeg maar.

2 likes

Ik denk dat je er te veel inleest.

Hij ziet dat zo, is niks mis mee. Denk dat je er nu zelf een soort problematische stelling van maakt. Nederlands zijn nou eenmaal meer dan gemiddeld mensen die een DATUMPRIKKER sturen voor een event over 6 maanden, dat anderen dat niet doen wil niet zeggen dat hij ze lui noemt.

14 likes

Ik reageer op Leeuwenhart, maar bedoel eigenlijk @iedereen

Ja, het is ook juist op deze dagen dat ik hyperbewust ook mijn eigen denkpatronen probeer te ontrafelen. Misschien iets té veel inderdaad. Anyhow: met zoiets benoemen wat in de cultuur zit, maak je dus geen grove fout.

1 like

Ja, precies! Ik heb 'm door denk ik.

Ik was ondertussen ook dit artikel aan het lezen over de VIVA-rellen destijds. Deze zin triggerde die vragen bij mij: “Het is nou eenmaal racistisch om een groep van miljoenen mensen te reduceren tot een cliché dat is opgelegd door een dominante groep, om die andere groep te marginaliseren en daarmee onrecht te rechtvaardigen, zoals het verhandelen van diezelfde mensen.”