Impopulaire meningen #2

Ik ben zelf niet gelovig (ook niet gedoopt), maar heb vroeger wel meegemaakt dat ik dan als enige zou moeten blijven zitten. Nu doe ik dat gewoon (zijn ook meer mensen die blijven zitten), maar vroeger ging ik dan wel eens gewoon mee naar voren.

Als kind een enkele keer in de kerk met familie snapte ik er niks van en ik dacht ‘o jamjam een snack’. Zat ik daar met dat gore eetpapier in mijn mond van

38 likes

Dat dan bleef vastplakken aan je gehemelte en dat ik de halve kerkdienst bezig was dat ding los te peuteren.

3 likes

Hahahaha omg, ik vroeg altijd aan mijn moeder wanneer ik het “zachtjes” mocht doorslikken. Dan was die hele hostie al bijna gesmolten aan mijn gehemelte. ZO vies vond ik het. BAH

2 likes

Dit had ik toen ik mn hostie in de wijn doopte als kind. Want dat zag ik iemand anders doen…

4 likes

Ik heb nog nooit een kerkdienst bijgewoond geloof ik. Maar ik heb weleens een hostie gegeten bij een neppe kerkdienst in een toneelstuk :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Dit wist ik vroeger nooit dus ik ging altijd gewoon mee. Ik ben ook de enige in mijn hele familie die niet Rooms Katholiek is. Dus ik volgde gewoon de rest.

1 like

Hahaha ik weet nog dat vroeger op de basisschool was het echt een soort feest (vooral fijne onderbreking van die saaie kerkdienst denk ik) als je een hostie mocht halen. Laatst had ik een begrafenis en haalde ik na jaren weer eens zo’n ding en dacht ik achteraf oh dit had ik liever overgeslagen, zo’n droog ding :cry:

3 likes

Hahahaha ik snapte er niks van (wist ook niet wat het betekende natuurlijk) en ik weet nog dat ik om me heen keek van, vinden deze mensen dit lekker? What is going on?? Dan kwam de verhelderende uitleg, ‘nee dit eten we niet omdat het lekker is, het is het lichaam van Jezus :slightly_smiling_face:’. Ik, 8:

48 likes

Wow ik had geen idee dat dat niet hoort!

1 like

Hostie was het lievelingseten van jezus hoor. Hij had alleen een beetje curry op z’n minst nog wel gewaardeerd.
:unamused:

7 likes

Ik moet echt zo hard lachen om die hostieverhalen. Ik studeer nu om dominee te worden en ik vergeet soms hoe raar kerkgebruiken zijn voor mensen die niet geloven.
(Ik vind hosties ook niet lekker trouwens, maar het gebruik heeft voor mij wel een bijzondere waarde, dus ik zou het niet willen missen)

17 likes

Doen protestanten het ook? Ik dacht altijd dat het precies zo’n verschil was tussen protestant en katholiek! (tenminste ik herinner me uit een ver verleden toen ik geschiedenis studeerde dat protestanten niet in de verandering van het lichaam van Jezus in brood oid geloven, transnogiets).

Zeg ik liever niet ivm anonimiteit. Juist omdat de studie maar op een paar plekken is, en zo klein is :slight_smile:

1 like

Transsubstantiatie. We hebben niet precies hetzelfde gebruik, en inderdaad de betekenis die eraan gegeven wordt is anders. Maar wij kennen wel het avondmaal, dus dat is ook met brood/cracker/iets en wijn. Wij doen dat om het lijden van Jezus te gedenken, en niet omdat Hij letterlijk in het brood zou zitten. Is inderdaad een groot verschil, maar in de gebruiken zelf zou je dat niet duidelijk kunnen zien.

7 likes

Interessant! Nu je het zegt herinner ik me inderdaad dat er verschil is in geloven dat het daadwerkelijk het lichaam is en het meer symbolische gebruik. Leuk dat je die opleiding doet :slight_smile: Toen ik studeerde heb ik een tijdje als bijvak Hebreeuws gevolgd, en dat werd alleen aan de theologiestudenten gegeven dus toen kwam ik bij hen in de klas. Ik vond het super leuk om van hen te horen wat ze allemaal leerden en wat ze ermee wilden doen later (best veel van de vrouwelijke studenten wilden ook dominee worden).

4 likes

Ah leuk! Ja, Hebreeuws heb ik ook nog. Wat voor studie heb je gevolgd dat je dat als vak deed?
Er komen inderdaad steeds meer vrouwen, al is het nog weinig. Het blijft toch wel echt een obstakel om vrouw te zijn, hoe naar ik het ook vind om toe te geven. Ik zit maar met twee andere meiden in de klas en de rest is allemaal man. Heel veel van hen zijn er ook op tegen dat ik dominee wil worden. Maar goed, je moet ook wel tegen een stootje kunnen in je beroep later, dus het is een goede oefening.

7 likes

Geschiedenis! Verder vond ik Grieks altijd leuk op de middelbare school en had ik wel weer zin om zo’n oude taal te leren. Het werd overigens na een semester te zwaar om bij de rest van mijn vakken te doen dus helaas heb ik het niet echt geleerd. Ik kan het alfabet nog een beetje hahaha.

1 like

Interessant! Wel echt respect voor je dat je Hebreeuws erbij hebt gedaan naast je studie. Het is echt moeilijk!

1 like

Omg Kun je hier niet een topic over openen? Ik denk dat ik vrij streng rooms katholiek ben opgevoed maar heb weinig vergelijkingsmateriaal etc. Wat bijzonder dat je dat doet! Heb nu al enorm veel vragen

1 like