Impopulaire meningen #4

Ik heb daar nog veel meer vragen bij. Telt een lang essay wel? Als hoeveel boeken telt een omnibus? En als je het leest op een e-reader? Of ipad? Waarom een kort boek wel en een lang artikel niet? En fictie/non-fictie hoe zit dat? Waarom eigenlijk het aantal kaften (dus 2 per boek) en niet het aantal bladzijden? Een boek van 100 blz telt dus even zwaar als eentje van 1000 blz.

Allemaal vragen waar ik mijn hoofd te veel over breek dus mijn impopulaire mening is dat ik reading challenges uberhaupt stom vind.

Edit: hoef geen antwoorden op die vragen he, mijn punt is juist dat het allemaal arbritrair is enzo

12 likes

Heb je ook zeker een goed punt, want uiteindelijk moet lezen gewoon leuk zijn en hoef je sowieso niet overal een doel aan te stellen.

En afhankelijk van waar je je Reading challenges doet kan je volgens mij volledig customisen naar alle vragen die je stelt zodat het helemaal binnen je eigen lees-snobisme past hahaha.

2 likes

Alles wat je leest is goed. Zo lang je maar niet permanent stopt met lezen. Strips kun je lezen, Wikipedia pagina’s ook, audioboeken horen er ook bij…,Stop gate keeping lezen. :clap:

39 likes

Nou ja een audioboek luister je natuurlijk. Je hebt op school toch ook lees en luisterexamens. Heeft toch niet zoveel met gatekeeping te maken maar meer met wat het feitelijk is

6 likes

Ik vind zelf het doel van het lezen (informatie opdoen of ontspanning) belangrijker dan het medium waarmee je het doet. Sommige mensen kunnen juist veel beter leren door te luisteren en anderen leren weer uit een boek.

Je hebt gelijk dat er verschil zit in de definities hoor haha.

7 likes

Ze proberen wel om boeken gelijk te trekken met series. Niet op het forum, maar op boekenblogs enzo. Naast bingwatchen is er nu ook bingreading, las ik laatst. Eh doe gewoon niet.

3 likes

Dat wordt dan juist weer als een productieve maand gezien :joy:

5 likes

Ik heb zelf zo’n challenge ingesteld omdat ik erg van lezen houd, maar veel vaker ga Netflixen/doelloos surfen op het internet (en daar haal ik veel minder voldoening, ontspanning en plezier uit, maar is erg verslavend helaas). Een challenge met deadline helpt me dan als duwtje in de rug om toch vaker een boek op te pakken, en ik ben daar achteraf altijd veel meer content mee dan met het zoveelste filmpje op YouTube! Het heeft voor mij niet zoveel met de challenge zelf te maken en als ik het gekozen aantal niet haal maakt dat ook niet uit. Soms heb ik even een reminder nodig dat ik lezen leuk vind en die challenge is dat voor mij.

23 likes

Toch is het niet zo eenduidig. Een luisterboek is alsnog schrijftaal alleen dan voorgelezen, terwijl een luistertoets of serie meer draait om spreektaal. Dat loopt wel door elkaar heen natuurlijk, maar leerlingen met dyslexie die hun leestoetsen voorgelezen krijgen met spraaksynthese maken niet opeens een luistertoets.

5 likes

Je vindt toch niet echt dat lezen en netflixen hetzelfde zijn? Ik hoor dat alleen mensen zeggen die nooit lezen (en die neem ik niet serieus)

11 likes

Ja, dat is ook waar. Ik zat er net weer over na te denken en toen bedacht ik me idd dat het onderscheid niet zo duidelijk is. Gek eigenlijk, zo’n tussenvorm

3 likes

Ik probeerde laatst Dark te kijken, maar dat was echt net zo ingewikkeld als Lord of The Rings, snapte er helemaal geen kut van.

6 likes

De boeken bedoel ik dan hè.

Omdat Tolkien hele lange zinnen gebruikt, elk karakter de zoon is van blabla, zoon van blablbla, 300 details over de geschiedenis van een volk aan de hand van een zwaard, 74 pagina’s verder staan ze dan nog steeds in de hal.

Duurt echt lang om dat te lezen

39 likes

Ik vind het ook stom dat ‘netflixen’ door zo veel mensen per definitie gelijk wordt gesteld aan ‘lui op de bank of in bed hangen en niks nuttigs doen’ want dat lijkt me idd helemaal afhangen van wat voor films/series je kijkt.
(Nog los van het punt dat luieren óók mag, maar even ter onderstreping van je punt dat ‘serie kijken’ ook inspannend en intellectueel uitdagend en leerzaam kan zijn)

12 likes

Ja maar toch voelt het voor mij wel anders. Denk ook omdat als ik lees ik echt met mijn aandacht erbij ben en meer tot ontspanning kom en bij Netflix vaker mezelf erop betrap mijn telefoon erbij te pakken, het minder goed opsla etc

4 likes

Ik heb dit ook en vind het wel heel vervelend. Ik vind namelijk veel podcasts echt interessant en ben nu al 500 jaar bezig met 1 audioboek, die ook nog eens leuk is ingesproken. Maar na 5 minuten of eerder zelfs is het alsof ik ‘vergeet’ dat ik aan het luisteren ben?? Zit ik opeens middenin een gedachtenstorm en hoor ik ineens ‘Chapter 18’, terwijl ik voor mn gevoel nog was bij 4.

Weet ook niet echt of je dat kan trainen, want heb het ook vaak bij films. Lezen word ik ook snel afgeleid, maar als ik er eenmaal in zit lukt het wel. Dus tips zijn welkom.

5 likes

Ik vind het heel validistisch om te zeggen dat een boek luisteren niet telt.
Zoals er nu al zat mensen aangeven dat een boek luisteren voor hen qua focus te lastig is, zijn er ook genoeg mensen voor wie een boek lezen te lastig is (bv dyslexie, lettergrootte, inspanning die 't vraagt). Bij mij duurt een boek luisteren ook dubbel zo lang als een boek lezen, en dat is nog zonder het constante terugspoelen omdat m’n focus weer weg was.

11 likes

Nouja ik zeg toch alleen dat ik het een validistische mening vind? En ik benoem het ook omdat ik zelf luisterboeken ook nooit vond tellen als lezen (net zoals kinderboeken, romans en andere simpele boeken), tot ik dus door had dat dat nergens op sloeg.

4 likes

zo ja, de Hobbit was een van de taaiste dunne boeken die ik gelezen heb. Was wel doorbijten om daar doorheen te komen

2 likes

Hoe zien die laadbalkjes eruit?

1 like