Ik heb de achternaam van mijn moeder. Heerlijk.
Je achternaam wijzigt officieel niet als je na trouwen / geregistreerd partnerschap ervoor kiest om de naam van je partner te gebruiken.
Bij de overheid sta je gewoon geregistreerd met de achternaam die je bij geboorte hebt gekregen, alleen je naamgebruik wijzigt als je daarvoor kiest (wat inhoudt dat overheidsinstellingen bij het sturen van brieven naar de persoonsgegevens van je (ex)partners gaan om het juiste naamgebruik te achterhalen).
Precies dit, je blijft in NL sowieso altijd je meisjesnaam houden dus ik snap ze commotie nooit zo.
Ik heb de achternaam van mn man āovergenomenā maar wordt alsnog bijna bij alle overheidsinstanties e.d. met meisjesnaam aangesproken, dan denk ik ook ja daar wilde ik juist vanaf want moeilijke naam voor NL.
Ik vind dubbele achternamen eigenlijk wel cool, maar dan niet alleen voor de vrouw maar ook voor de man en eventuele kinderen. In Spanje en Portugal heeft iedereen een dubbele achternaam en ik vind spaanse achternamen sowieso wel tof.
Dus misschien moet ik maar trouwen met een Spanjaard en in in Spanje kinderen krijgen.
Edit: ohja bij huwelijk verandert je eigen achternaam dus niet, die is altijd een combi van de naam van je vader en moeder. Maar kinderen krijgen dan dus ook jouw naam mee.
Het verschil is dat de achternamen daar wel een mooie exotische klank hebben en het hier dan een verzameling van Jansen, Pietersen en de Vries wordt
Omdat ik het prettiger vind dezelfde naam te hebben in mijn paspoort als mijn kinderen.
Dit kan dus nooit in Nederland. Op je paspoort of ID blijft altijd je meisjesnaam.
Je meisjesnaam blijft staan als achternaam en je kan echtgenoot van of partner van met bijbehorende achternaam erbij laten zetten.
Ja klopt. Ik ben daarom nog steeds op zoek naar een Spaanse Don Juan of Italiaanse Casanova. Mocht je tips hebben, let me know
Die komt dan toch op de achterkant als zijnde e/v?
Staat onder je eigen naam dan ja
Ik zie het idd ook bij een aantal studiegenoten en collegaās als ze trouwen. Van dezelfde leeftijd en best ālinkseā mensen (wat dat mag betekenen). En dan ben ik iedere keer een beetje teleurgesteld van; huh jij ook dus zo burgerlijk?
Heel vreemd
Volgens mij onder je eigen naam, dit is het voorbeeld van de overheid:
Maar geen idee hoe actueel dit voorbeeld is. Ik zie wekelijks identificatiedocumenten van mensen en kom 't eigenlijk bijna nooit tegen (zie ook meer mannen dan vrouwen).
Ja dit vond ik bij Tina Turner (gelet op huwelijk met Ike) ook altijd opvallend maar iemand hier gaf aan dat dit vrij gebruikelijk is in US. Plus het is de naam waaronder ze bekend is geworden etc
Wat is specimen toch een raar woord
@Scorpiovibes Tina Turner is inderdaad haar artiestennaam. Tina allitereerde mooi met de achternaam van haar man, die ze dus had aangenomen. Maar eigenlijk heet ze Anna Mae.
En bij de rechtszaak van echtscheiding wilde ze niets, behalve haar artiestennaam houden. Daarmee was ze natuurlijk al bekend geworden.
Ik krijg er altijd sperma associaties bij en ik weet niet waarom
Oh ik dacht dat het bij mān moeder op de achterkant staat, maar misschien iets deze recenter!
Angela Merkel heeft ook de achternaam van haar ex-man meneer Merkel.
Ze is al lang hertrouwd maar heeft die naam behouden.
Ziet er inderdaad zo uit nog, zo heb ik het ook.
Mijn man voert mijn achternaam niet maar heeft wel e/v in zijn paspoort laten zetten met mijn achternaam.
Wat betreft het gebruik van de achternaam van je ex;
In NL verandert je naam niet, je mag de achternaam van je partner slechts voeren.
In bijvoorbeeld Duitsland was het in ieder geval nog enkele jaren geleden zo dat je, als je eenmaal de naam van je partner hebt aangenomen, afstand doet van je geboortenaam. Die krijg je niet automatisch terug als je scheidt. Wellicht geldt dat in meer landen.
CarriĆØretechnisch kan het ook aantrekkelijker zijn om de achternaam van je ex te blijven voeren.
Ik ken twee mannen die dat hebben gedaan en over hen wordt vaak gezegd dat ze daardoor onder de plak zouden zitten bij hun vrouwen. Het is zó kut.
Ja sterker nog, ze is getrouwd met een Zwitser. Volgens mij noemt ze zich privƩ Anna Mae Bach.
Hoe ze ook heet, ze blijft altijd hip.
Edit:
Ik wil er ook zo uit zien als ik 70 ben: