Ik heb dit geleerd na een eetstoornis. In mijn geval ging het vooral om regels rondom eten en verboden voedingsgroepen loslaten, leren luisteren naar de behoefte van je lichaam in plaats van een strak eetschema en dus ook soms een maaltijdmoment overslaan of een groter maaltijdmoment hebben zonder dat exact zo plannen. Aanvoelen wanneer je vol zit, of juist op dat moment iets extra’s kunnen nemen omdat het lekker is. En bv ook merken dat je na een week pizza, zin hebt in broccoli en daarop durven vertrouwen. Ik denk dat ik zonder eetstoornis verleden dat onderscheid intuitief eten (leren) vs gewoon eten ook niet zo had kunnen maken overigens. Voor mij is intuitief eten dat ik exact neem waar ik zin in heb, op het moment dat ik er zin in heb, in de hoeveelheid waar ik zin in heb.
Heel lastig uitleggen haha, maar ik merk ook dat ik me nu totaal niet meer kan indenken dat ik ooit niet wilde/durfde te eten en hoe dat is ontstaan en hoe dat voelde, dus misschien is het voor mensen die in meer of mindere mate altijd al onbewust intuitief eten hetzelfde zodra je gaat nadenken over hoe anderen dat leren.