Dat denk ik, dat staat er.
Er zijn gemiddeld 1.3miljoen treinreizen per dag, dus 475miljoen per jaar. De NS had in het meest recente rapport dat ik makkelijk kan vinden 2661miljoen euro inkomsten uit kaartverkoop, dus gemiddeld €5,60 per reis.
Ik denk dat €0,10 korting op je reis echt niet goedmaakt dat je elke dag moet staan, welke korting zou dat wel zijn voor jou?
Laten we zeggen dat halveren van de prijs misschien genoeg zou zijn? Dan moet er dus ruim een miljard subsidie bijkomen. Dat vind ik heel veel geld voor een heel klein deel van de bevolking dat er gebruik van maakt.
En over rendabel zijn buiten de hyperspits, ik kan dat inderdaad niet hard maken. Je zou de bezettingsgraad moeten weten op het moment dat de tweede klas precies vol zit om te weten of het rendabel is. Die kan ik niet vinden. Ik denk alleen zelf dat de NS dat rekensommetje allang gedaan heeft en als commercieel bedrijf niet iets in stand houdt omdat een enkeling graag de snob uithangt, ik denk dat het geld oplevert en dat ze het anders niet zouden doen.