Amsterdammers zijn dan ook een apart volk hè
Je bent absoluut niet de enige!
Ik ook haha. Ik ben sowieso nooit cool geweest dus lijkt me in mijn geval een beetje kansloos om daar nu ineens mee te willen beginnen dmv andere scheidingen en emojis (ja dit was expres )
Wat is een gesjeesde puber?
Een puber die minstens 30 km/pu rijdt
Sjezende puber dan denk ik
Ik vind eerste klas reizen in de trein echt onnodig, stom en verspilling van al die ruimte gewoon gelijk trekken allemaal
Ik denk dat dit heel populair is hier. Maar vind het ook bizar dat zoiets nog bestaat in 2022, we hebben hier toch geen kastenstelsel ofzo doe ff normaal, je krijgt geen cooties van minder rijke mensen hoor
Ja tientallen mensen hutjemutje en dan allemaal coupes waar misschien vier mensen in zitten. Zeker tijdens en ook na corona vind ik het een achterhaald idee.
Het is voor werk wel echt heel chill, meer ruimte, maar vooral stopcontacten!
Daar gaat het toch niet om, een klassestelsel. Dat is wel lekker overdreven gelijk (ken iig niemand die daarom 1e klasse reist)
Ik reis privé tweede klasse, en voor werk eerste klasse zodat ik m’n twee uur reistijd per dag kan gebruiken om te werken. In de eerste klasse is er eigenlijk altijd plek om te zitten en in de tweede zelden-nooit. Zou het persoonlijk prima vinden om meer te betalen voor een gereserveerde zitplek en dan geen verschil meer in 1e/2e klasse.
maar arme mensen moeten ook werken in de trein
Gewoon naast de stilte en lounge coupé een kantoor coupé
Ja denk dat mensen die het niet kunnen betalen of krijgen van hun werkgever ook fijn zouden vinden om te kunnen zitten en werken in de trein zoals @Enthusiasm al zegt. Doen alsof het niks met klasse te maken is ook wel oblivious. Het hele punt is dat iedereen wel rustig zou willen kunnen zitten in de trein en niet alleen mensen die zo geprivilegieerd zijn dat ze daar extra voor kunnen betalen (of hun baas).
Overigens @panorama zag ik je reactie en vind zoiets wel echt een uitzondering (al vind ik eigenlijk dat er gewoon rustige en prikkelarme coupes zouden moeten zijn voor dezelfde prijs zodat het ov voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is!).
Nee dat snap ik, en bedoelde ik ook idd. Dit vind ik precies een reden eigenlijk dat 1e klas weg moet, zodat er ruimte is om het voor andere mensen op andere manieren toegankelijker te maken (zonder extra kosten). Vind het onterecht dat je daar extra voor zou moeten betalen
Ik zie ook heel veel mensen op de snelweg ‘s ochtends die uit hun Opel Corsa uit ‘92 rammelen en die het heel fijn zouden vinden als ze in de Jaguar naast hen konden rijden, maar dat kunnen ze niet betalen. Of fietsers die met hun roestbarrel tegen de brug op zwoegen en jaloers kijken naar de elektrische fiets die voorbij zoeft, maar waarvoor hun baas geen geld uittrekt.
Er zijn verschillen in de wereld en die zijn heel vaak gerelateerd aan hoeveel geld je hebt. Ik vind het een beetje neigen naar communisme dat je niet meer zou mogen betalen voor extra luxe?
In een staatsgefinancierd bedrijf voor publiek (!) transport vind ik dat onzin idd. Op de snelweg betaal je ook niet extra voor je eigen rustige rijstrook. Het equivalent van de jaguar vind ik eerder je eigen privejet
En dat er metersssss ruimte bezet wordt gehouden voor die 5 mensen die eerste klas (kunnen) reizen . Is openbaar vervoer he
@Merel hebben die een eigen rijbaan
Pas als je in de tweede klas niet meer mee kan reizen gaat de eerste klas ten koste van de rest lijkt me. Uiteindelijk komt iedereen in die trein op exact hetzelfde moment op dezelfde bestemming aan, alleen de ervaren kwaliteit van de reis zal anders zijn.
Ik reis niet zoveel met de trein, dus ik heb geen flauw idee hoe vaak het voorkomt dat er mensen achterblijven op stations?
En @Lemongrab misschien heb ik het mis hoor, maar de NS is toch al sinds ergens in de jaren ‘90 geprivatiseerd? ‘Gewoon’ een commercieel bedrijf.
Is toch niet alleen de NS? Volgens mij hebben alle trein bedrijven (ah wat irritant, zit al de hele tijd met m’n duim boven mm toetsenbord maar kom niet op het juiste woord) een eerste klas? Ik reis al jaren niet meer met de trein dus geen idee hoe dat zit. Vind eerste klas ook bullshit maar niet iets om af te schaffen. Als mensen daar hun geld aan uit willen geven vind ik het prima.