Impopulaire meningen #4

Kinky hoor

2 likes

Dat is het toch eigenlijk al? Wie gaat er voor z’n plezier naar Urk?

2 likes

Ik vind de prijzen van de trein hier in NL echt niet normaal. Mijn moeder was laatst in Portugal, paar uurtjes met de trein, paar euro. Ik reis niet zoveel meer met de trein dus heb geen kortingskaart meer. Maar ik was vorige week 40 euro kwijt voor een retourtje van een rit van een uur en kwartier. Schrok me dood. Ze willen dat meer mensen met het openbaar vervoer gaan, maar dit wordt toch echt totaaaal niet gestimuleerd zo.

29 likes

Lekker vermaak, leed van armere mensen :smiling_imp:

28 likes

Het handige is dat je mensen die nogal erg hangen aan de luxe van de eerste klas er wel direct eruit pikt. Die maken namelijk Ɣltijd selfies van zichzelf waarop je precies kan zien waar ze zitten.

5 likes

Wat is de relevantie in deze discussie? Waarom eerst die drogreden erin gooien om mij te diskwalificeren voordat je ook maar 1 inhoudelijk woord typt?
Ik vind discussiƫren vermakelijk, jij vindt het blijkbaar vermakelijk om mensen de mond te snoeren, dat staat een eerlijke/interessante discussie in de weg, dus dat vind ik dan weer niet zo leuk.

14 likes

Overigens is in Luxemburg het volledige OV GRATIS :clap:

31 likes

Weet je waar ik t aller gelukkigst van word. Dat je dan op zon balkon staat ( zo heet dat toch). Ik noem het ook graag 3e klas. En dat je dan allemaal op elkaar geplakt staat. En dat je dan een scherpe bocht door gaat en dat je dan je vast grijpt aan iemand die je niet kent. Echt genieten gewoon.

35 likes

Ja je wil er niet heen en de rest van het land is ook niet te betalen maar dat terzijde

8 likes

Heerlijk om op zo’n trapje te zitten als je in zo’n trein zit dat een onder- en bovenverdieping heeft. En de onderste voelt altijd alsof je in een soort rijdende kelder zit.

5 likes

Ik houd er over op met jou, ik kan het nooit goed doen, want in jouw hoofd ben ik een rijke snob en die mogen geen meningen hebben over iets anders dan kaviaar en Jaguars. Dus mijn mening dat betalen voor luxe moet kunnen bestaan in een wereld waarin dat niet ten koste gaat van de primaire dienst (want nog niemand heeft me kunnen zeggen dat er regelmatig reizigers op stations achterblijven) mag niet bestaan, einde inhoudelijke discussie.
Dat dat een gigantische drogreden is maakt jou niet uit.

12 likes

Ik heb ruim 3000 posts hier, dat jij je alleen de paar posts kan herinneren die jouw beeld van mij bevestigen zegt denk ik meer over jou dan over de dingen waar ik een mening over heb en/of ventileer.

5 likes

Ik vind de 1e en de 2e klas allebei kut. Doe mij maar de jaguar

70 likes

Als iemand hier bekend staat als een snob dan ben jij het wel :joy:

10 likes

Nee, de trein tussen Leiden - Woerden en Utrecht - Amsterdam reed vroeger wel eens niet omdat hij te vol was. Werd er gewoon omgeroepen dat ze pas gingen rijden als er mensen uit gingen, nou succes daarmee. Idk of dat nog zo is.

13 likes

Ja ik heb dit laatst nog een keer gehad tussen Amsterdam en Rotterdam. Dus het gebeurt nog steeds!

4 likes

punt is ook dat een 1e klas helemaal niet rendabel is. Ooit had zo“n columnist dit uitgezocht. Maar er is een grote lobby beweging die de 1e klas suppoort. Dus in zekere zin is het wel degelijk klasseverschil
Betaalt de eersteklasreiziger in verhouding niet een beetje te weinig? (volkskrant.nl)

7 likes

Ok inhoudelijk dan, is de primaire dienst het vervoer of de zitplaats?
Ik vind dat de primaire dienst het vervoer is (en dat vind de NS zelf geloof ik ook, want ze vermelden heel vaak expliciet dat een vervoersbewijs geen plaatsbewijs is). En daarom vind ik ook dat zolang iedereen in de trein past de eerste klas niet ā€˜afsnoept’ van de primaire dienst van de rest (wel van de kwaliteit!).

Volgende vraag: is de prijs-kwaliteit goed? Blijkbaar niet. Kunnen we iets aan veranderen door de prijs te verlagen of de kwaliteit te verhogen.
Zou er een markt bestaan voor een derde klasse? Waar je gegarandeerd moet staan tegen een zweetoksel aan voor een fractie van de prijs? Ik zou er persoonlijk niet in geĆÆnteresseerd zijn.
Zou de overheid meer subsidie moeten uitdelen om de treinkaartjes goedkoper te maken? Daar zijn ze juist mee gestopt een paar decennia geleden en de NS moet zelf z’n broek ophouden. Ik ben er zelf niet erg voor, omdat het denk ik een enorm bedrag moet zijn om enig effect op de gemiddelde portemonnee te hebben (een treinkaartje dat 10 cent goedkoper wordt voel je niet echt en geeft denk ik onvoldoende verbetering van de prijs-kwaliteitverhouding) en ik denk dat de Nederlandse overheid dat geld niet heeft en op andere manieren effectiever bij mensen terecht kan laten komen.
De slechte kwaliteit zit blijkbaar vooral in plaatsgebrek. Als de eerste klas verdwijnt los je mogelijk een klein deel van de problemen op (er hoeven heel iets minder mensen op de trap te zitten), maar lang niet alles (zoveel van die coupes zijn er nou ook weer niet). Is dat dan de meest zinnige interventie? Ik denk het niet.
Ik denk namelijk dat de eerste klas de NS ook heel veel geld oplevert, omdat het mensen aantrekt die meer betalen en anders niet met de trein zouden gaan. Als ze die reizigers niet meer hebben (want die gaan dan in de jaguar zitten, om in het thema te blijven) blijft er nog minder geld over voor investeringen in de kwaliteit van de rest van de trein/het vervoer. Ik zie nu net dat volkskrant-artikel waarin staat dat het niet rendabel is, maar dat gaat wel alleen over de ā€˜hyperspits’, ik denk dat buiten die korte momenten de eerste klas wel geld oplevert.

8 likes

Ik wil hierover mn zegje doen. Ik reis op sommige dagen 2x in de spits dus sochtends en savonds. Dan sta ik soms wel eens. En dan reis is savonds nog een x en dan is er ineens een hele lange trein… ik snap daar de logica nog steeds niet van.

3 likes

Ryanair is jaloers…

1 like