Impopulaire meningen #4

Wat kut! Ik heb dit regelmatig gehad met de snelbus in het noorden van het land. Dan is het echt vechten om een plek in de volgende bus. Met de trein nog nooit gehad gelukkig. Het moeten dan ook echt wel heel veel mensen zijn als ze niet rijden dan. Heb je enig idee bij hoeveel teveel ze dit doen? Zul je trouwens zien dat dit de eerst volgende treinreis ik niet mee kan, haha.

€9 per maand hè, niet voor de hele zomer. En niet in Intercity’s of internationale treinen, dus als je voor die €9 ergens heen wilt ben je duizend uur onderweg. Maar alsnog heel chill natuurlijk :grin:

5 likes

Dat denk ik, dat staat er.
Er zijn gemiddeld 1.3miljoen treinreizen per dag, dus 475miljoen per jaar. De NS had in het meest recente rapport dat ik makkelijk kan vinden 2661miljoen euro inkomsten uit kaartverkoop, dus gemiddeld €5,60 per reis.
Ik denk dat €0,10 korting op je reis echt niet goedmaakt dat je elke dag moet staan, welke korting zou dat wel zijn voor jou?
Laten we zeggen dat halveren van de prijs misschien genoeg zou zijn? Dan moet er dus ruim een miljard subsidie bijkomen. Dat vind ik heel veel geld voor een heel klein deel van de bevolking dat er gebruik van maakt.

En over rendabel zijn buiten de hyperspits, ik kan dat inderdaad niet hard maken. Je zou de bezettingsgraad moeten weten op het moment dat de tweede klas precies vol zit om te weten of het rendabel is. Die kan ik niet vinden. Ik denk alleen zelf dat de NS dat rekensommetje allang gedaan heeft en als commercieel bedrijf niet iets in stand houdt omdat een enkeling graag de snob uithangt, ik denk dat het geld oplevert en dat ze het anders niet zouden doen.

6 likes

Het noorden is zo slecht te bereiken. Voor zulke enorme bedragen moet je reizen.

Er kwamen laatst bijvoorbeeld geen vervangende bussen opdagen en moest iedereen via een andere provincie reizen om het midden toe te gaan. Het was echt idioot.

Voor sommigen is dit het enige mogelijke vorm van vervoer. Laten die we die geen poot uittrekken of achterlaten in de regen op het station a.u.b.

Toevallig nu net. Heuj, de ellende voor treinreizigers is weer AAN! Geen treinen tussen Meppel en Zwolle Dit gebeurt meerdere keren per week.

8 likes

Ook geldig in trams, metro’s en bussen?

2 likes

Wat gebeurt hier allemaal :rofl:

38 likes

Het openbaar vervoer is hier duurder dan een enkeltje naar Spanje met de vliegtuig :exploding_head:.
Ik wilde laatst ook naar Amsterdam, nou ik zou meer dan 44 euro betalen heen en terug :sob:, laat dan maar zitten.

9 likes

Ja klopt is echt belachelijk! Laatst zag ik nog een meme over dat de automolisfen om moesten rijden naar Amsterdam (oid) en dat was huilon. Met de trein is dat altijd een dikke absurde omweg. Het is echt jammer dat een auto nog duurder is dan het ov, anders was de keuze snel gemaakt.

Ik vraag mij ook echt af of die sneltrein Amsterdam - Groningen er ooit van komt.

@Merel ik dnek zelfs dat als de huidige benzineprijzen aan gaan houden, mensen hun auto weg gaan doen en met het ov gaan reizen. Waarvan de vraag is hoe dat ooit gaat passen.

2 likes

Mijn impopulaire mening

9 likes

Jazeker! Ik maak er ook zeker gretig gebruik van, lekker uitstapjes naar Brandenburg enzo :ok_hand:t3:

3 likes

Wat een luxe! Er is nu weer een discussie gaande om door land op te offeren in het noorden voor huizen deze treinverbinding eindelijk eens tr maken. Nou nu zijn die huizen heus nodig maar ik vind deze redenatie zo stom. Het noorden is dan ineens wel interessant terwijl er wordt al jaren om dit traject gevraagd en elke keer komt die niet. Ik geloof er dus ook niks van dat als er huizen komen dat traject ook komt. Is gewoon een zoethoudertje.

4 likes

Ohja can’t relate, ik ga altijd met de jag

2 likes

Impopulaire mening (denk ik? Het woord wordt in deze discussie zo vies gebruikt): ik vind in zoverre ik het kan inschatten communisme best een goede manier om een land te leiden (zonder werkkampen, dictators die roet in het eten gooien etc)

Ik weet niet of dat heel naïef van me is of niet

16 likes

Dat is inderdaad niet mijn eerste invalshoek, maar je hebt gelijk, het is geen pure commercie.
Om eerlijk te vergelijken met andere landen moet je wel ook de dekking etc. meenemen, Nederland heeft dacht ik de drukste sporen van Europa, en er zijn maar weinig plekken waar de dekking echt slecht is (zo zijn er voor zover ik weet geen stations waar minder dan 1x/uur gestopt wordt overdag). Ik heb vroeger veel door Duitsland getreind en daar had je regelmatig trajecten waar dan maar 1x in de 6 uur een trein kwam of iets in die richting (anekdotisch, drogreden, ik weet het). Dat maakt de zaak natuurlijk wel goedkoper, maar niet beter.

1 like

Zondagavond Zwolle-Groningen :skull::skull::skull:

Alleen dat stuk al is voor mij de 6 euro extra in de maand waard voor een 1e klas weekend vrij abonnement (37 ipv 31 euro).

8 likes

Het idee is in de basis leuk, maar we hebben elke keer een machtsbeluste klootviool die het verpest. Communisme is z’n puurste vorm zou nooit werken, want de mens is te egocentrisch daarvoor.

5 likes

Dit is wel wat gecompliceerder dan dit en overal extra OV aanleggen is helaas ook niet een optie in dichtbevolkt NL met woningbouwprobleem. Los van dat ik het wel belangrijk zou vinden dat zo’n goede verbinding er is tussen noorden en Amsterdam bijvoorbeeld.

Maar er zijn gewoon heel veel maatregelen die genomen moeten worden naast extra spoor en treinen. Met meer asfalt lossen we het fileprobleem ook niet op. Wel moeten we meer buiten de spits reizen, thuiswerken, misschien adaptief boeken inclusief drukte voorspellingen.

1 like

Ja een weekend abonnement kost al relatief weinig (in vergelijking met andere abonnementen) dus dan zal een upgrade ook goedkoper zijn.

@ferris en verdomme eens werk maken van die Lelylijn.

3 likes

Als je kijkt naar het menselijk leed dat plaatst vindt onder kapitalistische en het communisme, dan scheelt het niet veel van elkaar. Hoeveel mensen leven in vervuilde gebieden omdat winst belangrijker is?

4 likes

Ja, maar in communisme is dat per definitie veel meer niet de bedoeling

3 likes