Ik heb heel veel tops met korte/zonder mouwen die geen t-shirts zijn. Blouses bijvoorbeeld
gewoon in mn blote tieten natuurlijk
Ik vind tshirts wel mooi MAAR, niet pillend, niet vaal, geen lelijke gescheurde opstrijk plaatjes (liever nog helemaal opstrijkplaatjes) strak gestreken en natuurlijk geen gaten en dierenharen.
Zoals elk kledingstuk dus eigenlijk
Ja, eigenlijk wel!
Dus eigenlijk houd je gewoon van t-shirts
Ik vind tshirts op zich prima als ze aan mijn bovenstaande voorwaarden voldoen . Maar ik kan ze ook slordig vinden staan als ze dus verwassen zijn, of van die omgekrulde/scheefgetrokken kraagjes en mouwen hebben bijvoorbeeld, brrr.
Ik doe dit allemaal niet en mijn kleding pilt gelukkig ook nooit.
ik ook niet, je moet gewoon geen skere zooi kopen. of heel veel kleren hebben, dan hoef je ook minder vaak te wassen haha. ik onderschrijf beide strategieën.
Ik vind een schoonmaker in een huishouden van 1 - 2 volwassenen volstrekt onnodig. Behalve als er bijzondere omstandigheden zijn (bv. fysiek of psychisch) waardoor het lastig is om het zelf te doen. Maar in mijn eigen vrij standaard situatie (2 volwassenen, fulltime werk, woning van 100mÂČ) vind ik het echt onzinnig.
Volgens mij een impopulaire mening, want wij zijn langzamerhand het enige stel in onze omgeving zonder schoonmaker en mân partner heeft het er ook wel eens over. Ik denk dan echt: hoezo?! waarom?!
Is toch chill als je een hekel hebt aan schoonmaken (wat volgens mij bijna iedereen heeft) en je er het geld voor hebt? Veel mensen maken ruzie over het huishouden dus heb het idee dat het daarvoor ook een oplossing is
Ik vind het aan de ene kant onzinnig (wij hebben ook geen schoonmaker) maar aan de andere kant zijn we al zo veel tijd kwijt aan ons huis âbasicâ schoon houden. Laat staan een keer iets extraâs bv ramen lappen, keuken of badkamer uitgebreid schoonmaken etc. Wij zijn aan het huishouden + boodschappen meer dan de helft van de zaterdag kwijt. Met een schoonmaker koop je dan letterlijk je vrije tijd terug. Vind ik het wel waard als je beide 40 uur werkt + reistijd.
Hoe regelen jullie het huishouden dan en hoeveel tijd ben je eraan kwijt, ben ik wel benieuwd naar?
Tja, ik zou het zelf ook niet doen, maar ik snap nooit zo goed waarom je dan over iemand anders zân situatie moet oordelen? Ik vind het voor mezelf onzinnig, daarom doen we het niet. Wat een ander met zân tijd en geld wilt doen moet hij/zij/hen lekker zelf weten, zie niet zo goed waarom ik daar een impopulaire dan wel populaire mening over moet hebben. Tenzij ze vragen of ik het betaal.
Haha, daar heb je wel een punt. Het is vanuit mij eerder oprechte verbazing (omdat wij nu zonder schoonmaker de uitzondering zijn), dan een oordeel. Als ik ergens een oordeel over heb, is het dat ik in mijn omgeving wel zie dat een schoonmaker vooral zo goedkoop mogelijk moet zijn en men het werk van de schoonmaker dus niet op waarde lijkt te schatten (terwijl ze het zelf dus niet eens in hun eigen huis willen doen). Frustraties rond (prijs/kwaliteit/het gedrag van) de schoonmaker zijn een terugkerend gespreksonderwerp in gesprekken met vrienden. Daar irriteer ik me aan (ik denk: doe het dan zelf), maar dat noemde ik niet in mijn post en verschilt natuurlijk ook van huishouden tot huishouden.
@Feather Wij hebben alles 50/50 verdeeld en bemoeien ons niet met de taken van de ander. Ik denk dat het neerkomt op een half uur per dag een rondje door huis en soms langer voor de badkamer zoals je zegt. Ik zie het als een half uur bewegen ipv scrollen of iets dergelijks. Boodschappen doen vind ik leuk.
De manier waarop het betaald wordt, is in de regel nou juist behoorlijk problematisch. Er zijn echt weinig mensen wiens schoonmaker een pensioen opbouwt, verzekerd is bij arbeidsongeschiktheid of ongevallen en die hun wettelijk verplichte vakantiegeld krijgen. Half Nederland vindt het volstrekt normaal dat vaak vrouwen met een migratie-achtergrond als tweederangs werknemers/burgers behandeld worden.
Maar dit is toch een heel andere discussie? Ik heb het puur over het nut om een schoonmaker in te huren. Dat andere komt er achteraf pas bij.
Dat andere is idd zeer problematisch, dat zal ik niet ontkennen. Zelfde geldt voor andere diensten die zo goedkoop moeten worden gedaan dat het eerder riekt naar moderne slavernij.
Ja klopt, maar ik weet niet of je het helemaal los van elkaar kan zien. Mensen besteden het nu sneller uit, omdat het zo goedkoop is. En ik vind het wel gemakzuchtig om dan als afnemer niet na te denken waarom dat het geval is. En eerlijk: ik merk dat je dit dus echt niet kan aankaarten bij de mensen die gebruikmaken van dit soort diensten. Er komt altijd een verhaal waarom de schoonmaker zelf liever zwart werkt, waarbij ze zichzelf nog als een halve weldoeners presenteren.
Het is wel echt zo. De enige reden waarom ik een schoonmaker heb is omdat ik zelf te veel uren werk in een baan (die weinig bijdraagt aan de maatschappij ook nog eens). Het is chill, maar erg onzinnig en onnodig.
Overigens heeft stichting Clara Wichmann een goede post op hun instagram waarin kort uitgelegd wordt wat je een schoonmaker allemaal moet bieden. Betaald verlof, betaald verlof bij ziekte, vakantiegeld, etc.
Ik verdiende zelf vroeger als schoonmaker 10 euro per uur en als studentenbaan was dat toen best veel. Ik dacht lang dat dat normaal was, maar dat is niet normaal/zou het niet moeten zijn.
Eens, maar alsnog vind ik het denk ik een storende aanname van mijn post. Mijn post zag meer op het feit dat ik het ergelijk vind dat mensen altijd maar een mening moeten hebben op hoe andere mensen hun leven inrichten. Of dat nu is dat ze als lui worden gezien als ze niet hun eigen huis schoonmaken, dan wel bij grotere onderwerpen als abortus. You do you heeft uiteraard de begrenzing dat je niet andere mensen in hun integriteit aan tast.
Ik moet zeggen dat de mensen in mijn omgeving die een schoonmaker hebben dit wel via goede diensten inclusief marktconform salaris doen. Sowieso snap ik het niet dat als je je schoonmaker zo slecht behandelt, al is het alleen al uit zelfbescherming dat je iemand in de meest intieme zone van je leven toe laat. Dat vergt toch wel een bepaalde wederzijdse vertrouwensband. Voor 9 euro per uur kan je weinig loyaliteit verwachten.