Impopulaire meningen #4

In ons geval, we hebben geen schoonmaker, lukt dat halfuurtje meestal nog niet eens op een werkdag. We zijn rond 16u30-17u thuis, willen nog sporten (neemt meestal ook 1-1,5u in beslag, 5 à 6 dagen in de week), dan nog eten maken en opruimen en alles voorbereiden voor de dag daarna weer hetzelfde ritueeltje te doen. Ik studeer ook nog na mijn fulltime baan. Dan is het zo snel 20-21u en willen we gewoon relaxen. We staan overigens ook om 05u15 op voor ons werk, dus vroeg slapen (tussen 21-22u naar bed) is een must.

In het weekend hebben we ook geen zin om onze tijd te steken in poetsen. We hebben wel een robotstofzuiger die elke werkdag een rondje maakt. Echt schoonmaken doen we nog niet eens 1x per maand… Na het koken poetsen we wel even het aanrecht etc… en de wc doen we ook even tussendoor. Boodschappen bestellen we en halen we af na het werk. Zelfs even tussendoor naar de supermarkt is soms een hele opgave en een gepuzzel.

We denken er dus sterk aan om een schoonmaker aan te vragen, om toch het grote werk te doen voor ons. Ik denk dat iedere situatie wel anders is, en de reden om dan een schoonmaker te hebben is ook bij iedereen anders.

3 likes

Ik las een tijdje terug een goed artikel over millenials, hun uitbestede diensten (flitsbezorgers, ubereats, schoonmakers) en hun burn outs. Je denkt vrije tijd te kopen, maar die lever je zelf in door harder te werken. Er stond ook in dat het huishouden doen, je eigen boodschappen doen en eten koken juist iets meditatiefs is: ik ben het daar zo mee eens! Ben ik echt uitgeruster als ik uber eats laat komen? Nee want ik ontspan van bewust mijn eten snijden ed. Soms besef ik dat niet door de ratrace waarin we zitten, en baal ik ook als mijn zaterdagochtend weg is vanwege een stomme wc, maar als ik dan kook en schoonmaak denk ik ja goed voor me dit.

Mensen die klagen dat ze geen tijd hebben voor het dagelijkse leven, kúnnen vaak wel minder werken, maar willen dit niet.

84 likes

Als ik over fulltime werken + huishouden denk ben ik trouwens eerder boos op deze samenleving. Vroeger werkte een persoon buitenshuis en de ander regelde het thuis, dan was je beiden ook fulltime aan het werk maar nu is het fulltime + deel vh huishouden. Het is bijna onmogelijk om met één inkomen een gezin te onderhouden, maar dat zie ik eerder als stomme beleidskeuzes en hoe deze samenleving is ingericht (met vrije markten op zowat elk gebied zodat huizenprijzen niet meer normaal zijn).

26 likes

Ik moest ook aan dit stuk denken. Ik heb het meerdere keren gelezen en het heeft me echt aan het denken gezet.
Ik wil namelijk een schoonmaker, lijkt me heerlijk. Maar eerlijk? Voor dat geld kan ik net zo goed een dag in de week minder gaan werken en het zelf doen. Ik ben dan per saldo even duur uit en ik heb de stress niet van het inplannen en zoeken van een goede schoonmaker, die moeten inwerken etc.

Het is een valkuil om als je meer gaat verdienen ook steeds iets ruimer te gaan leven. “Een net grotere auto want dat is toch handig? We nemen een tuinman, want dan is de tuin mooier en waarom niet? We kunnen het immers betalen. Ik neem een duur sportabonnement want die sportschool is zo fijn en ik moet wel fit blijven tijdens mijn kantoorbaan.”
Uiteindelijk werk je jezelf dan helemaal vast en heb je alleen maar minder vrijheid in plaats van meer, terwijl je wel meer geld te besteden hebt. Maar je kunt dan niet meer terug naar een bestaan waarbij je minder geld verdiend.
Ik maak me er zelf zeker ook schuldig aan maar ik probeer mezelf (en mijn vriend) wel echt af te remmen. Want ik was niet per se ongelukkiger tijdens mijn skere studentenbestaan en ik neem volgend jaar liever vier maanden onbetaald verlof op wat wel echt levensgeluk brengt.

tldr; Het is makkelijk om in de kapitalistische ratrace verstrikt te raken.

Edit: No judgement naar iedereen met een schoonmaker, want ik wil het zelf dus ook alsnog. :sweat_smile: (Maar ik doe het niet.)

32 likes

Ja same, hier ook geen ellenlange post over een overvol weekschema wat het écht wel rechtvaardigt. Vindt het gewoon een fantastische luxe-uitgave. Mee eens dat het in principe onnodig is, maar dat zijn eigenlijk alle luxe-uitgaves :woman_shrugging: Dan zou je hier net zo goed kunnen posten dat je écht niet snapt dat mensen naar (dure) restaurants gaan (want je kan thuis toch ook koken?)

3 likes

Maar daar staat natuurlijk tegenover dat je nooit eten besteld en tegen flitsbezorgers bent!

2 likes

Echt nice dat jullie robotstofzuiger ook weekend heeft

126 likes

same ik vind schoonmaken gewoon kut dus vandaar een schoonmaker

8 likes

Het gaat toch om het stukje gemak vs plezier?
Ik bestel wel eens eten heel bewust, net zoals uit.eten, dat is voor het genieten. Maar soms komt er ook snelsnel (nouja valt altijd tegen) een pizza omdat ik zo druk aan het werk ben geweest en laveloos op de bank lig en geen energie heb om te koken. Dat laatste geeft geen voldoening (en levert ook niet meer energie op ofzo), naar restaurant gaan wel.

Maar voor mij valt een schoonmaker niet in die tweede categorie. Dat kan natuurlijk per persoon verschillen. Uit eten gaan = paar uur genieten in een restaurant, schoonmaker = paar uur genieten van dat ik niet hoef schoon te maken + een schoon huis. In mijn hoofd is dat allebei plezier.

Edit: misschien heeft dit er dus mee te maken dat wij geen schoonmaker hebben uit tijdnood/gemak (want we zouden het zelf qua tijd ook kunnen), maar echt uit luxe?

2 likes

Ah ik bedoelde het niet als een hele kritiek op je post hoor, want in dat stuk kan ik me in principe ook goed vinden. Ik haakte eigenlijk vooral in op je laatste zin over betaling. Helaas zie ik in een deel van mijn omgeving juist jonge, rijke mensen echt een soort neo-koloniaal huishouden voeren, inclusief onderbetaalde au pairs enzo. En ik merk, omdat het degenen zijn met ‘succes’, dat mensen uit meer de middenklasse die daar wel enorm ongemak over voelen, daar niks over durven te zeggen of vragen. Het zit me ook puur in de ongelijke rechtspositie die door dit soort constructies ontstaat (verloop is vaak ook hoog). Ik merk dat veel mensen juist alleen inzoomen op het uitbesteden van bijv. zorgtaken (‘waarom neem je kinderen als je er zelf niet voor zorgt’), terwijl ik daar nou weer geen mening over heb.

9 likes

Jullie zijn echt enig. Love deze discussies over niks.

58 likes

Ja, en ook dat dingen dan ‘verplicht ontspannend’ zouden moeten zijn, afwassen is meditatie en stofzuigen een workout. Ja zal best hoor maar mag ik ook gewoon eens nutteloos zijn en niet bezig zijn de beste versie van mezelf te worden. Ik was af omdat ik anders geen bord meer heb om van te vreten en thats it

34 likes

ja dat zijn echt de leukere vrienden, ipv van die mensen die inderdaad hun leven zo vol plannen dat er nooit meer iets kan.

1 like

Ja dit! Dit zie je ook terug bij echt oudere mensen of gewoon onze ouders al. Die kiezen echt veel beter voor zichzelf en niksen. Ik denk dat niksen een groot onvermogen is in deze maatschappij.

4 likes

Ik heb al jaren een schoonmaakster en ook nu ik volledig met verlof ben komt ze nog, en ook als ik straks maar 2 dagen werk komt ze. En ook toen ik 28 uur per week werkte kwam ze trouwens. Want ik vind het huishouden stom en een schoon huis wel leuk.
Echt veel vrienden en familie hebben me trouwens door de jaren heen uitgelachen dat ik als jongvolwassene met zat vrije tijd een schoonmaakster had. Fyi ze hebben nu allemaal zelf ook een schoonmaakster (dezelfde als ik cause she is amazing).

11 likes

haha dit is pas echt een impopulaire mening ja, ik heb minstens twee werkdagen nodig om me mentaal voor te bereiden op sociale afspraken.

11 likes

Waarom zou je het zelf doen als je het geld hebt om het een ander te laten doen en je het dat waard vind

11 likes

ik snap er niks meer van, wat moet ik nou vinden jongens? is het geoorloofde decadentie want het leven is al zwaar genoeg, of is het uitbuiten van zielige mensen omdat je zelf net zo hard slachtoffer bent geworden van het hamsterwiel van de consumptiemaatschappij? idk ik ben er sowieso te skeer voor dus ik ontspring de moraliteitsdans gelukkig (the perks of being poor)

45 likes

Ah nice, weer een ellenlange discussie over het huishouden voor de zoveelste keer. Fascinerend