Is toch chill als je een hekel hebt aan schoonmaken (wat volgens mij bijna iedereen heeft) en je er het geld voor hebt? Veel mensen maken ruzie over het huishouden dus heb het idee dat het daarvoor ook een oplossing is
Ik vind het aan de ene kant onzinnig (wij hebben ook geen schoonmaker) maar aan de andere kant zijn we al zo veel tijd kwijt aan ons huis âbasicâ schoon houden. Laat staan een keer iets extraâs bv ramen lappen, keuken of badkamer uitgebreid schoonmaken etc. Wij zijn aan het huishouden + boodschappen meer dan de helft van de zaterdag kwijt. Met een schoonmaker koop je dan letterlijk je vrije tijd terug. Vind ik het wel waard als je beide 40 uur werkt + reistijd.
Hoe regelen jullie het huishouden dan en hoeveel tijd ben je eraan kwijt, ben ik wel benieuwd naar?
Tja, ik zou het zelf ook niet doen, maar ik snap nooit zo goed waarom je dan over iemand anders zân situatie moet oordelen? Ik vind het voor mezelf onzinnig, daarom doen we het niet. Wat een ander met zân tijd en geld wilt doen moet hij/zij/hen lekker zelf weten, zie niet zo goed waarom ik daar een impopulaire dan wel populaire mening over moet hebben. Tenzij ze vragen of ik het betaal.
Haha, daar heb je wel een punt. Het is vanuit mij eerder oprechte verbazing (omdat wij nu zonder schoonmaker de uitzondering zijn), dan een oordeel. Als ik ergens een oordeel over heb, is het dat ik in mijn omgeving wel zie dat een schoonmaker vooral zo goedkoop mogelijk moet zijn en men het werk van de schoonmaker dus niet op waarde lijkt te schatten (terwijl ze het zelf dus niet eens in hun eigen huis willen doen). Frustraties rond (prijs/kwaliteit/het gedrag van) de schoonmaker zijn een terugkerend gespreksonderwerp in gesprekken met vrienden. Daar irriteer ik me aan (ik denk: doe het dan zelf), maar dat noemde ik niet in mijn post en verschilt natuurlijk ook van huishouden tot huishouden.
@Feather Wij hebben alles 50/50 verdeeld en bemoeien ons niet met de taken van de ander. Ik denk dat het neerkomt op een half uur per dag een rondje door huis en soms langer voor de badkamer zoals je zegt. Ik zie het als een half uur bewegen ipv scrollen of iets dergelijks. Boodschappen doen vind ik leuk.
De manier waarop het betaald wordt, is in de regel nou juist behoorlijk problematisch. Er zijn echt weinig mensen wiens schoonmaker een pensioen opbouwt, verzekerd is bij arbeidsongeschiktheid of ongevallen en die hun wettelijk verplichte vakantiegeld krijgen. Half Nederland vindt het volstrekt normaal dat vaak vrouwen met een migratie-achtergrond als tweederangs werknemers/burgers behandeld worden.
Maar dit is toch een heel andere discussie? Ik heb het puur over het nut om een schoonmaker in te huren. Dat andere komt er achteraf pas bij.
Dat andere is idd zeer problematisch, dat zal ik niet ontkennen. Zelfde geldt voor andere diensten die zo goedkoop moeten worden gedaan dat het eerder riekt naar moderne slavernij.
Ja klopt, maar ik weet niet of je het helemaal los van elkaar kan zien. Mensen besteden het nu sneller uit, omdat het zo goedkoop is. En ik vind het wel gemakzuchtig om dan als afnemer niet na te denken waarom dat het geval is. En eerlijk: ik merk dat je dit dus echt niet kan aankaarten bij de mensen die gebruikmaken van dit soort diensten. Er komt altijd een verhaal waarom de schoonmaker zelf liever zwart werkt, waarbij ze zichzelf nog als een halve weldoeners presenteren.
Het is wel echt zo. De enige reden waarom ik een schoonmaker heb is omdat ik zelf te veel uren werk in een baan (die weinig bijdraagt aan de maatschappij ook nog eens). Het is chill, maar erg onzinnig en onnodig.
Overigens heeft stichting Clara Wichmann een goede post op hun instagram waarin kort uitgelegd wordt wat je een schoonmaker allemaal moet bieden. Betaald verlof, betaald verlof bij ziekte, vakantiegeld, etc.
Ik verdiende zelf vroeger als schoonmaker 10 euro per uur en als studentenbaan was dat toen best veel. Ik dacht lang dat dat normaal was, maar dat is niet normaal/zou het niet moeten zijn.
Eens, maar alsnog vind ik het denk ik een storende aanname van mijn post. Mijn post zag meer op het feit dat ik het ergelijk vind dat mensen altijd maar een mening moeten hebben op hoe andere mensen hun leven inrichten. Of dat nu is dat ze als lui worden gezien als ze niet hun eigen huis schoonmaken, dan wel bij grotere onderwerpen als abortus. You do you heeft uiteraard de begrenzing dat je niet andere mensen in hun integriteit aan tast.
Ik moet zeggen dat de mensen in mijn omgeving die een schoonmaker hebben dit wel via goede diensten inclusief marktconform salaris doen. Sowieso snap ik het niet dat als je je schoonmaker zo slecht behandelt, al is het alleen al uit zelfbescherming dat je iemand in de meest intieme zone van je leven toe laat. Dat vergt toch wel een bepaalde wederzijdse vertrouwensband. Voor 9 euro per uur kan je weinig loyaliteit verwachten.
In ons geval, we hebben geen schoonmaker, lukt dat halfuurtje meestal nog niet eens op een werkdag. We zijn rond 16u30-17u thuis, willen nog sporten (neemt meestal ook 1-1,5u in beslag, 5 Ă 6 dagen in de week), dan nog eten maken en opruimen en alles voorbereiden voor de dag daarna weer hetzelfde ritueeltje te doen. Ik studeer ook nog na mijn fulltime baan. Dan is het zo snel 20-21u en willen we gewoon relaxen. We staan overigens ook om 05u15 op voor ons werk, dus vroeg slapen (tussen 21-22u naar bed) is een must.
In het weekend hebben we ook geen zin om onze tijd te steken in poetsen. We hebben wel een robotstofzuiger die elke werkdag een rondje maakt. Echt schoonmaken doen we nog niet eens 1x per maand⊠Na het koken poetsen we wel even het aanrecht etc⊠en de wc doen we ook even tussendoor. Boodschappen bestellen we en halen we af na het werk. Zelfs even tussendoor naar de supermarkt is soms een hele opgave en een gepuzzel.
We denken er dus sterk aan om een schoonmaker aan te vragen, om toch het grote werk te doen voor ons. Ik denk dat iedere situatie wel anders is, en de reden om dan een schoonmaker te hebben is ook bij iedereen anders.
Ik las een tijdje terug een goed artikel over millenials, hun uitbestede diensten (flitsbezorgers, ubereats, schoonmakers) en hun burn outs. Je denkt vrije tijd te kopen, maar die lever je zelf in door harder te werken. Er stond ook in dat het huishouden doen, je eigen boodschappen doen en eten koken juist iets meditatiefs is: ik ben het daar zo mee eens! Ben ik echt uitgeruster als ik uber eats laat komen? Nee want ik ontspan van bewust mijn eten snijden ed. Soms besef ik dat niet door de ratrace waarin we zitten, en baal ik ook als mijn zaterdagochtend weg is vanwege een stomme wc, maar als ik dan kook en schoonmaak denk ik ja goed voor me dit.
Mensen die klagen dat ze geen tijd hebben voor het dagelijkse leven, kĂșnnen vaak wel minder werken, maar willen dit niet.
Als ik over fulltime werken + huishouden denk ben ik trouwens eerder boos op deze samenleving. Vroeger werkte een persoon buitenshuis en de ander regelde het thuis, dan was je beiden ook fulltime aan het werk maar nu is het fulltime + deel vh huishouden. Het is bijna onmogelijk om met één inkomen een gezin te onderhouden, maar dat zie ik eerder als stomme beleidskeuzes en hoe deze samenleving is ingericht (met vrije markten op zowat elk gebied zodat huizenprijzen niet meer normaal zijn).
Ik moest ook aan dit stuk denken. Ik heb het meerdere keren gelezen en het heeft me echt aan het denken gezet.
Ik wil namelijk een schoonmaker, lijkt me heerlijk. Maar eerlijk? Voor dat geld kan ik net zo goed een dag in de week minder gaan werken en het zelf doen. Ik ben dan per saldo even duur uit en ik heb de stress niet van het inplannen en zoeken van een goede schoonmaker, die moeten inwerken etc.
Het is een valkuil om als je meer gaat verdienen ook steeds iets ruimer te gaan leven. âEen net grotere auto want dat is toch handig? We nemen een tuinman, want dan is de tuin mooier en waarom niet? We kunnen het immers betalen. Ik neem een duur sportabonnement want die sportschool is zo fijn en ik moet wel fit blijven tijdens mijn kantoorbaan.â
Uiteindelijk werk je jezelf dan helemaal vast en heb je alleen maar minder vrijheid in plaats van meer, terwijl je wel meer geld te besteden hebt. Maar je kunt dan niet meer terug naar een bestaan waarbij je minder geld verdiend.
Ik maak me er zelf zeker ook schuldig aan maar ik probeer mezelf (en mijn vriend) wel echt af te remmen. Want ik was niet per se ongelukkiger tijdens mijn skere studentenbestaan en ik neem volgend jaar liever vier maanden onbetaald verlof op wat wel echt levensgeluk brengt.
tldr; Het is makkelijk om in de kapitalistische ratrace verstrikt te raken.
Edit: No judgement naar iedereen met een schoonmaker, want ik wil het zelf dus ook alsnog. (Maar ik doe het niet.)
Ja same, hier ook geen ellenlange post over een overvol weekschema wat het écht wel rechtvaardigt. Vindt het gewoon een fantastische luxe-uitgave. Mee eens dat het in principe onnodig is, maar dat zijn eigenlijk alle luxe-uitgaves Dan zou je hier net zo goed kunnen posten dat je écht niet snapt dat mensen naar (dure) restaurants gaan (want je kan thuis toch ook koken?)
Maar daar staat natuurlijk tegenover dat je nooit eten besteld en tegen flitsbezorgers bent!
Echt nice dat jullie robotstofzuiger ook weekend heeft
same ik vind schoonmaken gewoon kut dus vandaar een schoonmaker
Het gaat toch om het stukje gemak vs plezier?
Ik bestel wel eens eten heel bewust, net zoals uit.eten, dat is voor het genieten. Maar soms komt er ook snelsnel (nouja valt altijd tegen) een pizza omdat ik zo druk aan het werk ben geweest en laveloos op de bank lig en geen energie heb om te koken. Dat laatste geeft geen voldoening (en levert ook niet meer energie op ofzo), naar restaurant gaan wel.
Maar voor mij valt een schoonmaker niet in die tweede categorie. Dat kan natuurlijk per persoon verschillen. Uit eten gaan = paar uur genieten in een restaurant, schoonmaker = paar uur genieten van dat ik niet hoef schoon te maken + een schoon huis. In mijn hoofd is dat allebei plezier.
Edit: misschien heeft dit er dus mee te maken dat wij geen schoonmaker hebben uit tijdnood/gemak (want we zouden het zelf qua tijd ook kunnen), maar echt uit luxe?
Ah ik bedoelde het niet als een hele kritiek op je post hoor, want in dat stuk kan ik me in principe ook goed vinden. Ik haakte eigenlijk vooral in op je laatste zin over betaling. Helaas zie ik in een deel van mijn omgeving juist jonge, rijke mensen echt een soort neo-koloniaal huishouden voeren, inclusief onderbetaalde au pairs enzo. En ik merk, omdat het degenen zijn met âsuccesâ, dat mensen uit meer de middenklasse die daar wel enorm ongemak over voelen, daar niks over durven te zeggen of vragen. Het zit me ook puur in de ongelijke rechtspositie die door dit soort constructies ontstaat (verloop is vaak ook hoog). Ik merk dat veel mensen juist alleen inzoomen op het uitbesteden van bijv. zorgtaken (âwaarom neem je kinderen als je er zelf niet voor zorgtâ), terwijl ik daar nou weer geen mening over heb.