Ik vind excuses zoals “maar de trein is veel duurder en wil per see naar verre bestemming X” of “de trein is niet snel genoeg” etc maken voor het feit dat je KIEST (echt, niemand dwingt je) om te vliegen, zo stom. Own het gewoon dat je om wat voor reden dan ook wil vliegen. Ga nu zelf ook op een vliegvakantie en kan heel hard roepen dat we laatste vakanties in Nederland bleven of met de trein waren, vegetarisch eten, tot een halve maand geleden geen auto hadden, en blablabla. Waarheid is: ik wilde per see op zonvakantie eind september en niet urenlang in de auto of trein zitten, dus ik ga vliegen. Precies zo simpel. Niemand dwingt me.
@morale vliegen is de afgelopen jaren absurd goedkoop geworden. Als je voor 50 euro bij wijze van naar de andere kant van de wereld kan vliegen, weet je dat iemand of iets anders de daadwerkelijke kosten draagt die jij niet betaalt. Het is daarnaast wat @Totoro zegt: stel verwachtingen bij. Of maak een keuze in wat je belangrijk vindt. Trek een of twee dagen extra uit en maak de reis onderdeel van je vakantie (super leuk, heb ik meerdere treinreizen door europa gedaan). Ga eens per aantal jaar verder weg ipv elke vakantie dat als de norm zien. Zoek het letterlijke dichterbij huis, genoeg leuke plekken in Nederland/België/dichtbij in Duitsland waar je vast nooit geweest bent. Etc.