Maar waarom vind je dat lastig?
Omdat ik vind dat we ook gezondheid niet uit het oog moeten verliezen.
@Era ik heb het woord verheerlijken gebruikt omdat ik niet snel op een ander woord kon komen. Verheerlijken dekt wellicht de lading van wat ik bedoel niet. En ik weet dat het nog vies tegenvalt met hoe dikke mensen eindelijk mee kunnen, ik ervaar zelf nog vaak genoeg ongemakken van kleding kopen tot krappe stoeltjes in het OV.
Ik heb nu niet de woorden paraat om duidelijker te maken wat ik bedoel, als ik ze heb, zal ik nog een poging wagen.
Maar waarom vind je dat dan.
Ik vind dik zijn verheerlijken sowieso een domme zin die eigenlijk altijd word gebruikt om tegen dikke mensen te zijn.
Er is niemand die zegt " Oh meid eet je zelf tonnetje rond. Want er is niks beters dan door de maatschappij uitgekotst te worden "
Het gaat er juist om dat we gezien worden en als mens behandeld worden. Er zijn duizende redenen waarom mensen dik zijn. En nee we vreten ons niet elke dag helemaal vol vanuit onze sofa waar we verder niks doen.
Sommige van ons struggelen met een enorm slecht zelf beeld en eetstoornissen. Als je dan keihard je best doet om gezond te blijven is er altijd wel ergens een skinny tering lijer die je de grond in trapt. En daarom is die "Verheerlijking " belangrijk.
En niet alleen voor dikke mensen. Ik wil t liefst alleen nog maar zwarte / beperkte / dikke / queer mensen in de media zien. Want dunne witte mensen zijn al genoeg gerepresenteerd.
Maar kun je hier eens een voorbeeld van geven? Want ik heb dit volgens mij nog nooit gezien. Misschien in de diepe feeder krochten van het internet, maar daar heb jij het denk ik niet over.
Adventkalenders zijn het schoolvoorbeeld van middelmatige luxe en overpriced en overbodig verpakkingsmateriaal verkopen als âtoegevoegde waardeâ.
Beetje hetzelfde verhaal maar ik vind die pompoenmokken uiterst overbodig. En al helemaal om er meer dan een uur voor te rijden wat sommige mensen doen.
En je ziet ze straks toch weer terug in de kringloopwinkel.
Denk dat ik die trend heb gemist
Ben wel benieuwd hoe ze eruit zien
Staan in het herfsttopic. Als je ze gemist hebt is er volgend jaar ongetwijfeld weer een kans met de onmisbare mokken van dat jaar
O daar kom ik niet, vandaar dat ik ze gemist heb
Maar het is toch ergens ook logisch dat dat wordt geadviseerd door een arts gezien de gezondheidsrisicoâs en veel kwalen die door dik zijn daarmee opgelost zouden worden? Neemt niet weg dat het niet okĂ© is dat er gelijktijdig niet gezocht wordt naar een eventuele andere verklaring, maar ik snap wel dat artsen het adviseren.
Echt he, erger me kapot. Dit gebeurt ook steeds vaker op het forum. En dan ook de manier waarop, als het DE feiten zijn en de rest (wellicht zelfs degenen over wie het gaat) het niet snapt. Zorgt niet echt voor een normaal gesprek en zorgt er mijns inziens ook voor dat mensen minder geneigd zijn nog te reageren, geldt voor mijzelf wel iig.
Nah ja als dik persoon voel je je niet serieus genomen door een arts als ze meteen naar je gewicht wijzen en dat gebeurt gewoon echt te vaak. Oh je hebt problemen adem te halen in bepaald weer? Val eerst maar af! (Ik had astmatische bronchitis) Oh je bent depressief? Als je niet zo dik was misschien niet, val eerst maar af. Oh je hebt concentratie problemen? Val eerst maar af. Oh je wil aan de pil? Weet je het zeker, je kan daar nog meer van aankomen hoor?!?!?â
Ik heb het gevoel dat ik mijn voet kan breken en ik dan alsnog te horen krijg dat ik niet zo dik had moeten zijn :â)
Allemaal andere artsen trouwens.
Dat is wel fucked up inderdaad. Vandaar ook dat ik nog zei dat, buiten dat ik het logisch vind dat dat geadviseerd wordt, het niet oké is dat er niet gelijktijdig verder wordt gezocht naar mogelijke andere oorzaken. Het kan misschien de bron zijn, maar je bestrijd geen symptomen als je zegt: ga maar afvallen. Alsof het je lukt om af te vallen als je je depressief voelt, zo makkelijks is dat niet. Niks is dan makkelijk.
Denk dat er ook veel mensen de huisarts hierom vermijden. Ik was ook zo opgelucht dat ik laatst bij de huisarts was en echt het gevoel had dat ze me wel serieus nam. Maar was ook eerlijk door te zeggen dat mn gewicht niet helpt voor mn aandoening en dat klachten die ik ervaar wellicht verergert kunnen worden door mn gewicht/ geen conditie. Maar er wordt tegelijkertijd ook onderzoek gedaan, krijg nog uitgebreider bloedonderzoek en heb nu een holteronderzoek.
Vond het ook fijn dat ze zei dat ze zich realiseerde dat afvallen ook makkelijker gezegd is dan gedaan.
Maar elke keer als je bij een andere arts komt of andere zorgmedewerker ben ik wel bang dat t enige wat ze zeggen is: val maar af.
Tuurlijk kunnen ze het adviseren. Dik zijn is ook zeker niet gezond.
Maar âVal maar afâ is niet zo makkelijk als " Neem paar een paracetamolletje" (Holland paracetamolland)
Onderzoek gewoon wat er aan de hand is. Ligt het echt aan het overgewicht bied dan goede hulp (dieetiste / gli / eetstoornis hulp)
Maar stuur iemand niet weg met oh komt door je gewicht val maar af.
Ik ben er helemaal voor naar Londen geweest omg
Nee grapje, ik liep er langs terwijl ik daar al was. (met de trein, om ook nog even aan te haken op hoe je zonder vliegtuig op vakantie kan)
Ja in sommige gevallen kan het natuurlijk geen kwaad om te adviseren om wat af te vallen. Maar ik heb letterlijk bij elk psychisch âprobleem/issueâ ook het advies gekregen om af te vallen. En dat is gewoon echt bullshit. Zelfs tot op het punt dat ze mân dosering Ritalin om hoog deden want dan zou ik door de bijwerkingen wat makkelijker afvallen terwijl ik net had zitten vertellen dat ik helemaal naar werd en me rot voelde door de andere bijwerkingen. En dan ben ik âmaarâ 25 kilo te zwaar, kan me voorstellen dat het nog erger is als je zwaarder bent.
Er zijn gewoon echt nog te veel artsen fatphobic.
ik heb eerlijk gezegd niet eens het gevoel dat body positivity ook maar iets daadwerkelijk veranderd heeft, ik vind nog steeds geen leuke kleding
Toen ik nog dik was, at ik echt niet ongezond terwijl één van mijn beste vrienden met ondergewicht leefde op friet, hamburgers, chips en frisdrank. Kan me echt niet voorstellen dat hij van binnen veel gezonder was dan ik.
Komt omdat het over is genomen door de standaard dunne witte mens. Die een leuk stukje schrijven in de linda over hoe ze zichzelf hebben geaccepteerd.