Ja, dit is echt een heel goed punt! Het minimumloon vind ik echt ontzettend laag. Leuk als je nog bij je ouders woont, niet als je zelf allemaal vaste lasten hebt.
Loonsverhoging in andere banen is fijn als er zo meer mensen die baan willen en zo de werkzaamheden worden verdeeld waardoor de werkdruk minder wordt, maar dat helpt niet altijd.
Als ik dan weer kijk naar het onderwijs denk ik dat het ook zou helpen als er wat meer geld vrij komt voor extra ondersteuning in de klas. Bv onderwijsassistenten. Ik denk dat zij echt bepaalde taken kunnen overnemen (niet alles natuurlijk) waardoor de werkdruk wat minder wordt. Maar vaak wordt daar op bezuinigd. Zelf was ik in mijn functie heel erg bezig met het welzijn in de klas. Sommige leerkrachten/docenten zijn zich helaas niet altijd bewust van de impact van een thuissituatie en hebben daar dan geen oog, maar ook vooral weinig tijd voor. Terwijl dit ontzettend veel invloed kan hebben op de schoolpresentaties en het gedrag van een kind. Doordat ik bv daar aandacht aan kon geven, zag je bij sommige kinderen echt een groot verschil wat het voor de leerkracht ook makkelijker maakte. Maar voor dit soort functies en bv een oa is er vaak gewoon echt geen geld. En dan kan de leerkracht wel meer verdienen (gun ze het wel hoor), maar dit soort problemen los je er niet mee op.